Autoprezentacja to kontrolowanie przez nas sposobu w jaki jesteśmy odbierani przez otoczenie. Czasem określana jest jako manipulowanie wywieranym wrażeniem. Warto autoprezentację traktować jednak jako zachowanie, które ułatwiają komunikację i pozwala budować właściwe relacje z ludźmi. Opiera się na eksponowaniu walorów osobistych, np.:  naturalności, pozytywnej energii, ciekawych dokonań, zalet. Istotnym elementem autoprezentacji jest pierwsze wrażenie. Powstaje ono w ciągu kilkunastu sekund. Można je wywrzeć tylko raz. Trudno je zmienić. Bywa mylne, ale jest silne! Na podstawie pierwszego wrażenia budujemy obraz całej osoby.

Pierwsze wrażenie powstające w pierwszej minucie spotkania jest bardzo ważne. Warto postarać się wypaść dobrze za pierwszym razem, bo korekta nieudanego pierwszego wrażenia wymaga sporo wysiłku. Co decyduje o pierwszym wrażeniu? Według różnych badań, w 55% na pierwsze wrażenie ma wpływ wygląd – zachowania niewerbalne, w 38% głos, a tylko w 7 % treść.

„Nigdy nie ma się drugiej okazji, aby zrobić pierwsze wrażenie”

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Poznaj kilka wskazówek, które warto wypróbować, a które mogą Ci pomóc w zrobieniu lepszego pierwszego wrażenia podczas różnych spotkań i sytuacji, które mogą Cię spotkać w życiu osobistym i zawodowym:

Oto kilka wskazówek , które mogą Ci pomóc w zrobieniu lepszego pierwszego wrażenia:

#1 Określ intencję

Ważną rzeczą, którą należy zrobić, aby zrobić dobre wrażenie, jest ustalenie intencji. Miej jasną odpowiedź na pytanie „czego chcę od tego spotkania?” Gdy masz własne cele na spotkaniu, bardziej prawdopodobne jest, że będziesz postrzegany jako osoba dojrzała i kompetentna. Może to również pomóc zwiększyć Twoją pewność siebie w sytuacjach, w której możesz być zdenerwowany.

Twoim zamiarem powinno być coś nad czym masz kontrolą. Jeśli ubiegasz się o pracę, intencja „chcę dostać tę pracę” nie daje konkretnego kierunku działania. Zamiast tego spróbuj sformułować taką intencję jak: „Chcę podkreślić te 3 kwalifikacje, które moim zdaniem sprawiają, że jestem najlepszym kandydatem”. Jest to coś, co leży w Twojej mocy i będzie dla Ciebie bardziej pomocne i posłuży jako pewnego rodzaju przewodnik podczas spotkania.

Weź pod uwagę również stawkę spotkania. Jak ważne dla Ciebie jest to spotkanie? Czy masz tylko jedną szansę, czy też będą jeszcze inne okazję, aby z tym kimś się spotkać.

#2 Zaplanuj czas i miejsce spotkania.

Jeśli masz taką możliwość, zaproponuj miejsce i godzinę spotkania, która najlepiej Ci odpowiada, lub umów się z osobą, z którą się spotykasz na miejsce dogodne dla Was obojga.

Pamiętaj, że środowisko i otoczenie Twojego pierwszego spotkania może mieć duży wpływ na Twój nastrój i poziom stresu.

Najlepiej wybierz miejsce, w którym uważasz, że zarówno Ty, jak i osoba, z którą się spotykasz będziecie się czuć komfortowo.

Wybierz również porę dnia, która pozwoli Ci przygotować się zawczasu i trochę odpocząć, abyś nie spieszył się z jednego spotkanie na drugie.

#3 Przygotuj swoja osobistą  „Prezentację w windzie” 

„Prezentacja w windzie” (ang. „Elevator pitch”)  „to kilkudziesięciosekundowa prezentacja, możliwa do przeprowadzenia na przykład podczas jazdy windą. Głównie wykorzystywana do „sprzedawania” pomysłów biznesowych potencjalnym inwestorom, w ciągu krótkiej chwili, gdy mamy niewiele czasu, aby kogoś przekonać do naszej idei.

Przygotuj krótkie podsumowanie tego kim jesteś i co robisz. To powinny być nie więcej niż trzy, cztery zdania i powinieneś być w stanie wygłosić je płynnie, z łatwością,  bez zająknięcia. Poćwicz przed lustrem lub przed bliską Ci osobą, aż będzie Ci to wychodzić naturalnie.

Bądź gotowy, przygotuj swoją promocyjną przemowę, aby móc ją zastosować w stosunku do różnych ludzi i sytuacji. Chodzi o to, aby w jak najlepszy sposób umieć przedstawić siebie oraz swoje atuty w bardzo krótkim czasie.

#4 Znaj swoich odbiorców

Przed spotkaniem wykonaj pracę i postaraj się czegoś dowiedzieć o osobie, z którą się spotykasz.

Jeśli Twoje spotkanie jest zaplanowane z wyprzedzeniem, powinieneś wiedzieć dużo o osobie lub firmie, z którą się spotykasz przed przyjazdem. Może to oznaczać, że przed spotkaniem skorzystasz z Internetu, aby dowiedzieć się więcej o osobach, firmie, branży, konkurencji, głównych produktach oraz przeanalizujesz wszelkie inne dostępne i istotne informacje. Wszystko po to, aby dowiedzieć się możliwie dużo przed spotkaniem. W kontaktach zawodowych dobrym miejsce, aby czegoś się dowiedzieć o danej osobie jest np. portal LinkedIn.

#5 Bądź przygotowany

Nie ma nic gorszego niż bezproduktywne spotkanie. Aby zrobić wspaniałe pierwsze wrażenie, upewnij się, że szanujesz czas wszystkich.

Zarządzanie czasem spotkań jest kluczowym aspektem budowania zaangażowanej grupy klientów lub współpracowników. Dodatkowo pokazuje szacunek dla ich harmonogramów. Przygotuj pytania i główne punkty w dyskusji.

Zanim przejdziesz do pierwszego spotkania z kimś, pomyśl o tym, czego chcesz się dowiedzieć o tej osobie i czego ona może chcieć się dowiedzieć się o Tobie. Pomoże Ci to uzyskać jaśniejsze informacje o własnych myślach i uczuciach oraz ułatwi prowadzenie rozmowy.

Idąc na rozmowę kwalifikacyjną dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której idziesz. Jeśli Twoje pytania dotyczą konkretnych aspektów działalności, pokaże to, że jesteś poważnym kandydatem, który naprawdę zastanawiał się, jak by to było pracować dla tej organizacji.

#6 Unikaj złych dni.

Jeśli jesteś w złym nastroju, depresji lub niepokoju inni będą odbierać te Twoje emocje na podstawie Twojego wyrazu twarzy, komentarzy czy języka ciała. Jeśli masz zły dzień, zostań w domu! W przeciwnym razie znajdź sposób, by wyrwać się ze złego humoru zanim udasz się na spotkanie z kimś na kim chcesz zrobić dobre pierwsze wrażenie. Jeśli jest to możliwe, unikaj poznawania nowych osób, kiedy naprawdę czujesz się źle.

#7 Przywitaj się stosownie do kontekstu.

W wielu sytuacjach biznesowych ważny jest uścisk dłoni, ale w różnych kulturach obowiązują różne zwyczaje związane z powitaniem. Jeśli nie masz pewności, jak formalnie powinieneś się z kimś przywitać, lepiej być bardziej formalnym w powitaniu niż mniej. Lepiej wypaść zbyt grzecznie i profesjonalnie, niż zakładać wyższy poziom komfortu niż ta druga osoba jest gotowa zaakceptować.

#8 Pamiętaj o swoim języku ciała i postawie

Na jakość pierwszego wrażenia, jak również na naszą wiarygodność i atrakcyjność w kontaktach z naszym rozmówcą znaczący wpływ mają zachowania niewerbalne, tzw. mowa ciała (ang. body language). Gdy spotykasz kogoś po raz pierwszy powinieneś być gotowy od samego początku – być świadomy tego co mówisz oraz Twojej mowy ciała.

Język ciała jest kluczową częścią pierwszego wrażanie jakie wywołujemy na innych. Często samo bycie świadomym języka ciała może spowodować natychmiastową poprawę. Skuteczny język ciała wykracza poza pewny uścisk dłoni i wyprostowaną sylwetkę, choć te rzeczy są zdecydowanie ważne jeśli chodzi o pierwsze wrażenie.

Kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy utrzymuj otwartą postawę, nie krzyżuj ramion, nóg, nie zaciskaj dłoni w pięści i nie garb się. Aby pokazać dodatkowo, że aktywnie słuchasz i jesteś zaangażowany w rozmowę możesz się lekko nachylić w stronę rozmówcy. Jeśli zwykle używasz gestów lub poruszasz się przy komunikacji nie powstrzymuj się. Te niewerbalne sygnały mogą wywierać potężny wpływ na podświadomość, więc bądź świadomy swojej mowy ciała podczas spotkań w ogóle, a w szczególności gdy spotykasz się z kimś po raz pierwszy. Korzystaj z uśmiechu uśmiech może wywierać niezwykły i pozytywny wpływ na ludzi. Może również zmniejszyć Twój poziom stresu.

„Najważniejsze w rozmowie jest usłyszeć to, czego nie powiedziano.” – Peter F. Drucker

Jakich zachowań powinniśmy unikać?

Warto jest powstrzymać się od dotykania częstego swojej twarzy, stawiania przed sobą różnych przedmiotów, które mogą stanowić teoretyczną barierę między Tobą, a drugą osobą, a także unikaj zbyt bliskiego siadania czy stania obok drugiej osoby. Niektóre sygnały wynikające z mowy ciała jak unikanie kontaktu wzrokowego, zasłanianie ust mogą wskazywać na brak szczerości i chęć ukrycia czegoś.

Oto 10 najgorszych błędów w mowie ciała:

#1 Unikanie kontaktu wzrokowego

Kiedy nie patrzysz komuś w oczy, może to oznaczać oszustwo lub brak szacunku.

#2 Garbienie się

Przykulona, zgarbiona postawy może być sygnałem dla innych, że brakuje Ci pewności siebie i masz niskie poczucie własnej wartości lub niski poziom energii.

#3 Słaby uścisk dłoni

Uścisk dłoni, który nie jest mocny, sygnalizuje brak autorytetu. Uścisk, który jest zbyt stanowczy, może sprawiać wrażenie nadmiernej agresji.

#4 Skrzyżowane ramiona

Krzyżowanie ramion stwarza poczucie zamknięcia i może sygnalizować innym, że nie jesteś nimi zainteresowany lub nie jesteś przekonany do tego co ktoś mówi.

#5 Patrzenie w dół

Jeśli wygłaszasz prezentację i patrzysz w dół podczas sygnalizowania jakiegoś istotnego punktu czy kwestii, Twój przekaz traci całą swoją moc i możesz być odebrany jako słaby. W codziennych interakcjach może sprawić, że będziesz wyglądać na speszonego, skrępowanego, niepewnego.

#6 Trzymanie dystansu i odsuwanie się od innych

Zbyt duża odległość fizyczna, odsuwanie ciała od osoby, z którą rozmawiasz, lub nie pochylanie się w stronę rozmówcy, pokazuje, że czujesz się niekomfortowo, nieufnie lub jesteś niezainteresowany tematem.

#7 Naruszanie czyjeś przestrzeni

Zbyt bliska odległość od rozmówcy, naruszenie tzw. jego strefy intymnej (Strefa intymna – do 40 cm, Strefa osobista – 40 cm -1,2 m) również nie jest wskazana. Może być to odebrane jako brak szacunku i brak jasnego zrozumienia osobistych granic.

#8 Wiercenie się i dotykanie włosów

Wiercenie się i bawienie włosami lub ubraniem może ujawnić nadmiar energii, który sygnalizuje dyskomfort lub niepokój.

#9 Marszczenie brwi i naburmuszona mina

Marszczenie brwi i twarzy, które często występuje w sposób niezamierzony i nieświadomy, mogą komunikować smutek, nieszczęście, brak zgody.

#10 Spoglądanie na zegarek

Spoglądanie na zegarek podczas rozmowy, a nawet spoglądanie poza osobę, z którą rozmawiasz, może wskazywać na obojętność i arogancję oraz chęć szybkiego zakończenia rozmowy.

#9 Moduluj swój ton głosu

Wysoki ton głosu może sprawiać wrażenie dziecinnego lub nerwowego. Ludzie postrzegają osoby, które mają wzrastającą intonację jako mniej kompetentne, bez względu na to, co faktycznie mówią.

Jeśli nie wiesz czy masz z tym problem, możesz wygłosić przed kimś swoją prezentację i poprosić o opinię. Ewentualnie możesz nagrać się na wideo i odsłuchać nagrania.

Osoby, które mówi szybciej są postrzegane jako bardziej pewne siebie. Pamiętaj, aby w swojej wypowiedzi unikać słów wypełniaczy jak „umm”, „ah” itp. fraz, gdyż wskazują one na Twoje wahanie. Nagranie swojej wypowiedzi na pewno pomoże Ci dowiedzieć czy masz problem z tego typu zwrotami w swoich wypowiedziach.

#10 Aktywnie słuchaj

Aktywne słuchanie to umiejętność naprawdę angażowania się w to, co mówią inni, pozwalając im czuć, że ich myśli są słyszane, rozumiane i szanowane. Jeśli planujesz to, co chcesz powiedzieć, gdy ktoś inny mówi, prawdopodobnie nie słuchasz zbyt uważnie. Skup się na tym, co mówią inni i zadawaj pytania, które pozwolą im rozwinąć myśli.

#11 Mądrze dobieraj słowa

Mowa ciała jest ważna, jednak słowa które wypowiadasz mają też duże znacznie. Pozytywne i przekonujące słowa i zwroty sprawią, że ludzie będą czuć się komfortowo w Twojej obecności, co może ostatecznie sprawić, że będą chętniej się z Toba kontaktować w przyszłości i współpracować.

Używaj prostego i zrozumiałego języka. Ten punkt jest szczególnie cenny, jeśli chcesz zrobić dobre pierwsze wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Chcesz, aby potencjalni pracodawcy odebrali Cię jako pozytywną osobę, elastyczną i zdolną. Używaj języka, który odzwierciedla optymistyczne nastawienie, chęć do działania, unikaj negatywności i pesymizmu.

#12 Pamiętaj o swoim stroju

To jak wyglądasz ma znaczenie, kiedy spotykasz się z ludźmi. Powinieneś wyglądać schludnie i mieć czyste, odprasowane ubranie. Formalność Twojego stroju powinna być dopasowana do sytuacji oraz Twojego rozmówcy lub nieznacznie wyższa. Powinieneś dobierać swój strój w zależności od sytuacji i kontekstu spotkania. Strój na rozmową o pracę będzie więc różny od tego, który założysz na koncert czy inną imprezę.

Ubierz się, aby się wyróżnić lub wtopić. Wielkie pierwsze wrażenia można zrobić na dwa sposoby, a Twoja odpowiedź na to pytanie będzie zależeć od Twoich intencji i Twojego własnego poziomu komfortu. Tak czy inaczej, zwróć uwagę na szczegóły swojego stroju.

Jeśli chcesz w jakiś sposób zaznaczyć swoją osobowość, możesz spróbować dodać jeden dodatek, który można uznać za wyjątkowy przedmiot. Może to być jakiś unikalny element biżuterii lub fantazyjny krawat dobrany do skarpetek.

Na Twój wygląd ma nie tylko wpływ Twój strój, ale też inne dodatki. Telefon, samochód,  makijaż, biżuteria, zegarek czy buty to przykłady rzeczy, które ludzie zdecydowanie biorą pod uwagę przy dokonywaniu wstępnych osądów. Również czystość biura lub domu, w którym kogoś przyjmujesz może mieć wpływ na to jak zostaniesz odebrany.

„Jesteś swoją marką, dlatego ważne jest aby Twój wizerunek komunikował Ciebie jak najlepiej”.

Bez względu to jak bardzo się interesujesz modą i stylem pamiętaj, że to co nosisz ma znaczenie i wpływ na pierwsze wrażenie jakie wywołasz. Upewnij się, że to, co masz na sobie mówi, to co chcesz o sobie powiedzieć osobom, z którymi się spotykasz po raz pierwszy.

#13 Nawiąż kontakt wzrokowy

Skoncentruj się na osobie lub ludziach, z którymi rozmawiasz. Trudno jest kogoś poznać, gdy na kogoś nie patrzysz, więc postaraj się nawiązać kontakt wzrokowy ze wszystkimi w pokoju.

Należy jednak pamiętać, że kontakt wzrokowy może również nie być do końca skuteczny. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Columbia. Jeśli ludzie nie są jeszcze przekonani lub skłonni do bycia po Twojej stronie i udzielenia Ci poparcia, mogą mimo wszystko skupić się bardziej na Twoich ustach lub materiałach, które prezentujesz, zamiast na Twoich oczach, co czyni podejmowanie próby kontaktu wzrokowego wyzwaniem.

#14 Bądź autentyczny

Kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy, nie próbuj być kimś, kim nie jesteś. Jeśli nie znasz odpowiedzi na jakiś pytanie, nie udawaj, że ją znasz. Umiejętność zauważania swoich słabości pokazuje, że jesteś samoświadomy swoich mocnych stron i obszarów do doskonalenia.

Pamiętaj jednak, aby nadmiernie nie podkreślać swoich wad. Skupianie się na słabych punktach i możliwych sposobach ich naprawienia może spowodować, że będziesz pokazywał tylko negatywy lub przynajmniej sprawi to, że będą one największą częścią ogólnego wrażenia.

Chociaż chcesz być szczery i nie chcesz ukrywać słabych stron (ludzie prędzej czy później i tak prawdopodobnie je zauważą), jednak nawiązuj do Twoich mocnych stron i zalet, zamiast skupiać się na słabszych obszarach – zwłaszcza na początku budowania relacji.

#15 Odłóż telefon

Dotyczy to również tabletów, laptopów i innych urządzeń elektronicznych. Jeśli potrzebujesz technologii, aby przeprowadzić prezentację to jest to inna sytuacja. Jednak jeśli nie wyświetlasz swojej prezentacji na komputerze lub tablecie, aby wszyscy mogli ją zobaczyć wyłącz swój telefon lub jako minimum wycisz dźwięki i wibracje na urządzeniach mobilnych, z których na co dzień korzystasz. Ofiaruj swoją pełną i niepodzielną uwagę osobom, z którymi się spotykasz po raz pierwszy, aby przekazać swoje zaangażowanie, skupienie i spójrzmy prawdzie w oczy, Twoje dobre maniery.

#16 Nawiąż więź

Zwróć szczególną uwagę z kim się spotykasz po raz pierwszy i postaraj się stworzyć nić porozumienia na bazie informacji oraz tego czym ta osoba się z Tobą dzieli oraz co mówi. Niezależnie, czy będzie to ta sama uczelnia, którą kończyliście, miasto rodzinne, czy podobne hobby nawiązanie kontaktu poza strefą zawodową może być świetnym sposobem na zbudowanie dobrej relacji. Kiedy mówisz, zwracaj uwagę na poziom zainteresowania Twojego słuchacza i bądź gotowy, aby dostosować swoje podejście, by utrzymać jego zaangażowanie.

Kiedy spotykasz się z ludźmi po raz pierwszy, podejdź do nich z prawdziwym zainteresowaniem i chęcią dowiedzenia się kim są. Biorąc to pod uwagę nie bądź zbytnio natarczywy. Unikaj komentowania wyglądu, co może być postrzegane jako niewłaściwe. Trzymaj się zagadnień i obszarów, które możecie mieć ze sobą wspólne. Szukanie podobieństw i wspólnych zainteresowań jest bardziej skuteczne niż suche komplementy.

#17 Nie zapomnij o ponowieniu kontaktu

Po pierwszym spotkaniu nie zapomnij przesłać dalszych informacji – notatek, dokumentów prezentacji, kolejnych kroków itd. – lub wysyłać notatki z podziękowaniami. Te małe gesty pomogą udowodnić, że cenisz sobie kontakt z daną osobą. Wysyłanie aktualnych informacji po spotkaniu może być również sposobem na uzyskanie drugiej szansy na kolejne spotkanie.

„Najtrwalsze i najpiękniejsze więzi duchowe nawiązywane bywają od pierwszego wejrzenia.” – Edgar Allan Poe

Pierwsze wrażenia mają znaczący wpływ na przyszłość relacji. W pierwszym wrażeniu osoba, z którą się spotykasz, próbuje odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: „czy Twoje intencje są dobre?” i „czy jesteś kompetentny?”. Niektórzy ludzie mają naturalną charyzmę, która nie pozostawia wątpliwości jeśli chodzi o te pytania. Reszta z nas może zastosować kilka opisanych powyżej sposobów, które zwiększają szanse na wyróżnienie się podczas jakiegokolwiek pierwszego spotkania towarzyskiego czy biznesowego.

Korzystaj z tych wskazówek, aby zwiększyć swoje szanse, że Twoje pierwsze spotkanie z kimś nie będzie ostatnim.

A jakie są Twoje najlepsze wskazówki, aby zrobić świetne pierwsze wrażenie? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj