Umiejętność wystąpień publicznych to jedna z najważniejszych współczesnych kompetencji. U wielu publiczne wystąpienie i wygłoszenie prezentacji budzi strach, wywołuje lęk i stres. Jednak wystąpienia publiczne to umiejętność, której można się nauczyć. Odpowiednie sposoby i praktyka mogą sprawić, że z czasem pokonamy własne obawy i staniemy się świetnym mówcą. Jakie są sposoby na dobrą prezentację? Jak występować publiczne?

Szukając odpowiedzi na te pytania warto zwrócić się w stronę konferencji TED (Technology, Entertainment and Design – Technologia, Rozrywka i Design). TED to rozpoznawalna na całym świecie marka konferencji organizowanych przez amerykańską fundację non-profit Sapling Foundation. Hasłem przewodnim tych wydarzeń jest promocja i szerzenie “Idei wartych propagowania” (ang. “Ideas worth spreading”). Pierwsza konferencja TED odbyła się w 1984 roku i jest organizowana corocznie do dziś. Na bazie tych wydarzeń powstało też wiele niezależnych konferencji jak np. TEDx, które stosują format i zasady konferencji TED.

Na konferencji TED co roku występuje wielu świetnych mówców i znanych osób. Wśród uczestników znalazło się wielu naukowców, działaczy społecznych, polityków czy przedsiębiorców. Na konferencji TED występowali m.in. Bill Gates, Stephen Hawking, Bill Clinton, Colin Powell, Tony Robins, Simon Sinek, Susan Cain i wielu innych. Na podstawie prezentacji TED można się wiele nauczyć o tym jak występować publicznie. Co się sprawdza i co robić, aby nasze prezentacje były wyjątkowo dobre. Jeśli chcesz przemawiać z większą swobodą i pewnością siebie poznaj kilka sprawdzonych technik i sposobów na dobrą prezentację, które stosują najlepsi mówcy na świecie. Odkryj ich sekrety, które pozwalają im oczarować słuchaczy. Zaczynamy!

”Idea to waluta XXI wieku.”

Jak występować publicznie?  9 sekretów najlepszych prezentacji, czyli mów jak TED

#1 Uwolnij w sobie mistrza

Co może zaprowadzić Cię do mistrzostwa? Pasja. To dzięki pasji jesteśmy w stanie w pełni wyrazić swój talent, przekazać naszą idee. Pasja nas napędza. Działając z pasją działamy z wielkim entuzjazmem, który emanuje od nas na zewnątrz. Można powiedzieć, że pasja jest do pewnego stopnia zaraźliwa.

Pierwszym krokiem do niezapomnianych i wyjątkowych prezentacji, jest znalezienie prawdziwej więzi z tematem naszego wystąpienia. Jeśli to o czym mówimy prawdziwie nas pasjonuje, wrasta znacznie prawdopodobieństwo, że ta pozytywna energia i zaangażowanie ujawni się w naszej prezentacji. Jeśli zabraknie pasji i entuzjazmu szanse są niewielkie, że nasza prezentacja zrobi większe wrażenie na słuchaczach.

Nie można przekonać kogoś do swoich racji, teorii, czy pomysłów, jeśli sami nie mamy pełnego przekonania do słuszności tego co prezentujemy. Ten brak pasji szybko zostanie wychwycony przez odbiorców. Dlatego podstawą jest bliska więź z tematem i autentyczna ekscytacja zagadnieniem, które prezentujemy.

Sprawdź: 17 pytań, które pozwolą Ci odkryć swoją pasję

#2 Ucz się sztuki opowiadania

Niemal każdy z nas lubi ciekawe historie. Od najmłodszych lat słuchamy różnych opowieści. Im bardziej interesująca i wciągająca jest dana historia tym z większą uwagą się jej przysłuchujemy. Czekamy na rozwój wypadków i zastanawiamy się nad możliwym zakończeniem.

Dobry „storytelling” tj. opowiadanie historii, to potężna siła, która może sprawić, że słuchacze będą pochłonięci tym co mówisz. Najlepsze opowieści potrafią nie tylko dotrzeć do umysłu słuchacza, ale też pobudzić emocje i ludzkie serce.

Mistrzowskie opowieści stymulują i angażują mózgi odbiorców. Pozwalają nawiązać bliższy kontakt z widownią. Ludzie, który słuchają wystąpienia dzięki opowieści chętniej przyjmują punkt widzenia prezentera. Dzieje się tak dlatego, że dobra opowieść ich wciąga i na dłużej zapada w pamięć, niż prezentacja suchych danych i faktów.

Sprawdź: Storytelling – jak tworzyć niezapomniane opowieści

#3 Prowadź rozmowę

Jaki jest kolejny sekret wielkich prezentacji? Poprzedzają je przygotowania, próby i ćwiczenia. Nawet tak świetni prezenterzy ja Steve Jobs, też przygotowywali się starannie do swoich wystąpień.

Swoją prezentację przed wystąpieniem trzeba przećwiczyć. Przyswoić sobie jej treść tak dobrze, że gdy staniemy na scenie by ją wygłosić, będziemy w stanie prezentować ją w możliwie naturalny i swobodny sposób. Powinno nam to przychodzić z taką łatwością jakbyśmy prowadzili rozmowę z kimś znajomym.

Jako prezenter musisz nawiązać dobry kontakt z publicznością i zdobyć jej zaufanie. Powinna się między wami pojawić więź emocjonalna. Jeżeli Twoja mowa ciała, gesty, głos będą niespójne z treścią słów wystąpienia, publiczność szybko to wychwyci. Nie zaufa przesłaniu, które prelegent próbuje przekazać.

#4 Naucz mnie czegoś nowego

Dobra prezentacja nie tylko powinna porywać odbiorców formą przekazu, ale również czegoś ich uczyć. Najlepsze wystąpienia i prezentacje pozwalają publice odkryć zupełnie nowe rzeczy. Mistrzowie prezentacji podają informacje w inny sposób lub proponują odmienne, nowatorskie podejście. Coś świeżego, nieszablonowego. Coś co może pomóc rozwiązać jakiś problem.

Ludzie lubią nowości. Nieznane dotąd, niezwykłe i nowatorskie elementy w prezentacji budzą w odbiorcach ciekawość. Dają możliwość świeżego spojrzenia. Mogą wytrącić ich z istniejącego dotychczas status quo i skłonić do myślenia. Pokazują nowe perspektywy i spojrzenie na świat.

#5 Wymyśl moment zaskoczenia

Efekt zaskoczenia, nagły zwrot może pomóc naszej prezentacji. Moment wywołujący zaskoczenie to pewnego rodzaju urozmaicenie, które powoduje, że prezentacja jest bardziej atrakcyjna. Dobry mówca, chce zaszokować, zaskoczyć i zrobić wrażenie. Przyciągnąć uwagę odbiorców, by dobrze zapamiętali jego wystąpienie.

Moment zaskoczenia wywołuje w publice ładunek emocjonalny, fale spotęgowanych uczuć. Dzięki temu odbiorcy lepiej pamiętają, to co prezenter chce im przekazać. Są skłonni działać pod wpływem tego przekazu.

Zastosowanie elementu zaskoczenia może służyć dla podkreślenia najważniejszych kwestii. Dostarczaj słuchaczom mocnych przeżyć, a na długi czas pozostaniesz w ich pamięci.

#6 Rozwesel swoją prezentację

Poczucie humoru to wysoko ceniona cecha charakteru. Trzeba z nim jednak uważać, bo ludzie mają różne poczucie humoru i nie wszystkie żarty są dla każdego tak samo śmieszne. Jednak dobry prezenter potrafi umiejętnie korzystać z humoru i jest w stanie rozweselić swoją publikę.

Nie można traktować siebie i swojego tematu zbyt poważnie. Publiczność co do ogólnej zasady lubi humor. A wywołanie u odbiorcy uśmiechu działa na korzyść prezentera. Humor sprawia, że publiczność jest bardziej podatna na przekazywane informacje. Jej poziom samoobrony spada. Ludzie są bardziej podatni na przyjmowanie prezentowanych im treści, gdy są rozbawieni i w dobrym humorze.

Za pomocą humoru można zjednać słuchaczy. Mówca wydaję się publice bardziej sympatyczny. Rosną też szanse, że słuchacze nas polubią i będą nas popierać.

Wplatanie w umiejętny sposób anegdot, historyjek i humoru do prezentacji może dać publice do myślenia, a jednocześnie wywołać śmiech.

#7 Stosuj zasadę 18 minut

Każdy mówca na konferencji TED dostaje maksymalnie 18 minut. 18 minut to optymalna długość na wygłoszenie prezentacji. Słuchanie jest wyczerpujące dla publiczności. Jak powiedział kiedyś Winston Churchill, który sam był wielkim mówcą: “Mówca tak powinien skonstruować przemówienie, by wyczerpać temat, ale nie wyczerpać słuchaczy”.

Jeżeli prezentacja ma być dłuższa niż 18 min, to warto co ok. 10 min wstawić do niej jakiś przerywnik. Może to być np. jakaś opowieść, film czy pokaz. Z badań i praktyki wynika, że zbyt duża i długa dawka informacji utrudnia skuteczne przekazywanie i przyswajanie idei.

18 minut to wystarczający czas by przekazać swoją wizje, koncepcje czy punkt widzenia, a przy tym utrzymać uwagę słuchaczy. 18 minut zmusza też prezentera do przemyślenia tego co faktycznie chce powiedzieć. Trzeba się bowiem skupić na najbardziej istotnych sprawach. Dobrze przemyśleć, jaka jest zasadnicza kwestia, sedno które chce się przekazać? Zastanowić się, co moja prezentacja ma wywołać u słuchaczy? Krótszy czas na wystąpienie dyscyplinuje prezentera i zmusza do precyzji.

#8 Stwórz w myślach obraz i pobudzaj zmysły

Obraz wart jest 1000 słów. Lepiej wyjaśniać coś za pomocą słów i obrazów niż samymi słowami. Prezentacja powinna pobudzać wszystkie zmysły. Nie tylko słuch, ale też wzrok, smak czy powonienie.

Mózg nie lubi nudy. Trudno się nudzić jeśli prezentacja jest wzbogacona obrazami, interesującym video, intrygującymi rekwizytami. A także innymi elementami, które pomagają ożywić opowieść.

Jeśli użyje się w prezentacji elementów multisensorycznych, publiczność będzie odbierać wystąpienie wszystkimi zmysłami. Po skończonym wystąpieniu, odbiorcy nawet nie do końca mogą być świadomi co tak naprawdę wpłynęło na to, że prezentacja tak bardzo im się podobała. A sekretem jest właśnie pobudzanie ich wszystkich zmysłów.

Wyjaśnianie koncepcji i prezentacja idei jest bardziej skuteczna za pomocą czynników słuchowych, wizualnych i kinestetycznych, które działają na różne organy zmysłu.

#9 Podążaj własną drogą

Postaw na autentyczność i bycie sobą. Otwartość i szczerość działa na Twoją korzyść. Jeśli prezenter stara się kogoś udawać kim nie jest, publiczność dość szybko to wyłapie.

Ludzie są w stanie wyczuć fałsz, a kiedy tak się stanie prezenter traci wiarygodność i zaufanie słuchaczy. Nie ma wówczas większych szans na to, aby odbiorcy przyjęli jego idee. Znajdź więc swój unikalny styl prezentowania i zawsze bądź sobą.

Uwagi końcowe

“Wszyscy wielcy mówcy byli najpierw złymi mówcami”. – Ralph Waldo Emerson

Oto poznałeś 9 sposobów na niezapomniane wystąpienie publiczne. Zacznij je stosować w praktyce, a z czasem zobaczysz jak dobre efekty możesz dzięki nim uzyskać.

Od czego zacząć przygotowania dobrej prezentacji? Najpierw zaplanuj swoją opowieść. Podobnie do reżysera filmu rozpisz wszystkie sceny, stworzyć ciekawą i fascynującą historię. Trzeba to zrobić zanim sięgnie się po narzędzia takie jak „Power point”. Kiedy już wiesz co i po co chcesz powiedzieć i zaprezentować, można wspomóc się różnymi narzędziami.

Aby dowiedzieć się więcej o 9 sekretach wielkich mówców sięgnij po książkę Carmine Gallo “Mów jak TED. 9 sekretów wystąpień publicznych według znanych osób“. Opisywane w książce praktyczne sposoby i techniki wyjaśnione są na przykładach wyróżniających się wystąpień, które były prezentowane na konferencjach TED. To solidna dawka dobrych rad i wskazówek, o których warto wiedzieć i je stosować.

Jeśli interesuje Cię temat wystąpień publicznych i lepszych prezentacji sprawdź też Sprawdzone sposoby na wystąpienia publiczne

Wynieś swoje wystąpienia publiczne na nowy poziom. Twórz perfekcyjne w swojej formie i treści niezapomniane prezentacje, które porwą publiczność i na długo zostaną zapamiętane.

A Ty jakie masz sposoby na wystąpienia publiczne? Co robić, aby lepiej prezentować i przekazywać swoje idee? Napisz w komentarzu.