Czy zdarza Cię się że tracisz motywację, czujesz zniechęcenie i nie masz energii do działania? Poznaj sprawdzone metody na utrzymanie motywacji.

Słowo motywacja pochodzi z łaciny od motus ‚ruch’. W skrócie motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania. Gdy jesteśmy zmotywowani wykonujemy różne czynności tak, aby prowadziły one do zamierzonych przez nas wyników i osiągnięcia założonych celów.

Utrzymanie motywacji może być trudne, a utrata motywacji może prowadzić do odwlekania i obniżenia naszej produktywności. Utrata motywacji jest czymś całkowicie normalnym, może się pojawić szczególnie wtedy gdy liczyliśmy na szybki sukces w danym obszarze, a niestety nadal go nie ma mimo wkładanego wysiłku.

Niektórzy mówią, że motywacja jest przeceniania, bo właśnie w momentach, gdy tracimy motywacje widać czy faktycznie chcemy osiągnąć sukces. Gdy tracisz motywację powinieneś nadal działać i dążyć do zwycięstwa, opierając się wówczas na dyscyplinie, silnej woli i chęci osiągnięcia postawionego przed Tobą wyzwania.

Motywacja jednak pomaga, gdy czujemy się zmotywowani pracuje nam się lepiej i chętniej działamy. Motywacja nie jest permanentna. Kiedy tracimy motywację, musimy znaleźć nowe jej źródła i inspiracje.

Motywacja jest jak kąpiel, dlatego trzeba brać ją codziennie – Zig Ziglar

Jak zachować motywację przez cały czas?

#1 Przypominaj sobie o swoich celach

Jeśli chodzi o motywację Twoje nastawienie jest tu kluczowe. Czasem na drodze do osiągnięcia celu robi się nudno. Powtarzasz ciągle te same czynność w kółko. Dla przykładu chcąc być bardziej zdrowym i zrzucić nadwagę  kilka razy w tygodniu chodzisz na siłownie, powtarzasz te same ćwiczenia, trzymasz dietę itd. Monotonia może być przytłaczająca, dlatego ważne jest aby na bieżąco przypominać sobie o celu do jakiego dążysz i co z tego będziesz miał, gdy go osiągniesz. Nie trać z oczu celu bo wtedy możesz być mniej zmotywowany do działania. Zapisz swoje cele i miej je zawsze w zasięgu wzroku, w telefonie, przy łóżku, w notatniku. Pamiętaj dlaczego zacząłeś !

#2 Pamiętaj o powodach i pozytywnych efektach

Wszystko co robisz powinno mieć dobry powód, dlatego w końcu to robisz. Idąc dalej za przykładem schudnięcia, chciałbyś zrzucić wagę, jednak tracisz motywację. Dobrym sposobem, aby ten stan przezwyciężyć są wizualizacje efektu końcowego. Wyobraź sobie po tej transformacji, jak wygląda wtedy Twoja sylwetka? Jak się czujesz? Maluj obrazy w swojej głowie. Dobrze Ci z tym co widzisz? Jeśli tak rusz się z miejsca i idź poćwiczyć.

Teraz z innej strony jeśli kiedykolwiek utknąłeś na zadaniu, którego nienawidzisz i wydaje Ci się, że masz żadnej motywacji, aby je ukończyć, oto co powinieneś zrobić: znajdź dobry powód dlaczego jednak warto. Zawsze możesz znaleźć jakieś dobre powody dla tego co robisz. Wystarczy się chwilę zastanowić i poszukać pozytywów. Nie nawiedzisz uczyć się jakieś nielubianego przez ciebie przedmiotu, ale przecież wiesz, że wiedza to potęga i pozawala osiągać sukces i już masz dobry powód, aby przełamać swoją niechęć do nauki. Nie lubisz dużo chodzić, ale spacery to ruch i zdrowie i jeden ze sposób na zrzucenie wagi.  Bez względu na to co robisz zawsze szukaj pozytywów i dobrych powodów do działania.

#3 Oglądaj, czytaj, słuchaj motywacyjnych historii i przemówień

Oglądaj inspirujące filmy, cytaty, czytaj porywających tekstów, pochłaniaj książki i artykuły. Słuchaj muzyki, która daje Ci niezłego kopa i dodaje siły do działania. Szukaj i zgłębiaj opowieści ludzi, który osiągnęli to do czego Ty aspirujesz i co jest Twoim celem. Czego możesz się od nich nauczyć? Zainspiruj się ich sukcesem? Zajrzyj chociażby na youtube, gdzie znajdziesz wiele kanałów z motywującymi materiałami.

#4 Wrzuć na luz od czasu do czasu

Rozwój, sukces, motywacja. Ciągłe dokonalenie, praca na sobą wymaga wysiłku i skupienia.  Czasami potrzebujemy jednak przerwy. Ciągła pogoń za sukcesem może Cię wypalać i czasem przerwa to jest to czego potrzebujesz. Spędź kilka godzin na robieniu czegoś co nie ma nic wspólnego z twoim celem, w ten sposób oczyścisz umysł, nabierzesz chwilowego dystansu. Przekonasz się, że prawdopodobnie po takiej krótkiej przerwie Twoja motywacja wzrośnie. A chwilowa zmiana perspektywy może również otworzyć przed tobą nowe pomysły na jeszcze bardziej skuteczne działanie, które doprowadzi Cię do Twojego celu.

#5 Zmień swoją rutynę

Spróbuj od czasu do czasu zrobić coś w inny sposób niż dotychczas. Jeśli chodzisz na siłownie i ciągle robisz te same ćwiczenia poszukaj  nowego planu treningowego. Ćwiczysz z określonym ciężarem zwiększ go dla dodatkowo bodźca. Po prostu spróbuj innego podejścia, a pomoże Ci to pozostać zmotywowanym. Za każdym razem kiedy myślisz o rzuceniu tego co robisz, przypomnij sobie dlaczego zacząłeś. Zanim zbierzesz plon musisz zaorać pole i zasiać nasiona. Więc nie poddawaj się przy pierwszych niepowodzeniach, gdy nie dostrzegasz wyników.

Dziękuję, ze Twój cenny czas mam nadzieję, że Ci się podobało i znalazłeś kilka wskazówek, które pozwolą Ci pozostać zmotywowanym. Jeśli podobał Ci się artykuł udostępnij go proszę za pomocą mediów społecznościowych. Możesz też zapisać się na newsletter, aby być na bieżąco z najnowszymi materiałami.

Jeśli masz jakieś pytania zostaw komentarz poniżej. Napisz też jakie Ty masz sposoby na podtrzymanie motywacji?