Jak odnieść sukces w biznesie? Poznaj zaginione tajemnice sukcesu! Biznes to wspaniały nauczyciel. Zmusza do podejmowania ryzyka, podążania za marzeniami, stawiania czoła obawom, okiełznania swoich emocji, kontaktowania się z trudnymi ludźmi i nauczenia się równowagi. Nie trzeba brać udziału w żadnych dziwacznych warsztatach ani zapisywać się na sesje terapeutyczne. Rozpoczęcie działalności biznesowej równa się uczestnictwu w najwspanialszym seminarium wszech czasów. Odbywa się ono każdego dnia, w każdym miejscu, w przypadku każdej osoby. Nie da się go uniknąć. Można brać udział w warsztatach z zaradności, praktykować medytację, chodzić po ogniu i podążać za swoim wewnętrznym “ja”, nic nie może się jednak równać z codziennymi wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem działalność biznesowa. To najwyższy mistrz. Obnaża wszystkie lęki i każe je pokonać. Obnaża wszystkie marzenia i każe je osiągać. 

“Jeśli okres szczęścia i dobrobytu ma kiedykolwiek nadejść, stanie się to przez rozwój biznesu”. – Bruce Barton

Bruce Barton zapomniany geniusz

Bruce Barton, zapomniany geniusz amerykańskiej historii, był jednym z najbardziej wpływowych ludzi w dziedzinie reklamy i marketingu w pierwszej połowie XX wieku. Jako biznesmen Barton pomógł rozwinąć branżę reklamową. To on krył się za drugim “B” w BBDO (słynnej agencji Batten, Barton,
Durstine & Osborn).  Jego wyjątkowe podejście do sprzedaży i przekonywania klientów przyniosło mu wielki sukces w biznesie, a jego książka “The Man Nobody Knows” znalazła się na ustach wszystkich. Barton stwierdzał w niej, że Jezus był twórcą współczesnego biznesu i pierwszym mistrzem sztuki przekonywania i reklamy.

Bruce Barton był w swoich czasach tak znany, że w 1938 roku jakiś zazdrośnik napisał: “Niemal codziennie pojawia się historia o człowieku nazwiskiem Barton. Barton mówi, Barton proponuje, Barton podaje dłoń, Barton się śmieje, Barton się krzywi. Wszędzie tylko Barton, Barton, Barton”.

Zmarł w 1967 roku w wieku 81 lat. Dziedzictwo Bruce’a Bartona w dziedzinie marketingu i reklamy jest nadal obecne w dzisiejszych czasach. Jego wkład w rozwój przemysłu reklamowego i marketingowego jest ogromny, a jego podejście do sprzedaży i przekonywania klientów wciąż wykorzystywane jest w biznesie i marketingu.

Barton uważał, że odpowiedzialny biznes może pomóc stworzyć świat, w którym każdy ma szansę na pokój, szczęście, rozwój i dobrobyt.

“Biznes to nadzieja świata. Jeśli pozbawić go ograniczeń i sprawować nad nim jedynie odpowiedni nadzór, stanie się źródłem szczęścia i dobrobytu”. – Bruce Barton

Sukces Bartona w reklamie i marketingu — jego sukces we wszystkich dziedzinach życia — był pochodną owych ponadczasowych strategii Joe Vitale przeanalizował życie, listy, pisma i reklamy Bartona. Odnalazł w nich zestaw siedmiu sekretów, które Barton mniej lub bardziej świadomie stosował w pracy nad swoimi najbardziej udanymi kampaniami. Oto siedem zaginionych tajemnic sukcesu. Zaczynamy!

7 zaginionych tajemnic sukcesu

SEKRET 1: POKAŻ FIRMĘ, KTÓREJ NIKT NIE ZNA

“Na dłuższą metę nikt nie jest w stanie odnieść sukcesu większego niż ten, w który sam wierzy”. – Bruce Barton

Bruce Barton kopał głęboko, żeby dowiedzieć się, w jaki sposób biznes zaspokaja ogólnoświatowe potrzeby lub przyczynia się do rozwoju kraju.

