autor LukAnanda
Mindfulness, czyli co to jest?
Mindfulness jest tłumaczone jako “uważność” (od angielskiego przymiotnika mindful – świadomy, uważny) lub, rzadziej, jako “uważna obecność”. Według najbardziej znanej definicji, którą stworzył Jon Kabat-Zinn (założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie, Opiece Zdrowotnej i Społeczeństwie Wydziału Medycznego University of Massachusetts), mindfulness “to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej”.
A prościej to:
świadome, pełne ciekawości i otwartości doświadczanie chwili obecnej. Zarówno tego, co nas otacza, czyli przedmiotów, przyrody i innych ludzi. Jak i tego, co dzieje się w nas samych, czyli odczuć z ciała, myśli czy emocji. Mindfulness to nie jest żadna wyjątkowa ideologia, to po prostu zatrzymanie się w celu dostrzeżenia tego wszystkiego, co związane jest z naszym życiem. Niby tak zwyczajne, a niestety tak rzadkie we współczesnym, zaganianym świecie.
“Każda chwila jest inna. Każda jest niepowtarzalna i niesie ze sobą nowe możliwości”. – Jon Kabat-Zinn
Jakie są korzyści z mindfulness?
Jest wiele zalet mindfulness i treningu umysłu zarówno dla dorosłych jak i dzieci:
- umiejętność zwolnienia,
- wyciszenia,
- zrozumienia, że emocje są naturalną częścią naszego życia,
- polepszenie relacji z rówieśnikami,
- poprawę koncentracji i pamięci, a także kreatywności.
Jak praktykować mindfulness z dziećmi?
Są różnego rodzaju techniki mindfulnessu (medytacji) i ćwiczenia, takie jak:
- liczenie oddechów w wersji dla dzieci;
- oddychanie brzuszne na leżąco z maskotką na brzuchu – unoszenie i opuszczanie maskotki;
- malowanie i kolorowanie mandali;
- słuchanie bicia swojego serca, najlepiej chwilę po intensywniej aktywności fizycznej;
- napinanie/ rozluźnianie.
To świetne ćwiczenia na rozluźnienie ciała i umysłu. Są też przystępnym sposobem zaprezentowania dzieciom, co znaczy być “tu i teraz”.
Metoda Eline Snel „Uwaga, to działa!”
Eline Snel jest autorka książki „Uważność i spokój żabki” skierowaną do rodziców/opiekunów/nauczycieli/dzieci.
Nasze dzieci najczęściej nie wiedzą jak koncentrować swoją uwagę – jest to dla nich pojęcie abstrakcyjne. Mają jednak świadomość, że jest to coś, czego nie umieją, a dorośli właściwie nie wiedzą jak im to wyjaśnić.
Metoda Eline Snel „Uwaga, to działa!” daje im narzędzia do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi. A ponadto samoświadomości własnego ciała, emocji, bycia uważnym zarówno na siebie, jak i inne osoby.
Praktyka uważności ma ogromny wpływ na rozwój różnych obszarów mózgu u dzieci, które są aktywne w trakcie sytuacji stresowych, przeżywania silnych emocji.
Regularna praktyka uważności wpływa na rozwój funkcji wykonawczych. Należą do nich:
- powstrzymywanie się od danych działań,
- przekierowywanie uwagi oraz umiejętność przełączania się pomiędzy alternatywnymi sposobami reagowania,
- samokontrola (w tym emocjonalna),
- elastyczność w myśleniu,
- planowanie i organizowanie różnych czynności,
- myślenie abstrakcyjne,
- tworzenie pojęć,
- zapamiętywanie, przechowywanie zapamiętanych treści, ich przypominanie (przeszukiwanie w pamięci w celu odnalezienia właściwych informacji).
Dzieci poprzez oddech, uczą się świadomości, odbierania impulsów z ciała jako budowanie samoświadomości, a co za tym idzie lepsze zarządzanie emocjami; trening skupienia, trening bycia tu i teraz; łamanie schematów automatycznego funkcjonowania jako element treningu mózgu (np. zakładanie kurtki zaczynając od odwrotnej ręki niż zwykle); nauka zwalniania reakcji impulsywnych poprzez uważność na samego siebie itp.
“Metoda Eline Snel jest wprost inspirowana metodą uważności (mindfulness), stworzoną i dopracowaną przez Jona Kabat-Zinna. Opiera się na ćwiczeniach oddechowych, które pomagają się stopniowo skupić na tu i teraz i nabrać dystansu w stosunku do odczuwanego niepokoju i krążących w głowie zmartwień”.
Oczywiste jest, że dzieci nauczone technik medytacyjnych powinny być spokojniejsze, bardziej zrelaksowane i skoncentrowane. Warto jednak dodać, że regularna wspólna medytacja podnosi poziom samoakceptacji u uczniów. Przestają ze sobą rywalizować, są otwarci, bardziej empatyczni. Udowodniono, że w czasie medytacji uwalniają się w organizmie składniki chemiczne, które obniżają ciśnienie krwi i napięcie mięśniowe. A tym samym wyrównują rytm pracy serca i zwiększają pojemność płuc. Przynosi ona zatem wymierne efekty zarówno w sferze psychologicznej i społecznej, jak i fizjologicznej.
“Gdyby każdego ośmiolatka na tej planecie nauczono medytacji, wyeliminowalibyśmy przemoc na świecie w ciągu jednego pokolenia”. – Dalai Lama
Sprawdziłem to działa!
Mam na imię Łukasz, tata Mai 10 lat i Marysi lat 5. Ze swojego ponad 3 letniego doświadczenia i praktyki medytacji (w tym mindfulness), mogę potwierdzić, ż zawarte w tekście informacje i ćwiczenia skutecznie działają (stosowane są u Nas w domu). Mogą om posłużyć jako doskonałe narzędzie wspomagające naukę i koncentrację. Służą poprawie kontaktów zarówno między rówieśnikami jak i pomiędzy dorosłymi a dziećmi. Obserwuję jak wraz z pogłębianiem tych technik dzieci zachowują się inaczej wobec Siebie. Są bardziej wyrozumiałe i empatyczne w stosunku do Siebie i otoczenia.
Realna zmiana zachodzi wtedy kiedy to my zmieniamy się względem otaczającego Nas Świata.
Praktyka czyni Mistrza, uzyskaj dostęp do Swoich Super Mocy, więc do dzieła!
LukAnanda
“Akceptowanie uczuć, świadome ich odczuwanie i nazywanie, to bardzo ważna i podstawowa umiejętność, jakiej możesz nauczyć swoje dziecko. Żadne uczucie nie musi być odrzucone, zmienione czy natychmiast wyrażone. Wystarczy je czuć, poświęcić mu uwagę”. – Eline Snel