Czy kiedykolwiek rozmawiałeś z kimś i powiedziałeś coś, czego natychmiast po tym żałowałeś? Zdarzyło się to najlepszym z nas w takim czy innym momencie, ale nie jest to normą dla inteligentnych emocjonalnie ludzi, którzy starannie dobierają słowa, zanim je wypowiedzą. Czego inteligentni ludzie nigdy nie mówią?

Często są to subtelne uwagi, które sprawią że w oczach innych pokazujemy się jako osoby mało kompetentne i niepewne. Bez względu na to, jak bardzo jesteś utalentowany lub co osiągnąłeś, istnieją pewne zwroty, które natychmiast zmieniają sposób, w jaki ludzie Cię widzą i mogą na zawsze rzucić na Twoją osobę negatywne światło. Wyrażenia te są tak obciążone negatywnymi implikacjami, że podważają potrafią podważyć wiarygodność Twojej osoby w krótkim czasie.

Poznaj zestaw słów i zwrotów, który ludzie o wysokiej inteligencji emocjonalnej nigdy nie powiedzieliby komuś innemu, abyś mógł wzmocnić swoje umiejętności komunikacyjne zarówno w biurze, jak i poza nim.

„Mądrzy ludzie mówią, bo mają coś do powiedzenia. Głupcy, bo muszą coś powiedzieć.” – Platon

Oto 22 słowa i wyrażenia, których inteligentni ludzie nigdy nie mówią:

#1 Jestem naprawdę mądry…jestem geniuszem

Są to sformułowania, których nigdy nie usłyszysz z ust inteligentnej osoby. Kiedy ludzie chełpią się tym, jak są inteligentni, brakuje im pewności siebie, brakuje im poczucia własnej wartości lub szukają potwierdzenia u innych. Naprawdę inteligentni ludzie nie chwalą się sobą. Pozwalają innym na chwalenie ich.

Stephen Hawking zapytany kiedyś przez dziennikarkę ile wynosi jego iloraz inteligencji odpowiedział: „Nie mam pojęcia. Ci, którzy chełpią się swoim IQ, to ludzie przegrani”.

#2 Zawsze tak robiłem…

Niezależnie od tego, czy chodzi o komunikowanie się z pracownikami, promowanie marki czy sprzedaż usługi lub wytwarzanie produktów, żyjemy w świecie, który bardzo szybko się rozwija i w którym następują bardzo dynamiczne zmiany, zwłaszcza w zakresie technologi. Powiedzenie zwrotu „zawsze tak robiłem” pokazuje, że nie jesteś gotowy zaakceptować zmiany lub po prostu nie chcesz wkładać w to wysiłku, aby nauczyć się czegoś nowego.

Inteligentne jednostki nie opierają się zmianom. Są otwarte na zmiany, ponieważ nowy proces, technologia lub podejście do rozwiązywania problemów może ułatwić im życie i przynieść korzyści.

Jeśli naprawdę robisz rzeczy tak, jak zawsze były robione, przemyśl swoje podejście, bo prawie na pewno jest lepszy sposób, aby je wykonywać.

#3 Nikt inny tego nie robi, więc ja też nie będę

Inteligentni ludzie nie podążają za status quo. I nigdy nie wycofują się z wyzwania (chyba że jest to bezwartościowe wyzwanie). Jeśli jest jakieś zadanie lub odpowiedzialność, której wszyscy nie chcą się podjąć, to najmądrzejsza osoba w pokoju wstanie i weźnie na siebie to wyzwanie. Dzięki takiej postawie i otwartości na ryzyko, może rozwinąć nowe umiejętności realizując to zadania i będzie się wyróżniać na tle innych.

#4 To nie należy do moich obowiązków

Podobny do poprzedniego zwrot, który sygnalizuje, że jesteśmy gotowi robić tylko absolutne minimum i nic więcej. Oczywiście warto być asertywnym i nie musimy zawsze wszystkiego brać na siebie, jednak można to wyrazić w innych sposób.

Jeśli twój szef poprosi Cię o zrobienie czegoś, co uważasz za niewłaściwe w stosunku do Twojego zakresu obowiązków (pomijając prośby niemoralne i nieetyczne), najlepszym posunięciem jest wykonanie tego zadania z zapałem. Później możesz zaplanować rozmowę ze swoim szefem, aby omówić swoją rolę w firmie opis Twojego stanowiska pracy, który być może wymaga aktualizacji. Umożliwia to Tobie i Twojemu szefowi lepsze zrozumienie tego, co powinieneś robić i czego nie powinieneś robić. Gwarantuje też, że będziesz odbierany jako kompetentna osoba, która poważnie podchodzi do swojej pracy.

#5 To niesprawiedliwe!

Dojrzali dorośli zdają sobie sprawę, że życie nie jest sprawiedliwe. Powiedzenie, że to niesprawiedliwe, sugeruje, że uważasz, że życie ma być sprawiedliwe, co sprawia, że wyglądasz na niedojrzałego i naiwnego.

Jeśli nie chcesz, stawiać się w złym świetle, musisz trzymać się faktów, pozostać konstruktywnym. Zamiast narzekać, gdy coś nie idzie tak jak powinno, inteligentni ludzie chcą wiedzieć dokładnie, co poszło nie tak np. dlaczego ich pomysł na projekt nie uzyskał akceptacji lub nie otrzymali awansu. Dzięki temu mogą dokonać odpowiednich poprawek i zapobiec przyszłym błędom lub nieporozumieniom. Innymi słowy, zbierają informacje zwrotne, aby byli świadomi, jakie obszary muszą wzmocnić.

Ponadto powiedzenie „To niesprawiedliwe!” nigdy nie rozwiązuje problemu. Inteligentny emocjonalnie człowiek nie ma pretensji do losu tylko szuka najlepszego wyjścia z problemu.

Zamiast załamywać ręce, skup swoją uwagę i wysiłki na tym co możesz zrobić, aby poprawić sytuację, w której się znalazłeś. To pomoże Ci poczuć się lepiej, a także rozwiązać problem,

#6 To nie ma znaczenia / To mnie nie dotyczy / Mało mnie to obchodzi / Jest mi to obojętne

Ludzie wypowiadają te zwroty, aby wyrazić swoją obojętność i brak zainteresowania.

Jeśli ktoś prosi o Twoją opinię, oznacza, że ​​chce usłyszeć, co myślisz na dany temat. Powiedzenie „To nie ma znaczenia” – w pewnym sensie – sugeruje, że albo sytuacja danej osoby nie ma dla Ciebie znaczenia lub że poświęcenie czasu koniecznego do przekazania informacji zwrotnej nie jest dla Ciebie priorytetem.

Ludziom inteligentnym, szczególnie tym, którzy mają wysoką inteligencję emocjonalną, przeważnie zależy. Są empatyczni i starają się dostroić do emocji i wrażliwości innych osób. Lubią rozwiązywać problemy i rozmawiać z innymi ludźmi, aby dowiedzieć się więcej na ich temat. Nie zbywają innych bez zrozumienia istoty problemu i starają się pomóc w jego rozwiązaniu.

Kiedy w danej chwili faktycznie nie masz czasu, aby kogoś uważnie wysłuchać, powiedz tej osobie, kiedy będziesz dostępny i ustal z nią czas i miejsce, aby przedyskutować dane zagadnienie.

#7 Jest jak jest

To stwierdzenie w pewnie sposób, pokazuje pogodzenie się i zaakceptowanie obecnych okoliczności, ale inteligentna osoba nigdy nie powiedziałaby tego głośno, ponieważ takie słowa można zinterpretować jako: „Nie mam nic do dodania do tej sytuacji”, „Nie wiem, jak rozwiązać ten problem”. Czy możesz sobie wyobrazić Elona Muska lub Jeffa Bezos mówiącego: „Jest jak jest”.

Inteligentni ludzie, nie rezygnują z wyzwania i nigdy się nie poddają nawet gdy sytuacja jest trudna. Wykorzystują swoje umiejętności rozwiązywania problemów i innowacyjne myślenie, aby stawić czoła problemom. I nigdy nie akceptują czegoś bo tak jest i koniec. Często kwestionują status quo, starają się robić i osiągać rzeczy, które dla wielu wydają się być nie możliwe do wykonania. Rozwijają się, aby uczynić świat lepszym.

#8 To nie moja wina.

Nigdy nie jest dobrym pomysłem obrzucanie winą. Bądź odpowiedzialny. Jeśli miałeś jakąś rolę – nie ważne jak małą – w tym, co poszło nie tak, czuj się odpowiedzialny za ewentualne konsekwencje . Jeśli uważać że nie było w danej sytuacji Twojej winy, przekaż obiektywne, beznamiętne wyjaśnienie tego, co się stało. Trzymaj się faktów i pozwól swojemu szefowi, czy współpracownikom wyciągnąć własne wnioski na temat tego, kto jest winny.

Moment, w którym zaczniesz wskazywać palcem na innych, jest momentem, w którym ludzie zaczną postrzegać Cię jako kogoś, kto nie jest odpowiedzialny za swoje działania.

Zamiast wskazywać palcami i rzucać oskarżenia na innych, inteligentni ludzie utrzymują siebie i swoje zespoły odpowiedzialnymi. Dlatego każdy zaangażowany w dane przedsięwzięcie jest odpowiedzialny za ewentualne niepowodzenie.

#9 Nikt mnie o to nie spytał

Inteligentni ludzie nie muszą czekać, aż ktoś im zada pytanie. W rzeczywistości prawdopodobnie już mają odpowiedź, zanim zostanie ono zadane, ponieważ mają intuicję i myślą wyprzedzająco.

Zamiast trzymać informacje dla siebie, są bardziej niż chętni, aby dzielić się informacjami z innymi, aby każdy mógł na tym zyskać i aby sprawy z powodzeniem mogły iść do przodu.

#10 Wyglądasz …..

Bez względu na to, czy odnosisz się do wieku, wagi czy obecnego wyglądu innej osoby, inteligentni ludzie nie wspominają, że ktoś wygląda na zmęczonego, w ciąży, stracił lub przybrał na wadze lub wyglądają młodo bądź staro jak na swój wiek, ponieważ może to być protekcjonalne lub nawet niegrzeczne.

Zamiast tego, jeśli ktoś wygląda na zmęczonego i zaniedbanego lepiej zapytaj w bardziej empatyczny sposób, czy wszystko jest w porządku i czy nie potrzebują w czymś pomocy. Jeśli zauważyłeś, że współpracownik stracił na wadze, prosty i autentyczny komplement, jak „Wyglądasz świetnie!” będzie wystarczający.

#11 To musi być doskonałe.

Nie ma czegoś takiego jak doskonałe – bez względu na to, jak bardzo się starasz.

Inteligentni ludzie wiedzą, że nie są perfekcyjni lub że ich produkt, czy usługa też nie będzie. Ciężko pracują, robią wszystko, co mogą i idą dalej. Perfekcjonizm powstrzyma ich od ciągłego posuwania się naprzód.

Ważne jest ciągłe doskonalenie, a nie perfekcja. Pamiętaj wszystko można robić lepiej niż robi się dzisiaj.

#12 To może być głupi pomysł … / Zamierzam zadać głupie pytanie.

Te nazbyt pasywne zwroty natychmiast osłabiają Twoją wiarygodność. Nawet jeżeli za tymi zwrotami pojawi się świetny pomysł, sugerują, że brakuje Ci pewności siebie, co sprawia, że ludzie, którym to mówisz, tracą do Ciebie zaufanie.

Nie bądź swoim najgorszym krytykiem. Jeśli nie masz pewności co do tego, co mówisz, nikt inny też nie będzie. A jeśli naprawdę czegoś nie wiesz, powiedz: „Nie mam teraz tych informacji, ale dowiem się i wrócę do Ciebie z odpowiedzią”.

#13 „Nigdy” / „Zawsze”

Takie skrajne zwroty, rzadko kiedy są prawdą. Zbyt często słowa te są wykorzystywane do zranienia kogoś innego z powodu gniewu lub pogardy. Jeśli ktoś wykonał lub robi coś  niewłaściwie wyjaśnić co według Ciebie zrobili źle i podaj przykłady opierając się na faktach, powiedz też czego oczekujesz w przyszłości.

#14 „Z całym szacunkiem…”

Czy słowa te wypływają z Twoich ust naprawdę pod wpływem szacunku dla odbiorcy? Jeśli możesz uczciwie odpowiedzieć „tak”, to kontynuuj. Miej jednak świadomość w jaki sposób oprawiasz swoje słowa. Twój język ciała, intonacja Twojego głosu sygnalizują odbiorczy czy faktycznie chcesz okazać szacunek.

Często wtrącając takie zdanie w rozmowę, wcale nie kierujemy się szacunkiem do odbiorcy. A ton głosu zdradza nasze wzburzenie i brak kontroli nad negatywnymi emocjami.

Jeśli to co mówisz nie za wiele wspólnego z szacunkiem „, najlepiej powstrzymaj się od takich zwrotów.

#15 Mówiłem Ci że tak będzie

Ta fraza pełna jest zarozumiałości i wyższości. Wyrażenie „mówiłem Ci że tak będzie” jest dziecinne i niedojrzałe. Żaden inteligentny, dojrzały dorosły nie powinien wypowiadać takich słów.

Być może ostrzegłeś kogoś o konsekwencjach określonych działań. Może przeczuwałeś, że to nadchodzić, cokolwiek „to” było. Jednak, gdy już coś się wydarzyło znajdź sposób interakcji z kimś, kto podjął złą decyzję, który nie pokazuje pogardy i Twojej wyższości. Może ta osoba potrzebuje w tej sytuacji Twojej pomocy, zamiast wypowiadać nic nie wnoszący zwrot „a nie mówiłem…” pomóż znaleźć sposób na rozwiązanie problemu.

#16 Jak już powiedziałem wcześniej

Takie wyrażenie sygnalizuje, że jesteś zniecierpliwiony lub oburzony tym, że musisz coś komuś powtarzać. Ludzie mogą odnieść wrażenie, że czujesz się od nich lepszy. Wielokrotne powtarzanie tych samych rzeczy faktycznie może być frustrujące, jednak inteligentni ludzie wykazują cierpliwość bez werbalizowania tej frustracji.

#17 Spróbuję

Spróbuje brzmi niepewnie i sugeruje, że brakuje ci pewności co do zdolności do wykonania zadania.

„Spróbuję …” to bardziej zwodnicze stwierdzenie, zarówno dla osoby, która je wypowiada, jak i osoby, która je słyszy. Ludzie, którzy mówią „spróbuję”, podświadomie zakładają porażkę. Bez względu na to, co się stanie, zawsze mogą twierdzić, że „próbowali”.

Ludzie, którzy naprawdę i prawdziwie osiągają cele, nigdy nie mówią: „Spróbuję „. Zamiast tego mówią „zrobię to” coś lub „chcę to zrobić”.

Jak bohater filmu Gwiezdne Wojny Yoda do Luke’a Skywalkera. „Nie próbuj, rób albo nie rób, nie ma próbowania”.

#18 Nienawidzę tej pracy.

Ostatnią rzeczą, którą ktoś chce usłyszeć w pracy, jest ktoś narzekający, jak bardzo nienawidzi swojej pracy. Określa Cię to jako osobę negatywną i obniża morale grupy. Szefowie zespołów, szybko pozbędą się tych, którzy obniżają morale i poszukają bardziej entuzjastycznie nastawionych do pracy osób.

Nawet jeżeli w pracy czasem bywa trudno, inteligentne osoby wiedzą, że nikt nie ma ochoty słuchać narzekania innych.

#19 Ta osoba, jest niekompetentna / głupia / leniwa 

W każdym miejscu pracy, czy środowisku mogą zdarzyć się nieuprzejmi lub niekompetentni ludzie. Nie jest to jednak powód, aby wygłaszać lekceważące uwagi na temat innych osób.

Inteligentni ludzie nie oceniają innych, przynajmniej nie głośno. Starają się raczej udzielić danej osobie informacji zwrotnej, aby uzyskać poprawę i wpłynąć na zmianę ich podejścia.

Jeśli mówisz o kimś źle i do tego za plecami tej osoby, dajesz wyraźny negatywny sygnał, że jesteś zdolny do obgadywania innych. Nie buduje to zaufania i dobrych relacji ze współpracownikami.

#20 Udało się 

Dobry wynik to przeważnie efekt podjętego działania i wysiłku. Jeśli zrealizujesz jakiś projekt osiągniesz zamierzony cel, mówiąc „udało się” sugerujesz, że to co zostało osiągnięte to tylko czysty „fart”, „zbieg okoliczności”, „szczęśliwy traf”, a nie skutek zaangażowania, działania i wytężonej pracy.

Udać może się wygrana na loterii, jednak nawet w tym przypadku najpierw trzeba podjąć działanie i kupić los.

#21 Nie mogę

Ludzie nie lubią słyszeć od innych, że ktoś czegoś „nie może”. Mówiąc, że nie mogę sugerujesz, że nie jesteś kompetentny, aby coś  zrobić, że nie jesteś gotowy zrobić wszystkiego co w twojej mocy, aby wykonać daną pracę lub spełnić czyjąś prośbę.

Jeśli naprawdę nie możesz czegoś zrobić, ponieważ naprawdę brakuje Ci niezbędnych umiejętności, powinieneś zaoferować alternatywne rozwiązanie. Zawsze jest coś co możesz zrobić.

Zamiast mówić, czego nie możesz zrobić, powiedz, co możesz zrobić. Na przykład zamiast mówić: „Nie mogę zostać dziś do późna”, powiedz: „Mogę przyjść jutro wcześnie rano, aby dokończyć to zadania. Czy takie rozwiązanie będzie OK?; „Zamiast” nie mogę wykonać tych wyliczeń”, powiedz: „Nie wiem jeszcze jak wykonać tego typu analizę. Czy jest ktoś, kto może mi pokazać jak to zrobić, abym mógł zrobić to samodzielnie następnym razem?”.

Inteligentni ludzie zawsze szukają sposobu, aby rozwiązać dany problem i proponują rozwiązania.

#22 Poddaje się

Mówiąc: „Poddaję się” pokazujesz, że nie jesteś w stanie przezwyciężyć czegoś jest przed Tobą. Jest to zwrot, którego używamy, gdy przed nami jest wyzwanie, którego naszym zdaniem nigdy nie będziemy w stanie pokonać.

Może to być okropny szef, ciężki projekt, pogardliwy współpracownik itp. Jednak twoja postawa jest jedyną rzeczą, która jest między Tobą a Twoim sukcesem.

Pamiętaj: jesteś o wiele silniejszy, mądrzejszy i bardziej zdolny, niż myślisz. Nie ma absolutnie nic, czego nie możesz pokonać. Nigdy nie trać wiary w swoją zdolność do osiągania celów i motywuj siebie, mówiąc: „Mogę to zrobić.

Ludzie często nie zdają sobie sprawy jak wielką potęgę mają słowa.

Słowa, które wychodzą z naszych ust mogą być odbierane i interpretowane na rożne sposoby: pozytywnie, negatywnie, neutralnie lub mogą być niezrozumiałe. Inteligentni, dojrzali emocjonalnie ludzie mają tendencję do mówienia w umyślny, przejrzysty sposób. Formułują swoje myśli w celu zminimalizowania negatywnej lub enigmatycznej wypowiedzi.

Prawda jest taka, że wszyscy mówimy czasem coś, czego później żałujemy. Być może nasze słowa głęboko kogoś zraniły, czy to celowo czy nie. Wszyscy musieliśmy się zmierzyć z okropnym uczuciem kiedy coś powiedzieliśmy zamiast przemilczeć i „ugryźć się w język”.

Inteligencja emocjonalna (EQ) definiowana jest jako „zdolność do bycia świadomym, kontrolowania i wyrażania emocji oraz do radzenia sobie z relacjami interpersonalnymi w sposób rozważny i empatyczny”. Poziom EQ jest często decydujący o tym, jak nasze słowa są interpretowane przez kogoś innego.

Co więcej, to właśnie ten rodzaj inteligencji – a nie IQ – odgrywa główną rolę w decydowaniu o tym, co powiedzieć, a co równie ważne, czego nie mówić. EQ jest nierozerwalnie związane ze świadomością społeczną – umiejętnością rozszyfrowywania emocji i doświadczeń innych ludzi. Innymi słowy, nasza zdolnością (lub niezdolnością) do empatii.

Aby uniknąć nieprzyjemnych myśli i uczuć, które towarzyszą impulsywnemu, chaotycznemu ciągowi słów, pomocne jest zrozumienie podstawowych słów i zwrotów, których lepiej nie mówić publicznie. Powyższa lista może Ci w tym pomóc.

Jeśli interesuje Cię temat inteligencji emocjonalnej sprawdź też: Inteligencja emocjonalna – czy ją posiadasz?

A według Ciebie jaki jeszcze zwrotów i sformułowań powinniśmy się wystrzegać? Podziel się swoja opinią w komentarzu.