W końcu się odważyłeś i podjąłeś bardzo ważną decyzję o rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu. Co teraz? Mam nadzieję, że masz już biznesplan i wiesz (mniej więcej), co robisz, ale kwestia Twojego mindsetu (nastawienia) jest równie ważna, a często lekceważona. Jakie są najważniejsze cechy dobrego przedsiębiorcy? Jak osiągnąć sukces w biznesie?

Pierwszą rzeczą, którą polecam każdemu, kto wkracza w jakiś nowy etap życia, albo generalnie chce coś zmienić na lepsze, jest całkowite przeprogramowanie swojego umysłu. Brzmi groźnie, ale nie martw się- nikt nie usunie Twojej osobowości. Chodzi o wzmocnienie zalet (lub stworzenie nowych) i pracę nad eliminacją wad.

Zanim zaczniesz podążać jakże krętą, wyboistą drogą do sukcesu, najpierw musisz mieć właściwy umysł- „umysł milionera„. Nawet, jeśli nie planujesz zarobić milionów, a „tylko” prowadzić swoją działalność. Chodzi o ogólny zestaw cech, które sprzyjają zdobywaniu pieniędzy. Jakie to cechy? Oto najważniejsze cechy odnoszącego sukcesy przedsiębiorcy.

 „Twoja postawa, a nie twoje predyspozycje, zadecydują o Twojej pozycji”. – Zig Ziglar

Jak osiągnąć sukces w biznesie? 5 najważniejszych cech dobrego przedsiębiorcy

#01 Ambicja

Oczywiście, nie ma nic ważniejszego dla przedsiębiorcy. Możesz chcieć zarabiać 10 tysięcy miesięcznie, ale możesz również celować w sto tysięcy, bo kto niby Ci zabroni? Im ambitniej, tym lepiej, bo nawet szalona i pozornie niemożliwa do zrealizowania wizja napędza Cię, by robić jeszcze więcej.

Doskonałym sposobem zwiększania ambicji jest wizualizacja. Codziennie przed snem poświęć chwilę, aby wyobrazić sobie, jak wspaniałe możesz mieć życie, gdy spełnisz jakieś ogromne marzenie. Sama ta wizja pcha do przodu, uwierz mi. Jeśli będziesz długotrwale kodował ją w umyśle, stanie się Twoim motorem napędowym. Doskonale mówi o tym książka polskiego autora, Dawida Piątkowskiego, pt. „Wybitność to Kwestia Wyboru„, którą niesamowicie polecam, bo aż wgniata w fotel (albo w asfalt, bo lubię biegać i słuchać audiobooków- pożyteczne z pożytecznym).

„Nie bój się zrezygnować z tego, co dobre, by iść za czymś wielkim”. – John D. Rockefeller

#02 Kreatywność

To druga, bardzo pożądana cecha. Nawet, jeśli Twój biznes pozornie jej nie wymaga. Świat zmienia się tak niesamowicie szybko, że Twoja konkurencja Cię po prostu zje i wypluje bez przeżuwania, jeśli nie wykażesz się chociaż odrobiną kreatywności i nie zrobisz czegoś, czego nie ma nikt inny, co Cię wyróżni.

Kreatywność „ćwiczy się” każdą aktywnością, która wymaga kreatywności. Proste, nie? Napisz coś. Nawet totalnie abstrakcyjny zbiór przemyśleń spod prysznica, który wyrzucisz do kosza (choć polecam go jednak zachować, bo może kiedyś wyjdzie z tego książka, gdy będziesz dodawać jedną linijkę (jedno przemyślenie) dziennie?

Inspiruj się kreatywnymi osobami i ich pomysłami. Gdy mam problem, lubię myśleć „Co by zrobił Elon Musk w tej sytuacji? Albo Da Vinci?”. Zdziwisz się, na ile nowych pomysłów tak wpadniesz. Dużo czytaj- to też zwiększa zasób kreatywności, bo mózg rzadko sam z siebie coś wymyśla, a częściej operuje na tym, co zna i to „mieli”.

„Kreatywność jest wyjściem poza wyobraźnię, bo wymaga, żeby daną rzecz rzeczywiście wykonywać, a nie tylko myśleć o niej”. – Ken Robinson

#03 Etyka

Kolejna cecha to etyka niestety bardzo często pomijana w biznesie, a szkoda. Wyzyskujesz swoich pracowników, byle tylko dorobić się nowego merca, jak wąsaty Janusz Biznesu? Na 110% cię nienawidzą, kradną, co mogą, mówią o Tobie źle, a co najgorsze- nie pracują na sto procent. Nie wyobrażasz sobie, jak bardzo to stopuje rozwój firmy.

Bądź dobry dla nich, a będą dobrzy dla Ciebie. Wytrzymasz pierwszy rok bez mercedesa, spokojnie. Drugi może jakoś też. Za to trzeci, czwarty i dziesiąty rok wynagrodzą Ci to po stokroć. Wiesz dlaczego ? Bo stworzysz potęgę- firmę opartą na zaufaniu, szacunku i przede wszystkim na zmotywowanych pracownikach, którzy czują się częścią czegoś większego i chcą pomóc temu czemuś odnieść sukces, a nie niewolnikami- jak w firmach Januszy biznesu.

„Jest jedna, ważna zasada dla przedsiębiorcy: Stwórz najlepszą możliwą jakość, przy najniższym możliwym koszcie, płacąc najwyższe możliwe wynagrodzenie”. – Henry Ford

#04 Bardzo duża wytrwałość

Myślisz, że będzie łatwo? Możesz już zamykać swoją firmę-kogucik w cholerę. Jesteś gotowy na trudności? Masz stalowe nerwy? Gratulacje, zapewne osiągniesz sukces. Dlaczego tak ważne jest mentalne przygotowanie się na porażki i trudności? Ponieważ, mówiąc wprost, w swojej firmie na pewno przeżyjesz bardzo trudne chwile. Wszyscy właściciele firm przechodzą przez jakieś problemy. Tak już po prostu jest.

Sukces rzadko przychodzi łatwo i pomimo niektórych tak zwanych historii sukcesu z dnia na dzień, o których czasami słyszysz. Nieoczekiwane sukcesy są w rzeczywistości niesamowicie rzadkie, a większość ludzi szalenie bogatych to po prostu ludzie, którzy do szaleństwa lubią pracować, nie boją się wyzwań, ryzyka i trudności.

Nie wierzysz? Dowolna biografia Elona Muska da Ci mocno do myślenia. Jasne, możesz szukać drogi na skróty, może nawet ją znajdziesz. Jeśli chodzi o szukanie innowacji, wręcz zalecam robienie tego. Ale nie zapominaj, że czasami po prostu „najłatwiejszym” wyjściem jest pogodzenie się z tym, że nie ma łatwego wyjścia i dana rzecz wymaga tysiąca przepracowanych godzin.

„Na ścieżce przedsiębiorczości upór w dążeniu do celu jest najważniejszy”. – Aliko Dangot

#05 Wiara w siebie

Jeśli jesteś żonaty lub mieszkasz z kimś, nie oczekuj dużo wsparcia, pocałunków i uścisków w tych nieuniknionych trudnych czasach, jakie pojawią się w Twojej firmie. Ludzie mogą się z Ciebie śmiać, mogą nakłaniać Cię, byś zamknął firmę i dla własnego dobra zatrudnił się jako obieracz cebuli za minimalną krajową, bo to takie fajne.

Smutna prawda jest taka, że większość ludzi ma śmiesznie małe ambicje. Lwia część społeczeństwa jest przyzwyczajona do trybu pracy dla kogoś, nawet tej niewdzięcznej. Nie są gotowi na ryzyko czy samodzielność, ale na tyranie jak wół do „osranej śmierci” już tak.
Wielu z nich marzy o założeniu własnej firmy, ale po prostu nie mogą znaleźć na to odwagi. Zamiast tego będą cię obserwowali krytycznym okiem, mając cichą nadzieję, że poniesiesz porażkę, aby mogli uzasadnić własne obawy i niepewność związaną z byciem przedsiębiorcą.

Tak więc jeśli oczekujesz wsparcia i zachęty ze strony rodziny i przyjaciół, prawdopodobnie będziesz rozczarowany. Nie chcę być złym prorokiem, ale tak po prostu jest. Najprawdopodobniej usłyszysz wiele negatywnych opinii i komentarzy na temat tego, że musisz szukać „prawdziwej pracy”, a nie „się wygłupiać”.

To jest ten punkt, w którym będziesz musiał zajrzeć głęboko w siebie, pytając- czy naprawdę w to wierzę? Czy wierzę w samego siebie? Czy moje życie jest warte tyrania za 20 PLN na godzinę, czy może jednak czegoś więcej? Dlatego tak ważne jest przeprogramowanie umysłu. Pomoże Ci to pozostać skupionym i pozytywnym. A jeśli masz szczęście mieć rodzinę i przyjaciół, którzy cię wspierają, tym lepiej!

„Jeśli chcesz się rozwinąć, musisz zrobić coś innego niż większość ludzi”. – Lakshmi Mittal

Aby nauczyć się tej niezłomnej pewności siebie i wiary w swoją firmę i samego siebie, zapoznaj się z dwiema książkami, które uważam za absolutną podstawę, jeśli w ogóle myślisz o sukcesie. Te książki to „Myśl i bogać się” Napoleona Hilla i „Magia myślenia na dużą skalę” dr. Davida Schwartza.

Łatwo kupisz je przez Internet w dowolnej formie- czy to audiobooka czy ebooka. Pamiętaj, że wiedza jest podstawą sukcesów, a książki- podstawowym źródłem wiedzy.

„Jeśli nie zrealizujesz swojego marzenia, ktoś inny zatrudni cię, abyś pomógł mu zrealizować jego marzenie”. – Dhirubhai Ambani

Sprawdź też: Przedsiębiorczość. 9 mitów współczesnej przedsiębiorczości

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj