Nowoczesne technologie miały nam ułatwić pracę, a zrobiły z nas swoich niewolników. Wielu z nas ma poczucie, że telefony, poczta elektroniczna, powiadomienia i komunikatory tekstowe wymagają od nas natychmiastowej uwagi. Ta nieustanna presja, by być dostępnym przez 24 godziny na dobę i bezzwłocznie reagować na każdą wiadomość, może sprawiać, że będziemy się czuć przytłoczeni. Co zrobić, aby technologia stała się naszym sprzymierzeńcem a nie wrogiem? Jak zapanować nad technologią? Oto kilka podpowiedzi, co zrobić, żeby zachować zdrowie psychiczne i nadal osiągać dobre wyniki w dzisiejszym świecie skomplikowanych technologii, czyli skuteczne sposoby by technologia działała na naszą korzyść. Zaczynamy!

„Boję się dnia, w którym technologia zakłóci interakcje międzyludzkie. Wtedy świat zyska pokolenie idiotów” – Albert Einstein

Jak zapanować nad technologią i uwolnić się od stresu?

#01 Przestań stawiać na wielozadaniowosć i pracować w trybie 24 godzin na dobę.

Nasze komputery mogą pracować przez całą dobę, ale my nie; dlatego nawet nie próbuj ich naśladować, jedząc lunch przy biurku albo rezygnując z przerwy, żeby odpowiedzieć na e-mail. Odpoczywanie to nie to samo co lenistwo — to ładowanie akumulatorów i regeneracja sił do działania. Jeśli tylko masz taką możliwość, zajmuj się jedną wiadomością naraz.

#02 Zdefiniuj granice między pracą a domem.

Dzisiejsza technologia pozwala na pracę w domu, ale jednocześnie sprawia, że trudniej jest nam uciec przed pracą. Chronimy nasze firmowe komputery przed zagrożeniami zewnętrznymi, instalując VPN czy oprogramowanie typu firewall. Równie sensowne jest postawienie psychologicznego firewalla między pracą a domem, traktując go jak wirtualną fosę, która otacza nasz zamek.

#03 Regularnie się odłączaj

Świadomie się rozłączaj. Kiedy wykonujesz zadanie wymagające koncentracji, wyłącz telefon, zamknijmy program do obsługi poczty elektronicznej albo przenieś się w spokojniejsze miejsce.

Przejdź w tryb „offline” aby po pracy odzyskać siły. Wyłącz telefon, laptopa, tablet, odetnij się od wszelkiej technologii. A potem się zrelaksuj i delektuj się ciszą i spokojem.

#04 Nie funkcjonuj w trybie „na wezwanie” przez cały czas.

Wyłącz sygnał dźwiękowy informujący o nadejściu nowej poczty. Gdy wybierasz się np. do kina, zostaw telefon w domu (inni widzowie będą ci za to wdzięczni!). Wiadomości e-mail i pocztę głosową sprawdzaj sporadycznie, a nie przez cały czas. To samo dotyczy poczty tradycyjnej. Robiąc sobie przerwy w celu odnowienia zapasów energii, osiągniesz wyższą wydajność po powrocie do wykonywanego zadania, a twoje wiadomości wciąż będą na ciebie czekać.

#05 Nie możesz wszystkiego zrobić od razu.

Nie każdą rzecz trzeba zrobić natychmiast. Jeżeli w pracy często wymagają od ciebie takiego zachowania, a ty nie należysz do osób, które lubią odkładać wszystko na później, to znaczy, że technologia nie jest dostosowana do danego zadania albo że firma ma problemy z planowaniem i kiepsko zarządza czasem. Bo gdy wszystko jest ważne nic nie jest ważne. Trzeba ustalić więc priorytety. Planujmy z wyprzedzeniem, dokładnie określaj  wymagania dotyczące harmonogramu prac. Domagajmy się spowolnienia tempa prac, kiedy tylko jest to możliwe.

#06 Przedkładaj ludzi nad technologię.

Jeżeli twój telefon dzwoni, gdy akurat z kimś rozmawiamy, skup się na twoim rozmówcy. Wycisz telefon podczas spotkań, przekieruj połączenie na pocztę głosową. Sprawdź kto dzwonił dopiero gdy zakończysz już rozmowę i wtedy odzwoń lub odpowiedź na wiadomość.

#07 Nie bądź niewolnikiem smartfona ani laptopa.

Bądź zdyscyplinowany i zaglądaj do tych urządzeń tylko w zaplanowanych porach.

Słowo końcowe

Im dalej wchodzimy w XXI wiek, tym bardziej zdajemy sobie sprawę, że rozwój technologii, które wspomagają nas w pracy, postępuję zbyt szybko, żebyśmy byli w stanie za nim nadążyć. W dzisiejszych czasach możemy dosłownie być w pracy przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Może nam się wy- dawać, że dzięki temu jesteśmy w stanie osiągnąć dużo więcej i odnieść spektakularny sukces. Równie prawdopodobne jest jednak to, że staniemy się bardziej zestresowani i spięci w pracy  oraz w życiu prywatnym.

Większość z nas ma w sobie siłę, aby przejąć kontrolę nad stresem, który nam towarzyszy w wielu aspektach naszego życia. Musimy identyfikować źródła stresu i nauczyć się rozpoznawać jego pierwsze oznaki, żebyśmy mogli podjąć działania prewencyjne (albo naprawcze, jeśli stres zdążył osiągnąć niepokojący poziom).

Jak pokonać zmartwienia i poradzić sobie ze stresem. - Dale Carnegie
Jak pokonać zmartwienia i poradzić sobie ze stresem. – Dale Carnegie

Jak pokonać zmartwienia i poradzić sobie ze stresem?

Zmiana nastawienia i wyszkolenie umysłu, aby skupiał się na harmonii, spokoju, pięknie, miłości i zrozumieniu, wymaga pewnej pracy, ale jest wykonalne. Trzeba tylko konsekwencji i determinacji. W książce Jak pokonać zmartwienia i poradzić sobie ze stresem od Dale Carnegie wyjaśniono przyczyny różnych zmartwień, tych, które rodzą się w naszych domach i w pracy. Są tu wskazówki, jak sobie radzić ze stresem, uniknąć wypalenia zawodowego i wypracować, a następnie utrzymać pozytywne nastawienie, które pozwoli na zastąpienie trosk pozytywnymi myślami i działaniami.

Dzięki tej książce:

  • Dowiesz się, dlaczego zamartwianie się jest groźne i jak nad nim zapanować
  • Nauczysz się właściwego podejścia do stresu związanego z pracą
  • Zaczniesz pokonywać strach i przyjmować pozytywne nastawienie
  • Dowiesz się, jak radzić sobie z presją czasu i stawiać czoła zmianom
  • Staniesz się szczęśliwszym, bardziej spełnionym człowiekiem

„Jeśli nie nauczysz się ,,odkładania ciężaru” i nie weźmiesz chwili wolnego w momencie, w którym zaczyna na ciebie oddziaływać stres, ucierpi na tym jakość twojej pracy, będziesz mniej efektywny, a poziom stresu będzie nieustannie narastał”. – Ajahn Brahm