6Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym

05 Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym
05 Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym

Zdolność komunikacji jest ważną umiejętnością życiową. Wykorzystujemy ją
przez większą część naszego czasu. Zasada „staraj się najpierw zrozumieć innych” wymaga bardzo dużego przesunięcia paradygmatu. Zwykle bowiem staramy się przede wszystkim, aby to nas rozumiano.

Zanim będziemy w stanie zaoferować komuś radę, zaproponować rozwiązanie lub w jakikolwiek sposób nawiązać kontakt z inną osobą, musimy starać się ją w pełni zrozumieć i jej perspektywę. Może nam w tym pomóc empatyczne słuchanie. Jak mówi Covey większość ludzi nie słucha z intencją zrozumienia; słuchają, aby odpowiedzieć.

Zanim zdiagnozujemy problem, przepisujemy rozwiązanie. Nie próbujemy najpierw w pełni zrozumieć problemu. Aby starać się zrozumieć, musimy nauczyć się słuchać.

Słuchając empatycznie, przyjmujesz punkt widzenia drugiej osoby. Patrzysz przez pryzmat tej osoby, widzisz świat w taki sposób, w jaki widzi go ona.

Kiedy słuchamy autobiograficznie – innymi słowy, z naszej własnej perspektywy jako naszego punktu odniesienia – mamy tendencję do odpowiadania według jednego z
czterech schematów: oceniamy – zgadzamy się lub nie; sondujemy – zadajemy
pytania z własnego punktu odniesienia; radzimy – udzielamy porad opartych na
naszym doświadczeniu; lub interpretujemy – próbujemy „zrozumieć” ludzi,
wyjaśnić ich motywy i zachowanie, opierając się na własnym zachowaniu i motywach.

Jesteśmy tak głęboko osadzeni w scenariuszu podobnych reakcji, że nawet nie zdajemy
sobie sprawy, że je stosujemy. Ale jeśli zastąpimy te typy reakcji empatycznym słuchaniem, widzimy dramatyczne wyniki w ulepszonej komunikacji. Słuchanie empatyczne zabiera czas, ale nawet w przybliżeniu nie tyle, ile zajmuje
naprawianie nieporozumień, odwracanie spraw i odwoływanie słów, życie z nie
ujawnionymi lub nie rozwiązanymi problemami. Kiedy nauczysz się głęboko słuchać innych ludzi, zobaczysz, jak zasadniczo zmieni się sposób, w jaki ich postrzegasz.

Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym . – to nie proste, ale jest
to wyjątkowo skuteczne działanie. Dzięki temu łatwiej znaleźć rozwiązanie problemu oraz przekazać własną wiadomość i uzyskać zrozumienie ze strony drugiej osoby.

Gdybym miał w jednym zdaniu ująć to, co w stosunkach międzyludzkich najważniejsze, powiedziałbym: Staraj się najpierw zrozumieć innych, potem być zrozumiany.-
Stephen R. Covey