Jak zostać liderem marzeń? Jakie są cechy dobrych przywódców? Wielu z nas ma wizję, ma marzenie bycia przywódcą, choć nie każdy z nas się do tego jawnie i formalnie przyzna. Nie wszyscy ludzie, jak świat długi i szeroki, reprezentują swoją osobą takie zdolności. Niekiedy zapominamy, że im wyższe stanowisko tym większa odpowiedzialność za zespół oraz owoce jego pracy. Tymczasem coraz więcej firm czy różnorakich instytucji stawia na przywództwo, owszem, ale takie, które można określić mianem empatycznego przywództwa. To właśnie oni, empatyczni przywódcy zajmują najbardziej odpowiedzialne ze wszystkich stanowisk.

“Dawniej przywództwo wynikało z siły mięśni. Dzisiaj oznacza dogadywanie się z ludźmi”. – Mahatma Gandhi

Empatyczne przywództwo, czyli jak zostać liderem marzeń

Ustalenia lidera

Zgodnie z powszechnie znaną definicją przywództwa, mówimy o nim wówczas, gdy posiadamy umiejętność kierowania grupą innych osób lub konkretną organizacją. Można śmiało stwierdzić, że atrybutem każdego lidera jest wizja, która to dotyczy celów, jakie zespół ma osiągnąć pod naszym kierownictwem. To jednak nie wszystko, ponieważ rola lidera nie kończy się na ustaleniach co do wizji przyświecającej wszystkim zainteresowanym, która to wizja, im jaśniejsza, tym lepsza. To także umiejętność motywacji poszczególnych członków tworzących nasz team, by chcieli oni pracować nad celem, który jest wspólny i który często rodzi wewnętrzne konflikty, które lider powinien umieć rozwiązać na każdym etapie pracy nad danym projektem. Może się to okazać wcale nie takie proste ani oczywiste, jak sobie to założyliśmy na początku.

Cechy wspólne, przywództwo – różne

Wszystkich liderów łączą cechy wspólne, które zostały przedstawione powyżej. Przynajmniej powinny łączyć… Przywództwo jednak ma różne rodzaje mimo wspólnych cech. Wszystko kręci się wokół tego, że każdy człowiek na tej ziemi to jednostka odrębna, indywidualna, co wyraża się również w zarządzaniu powierzonym nam zespołem. Niektórzy liderzy dojdą do wniosku, iż ważniejsze od potrzeb członków zespołu są ich, a więc liderów, wszelkie osobiste korzyści. Inni wpadną na pomysł, że dobra manipulacja nie jest zła, jeszcze będą aroganccy w swoim liderowaniu a jeszcze inni będą cechować się osobowością narcystyczną.

Stanie na miejscu innych

W największym skrócie empatia polega na umiejętności postawienia samego siebie na miejscu innych. Taką właśnie umiejętność posiada każdy empatyczny lider. Z ich strony jest to także próba zrozumienia rynku wraz z jego potrzebami a także potrzeb poszczególnych konsumentów. Empatyczny przywódca jest w stanie zapewnić każdemu ze swoich klientów dokładnie to, czego dany klient potrzebuje. Empatia u lidera zespołu to również właściwa, odpowiednia komunikacja. Komunikaty empatycznego lidera sprawiają, że wzrasta nas chęć do wykonywanej pracy. Założenie empatycznych przywódców zakłada, iż cele całej firmy albo przynajmniej cele całego zespołu powinny być odczuwane przez jego członków jako ich własne.

“… aby odnieść sukces jako lider, potrzeba ogromnych chęci, przede wszystkim do tego, żeby to sukcesy innych, a nie własne sprawiały satysfakcję. Oprócz tego przydatne mogą się okazać pewne specjalne umiejętności, takie jak zdolność wpływania na uczucia, nastawienie czy determinację innych ludzi”. – Patrick J. McKenna

Rozwój empatycznego przywództwa

Przyszedł czas, by poznać cechy empatycznych przywódców, których określenie jest wynikiem przeprowadzonych wcześniej badań. Przyszedł również czas na to, by każdej z tych cech, przyjrzeć się indywidualnie. W ten sposób, każdy, kto będzie chciał stać się empatycznym przywódcą, będzie mógł w sobie tę umiejętność rozwinąć.

#01 Empatia

Pierwsza cecha, to, oczywiście, empatia, bez której trudno sobie w tym temacie cokolwiek wyobrazić. Empatia, sama w sobie, byłaby dość uboga, gdyby opierała się wyłącznie na tym, że ktoś potrafi postawić się na miejscu innej osoby lub nawet innych osób. W empatii chodzi o coś więcej a tym czymś, jeżeli mówimy o empatycznym przywództwie, jest zrozumienie sposobu, w jaki takie czy inne działanie wpłynie nie tyle na cały nasz zespół ale na każdego z jego członków. Cóż, postawienie siebie na miejscu drugiej osoby, samo w sobie, proste nie jest, ale najnowsze badania dają nadzieję na to, że większość z nas swoją empatię może śmiało i bez skrępowania rozwijać. A więc, do dzieła!

#02 Entuzjazm

Druga cecha empatycznego przywódcy to entuzjazm. Chodzi w nim o to, byśmy, będąc liderami, mieli moc motywowania i inspirowania reszty zespołu podczas wykonywanej pracy. Niektórym z nas może się wydawać, że dobry lider zmusza swoich kolegów a także swoje koleżanki z teamu do wykonywania konkretnych zadań. Tą drogą, no, cóż, daleko nie zajedziemy a przy okazji, mówiąc dość kolokwialnie, możemy “zajechać” innych. Zamiast tego wykorzystajmy naszą zdolność z zakresu inspirowania oraz motywowania innych osób, by oni mogli się poczuć tak jak my, czyli zainspirowani a jednocześnie zmotywowani. Spróbuj włożyć energię i pasję w to, co mówisz, co proponujesz i co, w efekcie, robisz. W ten sposób możesz stać się dla członków Twojego zespołu wzorem, który Ci, zechcą naśladować…

#03 Ciepło

Trzecia cecha, zwie się ciepłem. Empatycznych liderów cechuje wrażliwość, uczciwość a także dostosowanie do indywidualnych uwarunkowań współpracowników. Nikt z nich nie jest bowiem taki jak my. Z reguły, lider nie szuka w swoim teamie przyjaciół. Nie o to w tym chodzi. Jednak jest on niezwykle serdeczny w swoim podejściu, ponieważ wie, że w relacji z zespołem potrzeba ciepła jest całkiem spora. Ciepło stawia lidera w uprzywilejowanym miejscu, wzmacniając jednocześnie typ postaw, które korzystnie wpływają na całą grupę kolegów i koleżanek z pracy.

#04 Spokój

Czwarta cecha będąca na wyposażeniu empatycznego lidera, to spokój. Spokój, jakich mało… Stresujące, emocjonalne czy skomplikowane sytuacje zawsze mogą się zdarzyć i często z tego prawa korzystają. Postawiony czasami niemal pod ścianą lider powinien umieć zachować w nich stoicki wręcz spokój. Skuteczne dowodzenie zespołem to dawanie przykładu a jeżeli damy się porwać panice, dla naszych współpracowników będzie to słaby przykład, umówmy się. Każdy z nas bywa czasami impulsywny ale jako szef zespołu nie możemy tej impulsywności w miejscu pracy okazywać, ponieważ może to doprowadzić do takiej, w sumie przykrej sytuacji, kiedy stracimy szacunek w oczach ludzi, z którymi pracujemy.

#05 Stawianie granic

Piąta cecha to umiejętność stawiania granic. Mowa tutaj o granicach nie tylko zawodowych ale także osobistych. Dobrze jest rozumieć zespół ale zachowanie odpowiedniego dystansu jest tutaj nie do przeskoczenia. Jeżeli nie postawimy granic, przestaniemy być liderami. Członkowie teamu zaczną postrzegać nas jako jednego z nich, co znów doprowadzi do sytuacji w której my jako liderzy stracimy szacunek w oczach członków naszego zespołu. Mówiąc najprościej, empatyczny przywódca musi, siłą rzeczy, znać pojęcie asertywności i zgodnie z jej zasadami, komunikować się z kolegami i koleżankami z grupy.

“Jeśli chcesz poprowadzić innych ku zmianie, pamiętaj, że lider kroczy zawsze z przodu, stawia czoła nieznanemu i przeciera szlak dla tych, którzy podążają za nim”. – Will Bowen

Sprawdź też: Lekcje przywództwa. 100 reguł liderów odnoszących sukces

Podoba Ci się? "Postaw