Jak odnieść sukces jako przedsiębiorca? Bądź jak rekin! Co wiemy o rekinach? Są silne i agresywne, prawda? Są nienasycone. Żywią się słabością mniejszych stworzeń. Są zaradne, szybkie i przyzwyczajone do tego, że muszą sobie radzić. Rekin wyczuwa też możliwości z dużej odległości, jak na przykład kropla krwi w wodzie oddalonej o kilka kilometrów. Rekin pozostaje w ciągłym ruchu i trudno jest go powstrzymać. Rekiny w sumie mają, te same cechy, które mogą pomóc ci osiągnąć sukces jako przedsiębiorca w otoczeniu biznesowym. Jak stać się rekinem biznesu? Zastosuj zasady SHARK! Osiągnij sukces w biznesie!

Twórcą zasad SHARK jest John Daymond. Przeszedł on długą drogę od przekształcenia początkowych 40 dolarów swojego budżetu w wartą obecnie kilka miliardów firmę. Jego marka ubrań FUBU znana jest na całym świcie, a w wiele innych projektów inwestuje jako jeden z jurorów znanego programu biznesowego w USA o nazwie Shark Tank. Jest również autorem bestsellerów New York Timesa i rozchwytywanym mówcą motywacyjnym. Prezydent Barack Obama mianował go nawet Prezydenckim Ambasadorem Przedsiębiorczości na Świecie.

W swojej książce Siła przedsiębiorczości, siła upadku podzielił się z czytelnikami swoimi zasadami SHARK. John Daymond wprowadził te zasady do swojego życia i jak sam przyznaje odniósł dzięki nim sukces. Jeśli myślisz o byciu przedsiębiorcą albo już masz własną firmę mogą pomóc też tobie w osiągnięciu sukcesu w biznesie.

„Nigdy nie będzie idealnego czasu, więc możesz jedynie idealnie go wykorzystać”. – John Daymond

Jak stać się rekinem biznesu? Zasady SHARK – sukces w biznesie!

S – Określ cel (ang. Set a goal)

Ten pierwszy punkt jest tak podstawowy, jak to tylko możliwe, ale to część tego, dlaczego jest tak istotny dla sukcesu. To, do czego się sprowadza, to wiedza, dokąd zmierzasz. Jaki jest główny cel? Ten główny cel pomoże wyznaczyć kierunek, w którym powinieneś podążać ty i twój biznes.

Bądź realistą w tej kwestii. Celuj zbyt wysoko, a na pewno będziesz sfrustrowany, rozczarowany. Celuj zbyt nisko i możesz przegapić wiele potencjalnych możliwości, więc poświęć trochę czasu, aby dobrze określić cel. Pomyśl, co jest możliwe w najlepszym scenariuszu. Zastanów się, co jest prawdopodobne w najgorszym scenariuszu. Pomyśl, co jest w zasięgu ręki. Potem sięgnij po trochę więcej – ale zapisz to wszystko na papierze. Twój nadrzędny cel musi być jasno określony i zapisany.

Podejmij zobowiązanie. Teraz, gdy masz określony swój główny cel, dobrą praktyką, jest aby podzielić ten duży cel na mniejsze. Wyznacz cele miesięczne, tygodniowe i dzienne, tak aby twój plan stał się rzeczywistością. Pamiętaj, sukces wymaga czasu. Rzymu też nie wybudowano w jeden dzień!

H – Odrabiaj pracę domową. (ang. Homework do yours)

W prawie każdym biznesie, wiedz i analityka jest kluczem. Poznaj swoją branżę, poznaj swoich konkurentów, znaj się na rzeczy. W końcu, jeśli nie rozumiesz dobrze swojej niszy jak możesz działać skutecznie i przygotować się na to, co nadchodzi?

Pomyśl o tym w ten sposób: w oceanie rekin nie atakuje, jeśli nie zna swojej ofiary; tutaj, na lądzie, „rekin” potrzebuje tej samej mieszanki wnikliwości, instynktu i informacji, aby utrzymać się na czele.

Aby dobrze prosperować w biznesie, musisz zrozumieć swoją dziedzinę, swoją konkurencję i swój własny biznes od wewnątrz i na zewnątrz. Schowaj dumę do kieszeni. Jeśli uważasz, że nie masz konkurencji, to czeka cię niemiłe przebudzenie.

Bierz też pod uwagę, że tak na prawdę w biznesie nie ma nowych pomysłów – są tylko nowe sposoby ich realizacji. Nie zakładaj że: „Mam coś zupełnie nowego”. Prawdopodobnie nie masz. Musisz zdać sobie sprawę, że chociaż możesz wierzyć, że twój pomysł jest wyjątkowy, to raczej nie jest. To, co masz, to być może nowy sposób lub nowe podejście do czegoś, co już istnieje. Tak więc częścią odrabiania pracy domowej jest docenienie historii twojego pomysłu, twojego rynku i twojej konkurencji.

A – Kochaj to, co robisz. – (ang. Adore what you do)

Pasja do swojego biznesu i tego, co robisz, jest wszystkim. Musisz mieć pasję, która będzie trwała w obliczu niesprzyjających okoliczności. To jedyna rzecz, która pozwoli ci pozostać w grze, kiedy szanse są ułożone przeciwko tobie, presja jest duża, a ty zarywasz kolejne noce pracując nad swoim projektem. Musisz być pewny siebie w swoim dążeniu do sukcesu. W przeciwnym razie ktoś inny będzie chciał tego bardziej, będzie pracował ciężej i osiągnie sukces szybciej.

