Marzysz o sukcesie i o bogactwie? Nie popełni wielkiego błędu, który może cię drogo kosztować! Ludzie bogaci są przeważnie właścicielami swoich firm. Aby zyskać zasadnicze pojęcie sposobu, w jaki osiągnęli oni sukces, warto też zrozumieć naturę niektórych z największych błędów, jakie popełniali. Poniższa lista została stworzona na bazie osobistych doświadczeń Boba Proctora autor bestsellerów jak Urodziłeś się bogaty oraz jednego uznanych mistrzów i nauczycieli Prawa przyciągania. Jak też doświadczeń innych zamożnych osób. Gdy Bob Proctor prowadzi sesje coachingowe, na których uczy ludzi, jak rozpocząć własną działalność, często widzi, jak wielu z nich popełnia te same błędy. Wskazówki te są dostosowane do specyfiki przedsiębiorców, a zwłaszcza osób, które dopiero co zaczynają prowadzić własną działalność lub mają zamiar zacząć. Wielkie marzenia, wielkie błędy. Oto największe błędy popełniane przez ludzi sukcesu. Zaczynamy!

“Początkowo możesz się obawiać podjęcia ryzyka. Jednak nigdy nie usłyszysz ani nie przeczytasz
o człowieku sukcesu, który dążąc do realizacji swoich zamierzeń, nie musiał go podejmować”. – Bob Proctor

Wielkie marzenia, wielkie błędy. Największe błędy popełniane przez ludzi sukcesu

#01 Wszyscy coś sprzedajemy

Każdy coś sprzedaje. Nie ma znaczenia, czy sprzedajesz produkt czy usługę. Matki sprzedają pogląd, że warzywa są doskonałym pożywieniem dla dzieci. Politycy sprzedają swoim wyborcom obietnice zmian. Fundacje dobroczynne sprzedają swoim darczyńcom ideę niesienia pomocy. Sprzedaż zakłada po prostu zebranie ludzi wokół Twojej idei i przekonanie ich do niej. Chociaż sprzedaż jest ważna z punktu widzenia przetrwania każdej firmy, nie musisz naciskać każdej napotkanej osoby, nawet rodziny i przyjaciół, do zakupu czegoś z Twojej oferty. Co więcej, stratą czasu jest próba sprzedawania Twojego produktu lub usługi ludziom, którzy ich nie potrzebują.

Jednym z pierwszych błędów popełnianych przez niektórych świeżo upieczonych właścicieli firm jest to, że próbują sprzedawać każdemu. Zasada 80/20 znajduje tu zastosowanie w kontekście problemów generowanych przez klientów — w tym przypadku 80 procent problemów to „zasługa” 20 procent klientów. Jeśli możesz od razu pozbyć się tych problematycznych klientów, zrób to! Nie każdy musi być Twoim klientem. Dzięki wybiórczości zaoszczędzisz sobie nerwów i uwolnisz zasoby czasu, aby skupić się na obsłudze najlepszych klientów.

#02 Kupowanie pracy

Bob Proctor często mówi o koncepcji dochodu pasywnego. Warto zrozumieć, że płynność gotówkowa jest najważniejsza — tylko wtedy uda Ci się zbudować prawdziwe bogactwo.

Wielu świeżo upieczonych przedsiębiorców zakłada lub odkupuje jakiś sklep, który nie tylko pochłania całe ich wolne zasoby gotówki, ale także cały wolny czas. Siłą rzeczy nie rozpoczęli oni nowej działalności, tylko kupili sobie nową pracę. Ponieważ większość nowych przedsięwzięć zaczyna generować zyski po trzech, czterech, pięciu latach, właściciele spędzają mnóstwo czasu, pracując za darmo.

Dopóki generujesz stabilny przepływ pieniężny, nie marnuj swojego cennego kapitału zalążkowego, chyba że jest to absolutnie niezbędne. Istnieje wiele modeli biznesowych, na przykład marketing sieciowy lub programy partnerskie, które wymagają niewiele kapitału na początek i gwarantują szybki zwrot z inwestycji oraz stabilny strumień dochodów.

Działalność, którą podejmujesz, powinna przysparzać Ci pieniędzy. Zanim „zainwestujesz” w nią pieniądze, upewnij się, w jaki sposób możesz odzyskać je z powrotem. W dobie internetu możesz bardzo łatwo rozpocząć dochodową działalność, która napełni pieniędzmi Twoje kieszenie Wówczas ten strumień pieniędzy zapewni finansowanie innym
przedsięwzięciom, których zamierzasz się podjąć.

#03 Przesadne liczenie się z kosztami

Tylko dlatego, że możesz rozpocząć działalność przy względnie niewielkich kosztach, nie oznacza to, że powinieneś przez cały czas być przywiązanym do każdej złotówki. Jeśli chcesz aby Twój biznes się rozwijał, musisz wiedzieć, że za pewne rzeczy warto zapłacić więcej.

Nie pozwól, by Twoja oszczędność zdominowała efektywność. Skorzystaj z usług wyspecjalizowanych podwykonawców, którzy mogą o wiele efektywniej od Ciebie wykonać pewne prace. Zainwestuj w dobry sprzęt, jeśli wiesz, że inwestycja szybko się zwróci. Nie musisz się szarpać z zakupem drogiego wyposażenia biurowego — wystarczy, że nabędziesz funkcjonalne meble i akcesoria, które zwiększą Twoją wydajność. Nie korzystaj ze starego komputera ze starym oprogramowaniem, który tylko Cię spowalnia, jeśli możesz sobie pozwolić na coś lepszego.

Wiedza o tym, kiedy przesadnie liczysz się z kosztami, a kiedy zbyt swobodnie podchodzisz do wydatków, przychodzi z czasem. Jeśli dopiero co zaczynasz działalność, zapytaj o radę kogoś z większym doświadczeniem. Często sama myśl o poproszeniu kogoś o opinię sprawia, że wybór staje się prosty. Jeśli nie możesz uzasadnić wydatku przed kimś,
kogo szanujesz, najprawdopodobniej będzie to błąd. Z drugiej strony, są sytuacje, w których trudno jest uzasadnić niewydawanie pieniędzy.

#04 Bądź sobą

Jeśli zaczynasz biznes, nie udawaj, że jesteś weteranem. Nie próbuj sprawiać wrażenia, że jesteś bardziej doświadczony niż w rzeczywistości. Niektórzy zaczynający swą przygodę z biznesem przedsiębiorcy uważają, że muszą stać się aktorami i wykreować aurę doświadczenia, którego faktycznie nie posiadają. Próba oszukania w taki sposób klientów zwróci się przeciwko Tobie i będzie Cię to prześladowało. Ludzie mogą wyczuć, kiedy ktoś jest nieuczciwy, a nawet te osoby, które Ci zaufały, prędzej czy później dowiedzą się prawdy o Tobie. Jeśli jesteś tak zdesperowany brakiem klientów, że musisz kłamać, aby ich pozyskać, to w ogóle nie powinieneś zakładać własnej firmy. Jeśli nie potrafisz zapewnić żadnej realnej wartości po godziwej cenie, to nie jesteś gotowy na otwarcie swojego biznesu. Najpierw rozwiń nieco swoje umiejętności.

#05 Zapominanie o relacji

Niekiedy łatwo jest zapomnieć, że umowa to nie relacja. Bez względu na to, ile paragrafów umieścisz na papierze, wszystko sprowadza się do relacji między ludźmi. Koniec końców umowa to tylko tusz na papierze. Często umów się nie przestrzega. Jednak jeszcze częściej ma to związek z kryzysem relacji. Wielu ludzi biznesu, tak mocno naciskali klientów, aby ci przestrzegali postanowień zawieranych umów, że całkowicie zniszczyli przez to relacje z nimi.
Nierzadko, gdy powstaje spór lub konflikt, można go rozwiązać rozmową twarzą w twarz. Wieści o tym, że klient nie wywiązuje się ze swych zobowiązań, stanowią pierwszy sygnał ostrzegający o zagrożeniu relacji. Powinieneś wówczas poświęcić dodatkowy czas, który jest niezbędny do rozwiązania problemu.

Jeśli relacja zostanie zniszczona, umowa Cię nie uratuje. Celem umowy jest wyraźne określenie praw i obowiązków każdej ze stron. Jednak to siła relacji, a nie strach przed dochodzeniem praw w sądzie, decyduje ostatecznie, że zapisy umowy są przestrzegane.

Najbardziej kreatywne i lukratywne interesy niemalże zawsze rozmijają się z postanowieniami zawartymi w umowach na papierze. Relacje biznesowe są podobne do relacji osobistych — są dynamiczne i podlegają nieustannym zmianom. Nie chodzi o to, że umowy spisane na papierze są zbędne, ale o to, że mają drugorzędne znaczenie w stosunku do relacji. Nie popełniaj błędu, zakładając, że finalizacja umowy, czyli de facto zrobienie interesu, jest tożsama z jej podpisaniem. Prawdziwe interesy polegają na relacjach. Utrzymuj więc swoje relacje biznesowe w dobrej formie, a nie będziesz musiał się martwić tak bardzo o to, co jest na papierze.

