Życie jest pełne wzlotów i upadków, a czasami może być na tyle trudno, że ciężko jest nam się skupić na osiąganiu swoich celów. Pojawiają się kolejne przeszkody i trudności, które stanowią wyzwanie na drodze do Twojego postępu. Jednak bez względu na to, jak ciężko się robi i jak wymagająca wydaje się sytuacja, możliwe jest utrzymanie motywacji nawet w najtrudniejszych czasach.

Najlepszą motywacją jest samomotywacja.

Oto 5 wskazówek, które pomogą Ci zachować motywację:

#1 Pamiętaj o swoich celach

Często najlepszym sposobem na podniesienie się w trudnym momencie jest w pierwszej kolejności przypomnienie sobie, dlaczego robisz to, co robisz? Jaki miałeś cel? Dlaczego w ogóle podjąłeś wysiłek, aby go zrealizować? Co jest dla Ciebie najważniejsze? Czy osiągnięcie tego celu poprawi Twoją sytuację, bądź życie ludzi wokół Ciebie? Może ze względu na rodzinę zdecydowałeś się robić to, co robisz. To ona motywuje Cię do tego, aby wstawać rano z łóżka i pracować nad swoimi celami.

Cokolwiek to jest, upewnij się, że Twoje cele są ambitne i warte według Ciebie osiągnięcia. Będziesz bowiem musiał czerpać z nich siły, gdy wszystko wydawać się będzie przeciwko Tobie, a taka sytuacja prawdopodobnie prędzej lub później w pewnym momencie nastąpi. W życiu tak po prostu jest. W ten sposób stawiasz czoła wyzwaniom. Te kolejne trudności, które przezwyciężysz będą Cię wzmacniać. Pamiętaj o celu, dlaczego jego osiągnięcie jest dla Ciebie tak ważne i co dzięki niemu zyskasz.

Aby dowiedzieć się jak zamienić określanie celów na ich osiąganie przeczytaj: Jak zamienić określanie celów na osiąganie celów?

„Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć”. – Napoleon Hill

#2 Buduj odwagę

Podobnie jak z budowaniem domu, budowanie odwagi jest procesem stopniowym. Rozpoczynasz od fundamentów, kładziesz cegłę za cegłą i wkrótce będziesz miał ścianę itd., aż będziesz miał gotowy budynek. Budujesz swoją odwagę krok po kroku. Podejmując każdego dnia kolejne działania.

Na przykład dobrym sposobem na budowanie odwagi jako autora tekstów jest pisanie każdego dnia. Nawet jeśli trwa to tylko 20-30 minut, wkrótce odkryjesz, że Twoje umiejętności się poprawiają i z biegiem czasu będziesz miał więcej odwagi i pewności siebie, aby dzielić się swoją pracą z innymi. Jeśli Twoim celem, jest poprawa sprawności fizycznej i postanawiasz ćwiczyć, możesz zacząć od krótkich treningów, które będą trwały zaledwie kilka minut, z czasem zaś, gdy poczujesz się pewniej, zaczniesz zwiększać ich czas trwania i intensywność.

Takie podejście sprawdza się bez względu na to, co chcesz robić. Systematyczny wysiłek podejmowany każdego dnia przynosi rezultaty. Będąc coraz lepszym w tym co robisz, masz większą motywację do dalszego działania. Pamiętaj, że jak tylko zaczniesz się poruszać w kierunku tego, co chcesz osiągnąć, Twoja energia zacznie się zmieniać i w ten sposób budujesz rozpęd oraz odwagę, aby robić to, co kochasz, co przybliży Cię do osiągnięcia Twoich celów.

W budowaniu odwagi pomoże Ci również silniejsza psychika, dowiedź się czym jest mentalna siła i czego ludzie silni psychicznie nie robią?

„Sukces to suma niewielkiego wysiłku, powtarzanego z dnia na dzień” – Robert Collier

#3 Dbaj o swoje zdrowie

Jak powiedział kiedyś Dalajlama: „Człowiek poświęca swoje zdrowie, by zarabiać pieniądze, następnie zaś poświęca pieniądze, by odzyskać zdrowie”. Warto pamiętać o tych słowach i wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski.

W pogoni za spełnianiem swoich marzeń, pracując, próbując zarabiać na życie i w dążeniu do osiągnięcia sukcesu powinieneś pamiętać o swoim zdrowiu. Zdrowie to skarb, którego nie doceniamy dopóki się nie wyczerpie. Bez dobrego zdrowia nie można cieszyć się owocami sukcesu. Na szczęście dbanie o zdrowie w naszych czasach staje się coraz łatwiejsze. Nauka i wiedza o ludzkim organizmie stale się rozwija, następuje postęp medycyny. Choć postęp cywilizacyjny przyniósł też wiele zagrożeń dla ludzkiego zdrowia, żyjemy coraz dłużej. Statystyki GUS pokazują, że średnia długość życia w Polsce wydłuża się z każdym rokiem.

Jednak, aby cieszyć się długi życiem w zdrowiu powinieneś praktykować dobre nawyki związane ze stylem życia, takie jak m.in.:

Zdrowa dieta

Obecnie mamy stosunkowo łatwy dostęp do wartościowych informacji na temat zdrowego odżywiania. Dzięki internetowi, na prawdę łatwo jest każdemu z nas uzyskać i nauczyć się przydatnych informacji na temat podstawowych zasad dobrego odżywiania oraz dowiedzieć się jak skomponować dobrze zbilansowaną dietę. Dostępne są również książki i magazyny na temat zdrowego odżywiania i diety. Jeśli mamy środki, możemy też skorzystać z profesjonalnych porad dietetyka, jak również skorzystać z oferty cateringu dietetycznego.

Ogólnie rzecz ujmując, powinieneś spożywać odpowiednią liczbę kalorii w stosunku do Twojego zapotrzebowania, wybierać zdrowe, pełnowartościowe, mało przetworzone produkty. Spożywać odpowiednią ilość białek, węglowodanów i zdrowych tłuszczy. By cieszyć się dobrym samopoczuciem, musisz też uzupełnić dietę o witaminy i mikroelementy. Z drugiej strony ogranicz spożycie przetworzonej żywności, fast foodów, cukru i słodkich przekąsek oraz alkoholu. Jeśli palisz, koniecznie rzuć palenie papierosów. Lepsze zdrowie oznacza dla Ciebie więcej energii i witalności, która jest potrzebna do działania i osiągnięcia Twoich celów.

Ćwiczenia

Aktywność i ćwiczenia fizyczne pomagają osiągnąć w życiu sukces. Uprawianie sportu przedłuża naszą sprawność i zdrowie organizmu, a ruch i ćwiczenia wpływają również pozytywnie na nasze nastawienie do życia. Aktywność fizyczna powinna być istotnym elementem życia codziennego każdego człowieka. Zazwyczaj od 30 do 90 minut ćwiczeń dziennie przez 3 do 5 dni w tygodniu wystarcza, abyś był sprawny i formie, bez względu na rodzaj programu treningowego, na który się zdecydujesz. Nawet jeżeli uważasz, że nie masz, aż tyle czasu na ćwiczenia, powinieneś przejrzeć swój kalendarz i wygospodarować ten czas. Regularne ćwiczenia przyniosą Ci wiele korzyści. Jeśli jeszcze nie czujesz się przekonany przeczytaj: 6 powodów, że ćwiczenia fizyczne pomagają osiągnąć w życiu sukces

Sen

Sen jest bardzo ważny i pozwala na regenerację organizmu. Podobnie jak dobra dieta i ćwiczenia, sen jest kluczowym składnikiem ogólnego stanu zdrowia. Odmładza ciało, odświeża umysł, a jeśli zbyt długo będziesz pozbawiony snu, możesz to dosłownie przepłacić życiem. Złe nawyki snu mogą negatywnie wpłynąć na koncentrację i poziom energii w ciągu dnia. Przeciętnie powinniśmy spać od 7 do 8 godzin każdej nocy, aby uzyskać optymalne zdrowie. Każdy z nas ma trochę inne potrzeby jeśli chodzi o sen, wiec powinieneś znaleźć liczbę godzin snu odpowiednią dla Ciebie. Utrzymuj regularny cykl kładzenia się do łóżka każdej nocy i wstawania rano, dzięki czemu Twoje ciało naturalnie dostosuje się do tego harmonogramu i będziejsz miał więcej korzyści ze snu. Aby dowiedzieć się więcej w temacie snu przeczytaj: Skutki braku snu, o których powinieneś wiedzieć.

„Czas i zdrowie to dwa cenne skarby, których nie rozpoznajemy i nie doceniamy dopóki się nie wyczerpią” – Denis Waitley

#4 Zmierz się z obawami

Wszyscy mamy obawy. Obawa, lęk i odczuwanie strachu to ludzka rzecz. Jednak to, co wyróżnia tych, którzy osiągają swoje cele i marzenia w przeciwieństwie do tych, którzy tego nie robią, to zdolność zmierzenia się ze swoimi obawami, pokonanie strachu i znalezienie w sobie odwagi do działania. W większości przypadków, zmierzenie się z Twoimi lękami, może pomóc Ci odkryć więcej o sobie, a przezwyciężenie ich pokaże Ci, że w rzeczywistości jesteś silniejszy niż kiedykolwiek sobie wyobrażałeś.

Stań twarzą w twarz z największym strachem i uzyskaj pozytywne wzmocnienie dzięki przezwyciężeniu swoich obaw. Jeśli znajdziesz w sobie siłę, aby pokonać swoje obawy, będziesz bardziej zmotywowany do działania. Odwaga to nie jest brak strachu. Odwaga to wielki strach oraz świadomość, że coś jest ważniejsze od tego lęku. Coś co daje człowiekowi ogromną siłę, by mógł panować nad strachem i pokonać go.

Aby dowiedzieć się jak lepiej radzić sobie ze swoimi obawami przeczytaj: 7 prostych kroków, aby przezwyciężyć strach

„Życie zaczyna się tam, gdzie kończy się lęk” – Osho

#5 Korzystaj z pomocy innych

Cokolwiek robisz, gdy dopada Cię zniechęcenie, zwątpienie i dół nie poddawaj się. Zamiast tego sięgnij do swojego „systemu wsparcia”, szczególnie warto mieć w swoim arsenale mentora. Pamiętaj, że ludzie osiągający sukces w życiu, nie robią tego sami. Często korzystają z pomocy mentorów, którzy dają im wskazówki i nakierowują ich na właściwe tory, dzięki czemu mogą osiągnąć szybkiej i sprawniej swoje cele.

Jak mówi powiedzenie: „Kto z mądrym przestaje — nabywa mądrości”. Jeśli masz to szczęście, że masz już mentora, skontaktuj się z nim, kiedy będziesz tego potrzebować. Szukaj osób, które Cię zainspirują. Mówi się, że jesteś średnią 5 osób, z którymi najczęściej przebywasz. Przyjrzyj się kręgowi swoich znajomych, czy są to osoby, które Ci pomagają czy przeszkadzają w Twoich postępach? Otaczaj się zwycięzcami, a wkrótce staniesz się jednym z nich.

Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł – Robert Kiyosaki

Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na podtrzymanie motywacji koniecznie sprawdź: Jak zachować motywację przez cały czas

W budowaniu nowych dobrych nawyków przyda Ci się również przewodnik Jak tworzyć dobre nawyki i je utrzymać?

Oto poznałeś 5 sprawdzonych sposobów na większą motywacje, aby nigdy się nie poddać. Pamiętaj jeśli raz się poddasz, to może stać się Twoim złym nawykiem. Nigdy się nie poddawaj!

A Ty jakie masz sposoby na motywację? Co sprawdza się w Twoim przypadku? Podziel się swoją opinią w komentarzu.