Podpisujemy w życiu mnóstwo umów: o pracę, o pożyczę, wypożyczenia samochodu, wykonania usługi i tak dalej. Umowy towarzyszą nam na każdym kroku, a my tak przywykliśmy do tego, że to solidne, wielostronicowe dokumenty, że bardzo często parafowanie każdej strony uznajemy za normę, a podpis składamy w kwadraciku, który palcem wskaże nam osoba sporządzająca dokument. To wielki błąd, bo pochopny podpis może oznaczać wielkie kłopoty. Jak podpisywać dobre umowy? O czym pamiętać podpisując umowę? Oto rzeczy, na które warto zwróć szczególną uwagę, zanim podpiszesz umowę.

Jak podpisywać dobre umowy? 7 rzeczy, na które zwróć uwagę, zanim podpiszesz umowę

#01 Powolutku…dokładnie czytaj umowę

To częsty widok, zwłaszcza gdy podpisujemy umowę usługi. Sprzedawca się spieszy, my się spieszymy, jest nam duszno w zbyt grubych ubraniach, a w dodatku za nami już ustawiła się kolejka. Podpisujemy umowę w pospiechu i nawet nie czytamy jej do końca. Dobrze, powiedzmy sobie szczerze: nie czytamy umowy w ogóle. Pora z tym skończyć. Niestety, dla całej obsługi, właśnie dołączasz do grona tych klientów, którzy wygodnie rozsiadają się na krzesełku i skrupulatnie czytają.

#02 Umowa ustna jest równie wiążąca jak pisemna

Tylko nigdy nie można ufać, że w umowie będzie dokładnie to, co zostało ustalone. Zbyt często sprzedawcy powtarzają wyuczone formułki i obiecują rzeczy, które nie zawsze znajdziemy w spisanej umowie. To, dlatego skrupulatnie sprawdzaj i wczytuj się.

#03 Zabierz umowę do domu

Kiedyś nie zawsze to było oczywiste, większość rzeczy załatwialiśmy przy okienku. Dziś coraz częściej obsługa przebiega online, a umowy dostajemy na domowego maila. To nie zwalnia nas z ich skrupulatnego przeczytania. Na szczęście w domu to dużo przyjemniejsze. Nie zapominaj, że konsument, który podpisuje umowę na odległość, ma zawsze prawo do dwutygodniowego odstąpienia. Jeśli dostajemy do ręki papier, a umowa jest skomplikowana, zabierzmy ją do domu. Na ulubionym fotelu, z herbatką w ręku, wygodniej nam będzie przeczytać ze zrozumieniem.

#04 Zaznacz to, czego nie rozumiesz

To normalne, że czegoś nie rozumiemy, zwłaszcza że umowy często opracowywane są przez prawników, a ci mają naprawdę specyficzny język. To, dlatego, zaznacz wszystko, czego nie rozumiesz i dopytaj konsultanta. Taką ma pracę, musi znać odpowiedzi na wszystkie pytania klientów.

#05 Dodatki

Umowa ma bardzo często szereg dodatkowych załączników: aneksy, regulaminy, cenniki, opis stanowiska pracy czy norma czasu na jej wykonanie i tak dalej. To, że spisano je drobniejszą czcionką, wcale nie znaczy, że są mniej ważne. To integralna część umowy.

#06 Koszty

Pracownicy banków czy przedstawiciele handlowi bardzo często uznają, że milczenie jest złotem i nie warto nas o wszystkim informować. Każda prowizja, marża czy dodatek do umowy głównej może oznaczać wyższe koszty. Zwróć też uwagę, czy nie zawierasz umowy terminowej, przy której obowiązująca cena jest ważna tylko w czasie trwania określonego okresu, a potem się zmienia. Podobnie, jak dodatkowe warunki: kary za wcześniejszą spłatę, za zerwania umowy czy jej przedłużenie.

#07 Negocjacje

To bardzo trudna sztuka, którą naprawdę warto opanować. Sprzedawcy usług najbardziej lubią nieco leniwych klientów, którzy automatycznie przedłużają umowy, nie upominając się przy tym o nic. To wielki błąd, bo groźba utraty klienta naprawdę mobilizuje sprzedawców. Negocjować można i trzeba wszędzie, zwłaszcza w bankach, gdy zawieramy wieloletnią umowę np. kredytu hipotecznego. Promil procentu ma w tym przypadku kolosalne znaczenie finansowe, bo w końcu umowa obowiązuje przez wiele, wiele lat.

Sprawdź: Sekrety negocjacji. 4 zasady negocjacji w stylu “wygrana-wygrana”