Wszystko więc sprowadza się do pasji. Musisz kochać, kochać, kochać to, co robisz – w przeciwnym razie, dlaczego nie robić czegoś innego? Tak było przypadku Johna na początku: kochał ubrania, uwielbiał oglądać ludzi w swoich projektach, uwielbiał wymyślać nowe koncepcje. I tak jest w przypadku innych odnoszących sukcesy przedsiębiorców, influencerów i innowatorów. Kochają to, co robią.

„Jedynym sposobem na wykonywanie wspaniałej pracy jest robienie tego, co się kocha”.

Ten cytat pochodzi od Steve’a Jobsa i jest powtarzany aż do znudzenia, ale warto go powtórzyć raz jeszcze, bo jest to niezwykle istotna myśl.

Ludzie, którzy wchodzą do biznesu w poszukiwaniu szybkiej drogi ucieczki od nieszczęśliwej sytuacji, nie znajdą trwałego sukcesu. Ich „rozwiązanie” może działać przez kilka tygodni, miesięcy, a może nawet lat, ale w końcu zdają sobie sprawę, że ta nowa ścieżka nie uczyniła ich szczęśliwszymi. Nie chcesz przecież żałować swojej decyzji po latach robienia czegoś, czego tak naprawdę nigdy nie chciałeś robić.

Zastanów się, czego potrzebujesz, aby być szczęśliwym. Co jest twoją pasją? Gdy to określisz poświęć się temu, kochaj to, żyj tym… a znajdziesz sposób, aby to zadziałało.

R – Pamiętaj, jesteś marką. (ang. Remember you are the brand)

Jesteś marką. To co robisz będzie odbijać się bezpośrednio na twoim biznesie. Jest to szczególnie istotne w dzisiejszym świecie Internetu i mediów społecznościowych. Jeśli nie jesteś tego świadomy, niezależnie od tego, jak wspaniały może być twój produkt czy usługa, będziesz miał trudności z osiągnięciem sukcesu.

Sukces jako przedsiębiorca jest w dużej mierze zależny od tego, jak się prowadzisz. Kiedy rozpoczynasz swoją działalność jako przedsiębiorca, nie jesteś już postrzegany jako zwykła osoba. Ludzie zaczynają cię kojarzyć z twoim biznesem i marką, za którą stoisz. Jesteś tym, co mówisz i robisz. Jesteś tym co nosisz, czym jeździsz, gdzie mieszkasz, co pijesz, za czym się opowiadasz, co kochasz, nienawidzisz, poświęcasz…

Stwórz wizerunek lub przesłanie, które twoja marka chce przekazać światu. Pomyśl o markach z silnymi sloganami. Dobitne, krótkie, wyraziste, które niesie za sobą przesłanie. Nike chce, abyś „po prostu to zrobił”, Apple zachęca do „myślenia inaczej”, a Disneyland to „najszczęśliwsze miejsce na ziemi”. Te hasła znaczą tyle samo dla marki, jak wizja osoby, która za nią stoi.

Jaka jest twoja marka? Kiedy ludzie słyszą twoją markę lub twoje nazwisko, co chcesz, aby poczuli i zapamiętali?

K – Nie przestawaj działać. (ang. Keep swimming)

Rekiny są ciągle w ruchu. Tak naprawdę muszą to robić, bo żeby mogły oddychać, woda musi przepływać przez ich skrzela. A to oznacza, że posiadają niesamowitą zdolność nawigowania w oceanie — nawet kiedy śpią! Prześlizgują się po oceanie, pływają, kombinują, szykują się do ataku. To jest właśnie podejście, które musisz przyjąć, zwłaszcza kiedy zaczynasz swoją przygodę z biznesem. Musisz być nieustępliwy, zwinny, nieustannie iść do przodu. Bez względu na wszystko. Prawdziwe rekiny w oceanie, jeśli nie będą pływać, zginą – więc o tym też pamiętaj.

W tej zasadzie chodzi o wykorzystanie jednego z największych, jeśli nie najważniejszego, atutu, jaki może mieć przedsiębiorca – zdolności do wytrwałości. Rasowi przedsiębiorcy nie pozwalają sobie na porzucenie swoich marzeń i celów. Prawdziwy przedsiębiorca staje na przeciw wszelkim przeciwnościom losu. Po tym, jak dziesięć razy z rzędu zostanie powalony na ziemię, wstaje z powrotem silniejszy niż był wcześniej. Wyciąga wnioski z niepowodzenia. Myśli kreatywnie, aby pokonać blokady na swojej drodze do sukcesu.

Pomyśl o głównych wyzwaniach, z którymi twoim zdaniem będzie musiała zmierzyć się twoja firma w trakcie swojego rozwoju. Dla każdego wyzwania wymyślił rozwiązanie, aby być gotowym pokonać te trudności.

Działaj, idź ciągle do przodu. Nie zniechęcaj się potknięciami po drodze. Pamiętaj, przeszkody od czasu do czasu na pewno się znajdą. Pamiętaj także, że twoje projekty upadną tylko wtedy, kiedy się poddasz!

„Pragnij, pędź do przodu, bądź zdeterminowany”. – John Daymond

Sprawdź też: Jak osiągnąć sukces w biznesie? Najlepsze książki o biznesie dla założycieli startupów i przedsiębiorców

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj