Dlaczego niektóre treści rozprzestrzeniają się jak wirusy? Co sprawia, że pewne produkty, idee czy zachowania stają się popularne? Czy dzieje się tak przypadkowo? Czy może istnieje jakaś prawidłowość, dzięki której da się osiągnąć wirusową popularność? Jak stworzyć wirusowy przekaz i wywołać efekt viralowy? Jonah Berger, profesor marketingu z Wharton School i jego zespół znaleźli odpowiedź! Po przeanalizowaniu setek zaraźliwych wiadomości, produktów i koncepcji zauważyli, że z reguły występuje sześć tych samych „składników”. Jeśli zastosujesz te sześć zasad nazwanych w skrócie STEPPS, twój produkt lub idea staną się zaraźliwe. Osiągną wirusową popularność i sukces! 

„Istnieje przepis na sukces i nieważne, czy chodzi o skłonienie ludzi, by oszczędzali papier, obejrzeli film dokumentalny, skorzystali z danej usługi czy zagłosowali na jakiegoś kandydata. Sześć zasad nazwanych w skrócie STEPPS przyczynia się do zdobycia popularności” – Jonah Berger

Jak stworzyć wirusowy przekaz i wywołać efekt viralowy? 6 zasad STEPPS czyli przepis na chwytliwe treści, które same się rozprzestrzeniają 

#01 Waluta Społeczna (ang. Social Currency)

„Udostępniamy to, co poprawia nasz wizerunek”.

Jak zyskać rozgłos dla produktów i idei? Jednym ze sposobów jest wytwarzanie waluty społecznej. Nasze produkty i usługi muszą umożliwiać klientom poprawę ich wizerunku. Trzeba zaoferować coś godnego uwagi. Wykorzystać mechanizmy używane w grach. Stosować deficytowość i wyłączność, aby klienci i odbiorcy czuli się tak, jakby należeli do grona wtajemniczonych. Należy postarać się o namacalne symbole statusu.

#02 Skojarzenia (ang. Triggers)

„To, co często przychodzi nam do głowy, często staje się tematem rozmowy”.

Bodźce płynące z otoczenia stanowią główną przyczynę rozprzestrzeniania się przekazu ustnego i zaraźliwości. Skojarzenia to bodźce, które sprawiają, że ludzie zaczynają rozmawiać o tym, co je wywołało. Produkty i idee należy zaprojektować w taki sposób, aby skojarzenia z nimi pojawiały się naturalnie i wywoływały kolejne. Im częściej produkt czy idea przychodzą komuś do głowy, tym częściej wspomni o nich w kontaktach z innymi.

#03 Emocje (ang. Emotion)

„Kiedy coś jest dla nas ważne, chcemy się tym podzielić”.

Naturalnie zaraźliwe treści zwykle wywołują jakieś emocje. Emocje skłaniają nas do działania. Kiedy coś ma dla nas znaczenie, mówimy o tym. Emocje powodują, że przesyłamy sobie treści w Internecie czy robimy zakupy. Dlatego zamiast podawać suche fakty, liczby, rozwodzić się nad funkcjami, warto skupić się na uczuciach. To, co wywołuje emocje, często staje się chwytliwym tematem. Jednak, podczas gdy niektóre emocje potęgują zainteresowanie, inne wprost przeciwnie. Należy zatem wywoływać właściwe emocje. Musimy zatem wzbudzić u odbiorcy ekscytację lub go rozśmieszyć. Musimy go raczej zezłościć, niż zasmucić.

#04 Jawność (ang. Public)

„Gdy coś się pokazuje, zawsze dobrze rokuje”.

Kiedy ludzie mogą się zachować w dowolny sposób, zwykle naśladują – „małpują” innych. Społeczny dowód słuszności ma znaczenie. Bo mamy skłonność do oglądania się na innych, gdy potrzebujemy informacji na temat właściwego postępowania w danej sytuacji. Czy twój produkt lub idea reklamują same siebie? Czy widać, że ktoś korzysta z twojego produktu lub wspiera twoją ideę? Trzeba wystawiać na widok publiczny to, na czym nam zależy. Jeśli pewne zachowania są bardziej widoczne, łatwiej je naśladować, a to może się przyczynić do zyskania popularności. Należy więc upubliczniać produkty czy idee, jeśli chcemy, by zyskały rozgłos.

#05 Praktyczna Wartość (ang. Practical Value)

„Coś, co może się przydać”.

Prawie każdy produkt czy idea może się na coś przydać. Jeśli uda nam się pokazać, że dzięki naszemu produktowi czy pomysłowi da się zaoszczędzić czas, poprawić stan zdrowia czy zaoszczędzić pieniądze, wieści się rozniosą. Wyzwaniem jest przebicie się z informacją przez wszechobecny zgiełk i zalew informacji. Nasz przekaz musi się więc wyróżniać. Musimy podkreślić niezwykłą wartość tego co mamy do zaoferowania. Przekazywać cenną wiedzę i doświadczenie w skondensowanej formie. Jasno powiedzieć, dlaczego nasz produkt czy idea są użyteczne, aby ludzie zechcieli o tym opowiadać.

#06 Opowieści (ang. Stories)

„Informacje rozprzestrzeniają się pod płaszczykiem czczej paplaniny”.

Ludzie nie wymieniają się suchymi faktami, lecz opowiadają sobie historie. Historie i anegdoty są dobrym sposobem na prezentowanie produktów i idei. Jak wykorzystać historie, aby skłonić słuchaczy do rozmowy? Trzeba zbudować „konia trojańskiego” – opowieść, którą ludzie będą sobie przekazywać z ust do ust, a przy okazji promować nasz produkt czy ideę. Stwórz więc „konia trojańskiego”, który będzie niósł w sobie sporo waluty społecznej, skojarzeń, emocji, będzie widoczny i będzie miał praktyczną wartość, ale nie zapomnij wypełnić go własną treścią. Upewnij się, że informacje, które chcesz przekazać, są tak nierozerwalnie związane z treścią, że nie da się ich pominąć podczas opowiadania historii. Niech twoja opowieść się niesie!

Sprawdź: Storytelling – 7 kroków do niezapomnianej opowieści

Uwagi końcowe

Oto STEPPS – składniki niezbędne do uzyskania wirusowych treści. Sześć kluczowych zasad zaraźliwości: produkty lub idee, które stanowią walutę społeczną, wywoływane są przez skojarzenia, same wywołują emocje, są jawne oraz mają praktyczną wartość, a także dają się wpleść w opowieść. Jeśli chcesz, by produkt lub idea stały się zaraźliwe, musisz je zastosować.

„Epidemii nie da się wywołać, jeśli setki lub nawet tysiące zwykłych ludzi nie zaczną przekazywać sobie nawzajem informacji o produkcie czy konkretnego komunikatu”. – Jonah Berger

Odkryj świat wirusowych idei – marek, miejsc, produktów, usług czy treści!

To, co najlepsze w zasadach STEPPS, to fakt, że każdy może z nich skorzystać. Wiedza jak to zrobić jest na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że sięgniesz po książkę Efekt Viralowy. Dzięki wydawnictwu MT Biznes i tłumaczeniu Moniki Malcherek ten praktyczny poradnik dostępny jest po polsku. Ta książka pomoże ci zrozumieć, w jaki sposób sprawić, by twoje produkty czy idee zdobyły popularność. Dowiesz się z niej jak tworzyć chwytliwe „zaraźliwe” treści. Takie, o których się mówi, przesyła dalej czy naśladuje.

Efekt viralowy. Jak tworzyć chwytliwe treści, które same się rozprzestrzeniają. - Jonah Berger
Efekt viralowy. Jak tworzyć chwytliwe treści, które same się rozprzestrzeniają. – Jonah Berger

Książka Efekt Viralowy zawiera najnowszą wiedzę na temat sposobu funkcjonowania marketingu szeptanego i przekazu społecznego oraz tego, jak je wykorzystać, by osiągnąć sukces. Zawiera opis i zestaw konkretnych, praktycznych technik stosowanych w celu rozprzestrzeniania informacji – tworzenie historii, komunikatów, sloganów reklamowych i informacji, które ludzie będą sobie przekazywali z ust do ust.

To książka dla każdego, kto chce aby jego idee, produkty, koncepcje czy zachowania zyskały rozgłos. A także, dla tych których interesują psychologiczne i socjologiczne aspekty przekazu społecznego. W każdym rozdziale szczegółowo omawiana jest jedna z sześciu zasad STEPPS. Poszczególne rozdziały zawierają wyniki badań i ilustrujące je przykłady, aby przedstawić naukowe podłoże każdej z tych zasad oraz to, w jaki sposób pojedyncze osoby, firmy i organizacje zastosowały je do uzyskania rozgłosu dla swoich produktów, idei czy zachowań. 

Odkryj świat wirusowych idei. Wzmocnij siłę swojego przekazu. Wywołaj Efekt Viralowy!

„Jeśli uda się nakłonić ludzi do rozmowy na temat zamieszczanych treści lub przesyłania ich dalej, rozprzestrzenią się one jak wirus poprzez sieci społeczne, tym samym przyczyniając się do popularyzacji danego produktu czy idei”. – Jonah Berger

Sprawdź też: Przyczepne historie! 6 elementów chwytliwego przekazu które gwarantują SUKCES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj