Chcesz lepiej radzić sobie ze stresem i nauczyć się skutecznie nim zarządzać? Mały stres może być motywacyjny, jednak zbyt dużo stresu może negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie i relacje. Jak bardzo zestresowany czujesz się teraz? Co Cię trapi? Czy są to Twoje zadania w pracy? Raport, który musisz przygotować do końca dnia? Twój szef, którego nie sposób zadowolić? Może myślisz o tej podróży do swoich teściów w przyszłym tygodniu? Zrozumienie zarządzania stresem jest jedna z istotnych umiejętności, które powinieneś opanować. Prawda jest taka, że w obecnym świecie, w który doświadczamy tak dużo zmian, jest wiele rzeczy i wydarzeń, które powodują, że nasz poziom stresu rośnie. Niektóre z nich wynikają z naszych wyborów, a niektóre nie mają nic wspólnego z nami, ale są tworzone przez ludzi wokół nas.

Możesz być młody lub stary, możesz pracować w swojej pierwszej pracy lub być doświadczonym profesjonalistą, czy przedsiębiorcą. To nie ma znaczenia. Każdy z nas doświadcza stresu. Mały stres nie jest złą rzeczą. W rzeczywistości może być motywacyjny. Jednak wysoki poziom stresu jest niestety zbyt powszechny i ​​stanowi ogromny problem. Może powodować szkody na naszym zdrowiu i pogorszenie naszych stosunków, z innymi osobami. Dobra wiadomość jest taka, że bardzo często nie musisz doświadczać wysokiego stresu, jeśli wiesz, jak nim zarządzać. Dzięki odpowiednim technikom zarządzania stresem możesz zmniejszyć stres w swoim życiu.

„Każdy człowiek ma jakąś granicę wytrzymałości na stres.” – Stephen King

Czytaj dalej i dowiedz się o różnych sposobach powstawania stresu, abyś mógł podnieść swoją świadomość i lepiej móc przewidzieć, kiedy Twój stres może wystąpić i jak sobie z nim poradzić. Poznaj kilka konkretnych i łatwych w użyciu metod, aby utrzymać stres w ryzach i lepiej nim zarządzać.

Zidentyfikuj wyzwalacze stresu

Smutne, ale prawdziwe – wszyscy doświadczamy okresów podwyższonego stresu. Dotyczy to nawet ludzi, którzy kochają to co robią. Mamy stresujące relacje, trudnych klientów i terminy, których musimy dotrzymać. Dlatego musisz myśleć i doskonalić swoje umiejętności radzenia sobie ze stresem. Powinieneś brać pod uwagę wiele źródeł stresu. Największe źródła stresu to: presja na rynku pracy, problemy finansowe, problemy zdrowotne i relacje.

Według różnych badań, które są prowadzone ok. 77 % pracowników doświadcza fizycznych objawów wywołanych stresem, takich ja zmęczenie, ból głowy czy nudności. A 73 % regularnie doświadcza objawów psychologicznych takich jak gniew czy nerwowość. Aż 35 % osób twierdzi, że stres często sprawia, że chcą płakać. Jak można przypuszczać, cały ten stres ma negatywny wpływ na życie osobiste i zawodowe ludzi.

Na poziomie indywidualnym zwiększony stres prowadzi do zwiększenia napięcia i kłótni z bliskimi. Na poziomie organizacyjnym i społecznym roczne koszty z tytułu opieki zdrowotnej związanej ze stresem idą w ogromne sumy pieniędzy.

Nie musi tak być. Możesz zacząć już teraz, podejmując proste decyzje, aby zmniejszyć stres w Twoim życiu. Nie ma tu magicznego rozwiązania, sukces w radzeniu sobie ze stresem jest wynikiem małych rzeczy wykonanych konsekwentnie.

Wszystko zaczyna się od poznania wyzwalaczy stresu. Wyzwalacze to te rzeczy i zdarzenia, które Ci się przytrafiają, niezależnie od tego, czy Ty je wywołałeś. Prowadzą Cię do odczuwania wyższych poziomów stresu, napięcia oraz lęku.