#06 Ignorowanie intuicji

Mógłbyś pomyśleć, że logika to siła napędowa całego biznesu. Nieprawda. Jeśli oprzesz wszystkie swoje interesy o twardą logikę i zignorujesz intuicję, prawdopodobnie nie staniesz się bogaty. Może będziesz sobie jakoś radził, ale nigdy nie wzniesiesz się na wyżyny.

Nigdy nie posługujemy się logiką w takim stopniu, jak nam się wydaje. Nie dysponujemy po prostu odpowiednią ilością danych, aby podejmować prawdziwie logiczne decyzje. Dlaczego? Ponieważ interesy są uzależnione od zachowań ludzkich, a my nie mamy logicznego systemu, aby te zachowania precyzyjnie przewidzieć. Niemożność przewidzenia, jak zachowają się inni ludzie w danej sytuacji, sprawia, że narzędzie, jakim jest logika, staje się czasem bezużyteczne. Wówczas przydatna staje się intuicja.

Jeśli z liczb wynika, że interes jest intratny, a intuicja przed nim ostrzega, to trudno sobie odpuścić. Intuicja jest kluczowym elementem każdego procesu decyzyjnego w biznesie. Skoro interesy bazują na relacjach, musisz się nauczyć odczytywać niewerbalne sygnały wysyłane przez osoby zaangażowane w jakiekolwiek interesy, które bierzesz pod rozwagę. Jeśli na tym etapie odczuwasz niepokój, wycofaj się. Jeśli czujesz pozytywną energię, wejdź w to.

#07 Smoking kontra strój biznesowy

W pewnych okolicznościach biznesowych stosowny jest określony poziom formalizmu. Jednak w większości sytuacji w biznesie nazbyt formalna postawa może stanowić przeszkodę. Relacje biznesowe funkcjonują najlepiej, gdy zachodzi dobra komunikacja międzyludzka.

Błędem według Boba Proctor jest zbyt sztywna forma, nawet w sytuacji, kiedy chcemy nawiązać nowe relacje biznesowe. Ludzie nie chcą budować relacji z bezosobowymi korporacjami czy innymi zimnymi podmiotami — zależy im wyłącznie na relacjach z innymi ludźmi. Traktuj swoje relacje biznesowe jak przyjaźnie z ludźmi. Zbyt formalne podejście buduje bariery, a bariery trzeba właśnie niszczyć, aby zbudować dobre stosunki biznesowe. Formalny styl może też być nieciekawy, czy wręcz nudny. Nie zależy Ci chyba na tym, żeby Twoi klienci ledwo znosili Twoje towarzystwo. Jeśli pokażesz swoją ludzką twarz i prawdziwą osobowość okraszoną poczuciem humoru, prawdopodobieństwo nawiązania dobrej relacji jest znacznie większe.

Wielu początkujących biznesmenów traktuje siebie zbyt poważnie. Wydaje im się, że „styl biznesowy” to bycie sztywnym, że to styl formalny i brak naturalności. Uważaj. Może to przyczyniać się do powstawania dziwacznych i niekomfortowych sytuacji, które spowodują, że Twoi klienci będą mieli opory przed robieniem z Tobą interesów. Nie bój się pokazać swojej osobowości. To sprawia, że ludzie się nieco odprężają. Ostatecznie będziesz czerpać o wiele większą przyjemność z pracy, jeśli przyciągniesz do siebie takich klientów, którzy będą chcieli z Tobą współpracować właśnie dlatego, że jesteś sobą. Nigdy więc nie bój się pokazać, kim jesteś naprawdę.

#08 Kreuj wartość

Najczęstszą pułapką myślową, w jaką wpadają przedsiębiorcy, jest mniemanie, że celem prowadzenia biznesu jest zarabianie pieniędzy. Cofnijmy się do samego początku, tu nie chodzi o pieniądze. Prawdziwym celem prowadzenia biznesu jest kreowanie wartości. W krótkim okresie może i będziesz w stanie zarabiać pieniądze bez tworzenia znaczącej wartości dodanej. Jednak w perspektywie długoterminowej taki model biznesu jest nietrwały.
Twój biznes musi zapewniać jakąś wartość, zarówno Tobie, jak i Twoim klientom. Im lepiej zrozumiesz naturę kreowanej przez siebie wartości, tym lepiej będziesz w stanie określić swoją grupę docelową. Nazbyt często przedsiębiorcy nie mają jasno sprecyzowanej wartości, którą zamierzają wytworzyć — chcą po prostu sprzedawać produkty. Świat nie potrzebuje więcej produktów — natomiast zawsze potrzebuje i pożąda nowej wartości. I w tym kierunku powinny pójść Twoje wysiłki

Choć kreowanie wartości ma fundamentalne znaczenie dla trwałości biznesu, nie jest jedynym zasadniczym czynnikiem. Powinieneś  jeszcze znaleźć sposób, by dostarczać tę wartość efektywnie pod względem kosztowym. Najprawdopodobniej Twoje pierwsze próby nie zaowocują rezultatami, których się spodziewałeś. Zmarnujesz zbyt dużo czasu, pieniędzy i innych zasobów, starając się wytworzyć i dostarczyć wartość.

Ale w porządku — cały czas się uczysz. Wiele firm tak właśnie zaczyna, a z czasem zyskuje większą biegłość i uczy się wydajnego funkcjonowania. To wszystko przed Tobą.

Słowo końcowe

Bycie przedsiębiorcą i zbudowanie firmy odnoszącej sukcesy wymaga znacznych wysiłków, lecz jest to także wspaniałe doświadczenie rozwojowe. Czasami będziesz żałować, że nie ma drogi na skróty, ale wyciągnięta nauka i zdobyte doświadczenie bardzo przybliżą Cię do celu, jakim jest prosperujący biznes i zbudowanie bogactwa.

Aby osiągnąć sukces w biznesie i życiu powinieneś robić, to czego inni nie robią, wierzyć w to, co inni kwestionują, i zaangażować się w utrzymywanie właściwego kursu. Spędzaj czas z ludźmi o podobnym nastawieniu i sposobie myślenia. Aby zostać bogatym, musisz to sobie najpierw postanowić. Stwórz przekonanie, a następnie działaj zgodnie z tym przekonaniem. Nie ma urodzonych zwycięzców ani urodzonych przegranych. Talent sam w sobie nigdy nie zastąpi ciężkiej pracy.

“Pamiętaj, że nie jest ważne, czy masz zamiar uruchomić nową działalność, kupić lub zbudować dom, kupić nowy samochód, objąć nowe stanowisko, ustanowić rekord w sprzedaży, czy ukończyć szkołę z wyróżnieniem. Cokolwiek to jest, musisz śmiało ruszyć naprzód i dążyć do osiągnięcia tego!”. –  Bob Proctor

Urodziłeś się bogaty. Czy jesteś gotów spieniężyć bogactwo, jakie w sobie masz?

Marzysz o tym, by zdobyć prawdziwą fortunę, ale obawiasz się, że może skończyć się na marzeniach? To, czy uda Ci się je zrealizować, zależy wyłącznie od Ciebie. Dzięki tej książce odkryjesz prawdziwy sekret budowania bogactwa. Nie znajdziesz tu złotych myśli o tym, jak zarobić milion w miesiąc, ale otrzymasz realistyczne strategie dotyczące tego, jak porzucić błędne wzorce myślenia i destruktywne zachowania na rzecz tych właściwych, które mogą przynieść Ci realny zysk.

Międzynarodowy bestseller Boba Proctora Urodziłeś się bogaty wiedzie cię przez wszystkie najważniejsze zasady, jakie powinieneś opanować, by móc odblokować przeogromne bogactwo potencjału, który w sobie masz.

Urodziłeś się bogaty. - Bob Proctor
Urodziłeś się bogaty. – Bob Proctor

Dowiesz się:

  • Czym sa pieniądze i jak możesz ich przyciągnąć do siebie więcej.
  • Jak zostać współtwórcą swojego przeznaczenia.
  • Jaką role w osiągnięciu sukcesu pełni wiara.
  • Jak tworzyć w umyśle obrazy dobrobytu, które przekształca się we wspaniałe rezultaty życiowe.
  • Co może sprowadzić na ciebie wszelką życiową obfitość.
  • Co to jest Prawo przyciągania – dlaczego niektórzy nieustannie przyciągają negatywne rezultaty, natomiast inni – same dobre rzeczy.
  • Jak wykorzystać metodę Ostrza noża, które pomoże zostać ci mistrzem w swojej dziedzinie.
  • Co to jest Próżniowe prawo dobrobytu – dlaczego musisz “odpuścić” stare, by zrobić miejsce dla “nowego”.

Jeśli więc jesteś gotowy na wielką zmianę, zapnij pasy i w towarzystwie tej książki udaj się w pełną doświadczeń podróż, która na zawsze odmieni Twoje podejście do pieniędzy. Poddaj uważnej analizie idee tu zawarte i zastosuj je mądrze. Przed Tobą stoi bowiem szansa na osiągnięcie wszystkiego, czego zapragniesz.

Sprawdź też: Nawyki milionerów. 10 nawyków szczęśliwości droga do bogactwa i sukcesu