Po co nam liderzy? Lider, czyli przywódca, to osoba, która zarządza władzą udzieloną mu przez zespół i wykorzystuje ją do osiągnięcia celu zespołu.
Pomyśl o takiej metaforze: w pewnej grupie niektórzy mają ochotę na pizzę, a inni na sushi; lider organizuje dyskusję i w pewnym momencie podejmuje decyzję, co należy zamówić, biorąc pod uwagę opinię całej grupy.
Lider istnieje po to, aby zorganizować grupę. Każda grupa potrzebuje przywódcy, czyli lidera, który ją zorganizuje. Lider zarządza grupą, ale nie jest jej właścicielem; to on organizuje, tworzy konsensus i kieruje w taki sposób, aby grupa nie zniszczyła siebie i osiągnęła cel. Z kolei grupa dostrzega, że przywódca przynosi jej korzyści.
“Bez lidera nie bylibyśmy w stanie funkcjonować”.
Co wyróżnia wielkich przywódców? Bernardo Stamateas w swojej kolejnej książce Lider 2.0 przedstawia dekalog dobrego lidera. To dziesięć fundamentalnych zasad sukcesu w przywództwie, które każdy dobry lider powinien wcielać w życie, aby skutecznie prowadzić swój zespół do zwycięstwa i wzajemnego rozwoju.
Jak być dobrym liderem? Lider 2.0 – Dekalog dobrego lidera
#01. Lider umie motywować i inspirować swój zespół.
#02. Lider jest empatyczny i rozwija swoją inteligencję emocjonalną, aby prowadzić ludzi do sukcesu.
#03. Lider umie delegować i wzmacnia zespół, nie tracąc świadomości swojej odpowiedzialności.
#04. Lider potrafi zdobyć szacunek swojego zespołu.
#05. Lider pozwala na autonomię i tworzy warunki sprzyjające pracy zespołowej.
#06. Lider zna mocne i słabe strony każdego członka swojego zespołu.
#07. Lider ma podstawowy cel: rozwój swoich ludzi.
#08. Lider uczy i szkoli innych. Ponadto odkrywa zdolności swoich ludzi, które pozwolą kontynuować jego dziedzictwo.
#09. Lider umie efektywnie się komunikować i słuchać.
#10. Lider wszystko planuje, co pozwala mu przewidzieć niespodzianki i kryzysy.
Słowo na zakończenie
Co różni lidera do szefa? Szef to ktoś narzucony, mianowany, kto sam twierdzi: “Ja tu rządzę!”. Natomiast liderem zostaje się, zdobywając uznanie w oczach ludzi. Inaczej mówiąc, ktoś może być szefem i nigdy nie być liderem, podczas gdy ktoś inny może być liderem, nie będąc szefem. Dana osoba może:
- być szefem i nie być liderem,
- być szefem i być liderem,
- nie być szefem i być liderem,
- nie być ani szefem, ani liderem.
Można od górnie mianować szefów, ale nie może mianować liderów; ten tytuł trzeba zdobyć. To grupa w sposób nieformalny wybiera tego, kto stanowi dla niej prawdziwy autorytet. Autorytet, którym cieszy się lider, buduje się stopniowo, zdobywa się go; sprawia on, że dana osoba staje się liderem.
Bez lidera grupa nie jest w stanie efektywnie funkcjonować. Bycie liderem to dar, umiejętność, z którą niektórzy się rodzą, a inni nie. Ale można się tego nauczyć.
W książce Lider 2.0 Bernardo Stamateas przedstawia zasady i praktyczne narzędzia, które pomagają pokonać przeciwności losu i poprawić komunikację w zespole, zaangażowanie i wydajność.
- Zarządzaj mocą, którą dają ci ludzie,
- Odpowiednio deleguj zadania,
- Skutecznie przekazuj innym wiedzę, ale i cały czas się ucz,
- Zbuduj świetny zespół.
Pomóż grupie uwolnić pełny potencjał i razem osiągnijcie nadzwyczajny sukces!
“Jeśli twój cel jest jasny i zrozumiały, w końcu wszystko, co robisz, pójdzie ci dobrze. Kiedy dobrze wiesz, do czego zmierzasz, co chcesz osiągnąć, będziesz wiedzieć, dokąd prowadzisz swoje życie, i będziesz w stanie mieć wpływ na życie innych ludzi. Kiedy masz jasno sprecyzowany cel, będziesz podejmować odpowiednie decyzje, które pomogą twojemu zespołowi uwolnić potencjał, i sprawisz, że ci, którzy jeszcze nie wiedzą, dokąd zmierzają, także zbudują sobie jasną wizję.” – Bernardo Stamateas
Źródło: Lider 2.0 Autor: Stamateas Bernardo, wydawnictwo Bellona 2024, tłumaczenie Ksenia Zawanowska
Sprawdź też: Lekcje przywództwa. 100 reguł liderów odnoszących sukces