Wszyscy uwielbiamy ciekawe historie. Jest coś takiego w dobrej opowieści, że chętnie jej słuchamy, pamiętamy i przekazujemy ją dalej. Opowiadamy historie w różnych sytuacjach. Gdy nawiązujemy znajomości, podczas prezentacji biznesowej, wygłaszając mowę w trakcie ważnej uroczystość. Storytelling staje się coraz bardziej popularny, ponieważ pomaga w życiu codziennym jak też w biznesie…Bo tak na prawdę każdy z nas ma coś do opowiedzenia…a dobrych historii nigdy za wiele. Ale co sprawia, że dana historia ma w sobie coś takiego, że nie potrafimy się od niej oderwać? Czego unikać w storytelingu i jakie pułapki czyhają na autorów opowieści?

Dana Norris jest założycielką Story Club, ogólnokrajowego programu storytellingu non-fiction. Jest też autorką książki Storytelling (nie tylko) w biznesie 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści. Dana wskazuje na dziesięć pułapek, w które czasem wpadają opowiadacze historii. Podpowiada też co możesz zrobić, aby ich uniknąć. Jeśli chcesz stworzyć niezapomnianą opowieść lepiej weź jej rady pod uwagę.

“Mówca jest trochę jak napastnik, który bierze zakładników – większość jego słuchaczy nie zdobędzie się bowiem na odwagę, żeby wstać i wyjść, nawet jeśli się znudzą. Choć jednak nie wyjdą, to i tak przestaną słuchać”. – Dana Norris

Storytelling – 10 pułapek czyhających na autorów opowieści i sposoby jak ich uniknąć

#01 Umykające świetne pomysły

Gdy przychodzi ci do głowy coś ciekawego, koniecznie to zapisuj. Zrób sobie notatkę na telefonie, nagraj wiadomość głosową albo napisz swój pomysł na kartce papieru. Nie jest tak ważne jak to zrobisz. Istotne jest byś zapamiętał swój pomysł na historię i powód, dla którego warto ją opowiadać.

#02 Nie dość czasu poświęconego na dopracowanie historii

Dobry pomysł to dopiero początek, bo liczy się realizacja, w którą trzeba włożyć sporo wysiłku jeśli chcesz osiągnąć rezultaty. Znajdź czas, żeby dopracować swój pomysł i zastanowić się nad sensem historii. Czasem wystarczy pół godziny aby pobudzić własną kreatywność i rozpocząć pracę nad świetną inicjatywą.

#03 Zbyt duże przywiązanie do pierwszej wersji historii

Gdy masz już wstępną wersję historii najlepiej na jakiś czas ją odłożyć. Zamiast myśleć o tym, czy jest dobra, czy zła, warto skoncentrować się na celu i ocenić, czy historia pozwoli go osiągnąć. Swoją opowieść możesz udoskonalić, ale z pierwszą wersją trzeba się rozstać.

#04 Zbyt mała dbałość o szczegóły

Miej świadomość, że przeważnie słuchacz nie będzie w stanie od razu wyobrazić sobie miejsca czy osoby, której dotyczy historia. Dlatego każde opisywane miejsce i każdego bohatera powinieneś scharakteryzować poprzez przypisanie mu jakieś szczególnej cechy.

#05 Zbyt powolny początek

Twoja historia od początku powinna przykuć uwagę słuchaczy. Od razu trzeba dać odbiorcy do zrozumienia, dlaczego historia jest ważna i że warto cię słuchać. Bo wówczas stanie się ona istotna również dla niego. Jeżeli początek będzie zbyt powolny albo jeśli nie wspomni się od razu o sensie opowieści, słuchacz może się wyłączyć, zanim uda ci się dojść do sedna sprawy.

#06 Zbyt szybkie zakończenie

Zakończenie opowieści jest równie ważne jak mocne rozpoczęcie. Historii nie można po prostu zakończyć. Trzeba dać sobie chwilę na refleksję. Aby osiągnąć założony cel, powinieneś na zakończenie nadać historii konkretny sens.

#07 Brak ćwiczeń

Znasz to powiedzenie, że trening czyni mistrza? Im więcej się ćwiczy, tym więcej udoskonaleń można wprowadzić. O historii warto dużo myśleć i wielokrotnie do niej wracać, aby ją doprecyzowywać i udoskonalać.

#08 Praca w samotności

Swoja historię, będziesz opowiadał publiczności więc warto przed swoim wystąpieniem poprosić innych ludzi o pomoc. Opowiedz historię przyjacielowi, poproś kogoś z rodziny, aby cię posłuchał i przekazał ci swoje uwagi. Możesz też wysłać email z treścią opowieści koledze z pracy albo udostępnić swoje nagranie wideo. Daj ludziom znać, że pracujesz nad historią. Dzięki temu będą mogli cię wspierać w twoich wysiłkach i podpowiedzieć co jeszcze możesz udoskonalić.

#09 Nadmierne skupienie na tym, żeby historia była dobra

Twoim zadaniem jest opowiedzieć historię, która osiągnie pewien cel. Historia jest dobra wtedy, gdy osiąga swój cel. Jeśli będziesz za dużo myśleć o tym, żeby historia była “dobra” – to znaczy, żeby się wszystkim podobała – to czasem możesz sam sobie pokrzyżować plany. Praktycznie nie jest możliwy, aby opowiedzieć historię, która przypadłaby do gustu dosłownie wszystkim. Dlatego lepiej skup się na tym, aby powiedzieć to, co masz do powiedzenia i skoncentruj się na celu opowieści.

#10 Dopuszczanie do głosu zwątpienia

Czasami dopada nas zwątpienie i atakuje wewnętrzny krytyk. Dlaczego ktoś chciały mnie słuchać? Po co w ogóle opowiadać tą historię? Na pewno moja historia się nie spodoba? itp. Nie możesz jednak dopuszczać do siebie takich negatywnych myśli. Dlatego, że trudno jest cokolwiek zdziałać, jeśli się wątpi w siebie, ale jako opowiadacz historii musisz ten trud podjąć. To zupełnie normalne, że się przeżywasz chwile zwątpienia. Nie możesz jednak z ich powodu zrezygnować z opowiadania historii. Wycisz wewnętrznego krytyka i pozwól opowieści płynąć. Jeśli dobrze przemyślisz cel swojej opowieści, zaplanujesz co i jak chcesz powiedzieć oraz przećwiczysz swoją historię, z pewnością zadziwisz publiczność swoją historią.

Uwagi końcowe

Chcesz skutecznie docierać ze swoim przekazem? Storytelling to idealny sposób na to, aby w zwięzły sposób przekazać informacje ważne, trafne i – co niezwykle ważne – dotyczące nas w sposób bezpośredni. Opowiadanie historii to świetne narzędzie przydatne w codziennym życiu i biznesie.

Storytelling (nie tylko) w biznesie10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści. - Dana Norris
Storytelling (nie tylko) w biznesie10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści. – Dana Norris

Twórz i opowiadaj historie, które zapadną słuchaczom w pamięć i będą powtarzane długo po twoim wystąpieniu. Wskazówki co i jak robić, aby stworzyć i opowiedzieć niezapomnianą opowieść znajdziesz w wydanej przez MT Biznes, w tłumaczeniu Magdy Witkowskiej książce Storytelling (nie tylko) w biznesie.

W tym praktycznym poradniku Dana Norris przedstawia 10 prostych zasad, które sformułowała na podstawie całej posiadanej przeze siebie wiedzy o opowieści. Dotyczą one zarówno przygotowania opowieści jak też jej prezentacji. Krok po kroku dowiesz się od czego zacząć tworzenie swojej historii, aż po wielki finał kiedy ty i twoja opowieść olśnicie słuchaczy.

Książka Storytelling (nie tylko) w biznesie jest dla każdego, kto chce opowiadać historie klientom, szefowi, przyjaciołom lub zupełnie obcym ludziom. Dzięki niej przekonasz się, że potrafisz opowiadać. Bo nie ulega wątpliwości, że jak mówi Dana Norris każdy potrafi opowiadać historie i każdy powinien to robić. Ty też to potrafisz i możesz to robić jeszcze lepiej.

Wykorzystaj siłę opowieści!

“Opowiadanie historii może się w pierwszej chwili wydawać niezwykle skomplikowane, ale każdy z nas to potrafi. Wszyscy codziennie opowiadamy historie”. – Dana Norris