Po co nam liderzy? Lider, czyli przy­wódca, to osoba, która zarzą­dza wła­dzą udzie­loną mu przez zespół i wyko­rzy­stuje ją do osią­gnię­cia celu zespołu.

Pomyśl o takiej meta­fo­rze: w pew­nej gru­pie nie­któ­rzy mają ochotę na pizzę, a inni na sushi; lider orga­ni­zuje dys­ku­sję i w pew­nym momen­cie podej­muje decy­zję, co należy zamó­wić, bio­rąc pod uwagę opi­nię całej grupy.

Lider ist­nieje po to, aby zor­ga­ni­zo­wać grupę. Każda grupa potrze­buje przy­wódcy, czyli lidera, który ją zor­ga­ni­zuje. Lider zarzą­dza grupą, ale nie jest jej wła­ści­cie­lem; to on orga­ni­zuje, two­rzy kon­sen­sus i kie­ruje w taki spo­sób, aby grupa nie znisz­czyła sie­bie i osią­gnęła cel. Z kolei grupa dostrzega, że przy­wódca przy­nosi jej korzy­ści.

“Bez lidera nie byli­by­śmy w sta­nie funk­cjo­no­wać”.

Co wyróżnia wielkich przywódców? Bernardo Stamateas w swojej kolejnej książce Lider 2.0 przedstawia dekalog dobrego lidera. To dziesięć fundamentalnych zasad sukcesu w przywództwie, które każdy dobry lider powinien wcielać w życie, aby skutecznie prowadzić swój zespół do zwycięstwa i wzajemnego rozwoju.

Jak być dobrym liderem? Lider 2.0 – Dekalog dobrego lidera

#01. Lider umie motywować i inspirować swój zespół.

#02. Lider jest empatyczny i rozwija swoją inteligencję emocjonalną, aby prowadzić ludzi do sukcesu.

#03. Lider umie delegować i wzmacnia zespół, nie tracąc świadomości swojej odpowiedzialności.

#04. Lider potrafi zdobyć szacunek swojego zespołu.

#05. Lider pozwala na autonomię i tworzy warunki sprzyjające pracy zespołowej.

#06. Lider zna mocne i słabe strony każdego członka swojego zespołu.

#07. Lider ma podstawowy cel: rozwój swoich ludzi.

#08. Lider uczy i szkoli innych. Ponadto odkrywa zdolności swoich ludzi, które pozwolą kontynuować jego dziedzictwo.

#09. Lider umie efektywnie się komunikować i słuchać.

#10. Lider wszystko planuje, co pozwala mu przewidzieć niespodzianki i kryzysy.

Słowo na zakończenie

Co różni lidera do szefa? Szef to ktoś narzucony, mianowany, kto sam twierdzi: “Ja tu rządzę!”. Natomiast liderem zostaje się, zdobywając uznanie w oczach ludzi. Inaczej mówiąc, ktoś może być szefem i nigdy nie być liderem, podczas gdy ktoś inny może być liderem, nie będąc szefem. Dana osoba może:

  • być szefem i nie być liderem,
  • być szefem i być liderem,
  • nie być szefem i być liderem,
  • nie być ani szefem, ani liderem.

Można od górnie mianować szefów, ale nie może mianować liderów; ten tytuł trzeba zdobyć. To grupa w sposób nieformalny wybiera tego, kto stanowi dla niej prawdziwy autorytet. Autorytet, którym cieszy się lider, buduje się stopniowo, zdobywa się go; sprawia on, że dana osoba staje się liderem.

Bez lidera grupa nie jest w stanie efektywnie funkcjonować. Bycie liderem to dar, umiejętność, z którą niektórzy się rodzą, a inni nie. Ale można się tego nauczyć.

Lider 2.0 - Stamateas Bernardo
Lider 2.0 – Stamateas Bernardo

W książce Lider 2.0 Bernardo Stamateas przedstawia zasady i praktyczne narzędzia, które pomagają pokonać przeciwności losu i poprawić komunikację w zespole, zaangażowanie i wydajność.

  • Zarządzaj mocą, którą dają ci ludzie,
  • Odpowiednio deleguj zadania,
  • Skutecznie przekazuj innym wiedzę, ale i cały czas się ucz,
  • Zbuduj świetny zespół.

Pomóż grupie uwolnić pełny potencjał i razem osiągnijcie nadzwyczajny sukces!

Jeśli twój cel jest jasny i zrozumiały, w końcu wszystko, co robisz, pójdzie ci dobrze. Kiedy dobrze wiesz, do czego zmierzasz, co chcesz osiągnąć, będziesz wiedzieć, dokąd prowadzisz swoje życie, i będziesz w stanie mieć wpływ na życie innych ludzi. Kiedy masz jasno sprecyzowany cel, będziesz podejmować odpowiednie decyzje, które pomogą twojemu zespołowi uwolnić potencjał, i sprawisz, że ci, którzy jeszcze nie wiedzą, dokąd zmierzają, także zbudują sobie jasną wizję.” – Bernardo Stamateas

Źródło: Lider 2.0 Autor: Stamateas Bernardo, wydawnictwo Bellona 2024, tłumaczenie Ksenia Zawanowska

Podoba Ci się? "Postaw

Sprawdź też: Lekcje przywództwa. 100 reguł liderów odnoszących sukces