Jak podwoić własną efektywność i dochody?  Przestań marnować czas! Według różnych badań marnujemy połowę czasu pracy i dotyczy to wszystkich branż. Większość tego czasu zajmują nam przerwy na kawę, rozmowy telefoniczne, sprawy osobiste, zakupy i inne bezużyteczne czynności, które mają się nijak do naszej aktywności zawodowej. Takie marnotrawstwa szczególnie daje osobie znać w biznesie i wynikach sprzedaży. Szczególnie trzeba unikać tych 10 złodziei czasu.

“Nigdy nie ma wystarczającej ilości czasu, by zrobić wszystko, ale zawsze jest go wystarczająco dużo, by zrobić to, co najważniejsze”. – Brian Tracy

Jak podwoić własną efektywność i dochody? Eliminuj 10 złodziei czasu

Złodziej czasu nr 1: prokrastynacja i ociąganie się

Jednym z najbardziej klasycznych złodziei czasu sprzedawców jest prokrastynacja i ociąganie się. Chodzi o znajdowanie wszelkich możliwych powodów, aby odkładać na później kontakty z ludźmi, którzy mogliby coś od nas kupić.

Prokrastynacji oddaje się każdy z nas. Zawsze jest zbyt wiele do zrobienia i zbyt mało czasu. Różnica między sukcesem a porażką często sprowadza się jednak do tego, co jesteśmy skłonni odłożyć na później. W przypadku przeciętniaków często są to istotne kwestie, które mogą mieć znaczący wpływ na ich życie. Zwycięzcy rezygnują wyłącznie z wykonywania mało wartościowych zadań— takich, co do których nie ma wątpliwości, że niewiele się zmieni niezależnie od tego, czy zostaną wykonane, czy nie.

Złodziej czasu nr 2: niezakończone rozmowy sprzedażowe

Kolejnym wyjątkowo efektywnym złodziejem czasu są niedokończone rozmowy sprzedażowe — sytuacje, w których trzeba oddzwaniać do klientów i/lub składać im kolejne wizyty. Bywa to konieczne, gdy sprzedawcy nie są w pełni przygotowani do prowadzenia prezentacji lub nie mają przy sobie w trakcie rozmów sprzedażowych wszystkich niezbędnych materiałów, takich jak formularze zamówień, cenniki czy listy polecające niezbędne do finalizowania transakcji. W takich sytuacjach należy umawiać się na kolejne spotkania, które bardzo często nie dochodzą do skutku.

Złodziej czasu nr 3: nieścisłości i braki

Sprzedawcy marnują czas także wtedy, gdy nie dysponują kompletem informacji niezbędnych do prowadzenia prezentacji w inteligentny sposób. Chodzi o niewłaściwe fakty, niewłaściwe dane liczbowe lub niewłaściwe specyfikacje. O nieodpowiednie cenniki czy nieaktualne formularze zamówień za niewłaściwe materiały. Bywa też tak, że sprzedawcy niezbyt dobrze rozumieją, czego oczekują potencjalni klienci, i składają im propozycje, które nie rozwiązują ich problemów lub nie zaspokajają ich potrzeb.

Złodziej czasu nr 4: brak wiedzy produktowej

To słabość, za sprawą której liczni sprzedawcy tracą wiele godzin ciężkiej pracy. Chodzi o niedostateczną znajomość produktu lub usługi, które mają w ofercie. Wynika to naturalnie wyłącznie z lenistwa sprzedawców, więc — na szczęście — można bez problemu zlikwidować ten mankament, poświęcając nieco czasu na naukę.

Powinieneś dokładnie wiedzieć, jakie są możliwości produktu lub usługi. Musisz także orientować się w kwestii tego, pod jakimi względami Twoja własna oferta różni się od propozycji konkurencji, i zawsze pamiętać o tym, dlaczego i w jakich aspektach Twój produkt lub Twoja usługa są lepsze od innych ofert dostępnych na rynku.

Złodziej czasu nr 5: brak przygotowania

Gruntowne przygotowanie jest tym, co w sferze profesjonalnej sprzedaży oddziela chłopców od mężczyzn. Najlepsi sprzedawcy zawsze znajdują czas na dokładne sprawdzanie wszystkich możliwości swoich produktów lub usług. Testują je raz po raz i robią notatki, aby mieć pewność, że nikt nigdy nie zada im pytania, na które nie będą w stanie udzielić inteligentnej i wyczerpującej odpowiedzi.

Gruntowne przygotowanie zapewnia sprzedawcy pewność siebie — to jedna z największych korzyści, które się z nim wiążą. Gdy jesteśmy dobrze przygotowani, stajemy się spokojniejsi i bardziej zrelaksowani, zaczynamy czuć się coraz lepiej we własnej skórze i zyskujemy pozytywne nastawienie psychiczne. Potencjalni klienci wyczuwają to nastawienie i także się odprężają, więc procesy sprzedażowe stają się bardziej płynne i przebiegają bez zgrzytów. Przygotowywanie się jest naprawdę opłacalne.

