Wielozadaniowość i pęd wkradły się już w ludzką codzienność. Natłok rzeczy do zrobienia oraz informacji potrafią niekiedy zaburzyć plan dnia i przyczynić się do frustracji. Czy można temu zapobiec lub inaczej ułożyć sobie codzienny rozkład zajęć? Warto się dowiedzieć, co można w takich sytuacjach zrobić. Jak zyskać więcej czasu na robienie tego co ważne? Wykonaj te trzy kroki!

“Nie możesz odzyskać czasu, ale możesz przestać go tracić”. – Javier Gonzalez

Jak zyskać więcej czasu na wykonywanie ważnych czynności?

Postawić na sprawy najważniejsze to pierwszy krok

“Nikt nigdy nie jest zbyt zajęty! Wszystko zależy od tego, gdzie umieścił cię na swojej liście priorytetów.”

Nie wszystko jest istotne, a przynajmniej nie w takim stopniu, w jakim może się to jawić. Nie każda czynność, sprawa czy informacja muszą pochłaniać wiele uwagi i czasu. Szczególnie jeśli niczemu to nie służy. Sukces w efektywnym działaniu i realizowaniu celów można osiągnąć, nadając priorytet temu, co faktycznie może przyczynić się do uzyskania lepszy rezultatów. Zrobić to można bardzo łatwo. Wystarczy zastanowić się nad tym, co wpływa korzystnie i przynosi pożądane efekty. Dobrze jest zrobić w tym celu listę i zanotować to nadając temu odpowiednią hierarchię. Najważniejsze sprawy osobiste i zawodowe idą na początek. Następnie te mniejszej wagi, które nie muszą być wykonane natychmiast i mogą poczekać. Na samym końcu należy umieścić czynności, których zrobienie lub pominięcie ich nie wpłynie w żaden sposób negatywnie na realizację celów.

Jak zastosować to w praktyce – czyli krok drugi

“Nic nie potrafi nadać naszemu życiu większej mocy niż skupienie wszystkich sił na ograniczonej liczbie celów”. – Nido Quebein

Po zrobieniu listy i wyróżnieniu najważniejszych rzeczy trzeba przyjrzeć się temu, ile czasu one zabierają. Praca, biznes, opieka nad dziećmi czy obowiązki domowe związane z utrzymaniem gospodarstwa i wychowaniem pociech to dla przykładu są czynności z „górnej półki”. Nie można ich zaniedbać, zignorować czy zapomnieć o nich. Wymagają one uwagi i poświęcenia im czasu, ponieważ wiążą się z zapewnieniem bytu i przyszłości. Właśnie dlatego nie jest dobrym pomysłem stawianie ich na dalszym planie. Za to czynnościami pośrednio związanymi z tymi obowiązkami warto się zająć w następnej kolejności. Jeśli nie starczy na nie czasu, a można je wykonać następnego lub innego dnia to spokojnie można z nich zrezygnować i nie zaprzątać sobie nimi w danej chwili głowy. Dobrze jest mieć tego świadomość i pomaga to z sukcesem zaplanować każdy dzień. Pomijając mniej istotne sprawy, zyskuje się więcej czasu i tym samym pojawia się spokój. W teorii wydaje się to proste. Niestety w praktyce często wygląda to inaczej i uwaga wielu osób jest rozproszona przez różne czynności. Problem w tym, że niekoniecznie każda z nich jest w danej chwili potrzebna. Marnowane jest przy tym mnóstwo energii, którą można spożytkować gdzie indziej.

Właściwie to jakie czynności można sobie odpuścić – krok trzeci

“Odpuść czasem to najzdrowsze, co możesz dla siebie zrobić”. – Joanna Szurło

Sukces w skutecznym planowaniu dnia to też umiejętność odpuszczenia sobie czasami tego, co kusi, a nie przynosi żadnych korzyści. Plotkowanie, długie rozmowy przez telefon o niczym szczególnym, przeglądanie godzinami stron internetowych i social media bez żadnego konkretnego celu, granie w gry w trakcie pracy czy obowiązków, jak i beznamiętne oglądanie telewizji to dosłownie pożeracze czasu. Rozrywka oczywiście jest również istotna, a to dlatego, że dzięki niej można się odprężyć. Nie należy jej tylko mylić z marnotrawieniem czasu na robienie czegoś mało istotnego. Umiejętność odcięcia się od tego wszystkiego sprawi, że nagle zyska się godziny na coś konstruktywnego. Można na tym jedynie skorzystać i dobrze wiedzą to osoby, które z powodzeniem realizują swoje cele i osiągają sukcesy.

Niezależnie od tego, czy się pracuje, prowadzi się biznes, zajmuje się domem, uprawia się sport czy chce się osiągnąć lepsze rezultaty w wybranej dziedzinie naukowej, to przyda się opracować plan dnia, tygodnia i miesiąca. Należy odseparować ważne sprawy od tych mniej istotnych i się tego trzymać wprowadzając dyscyplinę. Tylko tak można zyskać więcej czasu na te pierwsze i osiągać lepsze efekty. Warto postawić na takie praktyczne rozwiązanie.

“Zapanowanie nad czasem jest zapanowaniem nad życiem”.

A Ty jakie masz sposoby, aby lepiej korzystać ze swojego czasu?

Sprawdź też: 7 rzeczy, które możesz zrobić od razu by efektywnie zarządzać czasem

Podoba Ci się? Postaw mi kawę na buycoffee.toi rośnij z nami w siłę!