Myślisz o własnym biznesie? Wiele osób zwłaszcza tych, które właśnie kończą edukację i są ambitne zastanawia się, czy powinno wybrać ścieżkę przedsiębiorczości, czy pracę na etacie. Podjęcie decyzji utrudnia wiele mitów na temat przedsiębiorczości i prowadzenia biznesu. Brian Tracy ekspert od rozwoju osobistego, autor bestsellerów, który sam jest odnoszącym sukcesy przedsiębiorcą, w swojej książce Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę zebrał najczęściej powielane mity o przedsiębiorczości. Jeśli chcesz odnieść sukces w biznesie jako przedsiębiorca nie możesz im ulegać!

„Najistotniejszą przesłanką sukcesów w sferze biznesu, przedsiębiorczości i w ogóle w życiu jest bycie odpowiedzialnym za siebie”. – Brian Tracy

Przedsiębiorczość. 9 mitów o przedsiębiorczości według Briana Tracy

#01 MIT: 95% firm bankrutuje w ciągu pierwszych pięciu lat działalności.

Gdy pojawia się pomysł na biznes, wydaje się dobry, ale należy się przygotować. Niestety zbyt często sprawdza się zasada: wszystko trwa trzy razy dłużej i kosztuje dwa razy więcej, niż pierwotnie zakładamy.

Startując ze swoją firmą potrzebujesz nawet prostego biznesplanu, który zmusi cię do przemyślenia różnych aspektów tego, czym zamierzasz się zająć. Największym błędem, jaki popełnia wiele osób rozpoczynających swój biznes, jest opracowywanie produktów lub usług, dla których nie ma znaczącego rynku zbytu.

Podstawowe dwa pytania jakie trzeba sobie zadać przed rozpoczęciem działalności to: Czy są klienci na mój produkt lub usługę? Czy klienci faktycznie będą chcieli mi za to zapłacić?

Czas i pieniądze tracimy, nie przeprowadzając odpowiednich analiz. Jeśli zaczniesz to robić, unikniesz ponad 90% problemów, jakie napotykają początkujący przedsiębiorcy. 

#02 MIT: Aby sfinansować nowo powstającą firmę trzeba dysponować kapitałem wysokiego ryzyka.

Niektórzy uważają, że lekarstwem na braki finansowe są inwestorzy dostarczający kapitału wysokiego ryzyka. Jednak prawda jest taka, że ponad 90% kierowanych do inwestorów wniosków jest odrzucana. Pieniądze są dostępne, ale tylko dla tych, którzy potrafią wykazać, że zainwestowanie w ich projekt będzie opłacalne, że nie tylko oddadzą pożyczone pieniądze, ale także osiągną istotne zyski.

Jednak gdy zaczynasz swój biznes często wcale nie potrzebujesz pieniędzy od inwestorów. Wielu przedsiębiorców rozpoczyna od finansowania swojego biznesu z własnej kieszeni. Lepiej jest zainwestować w firmę niewielkie, ale własne pieniądze, niż już na początku pożyczać je od kogoś innego lub brać kredyty,

Wpadasz na pomysł stworzenia jakiegoś produktu lub usługi. Testujesz swój pomysł w praktyce, na początku w małej skali. Jeśli się sprawdza kontynuujesz. Rozkręcasz działalność, zaczynasz sprzedawać ten produkt lub usługę i z czasem osiągasz zysk. A potem inwestujesz ten zysk w swoją firmę, wytwarzasz i sprzedajesz produkt lub usługę, znowu osiągasz zysk i tak dalej. 

Działając w ten sposób, jeśli w przyszłości będziesz chciał przekonać inwestorów, aby zasilili dodatkowym kapitałem twój biznes, łatwiej będzie ci ich pozyskać. Dlatego, że będziesz w stanie pokazać im swoją zdolność do generowania sprzedaży i realne zyski. Doświadczenie to najlepszy dowód słuszności koncepcji. 

#03 MIT Jeśli Twój produkt lub usługa jest dobra, odniesiesz sukces.

Wprowadzając swoje produkty czy usługi na rynek, przedsiębiorcy często zakładają, że są one lepsze od innych. Ale klientom zależy przede wszystkim na własnych korzyściach. Chcą jak najtaniej kupować to, co uważają za najlepsze dla siebie.

Każdy produkt lub usługa służy do tego, aby klient mógł osiągnąć jakiś cel, którego jeszcze nie osiągnął, ale na którego osiągnięciu mu zależy. Obecnie klienci mają niemal nieograniczone możliwości wyboru. Jedynym, co interesuje klienta, jest to: „co ja z tego będę miał?”. To „coś” musi przewyższać wszystko, co jest dla potencjalnego klienta aktualnie dostępne, bo inaczej tego nie kupi.

Trzeba więc dowieść, że twój produkt czy usługa ułatwia klientowi rozwiązywanie określonych problemów. Wykazać, że twoja propozycja wartości dla klienta jest lepsza niż to, co proponuje konkurencja. Bo jeśli tak nie będzie, to się nim nie zainteresuje.

#04 MIT Aby odnieść sukces jako przedsiębiorca, musisz wynaleźć coś nowego i przełomowego.

Wiele osób rezygnuje z własnego biznesu, bo uważa że podobny produkt czy usługa już jest na rynku. Ale nie powinno cię to powstrzymywać przed założeniem własnej firmy.

Pomyśl co nie podoba się klientom w sposobie sprzedaży obecnego już na rynku produktu lub usługi? Zadaj sobie pytanie, co mógłbym z tym zrobić? Jak rozwiązać problem tych klientów? Jak sprawić, by byli szczęśliwi? A potem zaoferuj klientom to co rozwiąże ten problem. 

Aby twój interes miał szansę się rozwinąć, wystarczy różnić się od innych o 10%. Jednak to 10% musi być czymś, czego ludzie chcą lub potrzebują i za co są skłonni zapłacić.

#05 MIT Większość przedsiębiorców to ryzykanci.

Owszem odwaga i podejmowanie ryzyka w biznesie jest potrzebne, ale skalkulowane. Odnoszący sukcesy przedsiębiorcy to ludzie, którzy znajdują sposoby na generowanie zysku, na dostarczanie klientom produktu lub usługi, wydając mniej, niż klienci są skłonni zapłacić. Jednak dążąc do osiągania zysków, starają się unikać ryzyka. 

Nie spekuluj. Praktykuj posługiwanie się dowodami słuszności koncepcji. Przygotowując nowe działania, testuj je na małą skalę. Jeśli okażą się błędne, jeżeli z jakiegokolwiek powodu się nie sprawdzą, twoje straty będą niewielkie i będziesz je mógł szybko ograniczyć.

#06 MIT Większość przedsiębiorców odnosi sukcesy finansowe.

Większość firm, mniej więcej 80%, funkcjonuje na granicy rentowności. Takie firmy przez całe swoje rynkowe życie walczą o przetrwanie. Jeżeli nie chcesz znaleźć się wśród nich, tylko w pierwszej 20-stce, ustal, w jaki sposób to, co oferuje klientom 20% najlepszych firm, różni się od propozycji pozostałych 80%. Co to takiego? A potem zacznij robić to samo.

Jeśli chcesz, aby twój biznes odniósł sukces nie przestawaj uszczęśliwiać swoich klientów. Stale pytaj o to, co jeszcze mógłbyś dla nich zrobić. „Drogi kliencie, bardzo dziękujmy za to, że kupiłeś nasz produkt. Co możemy zrobić, aby następnym razem uszczęśliwić cię jeszcze bardziej? Czego powinniśmy robić więcej, a czego mniej? Co możemy zacząć robić, a co przestać? Odpowiedz, bo naprawdę zależy nam na tym, żebyś był szczęśliwy”.

Będąc przedsiębiorcą i właścicielem firmy, musisz myśleć o klientach, rozmawiać o klientach i rozmawiać z klientami. Musisz mieć obsesję na punkcie obsługi klientów. Takie działania bardzo pozytywnie wpływają na klientów, którzy chętnie udzielają szczegółowych informacji zwrotnych. A na podstawie uzyskanych informacji, będziesz mógł dostosować swoją ofertę.

#07 MIT Przedsiębiorcą trzeba się urodzić.

Przedsiębiorczość to naturalna i spontaniczna emanacja ludzkiej osobowości. Zmysł przedsiębiorczości ma co najmniej 80% ludzi, czyli tylko 20% ludzi z różnych, nie zawsze znanych powodów, go nie ma. Jesteśmy z natury przedsiębiorczy, bo każdy z nas ma instynkt przetrwania i dąży do zapewnienia sobie powodzenia w życiu. Jesteśmy także oportunistami. Niemal wszyscy szukamy sposobów na poprawę swojej sytuacji, praktycznych rozwiązań, które ułatwią nam życie.

Przedsiębiorcą może zatem być niemal każdy. Istotą przedsiębiorczości jest poszukiwanie sposobów zapewniania korzyści sobie poprzez zapewnianie korzyści innym. Co zrobić, aby zapewnić korzyść innym ludziom i nieco tej korzyści zachować dla siebie? Naprawdę zdolni przedsiębiorcy to potrafią. I robią tak raz za razem.

#08 MIT Wszyscy przedsiębiorcy chcą być bogaci.

Oczywiście większość z nas chce mieć dobrą sytuację finansową. Chcemy być niezależni finansowo, mieć wystarczająco dużo pieniędzy, aby nie musieć zwracać uwagi na cenę. To normalne i naturalne, ale pieniądze to nie wszystko. Ludzie, którzy zakładają firmy, robią to często z zupełnie innego powodu.

Firmy często rodzą się z marzeń. Początkujący przedsiębiorcy naturalnie liczą na to, że zarobią mnóstwo pieniędzy, ale przede wszystkim chcą być wolni. Nie chcą pracować pod kontrolą kogoś innego, nie chcą, aby ktoś inny mówił im, co mają robić.

Sukces to umiejętność życia po swojemu. Szczęście to bycie wolnym, a chęć bycia wolnym to zasadniczy rodzaj motywacji dla wielu przedsiębiorców.

#09 MIT Przedsiębiorcy nie mają życia osobistego.

To prawda, że przedsiębiorcy, zwłaszcza na początku gdy rozwijają swój biznes pracują po 60 godzin tygodniowo a nawet więcej. Jednak gdybyś zapytał tych ludzi o to, co jest dla nich najważniejsze w życiu, w większości przypadków usłyszałbyś, że najbardziej liczy się rodzina. Gdyby mieli wybierać między rodziną a czymkolwiek innym, rodzina znalazłaby się na pierwszym miejscu. Życie rodzinne jest dla nich bardzo ważne.

Podstawowym źródłem motywacji jest dla wielu początkujących przedsiębiorców chęć zdobycia niezależności finansowej. Jednak gdy już dysponujemy środkami, które umożliwiają im przetrwanie i wygodne życie, pieniądze stają się kwestią drugorzędną.

Bycie odnoszącym sukcesy przedsiębiorcą oznacza zatem niemożliwą do przecenienia swobodę robienia tego, co chcemy robić, i zajmowania się tym w towarzystwie najważniejszych osób w naszym życiu. Zamożność umożliwia po prostu roztaczanie dobrej opieki nad rodziną i zapewnianie jej wspaniałego życia.

Dlatego, że spoglądając wstecz na własne życie, przekonujemy się, że najważniejsze było w nim to, co robiliśmy z rodziną, z ludźmi, których kochamy i którzy kochają nas.

Uwagi końcowe

Teraz już znasz powszechne mity współczesnej przedsiębiorczości. No to, jak będzie? Czy chcesz być przedsiębiorcą?

Żyjemy w czasach, w których rozpoczęcie własnego biznesu, chyba nigdy nie było prostsze. Bariery wejścia na rynek są niższe niż jeszcze kilka lat temu. Dziś założysz własną firmę, mając jedynie laptop i bezprzewodowy dostęp do Internetu. Możesz rozpocząć swój biznes, dysponując zaledwie nielicznym personelem lub nie mając go wcale. Firmę można bez problemu założyć, siedząc w domu, a środki finansowe na rozpoczęcie działalności stały się stosunkowo łatwo dostępne.

Przedsiębiorczość to sposób postrzegania świata jako miejsca, w którym istnieją liczne możliwości. Przedsiębiorca to osoba, która dostrzega możliwość służenia w jakiś sposób ludziom za pomocą określonego produktu lub usługi. Istotą przedsiębiorczości jest znalezienie czegoś, czego ludzie chcą, potrzebują i za co są skłonni zapłacić.

Jednak aby stać się prawdziwym przedsiębiorcą i osiągnąć sukces w biznesie, nie wystarczą dobre chęci. Potrzebna jest wiedza, określone umiejętności i odpowiednie mentalne nastawienie. 

Jak zostać skutecznym przedsiębiorcą? Co robić, żeby twoja firma odniosła sukces?

Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę. - Brian Tracy
Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę. – Brian Tracy

Aby się tego dowiedzieć sięgnij po książkę Briana Tracy Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę. Dzięki wydawnictwu Onepress i tłumaczeniu Leszka Sielickiego ten znakomity przewodnik dla początkujących przedsiębiorców dostępny jest już po polsku.

To świetna lektura dla każdego, kto decyduje się na spróbowanie swoich sił w biznesie i założenie własnej firmy. Brian Tracy przedstawia tu praktyczne koncepcje, zasady i strategie, które dotyczą zarówno finansowania nowej firmy, technik prowadzenia działalności, zatrudniania pracowników, jak i skutecznej sprzedaży czy marketingu.

Zacznij myśleć w sposób typowy dla przedsiębiorcy. Stwórz firmę, która odniesie sukces!

„Przedsiębiorczość sprowadza się do służenia innym”. – Brian Tracy

Sprawdź: Jakie są najważniejsze umiejętności w sprzedaży? Sprawdź czy je masz!

Własny biznes czy praca na etacie? Co wolisz, lub co uważasz za lepsze dla Ciebie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj