W dzisiejszym zmieniającym się świecie stres towarzyszy nam w wielu różnych sytuacjach. Mamy napięte grafiki, niekończącą się listę rzeczy do zrobienia, dążymy do doskonalenia siebie, mamy całą masę różnych obowiązków i sytuacji stresowych. Niezależnie od tego czy źródłem stresu jest Twoja praca, konflikt z inną osobą, współpracownikiem czy członkiem rodziny każdy z nas w pewnym momencie odczuwa stres. Szybkie tempo życia, czynniki cywilizacyjne, rywalizacja i towarzyszący temu wszystkiemu stres zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na różnego rodzaju choroby. Jak więc radzić sobie ze stresem? Zmniejszyć wpływ stresu oraz łagodzić jego negatywne konsekwencje?

„Każdy człowiek ma jakąś granicę wytrzymałości na stres.” – Stephen King

Oto 10 sposobów i naturalnych metod, które możesz stosować w walce ze stresem

 

#1 Zielony uspokaja

Zadbaj o to, aby w Twoim otoczeniu w domu, biurze były rośliny. Przebywanie w środowisku, w którym jest dużo zielonego koloru uspokaja. W pomieszczeniach, w  których często przebywasz hoduj kwiaty doniczkowe. Kiedy jesteś zestresowany, pozwól, aby rośliny przypomniały Ci o potrzebie ukojenia nerwów i uspokojenia się. Ponadto posiadanie roślin i potrzeba ich doglądania, podlewania, przycinania i pielęgnowania dodatkowo może nas uspakajać i przypominać o potrzebie dbania o siebie i innych. Co dodatkowo pomaga w łagodzeniu stresu.

#2 Poświęć chwilę, aby spojrzeć w niebo

Jeśli biegasz ze stresowany, czujesz jak nerwy zżerają Cię od środka, poświęć chwilę, żeby się zatrzymać i popatrzeć w niebo. Przypomnij sobie czasy dzieciństwa, pewnie zdarzało Ci się wpatrywać w niebo i rozmyślać kim będziesz jak dorośniesz co będziesz robił.

Wpatrywanie się w niebo pozwala nam oderwać na chwilę nasz umysł od bieżących spraw i problemów. Przypatrz się jak poruszają się chmury, doceń ich piękno. Poświęć chwilę, aby zachwycić się błękitem nieba. Jeśli oglądasz niebo wieczorem lub w nocy, popatrz na gwiazdy, przypomnij sobie co jest w życiu ważne, niewykluczone, że zdasz sobie sprawę, że niepokój i stres, który obecnie odczuwasz, może być zupełnie nieznaczący w dłuższej perspektywie Twojego życia.

#3 Znajdź płynący strumień

Od dawien dawna ludzkość korzystała z płynącej wody i korzyści jakie daje do odnalezienia wewnętrznego spokoju. Jeśli odczuwasz stres, znajdź płynąca wodę lub przynajmniej jakiś zbiornik wodny. Usiądź obok wody, wyczul wszystkie swoje zmysły i rejestruj co się będzie działo. Obcowanie z wodą działa łagodząco i uspokajająco.

#4 Obserwuj ludzi

Może się to wydawać dziwna rada, jednak kiedy jesteś zestresowany wbrew pozorom obecność innych ludzi może działać odstresowująco. Nie chodzi tu o nawiązywanie jakiś interakcji, aby się nieco uspokoić wystarczy sama obserwacja.  Cześć osób, które będziesz obserwował i sytuacje jakie zaobserwujesz mogą Cię rozweselić. Jednocześnie oderwiesz swoje myśli od bieżących kłopotów, które wywołały stres i zmienisz perspektywę.

#5 Rozkoszuj się dobrym napojem

Poświęć chwilę na zaparzenie sobie dobrej herbaty lub kawy, możesz też wybrać inny napój który lubisz np. sok, ze świeżo wyciskanych owoców czy zdrowe smoothy. Zaangażuj się w proces jego przygotowania. Po prostu będąc obecnym i weź aktywny udział w tworzenie czegoś, co odżywi Twoje ciało. Przygotowanie, a później rokoszowanie się przygotowaną miksturą ograniczy Twój stres.

#6 Posłuchaj muzyki

Jeśli często czujesz się zestresowany poświęć chwilę na przygotowanie składanki swoich ulubionych odstresowujących i relaksujących Cię utworów.

Znajdź muzykę, która Cię uspokaja, które zmienia Twój nastrój na lepszy, odstresowuje, sprawia, że dobrze się czujesz i dodaje Ci energii.

Możesz też działać bardziej spontanicznie, po prostu włącz radio lub poszukaj w Internecie muzyki, która ożywi Twój nastrój. Muzyka jest uniwersalnym językiem i skutecznym narzędziem do poprawy nastroju, a ponadto skutecznym narzędziem zmniejszenia stresu.

#7 Poćwicz

Pozbądź się stresu poprzez wysiłek i ćwiczenia fizyczne. Jeśli jesteś zestresowany i nie masz warunków, aby od razu iść na siłownie i poćwiczyć to po prostu zrób sobie krótką przerwę i się poruszaj. Przejdź się po schodach, wyjdź na spacer, zrób parę podskoków, skłonów. Jeśli masz więcej czasu idź na siłownie lub na dłuższy bieg. Wpraw swoje ciało w ruch, aby złagodzić objawy stresu.

#8 Zorganizuje lepiej swoje życie

Często bywa tak, że stresowe sytuacji są wynikiem naszego braku planowania i organizacji. Poświęć chwilę i oceń swoje stanowisko pracy, dom, sypialnię, kuchnię, łazienkę, samochód. Jak dobrze uporządkowane i zorganizowane są te przestrzeni, w których tak dużo spędzasz czasu?

Dobre zorganizowanie przestrzeni, w których często przebywamy to dobry sposób na uporządkowanie naszego umysłu.  Zredukuj stres i chaos w swoim życiu poświęcając 15-20 min na uporządkowanie i optymalizację swojego otoczenia, w których przebywasz.

#9 Odetnij się od sieci i komórki

Kiedy jesteśmy w stresie ostatnią, rzeczą jaką potrzebujemy jest atakowanie swojego umysłu i zmysłów za pomocą Intrenetu i bodźców, które pochodzą od naszego smartfona.

Zrezygnuj z zaglądania do sieci, bo może narazić Cię to tylko na niepotrzebną komunikację i dyskusje, których nie potrzebujesz. Wycisz swój umysł i skup się na sobie.

#10 Korzystaj ze snu

W życiu mamy wzloty i upadki. Bywa jak na kolejce górskiej raz jedziemy w górę raz w dół. Bez względu na to gdzie obecnie jesteś na swojej drodze życia, pamiętaj aby dobrze się regenerować i korzystać z dobrodziejstw jakie daje sen. Ostatnią rzeczą jaką potrzebujemy w stresie to chodzenie niewyspanym co dodatkowo pogorszy nasze samopoczucie.  Inwestuj w swoje zdrowie i zmniejsz stres poprzez dobry sen.

Stres jest nieuniknioną częścią naszego życia, jednak to nie znaczy, że powinieneś go ignorować. Nieleczony stres może objawiać się różnymi dolegliwościami fizycznymi i psychicznymi lub nawet w skrajnych przypadkach prowadzić do śmierci. Potraktuj więc sprawę poważnie, dbaj o siebie i korzystaj z metod, które pomagają w łagodzeniu stresu i odzyskaniu spokoju usłysłu.

A Ty jakie masz sposoby na walkę ze stresem? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu.