Niska samoocena to bolączka wielu osób. Praktycznie każdy chciałby w życiu coś osiągnąć, a jednak z jakichś powodów nie może tego zrobić. Blokady tkwiące w człowieku mogą skutecznie sparaliżować go przed podjęciem jakiegokolwiek działania. Negatywny wizerunek własny podpowiada: „Ja na to nie zasługuję”. To prowadzi do wykształcenia osobowości podświadomie sabotującej własne szczęście. Jak zatem to przezwyciężyć i postrzegać siebie w pozytywny sposób? Jak poprawić samoocenę i wzmocnić poczucie własnej wartości? Oto
kilka rad, które mogą pomóc.

„Zbyt wielu ludzi przecenia to, kim nie jest i nie docenia tego, kim jest”. – Malcolm S. Forbes

Jak spojrzeć na siebie w pozytywny sposób i podnieść samoocenę?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, co sprawia, iż samoocena jest niska. Skąd się ona bierze? Często jest ona wynikiem oddziaływania środowiska, w którym się przebywa. Może być też wynikiem różnych traum lub negatywnych doświadczeń życiowych. Powoduje ją też nierzadko krytyka własnego wyglądu; ktoś stwierdzi, że jest np. za niski bądź za wysoki, za chudy czy za gruby. Rozochocona takim podejściem wyobraźnia z pewnością podsunie jeszcze wiele innych podobnych pomysłów. Jednak powyższe czynniki przyczyniają się jedynie do powstawania fałszywego, zniekształconego obrazu samego siebie i w wielu przypadkach nie są prawdziwe. Jak to zmienić? Oto kilka wskazówek jak podnieść własną samoocenę.

Zmień sposób myślenia o sobie

Przede wszystkim dobrze jest wziąć pod uwagę fakt, że to człowiek sam powoduje taki stan rzeczy. A dokładniej jego umysł. Jeśli uzna, że coś jest prawdą, to tak będzie. Tym samym stworzy on wizerunek odpowiadający jego dominującym myślom. Niemniej zmienić własny sposób myślenia można zawsze. A dzięki temu poprawić samoocenę.

Używaj pozytywnych afirmacji. Zawsze sobie wyobrażaj siebie takiego, jaki chcesz być, a nie, jaki jesteś. Dzięki temu automatycznie będziesz się kierował ku swoim dominującym myślom.

Filtruj negatywne myśli

Przez filtr przepuścić trzeba także własne negatywne myśli i wyobrażenia dotyczące zdolności, potencjału, jak i wyglądu. Zidentyfikować je, kiedy się pojawiają i poważnie rozważyć ich zasadność. Im częściej się im przygląda, tym bardziej absurdalne się stają. Tak naprawdę często nie mają żadnych solidnych podstaw i są rezultatem wpływów z zewnątrz. Dlatego tak istotne jest przestawić się na swój sposób myślenia, a nie cudzy.

„Jesteśmy tym, co o sobie myślimy. Wszystko, czym jesteśmy, wynika z naszych myśli. Naszymi myślami tworzymy świat”. – Gautama BuDDA

Oddziel swoje zachowanie od siebie samego

Zrozum, że twoje zachowania nie jest związane z twoją wartością. Jeśli zrobisz jakieś głupstwo, na przykład rąbniesz w czyjś samochód, to nie znaczy, że jesteś zły. Po prostu popełniłeś błąd – „trzeba kochać grzesznika, a nienawidzić grzechu”.

Chwal siebie i mów o sobie dobrze

Zawsze mów dobrze o sobie – jeśli nie możesz powiedzieć o sobie nic dobrego, lepiej trzymaj buzię na kłódkę! 😉 Pochwal też siebie – kiedy coś dobrze zrobisz, poklep się po ramieniu. Doceń stoją wartość.

Nie traktuj czyjeś opinii za fakt

Przyjmując np. za prawdę o sobie to, co mówią inni, dobrze jest to przefiltrować. Żyjąc i przebywając wśród ludzi, którzy niekoniecznie są skorzy do udzielania pochwał, za to z chęcią krytykują, poniżają i obrażają, warto poważnie przemyśleć te „prawdy”. To są tylko czyjeś opinie. To cudze zdanie, które nie musi być zgodne z rzeczywistością. Każdy człowiek ma wybór – przyjąć coś takiego za pewnik czy odrzucić? Dla własnego zdrowia psychicznego lepiej wrzucić to do kosza. To twoje zdanie o sobie jest najważniejsze, a nie cudze.

Nie zgadzaj się na to, aby cię obrażano. Niech ludzie wiedzą, jak chcesz być traktowany. Uznaj swoją własną wartość i nigdy nie zapominaj, że zasługujesz na to, by i cię dobrze traktowano.

„Nikt oprócz ciebie nie może ocenić twojej wartości”. -Pearl Bailey

Otaczaj się pozytywnymi ludźmi

Obracaj się w towarzystwie dobrych ludzi. Szukaj ludzi, w których gronie będziesz się dobrze czuć, rozwijać i którzy pomogą ci inaczej na siebie spojrzeć. Weź pod uwagę również to, że zazwyczaj nie masz możliwości zmienić czyjegoś paskudnego charakteru i uwielbienia do krytyki, za to możesz tego nie uznawać i wybrać swoją opinię. Wyjdzie ci to na dobre.

Dobrze traktuj swoje ciało

To, co robisz z własnym ciałem ma wpływ na inne obszary twojego życia. Uprawiaj sport, wykonuj ćwiczenia fizyczne i troszcz się o swoje ciało. Zdrowie i sprawność fizyczna pomoże ci poczuć się dobrze, doda pewności siebie i poprawi samoocenę.

Skorzystaj z pomocy eksperta

Najciężej natomiast pozbyć się niskiej samooceny, za którą odpowiadają traumy. Tutaj już warto udać się do eksperta, który specjalizuje się w konkretnych przypadkach. Dzisiaj znalezienie takiej osoby nie jest trudne. Żyjemy w czasach, w których wyszukanie specjalisty ułatwia chociażby sam Internet. Większym problemem może być przełamanie się, żeby do takiej osoby się zwrócić. Zwierzyć się komuś z osobistych spraw to akt odwagi. Jednak taki krok jest szansą na odmianę własnego życia, z której mądrze jest skorzystać.

Uwagi końcowe

Każdy z nas musi nieustannie pracować nad utrzymywaniem pozytywnego i zdrowego wizerunku własnego. Zmiana samooceny z negatywnej na pozytywną zawsze zależeć będzie od ciebie. To twój wybór. Nie pozwól decydować o tym innym. Weź to w swoje ręce, a opinie innych nie będą cię już dręczyć. W zamian zaczniesz postrzegać siebie w zdrowy i pozytywny sposób. Zasługujesz na to. Zacznij to robić już dzisiaj.

„Bądź najlepszą wersją siebie! Ufaj sobie! Akceptuj siebie! Doceniaj siebie! Wybaczaj sobie! Wyrażaj siebie! Wspieraj siebie! Kochaj siebie! Bądź swoim najlepszym przyjacielem!”

Sprawdź też: Obraz siebie – jak postrzegasz samego siebie?

A Ty jak postrzegasz siebie?