Wcielanie w życie pierwszej strategii — “pokazywania firmy, której nikt nie zna” — polega na refleksji nad tym, czego naprawdę chcą ludzie.

Musisz sięgnąć wzrokiem poza to, co oczywiste. Firmy produkujące kosmetyki nie sprzedają szminek, sprzedają romanse (i seks). Firmy energetyczne zastają ludzi w ciemności i zimnie,
a pozostawiają ich w świetle i cieple.

Twoja firma nie ogranicza się jedynie do samego świadczenia usług. Kiedy “pokażesz firmę, której nikt nie zna” — samemu sobie i swoim klientom — odkryjesz, że biznes dokonuje zmian w życiu.

Ludzie pragną bezpieczeństwa, seksu, władzy, nieśmiertelności, bogactwa, szczęścia, pewności, zdrowia, uznania i miłości. W jaki sposób Ty (lub Twoja firma) zaspokajasz jedną z tych podstawowych potrzeb?

“Czym tak naprawdę zajmujesz się w świecie usług? Jaką uniwersalną potrzebę zaspokajasz? Wyjdź poza to, co oczywiste”.

SEKRET 2: WYKORZYSTAJ BOGA, ŻEBY ICH PRZEKONAĆ

“W każdym pokoleniu jest kilku ludzi, którym przyświeca tak wielka i niezłomna wizja, że w pogoni za nią przestają w ogóle myśleć o sobie i własnych korzyściach”. – Bruce Barton

Jako syn znanego duchownego Barton zawsze czerpał natchnienie z religii. Nie jest dziełem przypadku, że jego najsłynniejsza książka mówiła o Chrystusie (a druga najsłynniejsza — o Biblii).

Barton wykorzystywał w swoich reklamach archetypy o ładunku emocjonalnym. Jedną z jego najsłynniejszych reklam, wymyśloną na szybko i niemal przypadkowo, był rysunek przedstawiający Marię Antoninę prowadzoną na śmierć. Barton pytał: “Czy kiedykolwiek czytałeś jej tragiczną historię?”.

Ludzie uwielbiają specjalistów. Łatwiej nam słuchać autorytetów, ponieważ wydaje się nam, że wiedzą, o czym mówią. Stań się prawomocnym ekspertem w swojej dziedzinie, a zaczniesz być postrzegany jako swego rodzaju bóg. Każdy, kto napisze książkę, staje się automatycznie specjalistą od poruszanej przez siebie tematyki — nawet jeśli w książce aż roi się od błędnych informacji.

Dlatego też, firmy wykorzystują więc w swoich reklamach znane osobistości, ponieważ są one dla nas swego rodzaju bogami. Znamy je, kochamy i szanujemy. Jeśli jesteś przekonany, że Twoja ulubiona gwiazda filmowa stosuje określony produkt, będziesz skłonny go kupić. Podążysz za swoim bogiem prosto do sklepu.

“Czy możesz postawić siebie w roli specjalisty w swojej dziedzinie? Czy możesz napisać książkę o świadczonych przez siebie usługach?”

SEKRET 3: MÓW ZA POMOCĄ PRZYPOWIEŚCI

“Pieniądze mają perwersyjny zwyczaj omijania tych, którzy zbyt za nimi gonią, oraz przyklejania się do tych, którzy choć po części je ignorują”. – Bruce Barton

Bruce Barton był jedną z niewielu osób w historii, które z równym przekonaniem potrafiły pisać reklamy, eseje, artykuły i książki. Jego sekret polegał częściowo na tym, że potrafił stworzyć prosty, chwytliwy tekst, który był jednocześnie głęboki i pełen znaczeń. Robił to, tworząc historie, które docierały zarówno do zwykłego robotnika, jak i do intelektualisty. Z tej samej techniki korzystał Jezus Chrystus i Abraham Lincoln, żeby stworzyć niezapomniane i silnie oddziałujące “reklamy”. Na nich zaś wzorował się Barton.

Barton wiedział, że opowieść to najlepszy nauczyciel — i sprzedawca. Przykuwa uwagę, wzbogaca nasze życie, a jeśli jest dobrze napisana, stanowi inspirację i motywację.
Jakie są udane opowieści w Twojej firmie? Kto zakupił Twój produkt lub usługę i doświadczył transformacji? Gdzie pracowałeś i dokonałeś znaczących zmian? To Twoje przypowieści — opowieści, które nastawiają innych entuzjastycznie do tego, co masz im do zaoferowania.

Historie poruszają ludzi. Opowieść z ideą, którą chcesz przekazać, przenika do słuchacza lub czytelnika poza jego świadomością. Jeśli powiesz coś w bezpośredni, zaciekły sposób, prawdopodobnie spotkasz się z oporem. Jeśli jednak wydasz to samo polecenie w formie sugestii ubranej w opowieść, słuchacz zrobi prawdopodobnie właśnie to, co chcesz. To siła przypowieści. Niezwykle skuteczna.

“Jakie są Twoje opowieści? Kto kupił coś od Ciebie i odniósł sukces lub doświadczył zmian? Naucz się korzystać z metody “sprzedawania opowieści”.

SEKRET 4: RZUĆ IM WYZWANIE, BY PIĘLI SIĘ W GÓRĘ

“Ludzie są tym, kim są; a kiedy już to zrozumiesz, znajdziesz się na najlepszej drodze do spokoju”. – Bruce Barton

Reklamy i książki Bartona były niemal zawsze pozytywne i podnosiły na duchu. Barton wierzył, że wielka gra życia polega na mobilizowaniu się, by osiągać szczyt możliwości, bez względu na to, czy dotyczą życia zawodowego czy domu.

Napisał: “Wszelkie przeszkody, wszelkie doświadczane zawody to tylko dodatkowe możliwości, które podsycają zapał bitewny”.

Barton wiedział, że ludzie chcą ulepszyć swoje życie, ale dopóki ktoś ich nie zmobilizuje, często nie robią tego, co dla nich najlepsze. On mobilizował ich w subtelny, psychologiczny sposób.

Reklama pralki z 1926 roku dowodziła, że bez tego urządzenia kobieta pracuje za trzy centy na godzinę. “Ludzkie życie jest zbyt wartościowe, żeby wycenić je na trzy centy za godzinę” — mówiła reklama. Okazała się skuteczna. Rozumowanie takie przemawiało do ludzkiego pragnienia, by porzucić trudy i zaznać łatwiejszego i lepszego życia.
Nie zapominajmy też o piechocie morskiej. Przez kilkadziesiąt lat szukali “kilku dobrych ludzi”. To wciąż potężne wyzwanie (i dlatego właśnie piechota morska skorzystała z tej reklamy).

“Jak możesz rzucić klientom wyzwanie, nie obrażając ich przy tym? Pamiętaj o piechocie morskiej”.

SEKRET 5: BRAKUJĄCY ELEMENT

“Jestem przekonany, że pod względem wyczuwania nieszczerości ludzie mają szósty zmysł, zatem jeśli staramy się przekonać innych do czegoś, w co sami nie wierzymy, podejmujemy ogromne ryzyko. Tak czy inaczej nasze kłamstwo wyjdzie na jaw”. – Bruce Barton

Teksty Bartona miały w sobie coś, czego brak było większości innych reklam od lat 20. do 40. ubiegłego wieku: szczerość.

Zbyt wielu ludzi reklamy uważa, że aby sprzedać dany produkt, nie trzeba się nim interesować. Reklamy Bartona miały ludzkie, porywające i przyjazne oblicze, które wzbudzało zaufanie. Ich sekret polegał na tym, że Barton wierzył w to, do czego przekonywał. Jeśli nie aprobował produktu lub usługi, nie pisał o nich. Jeśli jednak je aprobował, jego uczciwość była ewidentna.

