Jeff Bezos prezes, dyrektor generalny i przewodniczący zarządu Amazon.com. Jako pierwszy człowiek w historii posiada majątek szacowany na ponad 100 miliardów dolarów. Rozpoczynał swój biznes w garażu w Seattle, a teraz Amazon.com jest jednym z najlepiej prosperujących biznesów na świecie. Bezos zaczynał, gdy Internet był mało popularny, wierzył jednak w jego potencjał. W wywiadach Bezos mówił o Internecie jako o niezbadanym świecie, niedoskonale rozumianym i ciągle dostarczającym nowych niespodzianek. Początkowo oferował do sprzedaży produkty po niższych cenach niż w tradycyjnych sklepach, w ciągu lat biznes coraz bardziej się rozrastał i dochodziły kolejne usługi i produkty dla klientów. Jego inwestycja się bardzo opłaciła, stworzył jeden z najbardziej rozpoznawalnych i dochodowych biznesów na świecie.

Jeff Bezos i Amazon mają swoje wspólne motto: „Pracuj ciężko, baw się i twórz historię”.

Oto 10 zasad sukcesu w biznesie według Jeffa Bezos:

#1 Podejmuj ryzyko

Czasami musisz podjąć działanie, które jest obarczone ryzykiem i musisz brać pod uwagę, że poniesiesz porażkę. Jeśli chcesz być pomysłowy, musisz być chętny także porażki. W przypadku biznesu może to oznaczać bankructwo i wypadnięcie z rynkowej gry. Dobrą stroną tego jest to, że jest to nauczka na przyszłość i możesz wyciągnąć wnioski co nie zadziałało. Aby zdobyć coś czego obecnie nie masz, musisz być gotowy zrobić coś czego jeszcze nigdy nie robiłeś. Podejmowanie ryzyka oznacza pójście na całość mając nadzieję na najlepsze, jednocześnie mając świadomość, że coś może się nie udać. Bez podejmowania ryzyka nie rozwiniesz się. Powinno być to ryzyko, które jest zgodne z wartościami, na których opiera się Twój biznes.

#2 Produkty klasy premium po cenach normalnych produktów

Większość osób, byłaby zdumiona jak niewiele kosztuje wyprodukowanie ich ulubionych produktów. Niektóre produkty są faktycznie drogie z uwagi na proces ich wytwarzania, jednak wiele produktów jest produkowanych stosunkowo niedużym kosztem, jednak sprzedawane są z dużym narzutem i marżami pośredników. Amazon współpracuje z dużą ilością sprzedawców detalicznych, aby oferować najlepszej jakości produkty po możliwie niskich cenach, które w ostatecznym rozrachunku są niższe niż w konkurencyjnych wobec Amazonu sklepach.

#3 Zbuduj kulturę

Znajdź sposób, aby zrobić coś wyjątkowego. Większość biznesu próbuje kopiować i korzystać z różnych wzorów, naśladując innych. Stwórz własną unikalną kulturę, która będzie rozpoznawalna. Kultura firmy Amazon jest przyjazna i intensywna. W firmie Amazon bardzo ważne są dane. Prowadzone są wnikliwe analizy, testy reakcji i zachowań klientów na różne opcje oraz funkcje serwisu. Bezos nazywa to „kulturą metryk”. Prowadzone pomiary mają na celu poprawić jakość serwisu dla klienta, polepszyć “doświadczenie klienta”, a jednocześnie przynieść korzyść ekonomiczną.

#4 Koncentruj się na swojej pasji

Podobnie jak w przypadku innych zajęć również w biznesie musisz mieć poczucie pasji w tym co robisz. Bez pasji biznes staje się mechaniczny, odtwórczy i nie przynosi radości. Nawet jeżeli zarabiasz pieniądze jeżeli nie masz w sobie pasji, Twoja energia i chęć do działania będzie znacznie mniejsza. Bez pasji Twoje działanie będzie mało znaczącą egzystencją, która rozpoczyna się o świcie i kończy z zachodem słońca. Nie budzisz się rano z entuzjazmem do rozwoju i spełniania swoich marzeń.

#5 Skup się na kliencie

Masz firmę, masz produkt lub usługę, skup się na najważniejszym elemencie, który sprawia, że Twoja firma się rozwinie tj. na Kliencie. Zwracaj uwagę na potrzeby swoich Klientów, słuchaj co mówią i piszą Twoi klienci i bierz pod uwagę czego potrzebują. Jeśli doceniają Twoje produkty i widzą w nich wartość nie zapomnij tego docenić i im podziękować. Jeśli zrobisz duże wrażenie, klienci będą o tym mówić. Słowo ma dużą moc. Biznes, który koncentruje się tylko na zysku, nie buduje lojalności klientów i nie poprawia stale doświadczenia klienta nie przetrwa w warunkach rynkowych zbyt długo.

#6 Broń pewnych wartości

Określ pewne wartości, których będziesz się trzymał. Jeśli chodzi o produkty, pilnuj jakości i tego, aby Twoje produkty zawsze były dokładnie Tym, czego oczekuje Twój klient to dobry początek w biznesie. Gdy prowadzisz własny biznes Twoje słowo ma duże znaczenie. A jeżeli będziesz się trzymał danego słowa, Klienci to docenią i poprą Twój biznes. Firma, która komunikuje jedno, a robi coś innego nie przetrwa na rynku, a Klienci się od niej odwrócą.

#7 Wybierz dobrą nazwę dla swojego biznesu

Wielu klientów chce czegoś co się wyróżnia, błyszczy i przyciąga uwagę. Mało chwytliwa nazwa dla Twojego biznesu, czy produktu nie przyciągnie klientów. Twój produkt przepadnie wśród innych produktów i nikt nie zwróci na niego uwagi. Aby zwiększyć sukces rynkowy i dodać trochę pikanterii, wybierz nazwę, która będzie inspirująca i zainteresuje potencjalnych klientów. Jeśli Twoja nazwa sprawi, że klient skieruje swoją uwagę na Twój produkt masz szansę, że go kupi. Marka dla firmy jest tym czym reputacja dla osoby. Reputację zyskujesz gdy ciężko na to pracujesz.

#8 Inwestuj więcej w produkt niż w marketing

Im więcej inwestujesz w produkt, tym bardziej staje się on pożądany. Chcesz, aby Twoi klienci do Ciebie wracali, ponieważ oferujesz produkt na najwyższym poziomie, a nie dlatego, że Twoje reklamy są takie. Reklama jest tylko tak dobra jak produkt, który sprzedajesz. Oznacza to, że jeżeli sprzedasz dzięki reklamie produkt, który rzekomo miał być wspaniały, a okaże się, że jest to bubel, Twój biznes zbyt długo nie przetrwa. Zwracanie większej uwagi na jakość oferowanego produktu czy usługi, zawsze się w dłuższej perspektywie zwróci i przyciągnie więcej Klientów.

#9 Podążaj za swoim sercem nie za głową

Zbyt często Twoja głowa i Twój zdrowy rozsądek będą Ci podpowiadać, abyś nie podejmował ryzyka. Podświadomość będzie Ci podpowiadać, abyś dział w bezpieczny sposób w ramach swojej strefy komfortu. Twoje serce częściej powie Ci, abyś szedł na całość. Polegaj bardziej na swoim instynkcie i rób to co jest konieczne. Aby zachować właściwą równowagę między głową, a sercem, często lepiej jest kierować się w życiu sercem i pozwolić głowie, aby działa jak należy, dostosowując się i ewoluując do stale zmieniającego się środowiska.

#10 Nie miej żalów

W biznesie musisz być w stanie iść na przód bez rozpamiętywania przeszłości i oglądania się za siebie. Prędzej czy później każdy czegoś żałuje. Jednak, aby odnieść sukces trzeba iść na przód i nie pozwolić, aby te myśli wpłynęły negatywnie na nowe możliwości, które mogą pomóc Ci w realizacji celów. Biada firmom, które gloryfikują przeszłość – nieważne jak była ona dobra. Spojrzenie wstecz, jest to coś na co możesz sobie pozwolić, gdy osiągniesz swój cel. Do tego czasu żale powinieneś usunąć ze swojego równania na sukces.

„Są trzy główne idee, które przyświecały Amazonowi przez 18 lat i dzięki którym odnieśliśmy sukces: klient na pierwszym miejscu, pomysłowość i cierpliwość” – Jeff Bezos

Sukces w biznesie czasem bywa kapryśny jednym przychodzi łatwiej, innych mimo prób omija. Oczekiwanie na sukces i faktycznie osiągnięcie sukcesu sprowadza się często do właściwych działań wykonywanych każdego dnia, podejmowania ryzyka, troszczenie się o klientów oraz dobrą jakość produktów i usług. Jeżeli jesteś w biznesie tylko dla zysku i nie kierujesz się innymi wartościami, Twój biznes nie przetrwa w dłuższej perspektywie.

A Ty co myślisz o zasadach Jeffa Bezos? Może stosujesz własne skuteczne metody w biznesie. Napisz proszę w komentarzu poniższej.