Jack Canfield to znany na całym świecie amerykański mówca motywacyjny, trener biznesu i przedsiębiorca. Współautor bestsellerowej serii książek „Balsam dla duszy”, w skład której wchodzą m.in. tytuły takie jak „Balsam dla duszy nauczyciela”,  „Balsam dla duszy romantycznej”, „Balsam dla duszy matki”, „Balsam dla nastolatka” czy „Balsam dla duszy kobiety”. Książki te zawieraj krótkie inspirujące opowieści zaczerpnięte z życia, które przynoszą ukojenie i dodają sił. Droga Canfield i Hansena do wydawniczego sukcesu nie była jednak prosta i wymagała dużego zaangażowania. Z początku autorzy tej serii nie mogli znaleźć dla swoich książek wydawców. Z pomocą przyszła im opracowana przez nich „Reguła Pięciu”. Czytaj dalej, a dowiesz się na czym polega ta metoda i jak dzięki niej osiągniesz swoje cele.

„Ludzie, którzy twierdzą, że czegoś nie da się zrobić, nie powinni przeszkadzać tym, którzy właśnie to robią. – Jack Canfield

Narodziny „Reguły Pięciu”

Kiedy Jack Canfield wspólnie z Victorem Hansenem wydawali po raz pierwszy swoja książkę „Balsam dla duszy”, bardzo chcieli, aby stała się ona bestsellerem. Zastanawiali się co zrobić, aby tak się stało. Zwrócili się o radę do popularnych autorów m.in. Johna Graya („Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus„), Barbary De Angelis („Fizyka duchowa sekrety wewnętrznej ewolucji„), Kena Blancharda (książki z serii „Jednominutowy menedżer„), którzy mieli doświadczenie w tym temacie. Poprosili ich, aby udzielili im wskazówek co można zrobić, aby wypromować książkę. Efekt był taki, że mimo uzyskania wielu cennych porad i sugestii było ich tak wiele, że Jack i Victor poczuli się wręcz przytłoczeni możliwościami. Nie wiedzieli za bardzo co zrobić dalej i od czego zacząć.

Czasem tak jest, że kiedy masz cel, łatwo jest poczuć się przytłoczonym nadmiarem informacji i dostępnych opcji. Problem pojawia się wtedy, gdy nie możesz się zdecydować, którą informację i opcję wybrać. Może to powodować paraliż decyzyjny, zmęczenie decyzyjne (wyczerpanie energii mentalnej), a nawet brak podjęcia jakiekolwiek działania. W podobnej sytuacji znaleźli się Jack Canfield i Victor Hansen.

Mając lekki mętlik w głowie postanowili spytać o radę jeszcze jedną osobę Rona Scolastico, który powiedział im takie oto zdanie:

„Gdybyś postanowił ściąć ogromne drzewo i codziennie wykonywał pięć cięć bardzo ostrym toporem, to bez względu na rozmiar tego drzewa, w końcu byś je powalił”.

Te słowa były jak olśnienie, na tej podstawie Canfield i Hansen sformułowali tzw. „Regułę Pięciu”.

O co chodzi w „Regule Pięciu”?

Założenie tej reguły jest bardzo proste. Chodzi o to, aby każdego dnia robić pięć konkretnych rzeczy, które przybliżą nas do realizacji naszego celu.

Celem Canfileda i Hansena było umieścić swoją książkę na liście bestsellerów, która jest publikowana przez New York Times. W ich przypadku wśród 5 działań, które mogły pomóc im w realizacji celu, znalazły się takie czynności jak:

  • udzielenie 5 wywiadów radiowych
  • wysłanie do 5 gazet recenzji, aby te napisały o ich książce coś pozytywnego
  • skontaktowanie się z 5 firmami, które zajmowały się marketingiem sieciowym i zainteresowanie ich książką
  • przeprowadzenie 5 seminariów podczas, których uczestnicy mogą nabyć książkę
  • zadzwonienie do 5 osób, które mogłyby napisać recenzje książki itp.

Jack i Victor wykonywali najróżniejsze działania. Pewnego dnia wysłali swoją książkę do wszystkich sędziów przysięgłych w głośnej w owym czasie sprawie O.J. Simsona. Ten ruch okazał się bardzo skuteczny, ponieważ w prasie ukazały się informacje na ten temat.

Siła wytrwałości

Canfield i Hansen codziennie podejmowali zdeterminowane działania na rzecz promocji książki. Każdego dnia robili co najmniej 5 rzeczy, dzień w dzień, przez ponad 2 lata. Wymagało to bardzo dużo wysiłku, pracy i wytrwałości, ale się opłaciło. W sumie książka sprzedała się w milionach egzemplarzy i została przetłumaczona na wiele języków. Okrzyknięto ją „fenomenem wydawniczym dekady”.

Czy stało się to z dnia na dzień? Nie. Wymagało to czasu, ale upragniony cel został osiągnięty. Wszystko to dzięki codziennemu praktykowaniu „Reguły Pięciu”. Tysiące pojedynczych czynności, które złożyły się na końcowy sukces.

„Wytrwałością osiągniesz powodzenie, nawet gdybyś miał długo czekać”.

Jak zastosować „Regułę Pięciu”?

#1 Określ swój cel

Po pierwsze miej jasno określony cel tego co chcesz osiągnąć. Jeśli nie masz wyznaczonego celu to nie wiesz tak naprawdę dokąd zmierzasz. Brak celu zaprowadzi Cię to do miejsca o nazwie: „Donikąd” .

Najlepiej, aby Twój cel spełniał kryteria S.M.A.R.T.E.R tzn., był:

  • Specific (skonkretyzowany) – jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiające miejsca na luźną interpretację,
  • Measurable (mierzalny) –  tak sformułowany, aby można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną „sprawdzalność” jego realizacji,
  • Achievable (osiągalny) – cel zbyt ambitny może podkopać wiarę w jego osiągnięcie i tym samym osłabić naszą motywację do jego realizacji,
  • Relevant (istotny) – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował,
  • Time-bound (określony w czasie) – cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć.
  • Exciting (ekscytujący) – cel powinien być ekscytujący, w żadnym wypadku nie powinien on być obojętny osobie go ustanawiającej; cel ekscytujący motywuje do jego osiągnięcia
  • Recorded (zapisany) – zapisanie celu spełnia kilka funkcji: nie zapomnimy o nim, zapisanie motywuje do jego osiągnięcia – w razie trudności czy ogarniającego nas lenistwa nie można udawać, że cel nigdy nie istniał, gdy jest zapisany.

Sprawdź: 12 kroków do wyznaczenia i osiągnięcia dowolnego celu oraz 7 powodów dla których powinieneś zawsze zapisywać swoje cele

#2 Myśl kreatywnie i określ konkretne działania

Pomyśl jakie konkretne działania, które wykonasz przybliżą Cię do Twojego celu? Zrób listę takich działań.

Bądź kreatywny. „Reguła Pięciu” jest skuteczna, również dlatego, że zmusza Cię do myślenia nieszablonowego i rozważenia wszelkich czynności i działań, których wcześniej być może nie brałeś pod uwagę.

Powtarzaj ten krok, aby na bieżąco wymyślać i kreować nowe działania, które zwiększą Twoją skuteczność i efektywność. Akcje, które sprawią, że ich realizacja przybliży Cię do miejsca, do którego chcesz dojść.

Na przykład, jeśli chcesz zmniejszyć swoją wagę jakie 5 codziennych czynności możesz robić, które pomogą Ci schudnąć?

Oczywisty wybór to zdrowa dieta i ćwiczenia, ale jakie inne działania możesz podjąć? Dobrze zadać dobie pytanie: „Co jeszcze”? Zmusza ono do szukania kolejnych opcji.

Możliwości jest wiele: np. wchodzenie po schodach zamiast jazda windą, przeczytanie artykułu na temat zasad zdrowego odżywiania, zaplanowanie posiłków na dany tydzień, nauczenie się nowego zdrowego przepisu, zasięgniecie porady dietetyka, znalezienie „partnera odpowiedzialności”, z którym będziemy dzielić się postępami w realizacji celu i który dodatkowo będzie nas motywował itp.

To nie zawsze muszą być duże rzeczy, ale powinny być konkretne, a ich wykonanie powinno kierować Cię w stronę Twojego celu.

#3 Działaj konsekwentnie i wytrwale

Na każdy dzień miej opracowane co najmniej 5 konkretnych działań, które planujesz w tym dniu wykonać. Taką listę możesz przygotować sobie, dzień wcześniej na dzień następny lub np. z rana w danym dniu. Kiedy to zrobisz ma mniejsze znaczenie, ważne abyś codziennie wiedział jakie 5 działań na rzecz swojego celu zrealizujesz.

Codziennie rób te 5 konkretnych rzeczy ze swojej listy. Bądź konsekwentny i wytrwały, nie ustawaj w swoich działaniach, aż osiągniesz swój cel.

Pamiętaj nawet jeśli z jakiegoś powodu nie uda Ci się w danym dniu wykonać wszystkich 5 działań, nie zniechęcaj się. Ważne jest, aby każdego dnia zrobić cokolwiek, co przybliża nas do osiągnięcia celu.

Uwagi końcowe

 „Sukces to suma niewielkiego wysiłku, powtarzanego z dnia na dzień”. – Robert Collier

Pomyśl co być mógłbyś osiągnąć, gdybyś przez następny 1 rok, 5, 10 a może i więcej lat codziennie robił 5 konkretnych rzeczy, które przybliżałyby Cię do spełnienia Twoich marzeń i celów. Czego byś dokonał? Kim byś był? Jak zmieniłoby się Twoje życie? Sukces to w znacznej mierze po prostu rezultat konsekwentnego działania, wytrwałego dążenia do celu i kończenia tego, co się zaczęło.

Korzystaj z „Reguły Pięciu”. Każdego dnia wykonuj nawet małe kroki w dobrym kierunku, a dojdziesz do wielkich rezultatów.

Aby poznać więcej sposobów na sukces sięgnij po książkę Jack Canfielda „Zasady Canfielda. Rusz się stąd gdzie jesteś i idź tam, gdzie chcesz być!” To skarbnica wielu inspirujących i praktycznych wskazówek, które zastosowane w praktyce przyniosą Ci wiele korzyści.

A Ty jakie 5 konkretnych działań, zrobisz dziś, aby osiągnąć swój cel?