Dopadł cię leń? Wszyscy mamy chwile, kiedy sięgnięcie po pilota wydaje się być szczytem naszych możliwości, a z wypiciem szklanki wody czekamy, aż ktoś z domowników będzie akurat przechodził do kuchni i nam ją poda. Zmęczenie materiału jest jak najbardziej naturalne i każdy z nas powinien potrafić sobie na te chwile pozwalać. Problem zaczyna się jednak, kiedy taki styl życia bierze nad nami górę i ciężko jest nam wrócić na poprzednie tory produktywności. Nasza motywacja spada. Założenia i cele przestają mieć znaczenie. A my sami możemy nabawić się wrażenia, że nie mamy po co się starać. Lenistwo nie jednak rzeczą, której skorygować nie idzie. Jeśli tylko nieco nad sobą popracujemy i zastosujemy pewnego rodzaju sposoby, możemy spędzać na kanapie zdecydowanie mniej czasu. Jak przezwyciężyć lenistwo? Oto pięć sposobów, które pozwolą ci zacząć działać. Zaczynamy!

„Sądzimy, że abyśmy byli szczęśliwi, potrzebujemy dobrej kanapy. Kanapy, która pomoże nam żyć wygodnie, spokojnie, całkiem bezpiecznie. […] „Kanapa-szczęście” jest prawdopodobnie cichym paraliżem, który może nas zniszczyć najbardziej; bo po trochu, nie zdając sobie z tego sprawy, stajemy się ospali, ogłupiali, otumanieni, podczas gdy inni – może bardziej żywi, ale nie lepsi, decydują o naszej przyszłości”
– Papież Franciszek

Jak pokonać lenia? 5 sposobów, by przezwyciężyć lenistwo i zacząć działać

#01 Określ przyczyny swoje lenistwa

Całą przygodę z wracaniem na jasną stronę mocy powinniśmy zacząć od uświadomienia sobie, dlaczego staliśmy się leniwi i czemu wciąż w tym trwamy. Powodów może być mnóstwo. Najczęściej spotykamy się z lenistwem, które jest zwyczajnie spowodowane zmęczeniem lub przytłoczeniem. Nawał obowiązków może skutecznie obniżyć naszą motywację do działania. Jest też opcja, że po prostu straciliśmy inspirację i powód do działania.

Jeśli cel, który sobie obieramy, oddala się lub praca, którą wykonujemy, nie daje nam satysfakcji, spędzenie dnia przed telewizorem wydaje się być zdecydowanie bardziej kuszącą opcją. Rozeznanie się w swoich problemach znacznie ułatwi nam drogę do ich rozwiązania. Dlatego właśnie od tego punktu powinniśmy zacząć.

#02 Zrób listę tego co musisz zrobić

Pewne założenia psychologii stwierdzają, że jedną z najbardziej motywujących sposobów na wykonywanie zadań jest robienie list tego, co musimy zrobić. Skreślanie, zaznaczanie kolorami i dopisywanie szczegółów do kolejnych pozycji sprawia, że odbieramy tę listę jako dopełnienie obowiązku. A co za tym idzie staramy się skreślać z niej jeszcze więcej pozycji. Dodatkowo, ucząc się nadawania priorytetów kolejnym zadaniom, jesteśmy w stanie tak zagospodarować czas, aby na wszystko nam go wystarczyło, a ważność poszczególnych czynności nie nałożyła się na siebie.

Pamiętajmy, że kilka niezwykle trudnych lub podobnych czynności robionych kolejno po sobie, może przynieść zmęczenie, znużenia i stratę zaciekawienia tematem. Możemy trudniejsze zadania wykonywać rano, bo wtedy mamy najwięcej energii i najlepsze możliwości do skupienia się. Te lżejsze lub mniej ważne zostawmy sobie na później.

Sprawdź: Lista rzeczy do zrobienia. Dlaczego nie realizujesz zadań z listy „To Do”

#03 Wprowadź system nagród i kar

System nagród i kar może być efektywnie wykorzystywany nie tylko w przypadku wychowywania dzieci, ale także w momencie walki z własnym lenistwem. Nasza podświadomość, nawet jeśli nie określamy się materialistami, ucieszy się z nagrody za dobrze wykonane zadanie. Tak samo jest z karami. Jeśli wiemy, że jest szansa na to, że się pojawią, wykonujemy zadania szybciej i bardziej skrupulatnie.

O ile dawanie sobie samemu nagród nie powinno przychodzić nam z większą trudnością, tak z określaniem kar może nie być już tak kolorowo. W tym momencie z pomocą może przyjść jakakolwiek bliska nam osoba. Jeśli będzie wiedziała, że ma się to dziać dla naszego dobra i ma pomóc w wykonywanych przez nas czynności, na pewno weźmie w tym udział.

Kary brzmią dość poważnie, natomiast mają mieć jedynie taki wydźwięk. Jeśli naszym zwyczajem jest zakup dobrej kawy każdego ranka, to karą może być jej brak w wybranym przez drugą osobę dniu. Są to niewielkie rzeczy, które na pewno zmotywują nas do działania.

#04 Przygotuj miejsce do pracy

Przygotowanie miejsca pracy lub nauki również będzie świetną zachętą do tego, żeby w końcu z niego skorzystać. Ludzie zazwyczaj dobrze czują się w uporządkowanych przestrzeniach. Przygotujmy więc wszystko, co pozwoli nam dobrze czuć się na przykład przy biurku i pozwoli myśleć o tym miejscu pozytywnie. Odłóżmy rozpraszacze w postaci telefonu czy czasopism i połóżmy tylko to, co pomoże nam w pracy.

Co ciekawe, jeśli wykorzystujemy to samo pomieszczenie przez dłuższy okres, dobrą praktyką jest robienie niewielkiego przemeblowania od czasu do czasu. Po to, aby poczuć się jak w nieco innej przestrzeni. To także dodaje chęci do przebywania w tym miejscu i odkrywania go na nowo. Dzięki temu nasza motywacja osiągnie zdecydowanie wyższy poziom.

Sprawdź: 5 kroków do czystości i dobrej organizacji miejsca pracy

#05 Poćwicz

Wprowadźmy do naszej dziennej rutyny więcej aktywności fizycznej. Nie od dziś wiadomo, że im więcej rzeczy mamy do zrobienia w ciągu dnia, tym szybciej wykonujemy poszczególne zadania i znajdujemy dla nich czas. Wiedząc, że w planie dnia czeka nas jeszcze trening, zadbamy o wykonanie wszystkiego wcześniej tak, aby mieć niego czas.

Ćwiczenia i ruch powinny być codziennym elementem rutyny każdego człowieka, jednak w praktyce nie wygląda to niestety tak dobrze. Podziękuje nam za to nie tylko nasze ciało, które będzie sprawniejsze, ale także umysł. Powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch” nie wzięło się znikąd. Dokładając do tego odpowiednio zbilansowaną dietę, jesteśmy w stanie dostarczyć sobie energii do działania, która skutecznie pokona lenistwo.

Sprawdź: Jak ćwiczenia wpływają na Twoje życie?

Uwagi końcowe

Każdy z nas ma prawo do odrobiny lenistwa i to nie tylko wtedy, kiedy od rana do nocy zapracowuje się za dwóch. Problem pojawia się jedynie wówczas, gdy stanowi ono większą część naszego życia i prowadzi do kolejnych zmian w naszej psychice. Musimy uświadomić sobie, z czym mamy do czynienia. Postarać się temu zaradzić, bo jedynie w ten sposób jesteśmy w stanie wrócić na drogę produktywności i szczęśliwego życia.

„Lenistwo traci, praca zyskuje ostrożna, Nie odkładaj na jutro, co dziś zrobić można”. – Franciszek Karpiński

Sprawdź też: 7 sposobów na zdobycie i utrzymanie motywacji