Czy zdarza Ci się spadek energii w ciągu dnia? Powinieneś coś zrobić, ale nie masz na to ochoty i siły. Jednym ze sposobów jak sobie z tym poradzić jest drzemka.

Jakie są korzyści z drzemki? Drzemka poprawia nastrój, łagodzi objawy stresu, regeneruje ciało i umysł, pomaga zachować zdrowie i urodę, pobudza. Regularne drzemanie m.in. obniża w organizmie poziom hormonu stresu (kortyzolu), dzięki czemu mamy dużo lepsze samopoczucie w ciągu całego dnia. Krótki odpoczynek w postaci drzemki zmniejsza ryzyko zawału, udaru, czy zachorowania na cukrzycę. Pod koniec drzemki organizm wydziela dużą ilość hormonów adrenaliny i noradrenaliny, dzięki czemu drzemka ma na Ciebie wpływ stymulujący i ożywczy. Podobne zjawisko można zaobserwować po dobrze przespanej nocy.

W ostatnim czasie szczególną popularnością, m.in. za sprawą autora bestsellerów Dana Pinka i jego książki „Kiedy.Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu„, cieszy się specjalny rodzaj drzemki tj. „nappuccino” tzw. „kawowa drzemka”. O co w tym chodzi? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

„Kilkanaście minut drzemki w połączeniu z ESPRESSO może radykalnie poprawić ci samopoczucie”.

Nappuccino, czyli jaki jest sekret idealnej drzemki?

Szukasz przepisu na idealną drzemkę? Oto i on…

#1 Znajdź swój popołudniowy punkt spadku energii

Najlepszy czas na drzemkę to zwykle około 7 godzin po przebudzeniu (obserwuj swój popołudniowy nastrój i poziom energii w ciągu tygodnia, aby znaleźć optymalny czas na drzemkę).

#2 Stwórz spokojne otoczenie

Znajdź ciche i spokojne miejsce, gdzie mógłbyś się zdrzemnąć. Wyłącz wszelkie rozpraszacze, powiadomienia telefoniczne itp. Jeśli masz łóżko, kanapę, użyj jej. Jeśli masz drzwi, zamknij je.

#3 Zaparz sobie filiżankę kawy

Tak, dobrze przeczytałeś. Najbardziej skuteczną drzemką jest wspomniane „nappuccino”. Kofeina „aktywuje się” w organizmie po ok. 25 minutach od jej wypicia, więc wypij kawę tuż przed drzemką.

#4 Ustaw minutnik na 25 min i zdrzemnij się

Drzemki, które trwają między 10 a 25 minut, zauważalnie zwiększają czujność i funkcjonowanie psychiczne bez sprawiania, że po przebudzeniu czujesz się bardziej śpiący niż przed drzemką. Kiedy się obudzisz kofeina z kawy, którą właśnie wypiłeś da Ci dodatkowego „kopa” i wzmocni efekt Twojej drzemki.

Trzeba pamiętać, że drzemki nie powinny być dłuższe niż 30 minut. Po tym czasie z fazy REM (Rapid-Eye Movement, faza, w której mamy marzenia senne) wchodzimy w fazę głębokiego snu. Tak więc gdy obudzimy się po śnie dłuższym niż 30 minut, obudzimy się  zmęczeni, zamiast wypoczęci i powrót do dobrej formy zajmie nam kilkanaście minut.

#5 Powtarzaj konsekwentnie i korzystaj z „nappuccino” kiedy potrzebujesz

Istnieją dowody na to, że osoby które regularnie korzystają z drzemek, zyskują z nich więcej niż osoby, które drzemią nieregularnie i rzadko. Jeśli masz taką możliwość uczyń „nappuccino” swoim regularnym popołudniowym rytuałem.

„Wypoczynek to nie jest bezczynność – Wypoczynek to praca nad regeneracją sił.”

Nappuccino – pomysł na biznes

Pomysł na „nappuccino” podchwyciła też nasza rodaczka Celina Lipińska, która wspólnie ze swoim partnerem założyła pierwszą na świecie kawiarnię, w której można się zdrzemnąć. Kawiarnia działa od 2017 w Barcelonie przy ulicy Muntaner, 22 i cieszy się powodzeniem wśród klientów. Przychodzą tu studenci, pracownicy biurowi, turyści i wiele innych osób. W tym miejscu za każdym razem, gdy potrzebujesz przerwy w pracy lub studiowaniu, możesz się położyć i spróbować tzw. kawowej drzemki.

Czy nappucciono faktycznie działa?

Przeprowadzono kilka badań dotyczących zjawiska „nappucino”. Wniosek był taki, że osoby, które drzemały w połączeniu z kofeiną, miały lepsze osiągnięcia w porównaniu z grupą osób, które tylko spróbowały drzemki lub tylko wypiły kawę. Sama drzemka rzeczywiście powoduje, że czujemy się bardziej pobudzeni, jednak nie chroni nas przed skutkami ubocznymi taki jak bezwładność i złe samopoczucie tuż po przebudzeniu. Objawy te jednak mogą być zmniejszone dzięki kofeinie. Połączenie dwóch składników i praktykowanie kawowej drzemki w odpowiednich proporcjach kofeiny i czasu drzemki, mogą mieć zbawienny wpływ na tych wiecznie zmęczonych po typowej drzemce.

„Nigdy nie odmawiaj propozycji drzemki”.

Jeśli w natłoku codziennych działań zarywamy noce i nie dosypiamy, drzemka w bardzo efektywny sposób, może nam pomóc uzupełnić niedobory snu. Ponadto według prowadzonych badań, ludzie którzy regularnie ucinają sobie w ciągu dnia drzemkę, w starszym wieku mają średnio o 5 lat „młodszy mózg”. Jak już była o tym mowa, drzemka przywraca czujność, łagodzi stres, zmniejsza ryzyko chorób serca i zapobiega wypaleniu. To dobre powody, aby w razie potrzeby korzystać z dobrodziejstw drzemki.

Drzemki potrafią też poprawić naszą kreatywność i ułatwić podejmowanie decyzji. Najlepsze pomysły mogą pojawić się w czasie snu. Dlatego, jeśli masz jakiś problem do rozwiązania lub temat do przemyślenia w jego rozwiązaniu może pomóc Ci krótka drzemka. Korzyści z drzemki znane są od lat. Leonardo Da Vinci, Albert Einstein, Thomas Edison, J.D. Rockefeller oraz wiele innych sławnych osób, o nieprzeciętnych osiągnięciach, zawdzięczało swoją sprawność umysłową m.in. regularnemu korzystaniu z drzemki.

Drzemka w ciągu dnia, a w szczególności nappuccino może spowodować naładowanie naszych akumulatorów i odzyskanie chęci do działania przez resztę dnia. Jeśli nie pijesz kawy i nie jesteś przekonany do pomysłu nappucciono, to i tak nie powinieneś lekceważyć możliwości, jakie może dać Ci drzemka. Wypróbuj na sobie i zobaczy czy warto!

A Ty co myślisz o drzemce? Korzystasz z tego sposobu na regenerację sił?