Jak samodzielnie wpadać na świetne pomysły? Jak zespołowo kreować nowe idee? W jaki sposób szybko określić, które z nich są warte zainwestowania w nie środków? Ideaflow to prosty wskaźnik, który w największym stopniu wpływa na sukces. To konkretna mentalność, sposób podejścia do wszelkich problemów biznesowych, który pomnaża efekty podejmowanych wysiłków i uwalnia pełny potencjał.

Miarą jutrzejszego sukcesu są dzisiejsze pomysły.

Jak bardzo jesteś kreatywny? Jak kreatywny jest twój zespół? A twoja organizacja? Duża kreatywność wraz z umiejętnością jej wykorzystania stanowią ogromną przewagę konkurencyjną. A miarą jutrzejszego sukcesu są dzisiejsze pomysły.

„Kreatywność to robienie czegoś więcej niż pierwsza rzecz, jaka przychodzi nam do głowy”. Innymi słowy, to umiejętność generowania pomysłów po wymyśleniu pierwszego, który jest „wystarczająco dobry”.

Jeśli chcemy osiągnąć wielkie rzeczy w biznesie lub jakimkolwiek innym obszarze. Kreatywność to nie tylko sposób, w jaki rozwiązujemy problemy. Dzięki niej dajemy z siebie wszystko, co w nas najlepsze.

Czym jest pomysł?

Czym jest pomysł? Pomysł to po prostu nowe połączenie między dwiema ideami, które już wcześniej krążyły w twojej głowie. Kiedy przedstawiasz swojemu mózgowi problem do rozwiązania, ten zaczyna działać w tle, na wiele sposobów mieszając różne fragmenty wiedzy i doświadczenia, aż w końcu pojawia się rozwiązanie. Problem z pomysłami polega jednak na tym, że dopóki ich nie wypróbujemy, nie potrafimy odróżnić, które przyniosą sukces, a które skończą się porażką.

Gdy pojawia się problem – niezależnie czy szukasz odpowiedzi na pytanie: „Jakie powinno być hasło reklamowe produktu?”, czy: „Jak ograniczymy wydatki w następnym kwartale?” – to albo masz nowe pomysły, albo nie. Nie rozpatrujesz jednak, czy są one dobre, czy złe. W większości przypadków nie sposób ocenić prawdziwej wartości pomysłu, dopóki nie przetestuje się go w realnym świecie. Na początku potrzeba tylko wielu, bardzo wielu pomysłów, gdyż w kwestii kreatywności ilość zwiększa jakość.

„Ilość zwiększa jakość”. Większa ilość pomysłów jest równoznaczna z lepszymi pomysłami.

Ideaflow – przepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes

Jeremy Utley i Perry Klebahn, uczą innowacyjności, przywództwa i przedsiębiorczości w Hasso Plattner Institute of Design na Uniwersytecie Stanforda. Ten instytut, zwany potocznie d.school, to niezwykłe miejsce, które daje możliwość uczenia się oraz pracowania z niezrównanym gronem światowej klasy praktyków i edukatorów.

Według Jeremy Utley i Perry Klebahn najbardziej użyteczną miarą kreatywności jest ilość nowatorskich pomysłów, które dana osoba lub grupa może wygenerować jako rozwiązanie problemu w określonym czasie. Tę miarę nazywają ideaflow, czyli przepływ pomysłów. Organizacja o niskim ideaflow ma poważne kłopoty, ponieważ brakuje jej niezbędnych zasobów. Liderzy takiej organizacji wiedzą, że istnieje jakiś problem, dostrzegają brak postępu, ale nie potrafią dokładnie określić, który obszar ma negatywny wpływ na realizację potencjału. Chociaż kluczowe znaczenie ma poprawne wdrażanie pomysłów w życie, ideaflow jest podstawą, zasadniczą siłą napędzającą każdy przyszły sukces.

pomysły/czas = ideaflow

Ideaflow z pewnością nie jest miarą inteligencji lub talentu. Można raczej powiedzieć, że ocenia stan umysłu. Szybkie generowanie różnorakich rozwiązań wymaga zawieszenia samoświadomości. Działania bez strachu przed porażką i wstydem“. -Jeremy Utley i Perry Klebahn

Dla każdego lidera ideaflow powinien być kluczowym wskaźnikiem wydajności. Przegląd osobistego i organizacyjnego ideaflow jest szybkim i łatwym sposobem określenia bazowego poziomu kreatywności i mierzenia postępów w jej rozwoju.

  • Niski ideaflow: cicha sala konferencyjna, zaszklone oczy, mijające minuty, dwa nijakie rozwiązania nabazgrane na tablicy.
  • Wysoki ideaflow: łatwe, radosne tworzenie zaskakujących rozwiązań. Każda osoba w pokoju w pełni zaangażowana w proces pobudzający wyobraźnię, generujący różnorodne możliwości, którego celem jest wprowadzenie ich w życie. Gdy panuje swobodna atmosfera, kreatywność jest rozkoszną zabawą, a nie przerażającym obowiązkiem.

“Ideaflow jest przydatnym wskaźnikiem mierzenia ogólnego potencjału innowacyjnego, ponieważ zdolność do generowania pomysłów na żądanie koreluje z ogólnym poziomem kreatywności w danej organizacji. To barometr, który jednak nie informuje o dokładnej pozycji każdej chmury, ale zapowiada, że nadchodzi burza. Kiedy ideaflow spada, daje sygnał, że występuje znaczący problem z kulturą kreatywności.” – Jeremy Utley i Perry Klebahn

Jak zwiększyć swoją kreatywność? Ideaflow w działaniu

Zwiększenie przepływu pomysłów wymaga ciągłego wysiłku. Jednak aby zacząć, musisz po prostu zaangażować się w ten proces. Zwiększając ideaflow, ty i twój zespół osiągniecie lepsze wyniki pod względem ilościowym dzięki wspólnej pracy. Zintensyfikuje się swoboda, przyjemność i zaangażowanie – a w ostatecznym rozrachunku znacząco poprawią się wyniki finansowe.

A oto prosta, ale skuteczną metodę wspierania kreatywności, która zwiększy twój ideaflow, dzięki czemu staniesz się inspirującym przykładem dla wszystkich ludzi w twoim otoczeniu.

Zwiększenie ideaflow nie zaczyna się od zastosowania lepszej techniki burzy mózgów, lecz rozpoczyna się już w momencie, gdy rano otwierasz oczy. Sposób, w jaki wykorzystujesz swój ograniczony czas, ma ogromny wpływ na twoją kreatywność.

Wbrew temu, co być może myślisz, nie sposób ocenić wartości pomysłu, gdy jest on jeszcze w twojej głowie. Walidacja pomysłów jest równie ważna dla kreatywności, jak ich generowanie. Jednak jest to proces późniejszy. Na razie twoim celem jest po prostu odświeżenie anachronicznego sposobu myślenia.

Mechanizm wypełniania normy pomysłów składa się z trzech prostych etapów:

#01 Zasiej.

Wybierz problem do rozwiązania i dobrze go przestudiuj.

Zadanie to coś, co wiesz, jak zrobić, nawet jeśli wolałbyś się tym nie zajmować. Problem to coś, do czego nawet nie wiesz, jak podejść. Prawdziwy dylemat to taki, który można rozwiązać wyłącznie za pomocą nowych pomysłów. Każdej nocy, zanim pójdziesz do łóżka, zasiejesz w swoim umyśle problem, z którym warto się przespać i który chcesz rozwiązać.

#02 Zaśnij

Pozwól nieświadomości zmierzyć się z problemem.

Chociaż w nocy traci się świadomość otaczającego świata, mózg wciąż pracuje. Badania pokazują, że sen jest niezbędny zarówno do wzmacniania naszych zdolności poznawczych, jak i rutynowej konserwacji mózgu. Wspaniałe pomysły pojawiają się w snach.

W czasie, gdy umysł odpoczywa, mózg przetwarza to, czego doświadczyłeś w ciągu dnia w bardziej swobodny i intuicyjny sposób, który może przynosić znakomite rezultaty Na przykład słynny chemik August Kekulé twierdził, że okrągły kształt cząsteczki benzenu wydedukował, gdy przyśnił mu się wąż połykający własny ogon.

Oczywiście rzadko kiedy w czasie snu powstają kompletne rozwiązania. Budzimy się jednak, a nasze pierwotne myślenie zostaje zastąpione nowym. Jednak badania pokazują, że sen poprawia umiejętności rozwiązywania trudnych dylematów w ciągu dnia.

#03 Znajdź rozwiązanie

Zarzuć problem pomysłami.

Pod prysznicem, przygotowując śniadanie, podczas porannego joggingu lub w czasie każdej innej, lekkiej aktywności fizycznej, gdy głowa jest zrelaksowana, zastanów się nad problemem. Następnie przed wyjściem do pracy poświęć kilka minut na zanotowanie możliwych rozwiązań. Niech będzie ich co najmniej dziesięć, ale zliczaj wszystkie wersje. Jeśli na przykład zastanawiasz się nad kolorami nowego logo, policz zarówno akwamarynę, jak i odcień chabrowy.

Przestań być wrogiem swoich własnych pomysłów

Jeśli pozwolisz, by idea jakości zawładnęła twoim umysłem, będziesz męczyć się nad pustą kartką przez pół dnia. Proces generowania pomysłów powinien zawsze obracać się wokół ilości, a nie jakości. Poranna norma wszystkich koncepcji zwiększa ideaflow, ponieważ przyzwyczaja cię do dyskomfortu związanego z wyrażaniem „złych” pomysłów. Pamiętaj, że na początku nie jesteśmy dobrzy w odróżnianiu złych idei od tych obiecujących. Gdy jednak pozbędziesz się potrzeby bycia „poprawnym”, możliwe rozwiązania będą napływać szybciej. Gdy dojdziesz do minimum dziesięciu pomysłów, uznaj zadanie za wykonane i zajmij się czymś innym.

Powstrzymaj się od oceny, które z pomysłów warto wykorzystać. To nie brak koncepcji jest największą przeszkodą w ideaflow, tylko twój wewnętrzny cenzor. Jeśli mózg sprawnie generuje możliwe rozwiązania, to o wiele lepiej radzi sobie z ich odrzucaniem. Jest to w końcu mięsień, który trenowałeś przez większość dorosłego życia. W praktyce czasami zdarza się, że eliminujesz obiecujący pomysł, zanim jeszcze w pełni uświadamiasz sobie, że pojawił się w twojej głowie. Codzienne wymyślanie co najmniej dziesięciu idei to pierwszy krok w kierunku opanowywania takiej instynktownej reakcji.

Słowo na zakończenie

Porzuć swoje wyobrażenia o tym, skąd bierze się kreatywność, jakie ryzyko niesie wprowadzanie nowych pomysłów i jaką wartość mają nowe metody. Wyzwania związane ze współczesnością wymagają innowacyjności na najwyższym poziomie – od twojej organizacji i od ciebie.

„Ilość zwiększa jakość”. Większa ilość pomysłów jest równoznaczna z lepszymi pomysłami. Piękno ideaflow jako koncepcji i podejścia do kreatywności polega na tym, że zwiększając ilość pomysłów, radykalnie zmniejszamy presję i stres związany z całym procesem ich generowania, jednocześnie zwiększając szanse na sukces oraz obniżając koszty i ryzyko do absolutnego minimum.

Ideaflow – zdolność do generowania nowatorskich rozwiązań dowolnego problemu – jest prawdopodobnie najważniejszą miarą biznesową XXI wieku.

Ideaflow jest jak mięsień, który należy regularnie ćwiczyć. Im konsekwentniej trenujesz kreatywność, tym łatwiej tworzysz pomysły, gdy naprawdę tego potrzebujesz. Z drugiej strony, jeśli nigdy nie myślałeś o sobie jako człowieku twórczym, a do twoich obowiązków nie należało opracowywanie przełomowych koncepcji, to książka Ideaflow zmieni wszystkie twoje przekonania na temat rozwiązywania problemów. Kreatywny sposób myślenia, który dzięki tej lekturze rozwiniesz, sprawi , że twoja praca będzie przyjemniejsza i mniej frustrująca.

IdeaflowPrzepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes - David Kelley, Jeremy Utley, Perry Klebahn
Ideaflow
Przepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes – David Kelley, Jeremy Utley, Perry Klebahn

Niezależnie od tego, czy chcesz rozwinąć własną kreatywność, czy też stworzyć laboratorium innowacji w firmie, książka Ideaflow pomoże ci definitywnie uporać się z zagadnieniem rozwiązywania problemów.

Jeśli chcesz rozwinąć i utrzymać kreatywność na wysokim poziome, wystarczą niewielkie, regularne działania ją wspierające. Jeśli nie masz zamiaru zrobić nic innego, niech twoją poranną rutyną stanie się wygenerowanie określonej liczby pomysłów. Zyskasz wtedy bazę, na której będziesz mógł budować.

Istnieje różnica między zrozumieniem, skąd bierze się kreatywność, a jej samodzielnym wykorzystywaniem, między myśleniem a działaniem. Wypróbuj każdą okazję, by poszerzyć zestaw własnych narzędzi i przenieść swój ideaflow na wyższy poziom.

Im bardziej celowo, z im większą energią będziesz wspierać własną kreatywność, tym łatwiej będziesz rozwiązywać wszystkie problemy. To dlatego, że każdy problem jest problemem braku pomysłów.

“Przełomowe rezultaty nie są wynikiem wybrania „właściwego” pomysłu z listy, ale procesu odsiewania idei za pomocą eksperymentowania w realnym świecie i powtarzania do momentu wyłonienia najlepszej. I to tyle. To recepta na sukces w każdym działaniu”. – Jeremy Utley i Perry Klebahn

Źródło: Ideaflow Przepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes – David Kelley, Jeremy Utley, Perry Klebahn, wydawnictwo MT Biznes 2023, tłumaczenie Michał Głatki

Sprawdź też: 5 sekretów jak odblokować kreatywność i myśleć jak Leonardo da Vinci

Podoba Ci się? "Postaw