Jak emanować siłą i pewnością siebie? Jak komunikować się z charyzma? Czy wiesz, że sygnały wokalne, werbalne i wizualne, które wysyłasz, dyskretnie kształtują Twój wizerunek?

“Cóż znaczy dobry pomysł, jeśli nikt nie słucha? Codziennie spotykam błyskotliwych, kreatywnych strategów sabotowanych przez ich własne sygnały. Aspirujący liderzy, ambitni profesjonaliści i przedsiębiorcy nie wysyłają właściwych komunikatów i nie odczytują tych, które są do nich wysyłane. […] Kiedy odkrywasz, jak poprawnie wysyłać sygnały innym, ludzie zaczynają cię słuchać, odbierają cię z sympatią i okazują większe zainteresowanie tym, co masz do powiedzenia. Zyskujesz też większą pewność siebie w kontaktach zawodowych i osobistych”. – pisze w swojej książce Sekretny język komunikacji –  Vanessa Van Edwards badaczka, prelegentka i autorka bestsellerowych książek o kompetencjach społecznych oraz inteligencji interpersonalnej.

Dlaczego i jak ważne są sygnały?

“Możesz mieć najlepszą treść na świecie, ale jeśli nie towarzyszą jej odpowiednie sygnały charyzmy, nie trafisz do odbiorców”. – Vanessa Van Edwards

Naukowcy od dawna wiedzą o sile ukrytej w wysyłanych przez nas sy­gnałach, a większość ludzi przeczuwa, że mowa ciała jest ważna. Jednak niewiele osób wie, z jak zaskakującą dokładnością sygnały mogą wyrażać czyjąś osobowość, przewidywać czyjeś zachowania i osiągnięcia. Właściwe sygnały mogą sprawić, że bezbarwna rozmowa, spotkanie lub dowolna interakcja staną się niezapomniane. Z kolei niewłaściwe komunikaty mogą zasiać wątpliwości w słuchaczach i zaprzepaścić potencjalne okazje.

Charyzmę lidera możemy określić na podstawie zaledwie pięciosekundowej interakcji.
Chcesz wiedzieć, kto się rozwiedzie? Jedna tylko wskazówka pozwala przewidzieć z 93-procentową dokładnością – czasami nawet z kilku­letnim wyprzedzeniem – które pary się rozejdą.
Zwracając uwagę na konkretne sygnały ukryte w tonie głosu, możemy przewidzieć z dużą skutecznością, którzy lekarze zostaną pozwani za błąd w sztuce.
Los oskarżonego można przewidzieć na podstawie jednego niewerbalnego komunikatu wysłanego przez członków ławy przysięgłych.
Badacze obserwujący niewerbalne sygnały osób biorących udział w szybkich randkach (speed dating) są w stanie przewidzieć, którzy uczestnicy wymienią się numerami telefonów.
Chcesz wiedzieć, kto wygra wybory, zanim dojdzie do głosowania? Badacze odkryli, że wyborcy w ciągu zaledwie jednej minuty okreś­lają, który kandydat dominuje w debacie politycznej, a to pozwala przewidzieć, jak będą głosować.

Jeśli sygnały pozwalają przewidzieć wyniki tak ważnych wydarzeń jak wybory, małżeństwo czy procesy sądowe o błędy medyczne, wyobraź sobie, jaką rolę mogą odegrać w codziennym życiu.

Sekretny język komunikacji. Sygnały najlepsze praktyki

Jak odczytywać i przekazywać sygnały werbalne i niewerbalne? Vanessa Van Edwards przeanalizowała i zebrała najważniejsze sygnały, którymi posługujemy się w komunikacji z innymi ludźmi. A oto kilka praktyk, które uznała za najlepsze. Warto o nich pamiętać w codziennych działaniach.

Zasada #1: Oczekuj najlepszego

Nauka odczytywania sygnałów nie polega na badawczym przyglądaniu się każdemu, kogo spotykasz. Nie chodzi o „przyłapywanie” ludzi na wysyłaniu nieuświadomionych komunikatów czy kłamstwie ani o polowanie na nieuczciwość. Takie podejście w rzeczywistości obniża twoją skuteczność.

Naukowcy odkryli, że im bardziej ufasz innym, tym precyzyjniej odbierasz ukryte emocje. Prawdziwi mistrzowie odczytywania sygnałów oczekują najlepszego i w mig dostrzegają najgorsze, kiedy faktycznie mają z nim do czynienia.

I pamiętaj: sygnały nigdy nie powinny być analizowane bez kontekstu. Dotyczy to zwłaszcza sygnałów negatywnych. Zanim wyciągniesz pochopne wnioski, zadaj sobie pytania: Z czego może wynikać czyjeś zachowanie? Czego ktoś doświadczył, zanim spotkał się z tobą? Może pokłócił się z partnerem? Może właśnie wysiadł z samolotu? Może jest przepracowany? Jeśli odczytasz negatywny sygnał, osadź go w kontekście, zanim nadasz mu znaczenie.

Zasada #2: Nie udawaj

W posługiwaniu się sygnałami nie chodzi o udawanie, że jest się mądrzejszym lub sympatyczniejszym niż w rzeczywistości. Nie chodzi o używanie ich jako przykrywki. Nawet najpotężniejsze sygnały nie ukryją braku wiedzy i doświadczenia… przynajmniej nie na dłuższą metę.

Jeśli nie czujesz się kompetentny, nie próbuj udawać. Sygnały kompetencji mogą pomóc ci przez jakiś czas stwarzać pozory, ale prawda w końcu wyjdzie na jaw. Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę lub podnieść umiejętności w jakiejś dziedzinie, uczyń to swoim priorytetem.

Czy można udawać ciepło? Tak, to możliwe. Ale również męczące. Jeśli nie żywisz ciepłych uczuć w stosunku do jakiejś osoby, nie udawaj. Pracuj nad budowaniem prawdziwych relacji z ludźmi. Znajdź w nich coś, co naprawdę ci się podoba. Szukaj wspólnych zainteresowań. Podkreślaj wspólne cele, takie, z którymi możesz się choć trochę zgodzić. Ukrywanie niechęci i brak autentyczności wymaga o wiele więcej wysiłku. Pracuj nad znalezieniem prawdziwych powodów do polubienia ludzi, aby łatwiej ci było wysyłać im właściwe sygnały.

Zasada #3: Stosuj zasadę trzech

W książce Sekretny język komunikacji Vanessa Van Edwards, szczegółowo opisuje,  40 potężnych sygnałów stosowanych przez liderów biznesu, polityków i światowej klasy mówców. Pogrupowane są w cztery główne kategorie: sygnały niewerbalne, wokalne, werbalne i wizualne Kiedy je poznasz i nauczysz się z nich korzystać będziesz roztaczać niemal charyzmę w każdej interakcji.

Aby ułatwić sobie to zadania, Vanessa Van Edwards, rzuca nam wyzwanie! Nazywa to “Zasadą Trzech”. Co trzeba zrobić? Sięgnij po książkę Sekretny język komunikacji i każdy sygnał opisany w tej książce wypróbuj co najmniej trzy razy. Za pierwszym razem możesz czuć się trochę niekomfortowo. Świetnie! To oznacza, że się uczysz. Za drugim razem poczujesz się nieco pewniej. Za trzecim razem będziesz w stanie świadomie zdecydować, czy jest to sygnał, który chcesz włączyć do swojego stałego repertuaru.

Oto najważniejszy sygnały werbalne i nie werbalne, o który warto pamiętać:

Sygnały charyzmy

Wysyłaj te sygnały za każdym razem, gdy chcesz być postrzegany jako charyzmatyczny.

  • Pochylanie ciała. Pochyl się delikatnie w przód, aby okazać zainteresowanie, zaciekawienie i zaangażowanie.
  • Odblokowanie. Otwarte ciało sygnalizuje otwarty umysł. Uwolnij swoje ciało od wszelkich blokad – skrzyżowanych ramion, komputerów, notatników, torebek lub podkładek pod dokumenty.
  • Pozycja frontalna. Zwróć palce stóp, tułów i górną część ciała w kierunku osoby, z którą rozmawiasz, aby okazać jej szacunek.
  • Przestrzeń. Miej na uwadze wszystkie cztery strefy dystansu personalnego – intymną, osobistą, społeczną i publiczną – i dopasowuj je do swoich celów.
  • Pewny ton głosu. Mów w najniższym naturalnym i komfortowym rejestrze, aby zasygnalizować pewność siebie.
  • Pauza oddechowa. Rób przerwy w trakcie mówienia, aby zaczerpnąć oddech, mówić wolniej lub zaintrygować słuchaczy.
  • Charyzmatyczne słowa. Używaj słów, które odzwierciedlają twoje cele związane z charyzmą.

Sygnały ciepła

Używaj tych sygnałów do wzbudzania ciepła, sympatii i zaufania.

  • Kiwanie głową. Kiwaj głową na znak zgody i zaangażowania.
  • Przechylenie głowy. Delikatnie przechyl głowę w bok, aby pokazać, że słuchasz z zainteresowaniem.
  • Uniesienie brwi. Unieś brwi, aby okazać zachwyt lub zaciekawienie.
  • Uśmiech. Szczery uśmiech zwiększa poziom szczęścia u wszystkich osób zaangażowanych w interakcję.
  • Dotyk. Właściwy dotyk stymuluje produkcję substancji chemicznej, która sprzyja budowaniu więzi.
  • Odzwierciedlanie. Subtelne odzwierciedlanie niewerbalnych sygnałów rozmówcy to sposób na okazanie szacunku.
  • Ciepłe przywitania. Rozpoczynaj wszystkie swoje rozmowy i wiadomości w ciepły sposób.
  • Różnorodność wokalna. Unikaj nudnego tonu i staraj się nie brzmieć, jakbyś recytował z pamięci. Akcentuj odpowiednie elementy wypowiedzi i wzbudzaj zaciekawienie swoim głosem.
  • Wokalne zachęty. Dźwięki świadczące o tym, że słuchasz, impulsy werbalne i wokalne odzwierciedlanie rozmówcy to proste sposoby na ocieplenie interakcji.
  • Ciepłe słowa. Ciepłe słowa sygnalizują i wyzwalają zaufanie, współczucie i empatię.

Sygnały kompetencji

Korzystaj z tych sygnałów, aby podkreślić swoje kompetencje, zdolności i skuteczność.

  • Silna postawa. Zajmij więcej przestrzeni, aby zasygnalizować pewność siebie.
  • Napięcie dolnej powieki. Zmruż delikatnie oczy, aby pokazać, że słuchasz z zainteresowaniem i zaangażowaniem.
  • Wieża. Wykonaj gest wieży, aby pokazać, że jesteś zrelaksowany i masz wszystko pod kontrolą.
  • Gesty wyjaśniające. Używaj jasnych gestów dłoni, aby zademonstrować treści werbalne.
  • Modulacja głośności. Mów głośniej, kiedy chcesz podkreślić wagę swoich słów, i ciszej, kiedy chcesz, aby ludzie pochylili się w twoją stronę.
  • Mocna pauza. Rób przerwy przed zaprezentowaniem ważnych informacji, aby zbudować napięcie i zaintrygować słuchaczy.
  • Kompetentne słowa. Słowa świadczące o kompetencji sygnalizują inteligencję, siłę i wiarygodność.

Sygnały zagrożenia

Unikaj wysyłania tych negatywnych sygnałów, chyba że taka jest twoja intencja.

  • Zaciśnięte usta. Napięte wargi sygnalizują brak otwartości lub chęć zatajenia informacji.
  • Dystansowanie. Kiedy z czymś się nie zgadzasz lub chcesz, aby ktoś się od ciebie odsunął, zrób krok w tył lub odchyl się nieco do tyłu, aby stworzyć dystans.
  • Wentylowanie. Kiedy jesteśmy zdenerwowani, próbujemy schłodzić skórę powietrzem lub zapewnić sobie większą przestrzeń.
  • Gesty pocieszające. Dotykamy swojego ciała, kiedy chcemy się uspokoić lub pocieszyć.
  • Zachowania upiększające. Poprawiamy włosy, makijaż, ubrania lub akcesoria, aby wyglądać atrakcyjniej.
  • Dotykanie wcięcia szyjnego. Kiedy jesteśmy zdenerwowani lub chcemy się pocieszyć, dotykamy zagłębienia pomiędzy obojczykami (lub akcesoriów znajdujących się w pobliżu tego miejsca: krawatu, naszyjnika, kołnierzyka).
  • Blokowanie ciała. Kiedy chcemy się przed czymś ochronić lub dodać sobie otuchy, tworzymy bariery przed swoim ciałem, zakrywamy oczy lub przykładamy dłonie do ust.
  • Wstyd. Kiedy jesteśmy zawstydzeni, często dotykamy czoła koniuszkami palców.
  • Złość. Kiedy jesteśmy źli, ściągamy brwi w dół, napinamy dolne powieki i zaciskamy usta.
  • Rozszerzanie nozdrzy. Często rozszerzamy nozdrza, kiedy czujemy złość.
  • Smutek. Kiedy czujemy smutek, ściągamy brwi do siebie i w dół, opuszczamy kąciki ust i lekko przymykamy powieki.
  • Odwrócony uśmiech. Ściągnięcie kącików ust w dół sygnalizuje wątpliwość lub niedowierzanie.
  • Pogarda. Kiedy czujemy niechęć, unosimy lekko jedną stronę ust w ironicznym uśmiechu.
  • Wzniesienie intonacyjne. Kiedy zadajemy pytanie, nasza intonacja wznosi się na końcu zdania. Uważaj, aby nie robić tego przypadkowo w zdaniach oznajmujących.
  • Skwierczenie głosu. Kiedy brakuje nam oddechu lub jesteśmy niespokojni, nasze fałdy głosowe wytwarzają skrzypiący, głuchy dźwięk.
  • Wypełniacze werbalne. Słowa i dźwięki pozbawione znaczenia, których używamy podczas wypowiedzi, sygnalizują brak pewności siebie i niedostateczną wiedzę.
  • Negacja wokalna. Kiedy słyszymy coś, co nam się nie podoba, wydajemy negatywne dźwięki oznaczające niezgodę, takie jak „oj”, „ech” lub „aua

Spraw, aby sygnały działały na twoją korzyść. Modyfikuj je, dostoso­wuj i nadawaj im unikalny koloryt.

Odkoduj każdy sygnał co najmniej trzy razy w różnych okolicznoś­ciach. Zakoduj każdy sygnał co najmniej trzy razy w różnych okolicznoś­ciach. Zanotuj, w jaki sposób każdy z nich może pomóc ci w osiągnięciu twoich celów związanych z lepszą komunikacja i zwiększaniem swojej charyzmy.

“Charyzmatyczni, powszechnie lubiani, przekonujący ludzie wykazują się specjalną mieszanką dwóch konkretnych cech: ciepła i kompetencji. To proste równanie: sygnały ciepła + sygnały kompetencji = charyzma”. – Vanessa Van Edwards

Słowo na koniec

Opanowanie sztuki dekodowania i kontrolowania własnych sygnałów może odmienić życie i karierę zawodową.

Przeczytaj książkę “Sekretny język komunikacji” autorstwa Vanessy van Edwards, ponieważ pomoże ci ona lepiej zrozumieć subtelne sygnały, które przekazujemy poprzez nasze ciało, mimikę, sposób mówienia i wybór słów. Książka skupia się na tym, jak te pozornie niewinne sygnały wpływają na sposób, w jaki jesteśmy odbierani i jak możemy wykorzystać je w naszym życiu zawodowym i osobistym.

Sekretny język komunikacjiJak odczytywać i przekazywać sygnały werbalne i niewerbalne Autor: Vanessa Van Edwards
Sekretny język komunikacji
Jak odczytywać i przekazywać sygnały werbalne i niewerbalne
Autor: Vanessa Van Edwards

Vanessa van Edwards podzieli się z tobą praktycznymi wskazówkami, jak wykorzystać język ciała, aby przekazać, że jesteś liderem i zachęcić innych do dołączenia do ciebie. Dowiesz się również, jak poprawić swój głos, aby brzmieć bardziej przekonująco. Książka porusza również kwestię komunikacji werbalnej, wskazując, jakie słowa i zwroty warto używać w CV, brandingu i wiadomościach e-mail, aby wzbudzić zaufanie i ekscytację u odbiorcy.

Omawia również znaczenie wizualnych sygnałów, takich jak ubiór, zdjęcia profilowe i marka korporacyjna. Dzięki tej książce będziesz w stanie lepiej zrozumieć, jakie wrażenie wywołujesz na innych za pomocą tych elementów.

Nie ważne, czy jesteś w trakcie negocjowania umowy o pracę, starasz się przekonać potencjalnego inwestora czy prowadzisz trudne rozmowy ze współpracownikami – ta książka dostarczy ci narzędzi, które pomogą ci poprawić relacje, wyrazić empatię i nawiązać kontakty, które będą miały trwały pozytywny wpływ na twoje życie.

Odkryj sekretny język komunikacji i naucz się wykorzystywać go w swoim codziennym życiu!

Dwanaście lat temu dokonałam odkrycia, które radykalnie zmieniło sposób, w jaki się komunikuję. Odkryłam, że wokół mnie mówi się niewidzialnym językiem. Stało się jasne, dlaczego ludzie często odrzucali moje pomysły i dlaczego trudno mi było budować relacje – zarówno zawodowe, jak i towarzyskie. To z tego powodu czułam się niekomfortowo i niezręcznie albo szybko ogarniało mnie znużenie w tak wielu interakcjach. Wysyłałam złe sygnały… i nie odczytywałam tych, które wysyłano do mnie. Opanowanie sztuki dekodowania i kontrolowania własnych sygnałów zmieniło moje życie i karierę. Teraz chciałabym podzielić się tą wiedzą z tobą“. – Vanessa van Edwards

Źródło: Sekretny język komunikacji Jak odczytywać i przekazywać sygnały werbalne i niewerbalne – Vanessa Van Edwards, wydawnictwo MT Biznes 2023, tłumaczenie Aleksandra Samson-Banasik

Sprawdź też: Mowa ciała. 10 przykazań komunikacji bez słów

Podoba Ci się? Postaw mi kawę na buycoffee.toi rośnij z nami w siłę!