Jednym z głównych problemów związanych z zarządzaniem stresem jest to, że często unikamy myślenia o tym, jak radzić sobie z rzeczami, które nas stresują. Ludzie doświadczają danego wyzwalacza, czują się zestresowani, a następnie jakoś przeżywają tą sytuację. Potem celowo postanawiają nie myśleć o problemie, dopóki nie zostaną ponownie do tego zmuszeni. Twoim nowym celem jest zidentyfikowanie głównych wyzwalaczy stresu w Twojej pracy i życiu osobistym.

Kto, co, gdzie i kiedy ma kluczowe znaczenie

Pomyśl o tym – kto, co, gdzie i kiedy – powoduje, że doświadczasz stresu.

Po pierwsze, kto zazwyczaj Cię stresuje? To może być Twój przyjaciel, Twój małżonek, sąsiad, Twój szef, a może jeden z Twoich pracowników. Zwykle jest tylko jeden lub dwóch z nich, którzy są najbardziej odpowiedzialni za Twoje najbardziej stresujące epizody.

Następnie, co – jakie zadanie lub sprawa, często podnosi Twój poziom stresu? Czy jest jakiś rodzaj pracy, której zawsze się boisz lub jakieś zajęcie, projekt, który zawsze sprawia, że się skrzywisz na samą myśl o nim?

Przy okazji, jeśli możesz łatwo wymienić wiele zadań w pracy, które wywołują u Ciebie silny stres, prawdopodobnie wykonujesz niewłaściwą pracę i może czas pomyśleć o zmianie.

Warto również zastanowić się, gdzie jesteś, gdy odczuwasz duży stres. Lokalizacja fizyczna może również mieć znaczenie. Może jesteś w biurze szefa lub w domu konkretnej osoby. Tylko wtedy, gdy nazwiesz jedną lub dwie najgorsze lokalizacje, możesz rozpocząć próbę zarządzania nimi.

Wreszcie, zastanów się, kiedy szczególnie duży stres na Ciebie wpływa. Czy jest to zawsze podczas jakiegoś konkretnego spotkania? Może zdarza się to każdego dnia?

Im więcej wiesz o tym, kiedy wystąpi stres, tym lepiej będziesz w stanie przewidzieć sytuację i tym samym lepiej nią zarządzić.

Poświęć chwilę, zastanów się i zapisz przypadki, które przychodzą Ci na myśl, pod względem nadmiernie stresujących momentów, których doświadczyłeś przez ostatnie kilka miesięcy swojego życia. Bądź konkretny – kto, co, gdzie i kiedy ma kluczowe znaczenie.

Przyznaj przed sobą, że nie możesz kontrolować tego, co mówią i robią ludzie wokół Ciebie. Możesz jednak kontrolować, jak reagujesz na sytuacje, to jest Twój wybór jak się zachowasz.

Stres w pracy

Zacznijmy od tego co robisz w pracy, ponieważ przeważnie praca zajmuje nam większą część naszego dnia. Kluczem do radzenia sobie ze stresem jest nie tylko odpowiedni wybór pracy i ścieżki kariery. Każdy powinien dążyć do tego, aby móc robić rzeczy, które kocha, widzi w nich większy cel i które mają dla niego sens. Obyś podążał ścieżką kariery, która jest związana z Twoją pasją i którą uważasz za znaczącą, ale prawda jest taka, że każdy może być zestresowany. Stres nie dyskryminuje i dotyka zarówno tych, którzy kochają swoją pracę jak i ludzi, którzy wykonują swoją pracę z mniejszym zapałem.

Oto 3 kluczowe elementy, które powinieneś monitorować w pracy

  • zarządzanie swoją dostępnością
  • skuteczne kontrolowanie interakcji w pracy
  • produktywne wykorzystanie czasu

Zarządzanie swoją dostępnością

Pierwszym problemem jest Twoja dostępność i ile czasu poświęcasz na nieplanowane prośby innych osób. Zasadą powinno być, że nie powinno się być powszechnie dostępnym na każde zawołanie. Największym problemem są zdecydowanie cyfrowe gadżety i technologia.

Co prawda dzisiejsza technologia może zapewnić do Ciebie dostęp na wiele różnych sposobów, 24 godziny na dobę, jednak jeśli Twoim celem jest niższy poziom stresu i wzrost wydajności, będziesz musiał określić granicę kiedy i dla kogo jesteś dostępny, aby odzyskać dużo swojego czasu.

Chodzi o to, że Twój dzień nie może być ciągłą, niekończącą się serią alarmów pojawiających się w Twoim kalendarzu, dzwonków ogłaszających nowe e-maile, dźwięków dzwoniącego nieustannie telefonu. Na początku wyznacz sobie czas w ciągu dnia np. 30 min kiedy wyłączasz telefon i inne komunikatory i skupiasz się na tym co jest dla Ciebie ważne. Z czasem możesz wydłużyć ten okres.

Jeśli masz taką możliwość, a pracujesz w biurze, raz na jakiś czas zmień otoczenie, wyjdź z biura i pójdź popracować w jakiś innym bardziej przyjemnym miejscu. W razie potrzeby skonsultuj Twoje wyjście z szefem, powiedz gdzie idziesz, co będziesz robił i kiedy wrócisz. Wybierz ciche miejsce, w którym możesz się skupić. Kiedy odłączysz się od wzorca zachowania normalnie związanego z wyższym stresem, zaskakujące jest to, jak wiele stresu możesz uniknąć.

Aby dowiedzieć się więcej jak zachować lepszą relację między pracą, a życiem prywatnym przeczytaj: 7 kroków do osiągnięcia równowagi między pracą a życiem prywatnym

Zarządzanie interakcjami w pracy

Drugim ważnym problemem jest to, z kim masz interakcje i kontakty. Pamiętaj, że masz wybór, aby kogoś unikać, masz wybór z kimś się skomunikować i w jaki sposób. Zawsze też, możesz skontaktować się z kimś, kto może poprawić Twój dzień i pomoc Ci obniżyć Twój poziom stresu.

Ogranicz kontakty z osobami, które wywołują Twój stres

Określ z kim chcesz ograniczyć kontakty. Jest kilka osób, które reprezentują silne wyzwalacze Twojego stresu, a Twoim celem powinno być rozsądne ich unikanie. Zapewne będziesz mieć nieuniknione interakcje z tymi osobami w pracy, ale jeśli to możliwe, unikaj ich.

Jeśli będą na spotkaniu, na które zostaliście zaproszeni, upewnij się czy faktycznie musisz w nim uczestniczyć  Jeśli zostaniesz zaproszony na lunch i ta osoba tam będzie, możesz odmówić i tam nie iść. Jeśli widzisz ją na stołówce, nie siadaj obok niej. Jeśli zaczyna z Tobą rozmawiać na korytarzu, grzecznie odmów rozmowy i idź dalej. Bądź praktyczny, nie możesz ignorować ani unikać wszystkich, pamiętaj, że chodzi tylko o jedną może dwie osoby, które wywołują u Ciebie duży poziom stresu.

Możesz powiedzieć  „Ale nie mogę uniknąć osoby, która naprawdę mnie stresuje, ponieważ jest moim szefem lub moim klientem, pracownikiem…” itp. To oczywiście jest prawda, ale nadal możesz wybrać sposób, w jaki będziesz się angażować w te kontakty. Kiedy naprawdę musisz spędzić czas z kimś, kto wywołuje u Ciebie nienormalny stres, Twoim celem jest interakcja z szacunkiem na tyle, aby pomyślnie wykonać zadanie i nic więcej.

Dowiedz się jak rozpoznać toksyczne osoby 14 cech toksycznych ludzi i jak sobie skutecznie z nimi radzić

Proaktywnie kontaktuj się z pozytywnymi osobami

Zarządzanie stresem to nie tylko unikanie negatywnych rzeczy, które mogą wywoływać stres. To również proaktywnie nawiązywanie kontaktu z ludźmi, którzy mają na Ciebie pozytywny wpływ. Są to połączenia, które dają dodatkową odporność w obliczu stresu. Pomyśl o ludziach, którzy Cię rozśmieszają, o ludziach, którzy sprawiają, że się uśmiechasz, którzy stymulują Cię intelektualnie.

Może znasz kogoś, kto Ci pomógł i trzeba mu podziękować. Może jest ktoś, kto jest miły i zawsze podnosi Cię na duchu. A może jest taka osoba w pracy, z którą jesteś osobiście związany ze względu na Twoje dzieci, zainteresowanie do tego samego sportu lub członkostwo w tej samej grupie społecznej, klubie itp.. Ci ludzie są często naturalnym antidotum na stres. Modelują dla Ciebie różne pozytywne emocje i bardzo często infekują Cię tymi pozytywnymi emocjami. Czy to przez telefon, przez Internet, czy osobiście, w ciągu zaledwie kilka minut, możesz połączyć się z jedną z tych osób, dzięki czemu często obniżysz stres, abyś mógł wrócić do pracy. Pamiętaj, że radzenie sobie ze stresem to nie tylko unikanie negatywnych rzeczy, ale także łączenie się z pozytywnymi czynnikami.

Zarządzanie czasem w pracy

Niezależnie od tego, czy mówimy o pracy, czy o życiu w ogóle, jedną z najlepszych umiejętności ograniczających stres jest umiejętne zarządzanie czasem. Oto kilka szybkich i pomocnych wskazówek, które możesz wypróbować natychmiast, aby zaoszczędzić czas.

#1 Przyjdź do pracy wcześniej

Po pierwsze, rozważ przyjście do pracy wcześniej. Wiem, że dla wielu osób może być to trudne, ale spróbuj, powiedzmy, jeden dzień każdego tygodnia, być w pracy przynajmniej 45 minut wcześniej. Zrób to raz w tygodniu przez miesiąc, a następnie zastanów się, jak produktywny był ten czas. Przychodząc wcześniej często unikniesz różnych wyzwalaczy stresu, osób które jeszcze nie przyszły do pracy, dzwoniących telefonów itp. Dla wielu ludzi taka cicha atmosfera przed rozpoczęciem codziennego zgiełku i możliwość pracy w skupieniu pozwala na redukcję stresu i lepsze rozplanowanie dnia.

#2 Rozpoczynaj od najtrudniejszego zadania

Następna wskazówka to rozpoczynanie od najtrudniejszego zadania, które masz do zrobienia w ciągu dnia. Nie rozpoczynaj od prostych, łatwych mało znaczących zadań. Opóźniają one wykonanie zadań najważniejszych i tworzy się wtedy niepotrzebny stres. Zacznij od ciężkiej pracy, a kiedy skończysz, poczujesz się znacznie lepiej.

#3 Rób sobie przerwy

Ostatnim pomysłem, który pomaga wielu ludziom, jest świadome używanie przerw dwa do trzech razy dziennie. Jeśli pracujesz przez określony czas, 90% czasu przeznaczaj na pracę, a 10% czasu na przerwy, zmaksymalizujesz w ten sposób swoją wydajność i pokonasz stres. Potrzebujesz przerw bez tego Twoja produktywność spadnie. Kiedy odłączasz się od stresującego zadania, odchodzisz i rozpoczynasz krótką pozytywną przerwę, a następnie ponownie przystępujesz do zadania, często powracasz z niższym stresem. Wzrasta też Twoje skupienie i masz wyższą produktywnością. Stosuj zasadę 90/10 i nie odmawiaj sobie przerw, których potrzebuje Twój mózg.

Jeśli chcesz lepiej zarządzać swoim czasem przeczytaj też 16 wskazówek jak lepiej zarządzać czasem

Dokonuj pozytywnych osobistych wyborów

Do tej pory skupialiśmy się na życiu zawodowym, teraz w trochę szerszym kontekście zajmijmy się naszym życiem w ogóle. Istnieje kilka praktyk, które są dobrze znane, aby pomóc zmniejszyć stres. Oto kilka z nich:

#1 Dieta i ćwiczenia

Zdrowa dieta i ćwiczenia są bardzo ważne. Jeśli do tej pory nie zwracałeś na to zbyt dużej uwagi nie rozpoczynaj od dużych diametralnych zmian w tym obszarze. Wybierz jeden lub dwa małe cele związane z dietą i ćwiczeniami na rok. Mogą być tak proste, jak unikanie lub zmniejszanie spożycia jednego rodzaju jedzenia lub wybieranie się na spacery kilka razy w tygodniu. Twoje szanse na sukces z tymi małymi wyborami idą w górę, ponieważ łatwiej je dotrzymać. A to oznacza, że Twoje szanse na poprawę w przyszłości również wzrosną.

#2 Wizualizuj rezultaty

Następną ideą jest bardzo powszechne codzienne zachowanie, które stosują osoby odnoszące sukcesy. Jest to tzw. „wizualizacja rezultatów”.  Spędź minutę, może dwie, spokojnie, wizualizując sobie osiągnięcie celu, do którego dążysz. Odtwórz film w swoim umyśle i zobacz, jak robisz to, co chcesz osiągnąć. Oglądaj ten film regularnie będzie to dla Ciebie przydatny filtr przez, który będziesz widział swoje aktualne, codzienne zachowania. Zaczniesz sobie zadawać pytanie, jak to co robię, pomoże mi osiągnąć mój cel, który sobie wizualizuje. Takie wizualizacje pomogą Ci w lepszym zarządzaniu stresem.

#3 Zabawa, relacje i działania społeczne

Na koniec zabawy, kontakty z bliskimi i działania pobudzające społecznie. Każdy ma inną osobowość, więc odpowiedź tutaj jest inna dla każdego z nas. Możesz oglądać filmy, czytać książki, uprawiać hobby, spotykać się z przyjaciółmi lub zostać wolontariuszem. Wybierz zajęcia, które sprawiają, że czujesz się bardziej szczęśliwy i bardziej spokojny. Możesz twierdzić, że nie masz czasu, jednak pamiętaj o zasadzie 90/10 i o przerwach, które powinieneś sobie robić.

#4 Wdzięczność i docenianie tego co mamy

Pamiętaj, aby znaleźć czas, aby być wdzięcznym. Stres często nakłania nas do skupienia ogromnej części naszej uwagi na negatywnych rzeczach w naszym życiu, co powoduje, że zapominamy skupiać się na rzeczach pozytywnych. Zatrzymanie się raz na jakiś czas, aby dokonać inwentaryzacji rzeczy, za które powinniśmy być wdzięczni, jest niezwykle ważne. Pomyśl o swojej rodzinie, znajomych, osobistym projekcie nad którym pracujesz, a może o grupie, której jesteś częścią.

Nazwij rzeczy, które masz i które dają Ci szczęście. Rzeczy, które dodają prawdziwej wartości do Twojego życia. Co najmniej raz w tygodniu, jeśli zatrzymasz się i uczciwie pomyślisz o tych rzeczach, o wiele trudniej będzie o nich zapomnieć, gdy Twój poziom stresu wzrośnie i pozwolą Ci one odzyskać wewnętrzny spokój.

Aby poprawić jakość swojego życia przeczytaj też Co musisz przestać robić, aby być bardziej szczęśliwym?

Nie chodzi o, abyś wypróbował wszystkie opisane tutaj sposoby od razu, próbując rozwiązać wszystkie wyzwalacze stresu. Zacznij od małych rozsądnych kroków i poczuj się z nimi komfortowo. Pomyśl o nich jako o małych wygranych. Możesz wybrać jeden czy dwa czynniki stresowe lub omówione taktyki i zobowiązać się do ich stosowania w nadchodzących tygodniach.

„Nie bój się iść powoli, obawiaj się jedynie stania w miejscu.”

Jedne z opisanych sposobów, będą w Twojej sytuacji bardziej skuteczne inne mniej. To normalne.

Zacznij żyć mniej stresującym, spokojniejszym życiem. Pogódź się z rzeczami, których nie możesz zmienić, miej odwagę zmieniać rzeczy, które możesz zmienić.

Życie szybko mija i powinniśmy się nim cieszyć. Pamiętaj więc, że nie zawsze możesz kontrolować, co ludzie mówią i robią, ale możesz wybrać sposób reagowania. Zacznij więc już dziś.

Jeśli zainteresował Cię ten temat przeczytaj koniecznie 10 sprawdzonych sposobów na zmniejszenie stresu

A czy Ty często odczuwasz stres? Jakie masz sposoby, aby sobie z nim radzić?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj