Jak się wyróżnić? Jeśli zajmujesz się marketingiem z pewnością znasz zasadę „5P”. Gdy wprowadzasz produkt na rynek, trzeba uwzględnić pięć filarów marketingu Jeśli je poznasz i będziesz postępować zgodnie z zasadami ich dotyczącymi, zwiększą sprzedaż twojego produktu. Podobnie jest z tobą – jesteś produktem – jesteś marką. Zadbaj o swoje 5P, aby ludzie chcieli cię kupić!

„Zanim będziesz chciał sprzedać swój produkt, pomyśl jak klient”. – Paul Gillian

Zasada 5P – pięć filarów marketingu produktu

#01 Product (produkt)

Na jaką uciążliwość lub potrzebę klienta odpowiada twój produkt? Musi on być łatwy do zdobycia, atrakcyjny wizualnie i świetnie opakowany. Bez wspaniałego produktu pozostałe filary na nic się nie zdadzą. Prezentacja produktu to filar marketingu.

#02 Place (miejsce, dystrybucja)

Gdzie umieszczasz swój produkt? Czy łatwo go dostrzec? Czy jest usytuowany na odpowiednim rynku i we właściwych sklepach? Złe ulokowanie może skazać cię na porażkę, choćby produkt był najwspanialszy. Właściwa dystrybucja to filar marketingu.

#03 Promotion (promocja)

Bez odpowiedniej promocji nie sprzedasz produktu. Możesz dysponować wspaniałym produktem i lokować go w odpowiednim miejscu, ale to na nic, jeśli nikt o nim nie słyszał lub go nie szuka. Aktywna promocja to filar marketingu.

#04 Price (cena)

Twój produkt musi być wyceniony tak, aby się sprzedać. Wyceniając produkt, treba wziąć pod uwagę takie czynniki jak: koszt produkcji, cena u konkurencji, standardowa marża w twojej branży, oraz wartość dla klienta. Zadaj sobie pytanie: „Za jaką cenę klient nie kupi mojego produktu?” Wartość dla klienta to filar marketingu.

#05 Profit (zysk)

Bez zysku zapomnij o działalności. Zysk w uproszczeniu to różnica między ceną a kosztami produkcji. Trzeba też uwzględnić wspomnianą już wysokość marży w branży. Cena oraz produkt muszą być odpowiednio dopasowane, aby zagwarantować ci pożądaną marżę. Zysk to filar marketingu.

Marka osobista – jak się wyróżnić? Twoje pięć filarów marketingu osobistego

Co 5P marketingu oznacza dla Ciebie? David Nielson, który ma za sobą ponad 30 lat doświadczeń z kręgu firm należących do Fortune 500 oraz indywidualnych szkoleń dotyczących zarządzania zmianą w organizacji, rozwoju przywództwa i innych. Twórca autorskiego modelu świadomego sukcesu, o którym pisze w swojej bestsellerowej książce Świadomy sukces w 9 wymiarach. Wszystko zależy od Ciebie!. , wskazuje że podobny sposób myślenia – 5P – trzeba przyjąć w przypadku promocji siebie i swojej marki osobistej.

„Marka osobista to w gruncie rzeczy obietnica unikalnych wartości, które możesz dać od siebie. Jest to też sposób, aby potencjalni klienci widzieli ciebie jako jedyną możliwość na rozwiązanie ich problemu”.  – dr Sarah David

Na rynku pracy jednak jesteś produktem, który starasz się sprzedać. Jesteś produktem, a jednocześnie firmą „Ja, Sp. z o.o„, której zależy na sprzedaży produktu. Tak jak w przypadku każdego produktu musisz przeanalizować twoje osobiste pięć filarów. Odpowiedź na pytania: Jak się sprzedajesz? Jak się wyróżniasz? To warunki twojego sukcesu na rynku pracy.

#01 Prezentacja

Jak widzą cię ludzie? David Nelson sugeruje, aby uwzględnić dwa obszary.

Po pierwsze, twój życiorys. Czy jest aktualny? Czy wygląda profesjonalnie, a może powielasz nudny szablon CV? Czy są w nim błędy ortograficzne albo gramatyczne? Czy nim przykuwasz uwagę osoby czytającej?

Po drugie, opakowanie fizyczne. Każda branża ma swój stylu ubioru z ang. „dresscode”. Czy to garnitur, czy mundur, obowiązują pewne reguły. Twój wygląd wywiera na innych wrażenie – czasem pozytywne, czasem zaś negatywne.

Przede wszystkim ważna jest schludność. Osobista higiena jest czymś, co w ogóle nie powinno podlegać dyskusji. Przycięte włosy, czyste paznokcie i brak zapachu to oczywistość. I nie chodzi tylko o tylko pot, ale też o zbyt silne perfumy czy wodę po goleniu. Pamiętaj nie da się po raz drugi zrobić pierwszego wrażenia, dlatego musisz od razu zaprezentować się z najlepszej strony.

#02 Dystrybucja

Jak plasujesz się na rynku? Czy praca, którą obecnie wykonujesz, zapewni ci wymarzoną pozycję w przyszłości? Czy masz konieczne umiejętności i wykształcenie? To podstawowe pytani, które powinieneś sobie zadać, jeśli chcesz, by cię zauważono i uznano za właściwą osobę na wymarzone stanowisko czy nawiązanie relacji biznesowej.

#03 Promocja

Nawiązywanie odpowiednich znajomości to umiejętność, której można się nauczyć. Nie chcesz się narzucać, ale nie chcesz też stapiać się z tłem. Szukaj okazji, aby nawiązać kontakt z nowymi osobami. Pamiętaj, że kiedy liderzy potrzebują zapełnić wakat, najpierw biorą pod uwagę kandydatów z grona znajomych. Dowiesz się, jak skutecznie nawiązywać kontakty z innymi, gdy przejdziemy do wyróżników sukcesu.

#04 Zysk/wartość

Jaką wartość oferujesz innym? Swojej firmie? Swojemu zespołowi? Co mogą zyskać na współpracy z Tobą? Powinienieś być świadomy swojej własnej wartości jaką wnosisz. Ile są warte twój czas i twoje umiejętności? Aby przekonać innych do siebie, najpierw musisz poznać swoją wartość. Nie próbuj się przeceniać, aby nie zaprzepaścić swoich szans. Ale nie oceniaj się również zbyt nisko, bo ludzie też zaczną cię tak postrzegać lub co gorsza, wycenią cię jeszcze niżej.

#05 Postrzegana korzyść

Co ludzie zyskają, zatrudniając cię albo wchodząc z Tobą w biznes? Nie zawsze chodzi o to, co ty zyskasz; jeśli od tego zaczniesz, możesz zniechęcić do siebie. Jeśli zależy ci na jakimś stanowisku czy kontrakcie, postaraj się, aby pracodawca czy potencjalny partner biznesowy zwrócił uwagę nie tylko na twoją wartość, ale również na to, dlaczego stanowisz najlepszy wybór.

Uwagi końcowe

Aby się wyróżnić, powinienieś realizować nastawioną na cel przemyślaną strategię marketingu osobistego. Powinieneś aktywnie pracować nad głównymi wyróżnikami. Pamiętaj o „5P” swojej marki osobistej.

Wybierz swój życiowy cel i znajdź drogę do świadomego sukcesu!

Twoja droga do sukcesu niezależnie od jego definicji, może mieć większy związek z twoimi wyborami, jeśli są one świadomie ukierunkowane na sukces. Aby dowiedzieć się więcej o tym jak się pozytywnie wyróżnić i świadomie planować swój sukces sięgnij po książkę Świadomy sukces w 9 wymiarach.

Świadomy sukces w 9 wymiarach. Wszystko zależy od Ciebie! - David E. Nielson
Świadomy sukces w 9 wymiarach. Wszystko zależy od Ciebie! – David E. Nielson

Dzięki wydawnictwu Studio Emka i tłumaczeniu Małgorzaty Małeckiej, ta inspirująca i praktyczna książka Davida Nielsena dostępna jest już po polsku. Z książki Świadomy sukces w 9 wymiarach dowiesz się, jak być obecnym, zauważonym i co najważniejsze, jak odnieść świadomy sukces.

Osobisty i zawodowy sukces we współczesnej przeludnionej i silnie konkurencyjnej gospodarce zależy od tego, czy potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Jaki obrać cel, by osiągnąć świadomy sukces?
  • Jak wykazać się determinacją w dążeniu do sukcesu?
  • Jak pozytywnie wyróżnić się na tle innych?

W „Świadomym sukcesie w 9 wymiarach” David Nielson zdradzi ci tajemnicę, w jaki sposób odpowiedzi na te pytania prowadzą do odniesienia świadomego sukcesu!

„Życie nie polega na znalezieniu, lecz stworzeniu samego siebie”. – George Bernhard Shaw

Sprawdź też: Jak stworzyć i mieć idealny profil na LinkedIn?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj