Pytania to potężne narzędzia, które pozwalają dotrzeć do sedna sprawy. Siła pytań ma potencjał, by w nieoczekiwany i zachwycający sposób odmienić rozmowę. Dobre pytania są w stanie zakwestionować nasze obecne myślenie. Pozwalają zdefiniować problem oraz inaczej na niego spojrzeć. Pytania rewidują nasze założenia i zmuszają do porzucenia tradycyjnego sposobu myślenia. Motywują do nauki i odkrywania. Skłaniają do refleksji i przypominają o tym, co w życiu najważniejsze. Właściwe pytania mają siłę i moc, która prowadzi do uzyskania właściwych odpowiedzi.
Peter Drucker, był ekspertem do spraw zarządzania, a także znanym pisarzem i wykładowcą akademickim. Wielu uważa go za jednego z najwybitniejszych myślicieli i teoretyków zarządzania XX wieku. Prawdopodobnie nie ma drugiej osoby w historii, która wywarła większy wpływ na rozwój współczesnej praktyki zarządzania korporacjami i organizacjami non profit.
Drucker był znany z tego, że zamiast doradzać i podawać „na tacy” gotowe rozwiązania w rozmowach lubił zadawać proste, lecz głębokie pytania. Miały one skłonić rozmówcę do samodzielnego myślenia, wyciągania własnych wniosków i znalezienia najlepszego rozwiązania.
Drucker szczególnie często zadawał pięć jego zdaniem najważniejszych pytań. Był zdania, że aby odnieść sukces jako organizacja, zarząd i kierownictwo musi dysponować przemyślanymi i jasnymi odpowiedziami na te pytania. Pytania te sprawdzają się nie tylko w biznesie i zarządzaniu firmą, ale są też niezwykle ważne dla każdego z nas, na poziomie osobistym. Oto pięć najważniejszych pytań pytań Petera Druckera, które sprawią, że zastanowisz się nad swoim życiem. Wykorzystaj potencjał dobrych pytań! Zaczynamy!

Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie. – Peter Drucker

Siła dobrych pytań! 5 najważniejszych pytań Petera Druckera, na które trzeba sobie odpowiedzieć, nie tylko w biznesie ale i w życiu.

#01 Jaka jest twoja misja?

Przede wszystkim według Druckera trzeba zastanowić się i sformułować misję organizacji. Każdy z nas na poziomie osobistym również powinien rozważyć i określić swoją życiową misję.
W swojej misji postaraj się odpowiedzieć na kilka istotnych pytań. Kim jestem? Jakie wartości są dla mnie najważniejsze? Co sobą reprezentuję? Co chcę osiągnąć w życiu? Jak powinienem traktować ludzi wokół siebie? Jak sam chcę być traktowany? Jaki jest mój życiowy cel?
Przemyśl swoją misję. A następnie ją zapisz. Misja pomoże Ci określić, kim jesteś. Powiedz sobie, kim jesteś, i rób to, co powiedziałeś. Kiedy skończysz pracę nad osobistą misją, będziesz wiedział dokładnie w jakim celu jesteś na tym świecie i jaki jest tak naprawdę sens Twojego życia.

#2 Kim jest twój klient?

Kolejną niezwykle ważną zdaniem Druckera kwestią, jest świadomość tego, kim jest twój klient. Z perspektywy osobistej oznacza to, że powinieneś świadomie zdefiniować, z kim chcesz spędzać czas i jakie relacje budować.
Z jakimi ludźmi chcesz wchodzić w interakcje? Czy są to osoby bliskie Ci pod względem zainteresowań i wartości? Czy Ci ludzie dodają Ci siły, sprawiają, że stajesz się lepszym człowiekiem? A może Cię osłabiają i „ciągną w dół”? Jak wpływają na Twój rozwój, poziom energii i podekscytowania życiem?

#03 Jaka jest wartość klienta?

Zgodnie z filozofią życiową Druckera, aby biznes miał w ogóle znaczenie, trzeba dążyć do zaspokajania potrzeb klienta.
Odnosząc to pytanie do siebie oznacza to, że powinieneś zrozumieć, co jest ważne dla dla ludzi wokół Ciebie. Twoich przyjaciół, rodziny i znajomych. Jakie są ich cele i priorytety? Co sobie cenią w relacji z tobą?

#04 Jakich oczekujesz rezultatów?

To co robisz i na co poświęcasz czas powinno mieć jakiś cel. Działania powinny przynosić konkretne efekty i wartościowy rezultat.
Na poziomie osobistym możemy mówić o oczekiwaniach. Czy osoby z twojego otoczenia wiedzą, jakie są twoje oczekiwania? Jeśli masz dzieci, czy wiedzą, czego oczekujesz? A twój partner życiowy czy małżonek? Szef? Współpracownicy i koledzy z pracy? Czy wiesz, czego wszyscy Ci ludzie oczekują od ciebie? Czy zapytałeś ich, czego potrzebują?

#05 Jaki masz plan?

Bez względu na to, czy chodzi o biznes i organizację, czy o osobę. Określiłeś swoją misję. To, co sobą reprezentujesz. Masz jasność, z jakimi ludźmi chcesz wchodzić w relacje. Zrozumiałeś, co ceni sobie każda osoba, co jest dla niej ważne. A ludzie wiedzą, czego się mogą po tobie spodziewać i czego ty oczekujesz. Pozostaje jeszcze do zrobienia bardzo ważny krok.
Powinieneś określić plan działania. Zdefiniować krótko, średnio- i długoterminowych działania, które doprowadzą Cię do osiągnięcia Twojego celu. Tylko w ten sposób dojdziesz tam, dokąd chcesz zajść. Bez celu i planu możesz dotrzeć dokądkolwiek albo wręcz nigdzie. Jasno określony cel, wdrożony w życie plan i działanie to podstawa sukcesu. Nie ma innej równie skutecznej drogi, aby osiągnąć to czego się naprawdę pragnie. Aby spełnić swoją misję.

„Plany to tylko dobre chęci, chyba że natychmiast przekształcają się w ciężką pracę”. – Peter Drucker

Uwagi końcowe

Oto poznałeś najważniejsze pytania Petera Druckera o misję, ludzi, wartości, oczekiwania i plan działania. Możesz je zadawać swoim rozmówcom, ale też zadaj je sobie. Odnieś te pytania do własnego życia. Pomyśl i odpowiedz sobie na pytania:
#01 Jaka jest moja misja?
#02 Jakie są najważniejsze relacje, w które chcę zainwestować?
#03 Jakie są moje podstawowe priorytety i cele najbliższych mi osób?
#04 Jakie są moje oczekiwania wobec osób z mojego otoczenia i czego one ode mnie oczekują?
#05 Jaki mam plan działania?
Zastanów się nad swoim życiem. Wykorzystuj te 5 pytań jako wskazówki, bodziec do przemyśleń i działania!

Czy jesteś gotów, aby wykorzystać siłę dobrych pytań?

Co mają ze sobą wspólnego ludzie sukcesu? Z reguły wiedzą, jak zadawać dobre pytania. Wykorzystanie siły i potencjału pytań może zdecydowanie zwiększyć twoją skuteczność zawodową i osobistą. Aby rozwinąć swoje umiejętność zadawania właściwych pytań sięgnij koniecznie po książkę Siła dobrych pytań, którą napisali Andrew Sobel i Jerold Panas. To książka o wielkiej sile!

Andrew Sobel i Jerry Panas wydobyli ze sztuki komunikacji umiejętność stanowiącą jej istotę – formułowanie i zadawanie właściwych pytań we właściwej chwili. Ich książka Siła dobrych pytań, dostępna jest po polsku dzięki wydawnictwu Studio Emka w tłumaczeniu Małgorzaty Małeckiej. Zawiera ona ponad 300 pytań, dzięki którym zbudujesz głębsze relacje z innymi ludźmi, ale też lepiej rozumiesz samego siebie.
Siła dobrych pytań - Andrew Sobel Jerold Panas
Siła dobrych pytań – Andrew Sobel Jerold Panas

Siła dobrych pytań to inspirujący i praktyczny przewodnik dla każdego – sprzedawców, kadry kierowniczej, właścicieli biznesów, osób odpowiedzialnych za rozwój, a nawet rodziców. Jerry Panas i Andrew Sobel przekazują nam cenną wiedzę na temat tego, jak zadawać najlepsze pytania w sposób, który pozwoli uzyskać najbardziej przenikliwą odpowiedź.

Każdy rozdział książki zawiera opis rozmowy lub sytuacji, która uległa całkowitej przemianie dzięki sile jednego lub kilku dobrych pytań. Autorzy wykorzystali przykłady z życia wzięte, aby pokazać jak i kiedy używać tych pytań i jakie korzyści możemy dzięki nim uzyskać.
Kto pyta, nie błądzi. Kto nie pyta, nigdy się nie dowie. Wykorzystaj siłę dobrych pytań, aby odmienić na lepsze swoje rozmowy, a być może i życie!

„Gdy kiedykolwiek dochodzi do jakiegoś osiągnięcia, jest to dziełem – jak się przekonałem – monomaniaka opanowanego obsesją misji”. – Peter Drucker

Sprawdź też: Jak zadawać lepsze pytania i myśleć krytycznie? Pytania sokratyczne

A jaka jest Twoja misja?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj