Każdy z nas ma jednakową ilość czasu w ciągu doby: 1440 minut. Czas to najcenniejszy zasób jaki mamy. Opanowanie skutecznych sposobów korzystania efektywnie ze swojego czasu jest kluczową umiejętnością, którą każdy z nas powinien opanować. Na temat zarządzania czasem i efektywności osobistej zostało napisanych bardzo wiele książek. Poznaj 10 najbardziej wartościowych tytułów, dzięki którym będziesz lepiej zarządzać swoim czasem, jeśli tylko zastosujesz w swoim życiu opisane w nich techniki i metody.
Top 10 książek o zarządzaniu czasem i efektywności osobistej:
#1 Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności – David Allen
Od kiedy książka Davida Allana „Getting Thing Done” została po raz pierwszy opublikowana 15 lat temu stała się jedną z najbardziej poczytnych książek biznesowych i jedną z najlepszych książek o efektywności osobistej jaka kiedykolwiek została napisana. Skrót metody „GTD” jest obecnie rozpoznawanym na całym świecie podejściem do zarządzania zawodowymi i osobistymi zadaniami w możliwie najbardziej produktywny, a zarazem bezstresowy sposób.
W książce tej David Allen stawia tezę, że produktywność ludzi jest bezpośrednio związana z ich zdolnością do relaksu. Kiedy ludzie są w stanie oczyścić swój umysł, mogą lepiej zorganizować swoje myśli, być bardziej produktywni i kreatywni.
W ostatnim czasie David Allen przepisał swoją książkę, dostosowując swój klasyczny tekst do obecnych realiów. Wzbogacił ją o dodatkowy materiał dzięki czemu nabrała świeżości, a opisane w niej sposoby są i będą nadal aktualne w nadchodzących latach.
“Getting Thing Done” jest bez wątpienia pozycją obowiązkową w obszarze zarządzania czasem i osobistej produktywności. Sprawdź jak kilka prostych zasad GTD może poprawić jakość Twojego życia.
#2 Zjedz Tę żabę – Brian Tracy
Wskazówki do zarządzania czasem Briana Tracy są zawsze cenne. Tracy jest świetnym pisarzem i prawdopodobnie jest jednym z najlepszych autorów jeśli chodzi o książki dotyczące rozwoju osobistego i zarządzania czasem.
Tytułowa „Żaba” to Twoje największe i najważniejsze zadanie, z którego realizacją będziesz prawdopodobnie zwlekał, jeśli nie zajmiesz się nim od razu.
Ludzie sukcesu nie starają się robić wszystkiego. Uczą się koncentrować na najważniejszych zadaniach i upewniają się, że zostaną one wykonane jak należy.
W książce “Zjedz tę żabę” znajdziesz 21 sposobów, które pomogą Ci przezwyciężyć prokrastynację, być bardziej produktywnym i zrobić więcej ważnych dla Ciebie rzeczy w ciągu dnia.
Wskazówki prezentowane w książce w całości pochodzą z doświadczeń życiowych autora, a książka skupia się na ćwiczeniach i poradach, które można wdrożyć od razu w życie. Im szybciej opanujesz i zastosujesz opisane w tej książce metody, tym szybciej zaczniesz osiągać sukcesy.
Z innych książek Briana Tracy o zarządzaniu czasem warto sięgnąć też po “Zarządzanie czasem” z serii Biblioteka Sukcesu Briana Tracy oraz “Zamknij się i działaj!”.
#3 7 nawyków skutecznego działania – Stephen R. Covey
W książce tej Covey podkreśla znaczenie charakteru i etyki. Widzi sukces w życiu jako bezpośrednio związany z chęcią dostosowania życia do pewnych podstawowych uniwersalnych zasad. Mówi również o znaczeniu myślenia w kategoriach “wygrany-wygrany”, w którym jednostki dążą do rozwiązań, które zadowolą wszystkie zaangażowane strony, a nie dotyczą wyłącznie własnych potrzeb i celów. Na uwagę zasługują także koncepcje Coveya dotyczące zarządzania czasem i podejście do ustalania priorytetów w realizacji zadań.
Swoje tezy Covey poparł przykładami zaczerpniętymi z własnych doświadczeń. Wypracowanie w sobie opisanych “7 nawyków skutecznego działania” prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych, kształtowania trwałych relacji z innymi, inspirującego przywództwa m.in. na poziomie osobistym i interpersonalnym.
Oprócz książki “7 nawyków skutecznego działania” warto również sięgnąć po książkę Covey “Najpierw rzeczy najważniejsze”, która również wzbogaci naszą wiedzę w obszarze zarządzania czasem.
#3 15 tajemnic zarządzania czasem. O czym wiedzą ludzie sukcesu? – Kevin Kruse
Wiele osób stosuje zasady zawarte w różnych poradnikach zarządzania czasem, lecz i tak odczuwa przemęczenie oraz narastającą frustrację. Często mimo starań nie udaje im się ukończyć wszystkich zaplanowanych zadań. Opisywane przez Kevina metody mogą Ci pomóc w bardziej efektywnym działaniu i “odzyskaniu czasu”.
#4 Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem – Laura Vanderkam
Wszyscy jesteśmy zajęci i wszystkim nam też zdarza się, że marnujemy czas. Jakie są tajemnice korzystania z każdej godziny w najbardziej produktywny sposób? Jak spędzają swój czas ludzie, którzy osiągają największe sukcesu? Na te pytania próbuje odpowiedzieć autorka.
W tej przystępnie napisanej książce Laura Vanderkam inspiruje do przemyślenia porannej rutyny i zmiany podejścia do rozpoczęcia dnia. Jeśli mądrze wykorzystasz swoje poranki, możesz zbudować nawyki, które doprowadzą Cię do szczęśliwszego, bardziej produktywnego życia.
Laura zaleca także przemyśleć swoje podejście do weekendów. Wyjaśnia, dlaczego “lenistwo” – nic nie robienie, może być bardziej wyczerpujące niż robienie czegoś pożytecznego i produktywnego.
Udziela też wskazówek jak najlepiej wykorzystać swój czas w biurze. Skupiając się na dopasowywaniu swojej listy zadań do swojego naturalnego zegara biologicznego. Pokazuje, jak zwiększyć wydajność, aby osiągnąć więcej w krótszym czasie.
Książka ta podpowie Ci, jak zmienić zgubne nawyki, rozbawi Cię i skłoni do myślenia.
#5 Jednominutowy menedżer spotyka małpę – Ken Blanchard, Hal Burrows, William Oncken
Kiedy pracownik udaje się do szefa z problemem i szef zgadza się coś z tym zrobić, tytułowa “małpa” przechodzi z pracownika na szefa. W jaki sposób menedżerowie mogą unikać takich małp? Książka zawiera wskazówki trzech słynnych ekspertów biznesowych: w jaki sposób menedżerowie i liderzy zespołów mogą realizować własne priorytety, przekazywać “małpy” innym ludziom i pozwalać im rozwiązywać ich własne problemy.
#6 4-godzinny tydzień pracy – Timothy Ferriss
Tim Ferriss na własnym przykładzie, pokazuje jak zyskał czas i mobilność oraz doświadczył niezapomnianych wrażeń wprowadzając do swojego życia kilka usprawnień i trików.
Książka ta może stanowić inspirację dla osób, które nie chcą czekać z realizacją swoich marzeń do późnych lat swojego życia. Chcą się wyzwolić z podejścia do życia, że najpierw przez wiele, wiele lat pracujesz, oszczędzasz pieniądze, przechodzisz na emeryturę i dopiero wówczas korzystasz z uroków życia.
Jakiś czas temu pojawiła się wersja rozszerzona i uzupełniona jest książki. Została wzbogacona o nowe praktyczne wskazówki i sposoby, które pozwalają na takie zaprojektowanie swojego życia, które będzie nam dawało pełnię satysfakcji, bez odwlekania przyjemności w czasie.
Bez względu na to, czy jesteś wciąż zajętym pracownikiem etatowym, czy przedsiębiorcą uwiązanym do swojej firmy, ta książka będzie dla Ciebie kompasem wskazującym drogę do nowego, rewolucyjnego świata. Odzyskaj czas, doświadczaj więcej, żył pełnią życia!
#7 18 minut – Peter Bregman
Podejście “18 minut”, wykorzystywane przez wiele osób na świecie, pozwala nam sprawnie radzić sobie i bezpiecznie nawigować przez lawinę maili, wiadomościami tekstowych, telefonów i niekończących się spotkań, które uniemożliwiają nam skupienie się na tych rzeczach, które są dla nas naprawdę ważne.
Książka jest dobrze napisana i przede wszystkim przydatna. Daje możliwość skorzystania z kilku metod zarządzania czasem zaproponowanych przez autora. Proponuje jasny i prosty plan wykonania tego, co najważniejsze.
“18 minut” prezentuje proste, ale kompleksowe podejście do zarządzania swoim życiem w ciągu roku, dnia i chwili, w taki sposób aby Twoje życie poruszało się tak, jak chcesz, w kierunku, którym chcesz i w odpowiednim tempie.
#8 Esencjalista – Mniej, ale lepiej – Greg McKeown
Autor sugeruje, że nie musisz robić wszystkiego. Kiedy trzymasz się myślenia “muszę”, zawsze zmagasz się z tym, aby mieć wystarczająco dużo czasu. Zamiast tego lepiej zmienić nastawienie na “wybieram”.
Esencjalizm to coś więcej niż strategia zarządzania czasem albo technika zwiększania produktywności. Polega na systematycznym i metodycznym rozpoznawaniu rzeczy, które są dla nas najważniejsze oraz na eliminowaniu wszystkiego innego, abyśmy mogli jak najlepiej zająć się sprawami najistotniejszymi.
Jeśli masz problemy z podejmowaniem decyzji i określaniem priorytetów w swoim życiu i chcesz lepiej zarządzać swoim czasem jest to zdecydowanie książka dla Ciebie.
#9 Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć – Gary Keller, Jay Papasan
Dzięki książce “Jedna rzecz” dowiesz jak osiągać lepsze rezultaty w krótszym czasie, nabrać rozpędu w drodze do celu, obniżyć poziom stresu, który potrafi przytłoczyć i zdobyć w życiu to co jest dla Ciebie ważne.
Poznaj nowy sposób myślenia, który będzie Ci lepiej służyć na dłuższą metę. Otwórz się na nowe pomysły przedstawione w tej niezwykłej książce i spraw, aby Twoje życie zmieniło się na lepsze na wiele małych sposobów.
Chcesz więcej! Więcej pieniędzy, czasu i satysfakcji z życia. A zarazem chcesz mniej! Mniej pracy, obowiązków i stresu. Sięgnij po książkę “Jedna rzecz”.
#10 Nareszcie mam czas. Jak dobrze żyć w epoce nadmiaru – Crabbe Tony
#BONUS 48-GODZINNA DOBA. Jak podwoić swoją produktywność?
Jak mieć 48 godzinną dobę? Czy to w ogóle możliwe? Okazuje się że tak!
Maciej Wieczorek przedsiębiorca z ponad 15-letnim doświadczeniem, którego możesz znać m.in. z programu “Expert w Betley’u” na YouTube, w którym przeprowadza wywiady z ludźmi sukcesu i najlepszymi osobami w swoich branżach w książce 48 godzinna doba zebrał całą swoją wiedzę dotyczącą zarządzania czasem.
Ta książka dosłownie może zmienić Twoje życie o 180 stopni i wydłużyć Twoją dobę. Znajdziesz w niej ponad 100 potężnych technik i kluczowych zasad zarządzania czasem, dzięki którym podwoisz swoją produktywność. Niektóre z tych technik są banalnie proste do wdrożenia w życie i od razu uwolnią Ci jedną czy dwie godziny każdego dnia. Inne bardziej zaawansowane mogą wymagać przebudowania pewnych elementów Twojego życia ale zdecydowanie warto je zastosować w praktyce.
Na kilkuset stronach 48 godzinnej doby masz wartość prawdopodobnie kilku tysięcy złotych! Skąd ta liczba? Bo tyle mogą być warte godziny, które uzyskasz wprowadzając zmiany, opisane przez Marcina Wieczorka w tej książce.
Masz wątpliwości czy warto sięgnąć po książkę 48 godzinna doba, posłuchaj co mówią czytelnicy.
Wydłuż swoją dobę i produktywność o 100%!
48-godzinna doba to prawdopodobnie najbardziej kompleksowa książka o praktycznym zarządzaniu czasem i podnoszeniu efektywności osobistej w Polsce!
Książkę 48 godzinna doba znajdziesz na stronie https://expertia.com.pl/48-godzinna-doba/
“Czas to pieniądz, ale to nie prawda. Czas to zdecydowanie więcej niż pieniądz. Gdy to zrozumiesz, zaczniesz podejmować zdecydowanie mądrzejsze decyzje życiowe, bo uświadomisz sobie, jak bardzo ograniczony jest Twój czas”. – Marcin Wieczorek
Sprawdź też inne książki wydawnictwa Expertia, bo wiele z nich to prawdziwe perełki i jedne z najlepszych książek biznesowych dostępnych w Polsce. Pisane są przez prawdziwych pasjonatów, multi-przedsiębiorców i ekspertów w swoich dziedzinach. Znajdziesz w nich 100% praktyki! A w pakiecie z każdą zakupioną książką otrzymasz także jej Wideo Omówienie oraz Mapy Myśli. Dzięki nim możesz ekspresowo odświeżyć jej treść oraz łatwo odnaleźć interesujące Cię informacje. W ten sposób raz zdobyta wiedza zostanie z Tobą na zawsze. Dzięki tej wiedzy Ty i Twój biznes będziecie rosnąć w siłę!
Jeśli interesuje Cię temat zarządzania czasem przeczytaj też 16 wskazówek jak lepiej zarządzać czasem
A według Ciebie co warto przeczytać jeśli chodzi o temat osobistej efektywności i zarządzania czasem? Jakie książki polecasz? Podziel się swoją opinią w komentarzu, aby zainspirować innych.