“Naucz się bez poczucia winy mówić „nie” temu, co kradnie ci czas.”

Złodziej czasu nr 6: „zapominanie” o potwierdzaniu spotkań

Oto typowy scenariusz. Sprzedawca jedzie przez miasto, aby spotkać się z potencjalnym klientem. Termin spotkania został ustalony wcześniej, więc wszystko powinno pójść zgodnie z planem. Jednak gdy sprzedawca dociera na miejsce, okazuje się, że klient wyjechał za granicę, jest na spotkaniu lub nie może się z nim spotkać z jakiegoś innego powodu. Sprzedawcy tracą w ten sposób mnóstwo czasu.

A dlaczego sprzedawcy „zapominają” o potwierdzaniu spotkań? To proste — bo obawiają się, że jeśli będą dzwonić i to robić, wielu potencjalnych klientów je odwoła. Sprzedawcy wolą ryzykować, nie potwierdzając spotkań, niż potencjalnie tracić liczne transakcje.

Złodziej czasu nr 7: niewłaściwe planowanie w aspekcie geograficznym

Sprzedawcy, którzy obawiają się, że potencjalni klienci nie zechcą się z nimi spotkać, często podświadomie bronią się przed tym, planując spotkania w miejscach, które dzieli znaczna odległość. Po spotkaniu w północnej dzielnicy miasta jadą na przykład przez godzinę na południowe przedmieścia, słuchając radia i przekonując samych siebie, że są w ruchu, więc w jakiś sposób pracują.

Sposobem na szybkie i zdecydowane zwiększanie własnej efektywności i dochodów jest odpowiednie grupowanie wizyt w aspekcie geograficznym. Skracając czas podróży od klienta do klienta, automatycznie wydłużamy czas, który możemy spędzać z osobami potencjalnie skłonnymi do zakupu.
Podziel swój „rewir” na sektory i zacznij obsługiwać codziennie (czy co pół dnia) tylko jeden z nich. Dąż do tego, aby odbywać spotkania w miejscach znajdujących się w niewielkiej odległości od siebie, a jeśli w międzyczasie będą do Ciebie dzwonić osoby z innych rejonów, umawiaj je na terminy od-powiadające Twojemu „geograficznemu” harmonogramowi.

Złodziej czasu nr 8: niepotrzebny perfekcjonizm

Znane przysłowie mówi, że „lepsze jest wrogiem dobrego” . Sprzedawcy, których spotkania sprzedażowe napawają lękiem, często marnują czas, próbując przygotowywać się do nich w absolutnie perfekcyjny sposób. To rodzaj alibi, umożliwiającego im odkładanie właściwej pracy na później. Twierdzą, że muszą zapamiętać wszystkie szczegóły. Czują potrzebę, by jeszcze raz dokładnie przejrzeć wszystkie linijki każdego formularza. Wyczerpująco analizują wszystkie materiały.

Złodziej czasu nr 9: rozpraszanie się i myślenie o niebieskich migdałach

Wielu sprzedawców traci dobre okazje, bo nie zwraca uwagi na to, co mówią potencjalni klienci. W tym czasie myślą o problemach w domu, planach na weekend, swojej sytuacji finansowej czy relacjach ze znajomymi.
Każdy sprzedawca, któremu zależy na odnoszeniu sukcesów, powinien mieć na uwadze fakt, że nie słuchając uważnie klientów, traci się okazje na wychwytywanie niuansów w tym, co starają się nam oni przekazać. Nie zauważamy subtelnych sygnałów informujących o tym, co ich najbardziej interesuje.

Złodziej czasu nr 10: przepracowanie i przemęczenie

Zmęczenie jest jednym z podstawowych powodów marnowania czasu. Działania sprzedażowe to ciężka i wymagająca praca, która wysysa z nas energię i sprawia, że niemal przez cały czas działamy na rezerwie”. Im ciężej pracujemy i im intensywniej i wchodzimy w interakcje z innymi ludźmi, tym bardziej bywamy zmęczeni pod koniec każdego dnia pracy.

Finalizując transakcje, bezwzględnie pamiętaj o tym, że energia i błyskotliwość powinny być Twoim znakiem firmowym. Klienci nie kupują produktów, tylko ludzi, którzy je oferują. Nie kupują tego, co sprzedajemy, tylko nas — a dopiero potem to, co sprzedajemy. Demonstrując witalność i entuzjazm, wywieramy pozytywny wpływ na osoby, z którymi rozmawiamy. Mechanizm jest prosty: handlowcom, którzy są w doskonałej formie, działania sprzedażowe nie sprawiają najmniejszych problemów, a ci, którzy są przemęczeni, po prostu sobie nie radzą.

Złodziej czasu nr 11: brak ambicji

Być może najistotniejszym czynnikiem umożliwiającym efektywne działania i odnoszenie sukcesów sprzedażowych jest ambicja, czyli inaczej mówiąc pragnienie zwyciężania. Pamiętaj, że powinieneś intensywnie łaknąć udanych transakcji i związanych z nimi pieniędzy. Wstawaj rano i postępuj zgodnie z mottem: nareszcie będę mógł zacząć działać!

Najlepsi sprzedawcy odnoszą sukcesy dlatego, że zależy im na nawiązywaniu kontaktów z nowymi osobami. Gdy przekonasz się, że dzięki odnoszeniu sukcesów sprzedażowych możesz osiągać wszystkie cele, jakie przyjdą Ci do głowy, zapewniając jednocześnie dostatnie życie sobie i swojej rodzinie, poziom Twojej ambicji wzrośnie tak bardzo, że będziesz nie do powstrzymania. Ambicja to wspaniała rzecz.

Co robią najlepsi sprzedawcy ? Kluczowe kwestie związane z zarządzaniem czasem

Aby szybko i w prosty sposób podwoić swoje dochody, wystarczy poświęcać dwukrotnie więcej czasu na poszukiwania, prowadzenie prezentacji i finalizowanie transakcji (czyli na kontakty potencjalnymi klientami).

Najlepsi sprzedawcy, którzy zdają sobie sprawę, że ich praca powinna polegać na spędzaniu czasu twarzą w twarz z klientami, zajmują się kwestiami przygotowawczymi i organizacyjnymi kiedy indziej. Co weekend planują działania, które zamierzają wykonywać w kolejnym tygodniu. Wieczorami układają harmonogramy pracy na kolejny dzień. Organizują swoją aktywność sprzedażową z wyprzedzeniem, aby nie musieć robić tego na bieżąco. W czasie, gdy klienci są dostępni, koncentrują się natomiast wyłącznie na tym, aby jak najwięcej czasu spędzać właśnie z nimi. I tak właśnie powinno to wyglądać.

Klucz do zarabiania pieniędzy w sferze profesjonalnej sprzedaży

Prowadzenie sprzedaży nie jest proste. Codziennie trzeba aktywnie działać, poszukując potencjalnych klientów, identyfikując ich potrzeby, rozwiewając wątpliwości, prowadząc prezentacje i finalizując transakcje. To naprawdę ciężka praca.

Mistrzowskie domykanie transakcji. Klucz do zarabiania pieniędzy w sferze profesjonalnej sprzedaży. - Brian Tracy
Mistrzowskie domykanie transakcji. Klucz do zarabiania pieniędzy w sferze profesjonalnej sprzedaży. – Brian Tracy

Odkryj tajemnice najwybitniejszych sprzedawców dzięki książce Briana Tracy’egoMistrzowskie domykanie transakcji“. Ta wartościowa publikacja to klucz do odblokowania Twojego potencjału w dziedzinie profesjonalnej sprzedaży, oferując nie tylko teoretyczne podstawy, ale także praktyczne wskazówki do zastosowania w rzeczywistości. Autor, uznany ekspert w branży sprzedażowej i rozwoju osobistym, dzieli się swoją bogatą wiedzą na temat tego, jak skutecznie zamykać sprzedaże, budować trwałe relacje z klientami i maksymalizować zyski.

Tracy wyjaśnia, że umiejętność efektywnego domykania transakcji nie jest przywilejem nielicznych, ale kompetencją, którą każdy może rozwinąć. Przez pryzmat jego doświadczeń w sprzedaży poznasz, jak identyfikować i zaspokajać potrzeby klientów, jak pokonywać ich wątpliwości i budować przekonanie, prowadząc do finalizacji umów. Książka ta jest nieocenioną pomocą dla tych, którzy chcą wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć przewagę na rynku, gwarantując sobie wyższe przychody i osobistą satysfakcję z pracy w sprzedaży.

Mistrzowskie domykanie transakcji” to nie tylko zbiór teorii; to praktyczny przewodnik, który krok po kroku wprowadzi Cię w świat profesjonalnej sprzedaży i wyposaży w narzędzia niezbędne do osiągania sukcesów. Brian Tracy pokazuje, że droga do sprzedażowego mistrzostwa jest dostępna dla każdego, kto jest gotów nauczyć się, praktykować i stosować zdobyte umiejętności. Niezależnie od tego, czy jesteś na początku swojej drogi zawodowej, czy szukasz sposobów na polepszenie swoich wyników, ta książka dostarczy Ci wartościowych wskazówek, które możesz zastosować od zaraz.

Nie czekaj dłużej. Zanurz się w lekturze “Mistrzowskie domykanie transakcji” i zacznij transformację swojej kariery w sprzedaży. To Twoja szansa, by zarabiać tak, jak na to zasługujesz, i cieszyć się satysfakcją płynącą z profesjonalnie domkniętych transakcji.

“Uwierz w siebie i w to, co sprzedajesz”.

Źródło: Mistrzowskie domykanie transakcji. Klucz do zarabiania pieniędzy w sferze profesjonalnej sprzedaży – Brian Tracy, wydawnictwo Onepress 2024, tłumaczenie: Leszek Sielicki

Podoba Ci się? "Postaw

Sprawdź też: Jak sprzedawać? 10 błędów, które popełniasz, prowadząc sprzedaż