Czy wierzysz w to, co robisz lub w to, co sprzedajesz? Jeśli nie, lepiej zrobisz, jeśli zajmiesz się czymś, czemu możesz się oddać całym sercem. W końcu sam jesteś najlepszym sprzedawcą w swojej firmie! Jeśli nie masz do niej przekonania, jak masz zamiar zarazić innych entuzjazmem.

Kiedy masz przekonanie do swojego produktu, łatwo napisać tekst, który będzie szczery, treściwy i przydatny. Kiedy jesteś szczery, czytelnicy natychmiast to wyłapują i wierzą w to, co napisałeś”. Bez szczerości sprzedajesz pustkę. Prędzej czy później ktoś Cię zdemaskuje. Obnaży Twoje oszustwo. Stracisz wiarygodność. Po co sprzedawać produkt, którego samemu się nie używa lub do którego nie ma się przekonania?

“Czy masz szczere przekonanie do tego, co robisz i co sprzedajesz? Jeśli nie, dlaczego?”

SEKRET 6: DAJ SIEBIE

“Jeśli człowiek ćwiczy się w robieniu czegoś dla innych, aż nie wejdzie mu to w krew na tyle, że przestanie być tego świadomy, we wszystkich swoich działaniach może liczyć na wsparcie wszystkich dobrych sił wszechświata”. – Bruce Barton

Bruce Barton był wielkim filantropem. Poświęcał czas, energię i pieniądze na wiele różnych spraw. Niektóre z jego najlepszych pism to listy z prośbą o wsparcie finansowe dla uczelni i organizacji, które całym sercem popierał. Barton nie dawał po to, żeby dostać. Poświęcając czas, energię i pieniądze, był szczery. Ten dar pozwolił mu jednak otrzymać bardzo dużo.

Wierzył również w to, że reklamy muszą dawać coś wartościowego. Większość z nich zawierała bony na darmową książkę. Bez względu na przedmiot trzeba coś dać, żeby zacząć otrzymywać. Dawanie umacnia wiarygodność. Ta strategia sprawia również, że potencjalny klient czuje się zobowiązany, by się odwdzięczyć.

“Dawanie siebie” oznacza również podatność na zranienia i uczciwość. Pokaż, kim naprawdę jesteś — a przynajmniej obnaż swe ludzkie oblicze na tyle, żeby zyskać wiarygodność.

Zbyt wielu ludzi biznesu obnosi się z tym, jak są wspaniali. Zbyt wiele reklamujących się firm twierdzi, że ich “zadziwiające” produkty lub usługi są “najlepsze”. Wyznają teorię, że aby przekonać do siebie ludzi, trzeba się przechwalać. Barton wiedział, że zaufanie można zdobyć, pokazując, iż jest się człowiekiem, co oznacza, że nie zawsze jest się najlepszym, najmądrzejszym i najbardziej zachwycającym.

Bruce Barton ofiarował samego siebie, wspierając bardzo wiele wartościowych spraw. A Ty co dajesz?

“Co o dajesz swoim klientom? Co dajesz światu?”

SEKRET 7: NAOSTRZ NÓŻ

“Kiedy uporamy się ze zmianami — najgorsze za nami”. – Bruce Barton

Wszystko, co napisał Barton, było perfekcyjnie dopracowane. Wiedział, że trzeba “naostrzyć nóż” perswazji poprzez przepisywanie, testowanie, informacje zwrotne i umiejętność dopasowania się.

Krążą pogłoski, że w kwestii pisania Barton miał bzika. Zawsze chciał, żeby tekst był zwięzły. Krążył żart, że kiedy zmarł, na nagrobku napisano: “Tekst powinien być krótszy”. Upraszczaj i skracaj swoje reklamy, rozmowy, listy i spotkania, aż nie zaczną trzeszczeć pod wpływem wywieranego nacisku. Zwięzłość to klucz.

Zbyt wielu ludzi biznesu podziwia pozornie twórcze reklamy, zamiast zadać sobie pytanie, czy rozwijają one interes. Spryt i mądrość zazwyczaj nie skutkują.

Powinieneś skoncentrować się na reklamie, która jest skuteczna — na reklamie, która pozwala osiągnąć pożądane rezultaty. To właśnie można osiągnąć, gdy “naostrzysz nóż” perswazji. Patrząc na reklamy, ludzie zadają sobie zazwyczaj (nieświadomie) trzy podstawowe pytania: “A kogo to obchodzi? I co z tego? Co będę z tego miał?”.

“Naostrz nóż” nie oznacza wezwania, by okaleczać klienta. Oznacza wezwanie, by służyć mu poprzez “wyostrzenie” swojej reklamy i strategii marketingowych tak, żeby spełniały przeznaczoną im rolę: przyprowadzały nowych klientów.

“Ostrzenie noża” to strategia, która odnosi się do Ciebie osobiście. Bruce Barton napisał: “Tylko wówczas, kiedy ożywia nas największe żądanie, uporczywa konieczność, osiągamy takie rzeczy, dzięki którym możemy być dumni ze swojego człowieczeństwa”. Żądanie to musi pochodzić z Ciebie. Sam musisz naostrzyć nóż własnego istnienia. Biegacze nazywają to biciem własnych rekordów. Zamiast rywalizować z kimś, biegnij ulepszać samego siebie, poprawiać swój czas. Czy “wyostrzasz nóż”, którym sam jesteś?

“Czy dopracowujesz swoje teksty i reklamy, aż nie osiągniesz perfekcji? Stawiaj na skuteczność, nie na pomysłowość. Czy pracujesz nad sobą?”

Słowa końcowe

W latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku Bruce Barton był rozpoznawalną gwiazdą w całych Stanach Zjednoczonych jako człowiek, który odniósł niezwykłe sukcesy w branży reklamowej i zrewolucjonizował ją. Zaprojektował niezapomniane slogany i kampanie reklamowe, które przetrwały do dzisiaj. Rozumiał, co decyduje o sukcesie w biznesie i reklamie, a swoją wiedzą dzielił się w swoich bestsellerowych książkach, dzięki którym jego nazwisko stało się rozpoznawalne na całym świecie.

7 zaginionych tajemnic sukcesu - Joe Vitale
7 zaginionych tajemnic sukcesu – Joe Vitale

Barton nie pisał reklam, żeby sprzedać produkt: pisał przepełnione emocjami literackie obrazki, które pokazywały, że biznes może odmienić nasze życie. Co więcej, pomysły Bartona są świeże i pełne życia, tak jak jego nastawienie do promocji, reklamy i dobrobytu. Nastawienie, które znacznie wykracza poza wszelkie powszechnie stosowane w dzisiejszych czasach metody.

Książka 7 zaginionych tajemnic sukcesu Joe Vitale odkrywa i wyjaśnia każdy z sekretów Bartona. Zawiera również pytania i wskazówki, które ułatwiają wykorzystanie siedmiu strategii na potrzeby promowania samego siebie lub firmy oraz zapewnienia sobie na stałe sukcesu i powodzenia.

Zastosuj przedstawione strategie, a może stworzysz legendarną, elektryzującą, świetnie prosperującą i stabilną firmę — firmę, która może pomóc urzeczywistnić czas szczęścia i dobrobytu, o jakim kilkadziesiąt lat wcześniej marzył „mesjasz biznesu” – Bruce Barton.

“Kiedy wchodzisz do windy, kiedy rozdzierasz kopertę lub podnosisz słuchawkę telefonu, nigdy nie wiesz, co nowego ma w zanadrzu los. Każdy dzień to nowe przygody; za rogiem może czaić się coś, co całkowicie odmieni twoją karierę”. – Bruce Barton

Źródło: 7 zaginionych tajemnic sukcesu – Joe Vitale, wydawnictwo Onepress 2019, tłumaczenie Marta Czub

Sprawdź też: Jak stać się rekinem biznesu? Zasady SHARK – sukces w biznesie!

Podoba Ci się? Postaw mi kawę na buycoffee.toi rośnij z nami w siłę!