Czy wiesz, że istnieje sposób, który uczyni wszystkie twoje relacje z innymi ludźmi jeszcze lepszymi? Jest nią słuchanie! Samo słuchanie jednak nie wystarczy. Bo między słuchaniem, a słyszeniem jest ogromna różnica. Trzeba wiedzieć jak słuchać skutecznie, jakie pytania zadawać i jak postępować, kiedy już zrozumiesz swojego rozmówcę.  Chodzi o to by naprawdę wejść w jego rzeczywistość. Oto siedem typów słuchaczy, których możesz spotkać i wskazówki jak się z nimi komunikować. A także, co robić, gdy sam stajesz się jednym z mniej skutecznych słuchaczy.

„Sztuka konwersacji polega na słuchaniu”. – Malcolm Forbes

7 typów słuchaczy – jak się z nimi komunikować i samemu być lepszym słuchaczem

#01 Rozproszeni

Tego typu słuchacz wydaje się stale czymś zaabsorbowany, cały czas rozgląda się wokół siebie albo robi coś innego, niż należałoby oczekiwać. Osoby rozproszone, nazywane również wielozadaniowymi, nie potrafią siedzieć spokojnie i słuchać.

Kiedy rozmawiasz z rozproszonym słuchaczem, możesz zapytać: „Czy to dla ciebie dogodny moment na rozmowę?” albo: „Potrzebuję na chwilkę twojej uwagi na wyłączność”. Zacznij od stwierdzenia, które przyciągnie uwagę takiej osoby. Mów zwięźle i szybko przechodź do sedna sprawy. Dlatego, że rozproszony słuchacz potrafi się skupić tylko na krótko.

Jeśli stajesz się słuchaczem rozproszonym, pamiętaj, aby przerwać to, czym się właśnie zajmujesz, kiedy ktoś chce z Tobą porozmawiać.

#02 Odklejeni

Ten typ słuchacza zamiast słuchać “śni na jawie”. Tacy słuchacze podczas rozmowy są obecni fizycznie, ale nie psychicznie. Zdradza to tępy wyraz ich twarzy. Bujają w obłokach albo myślą o czymś zupełnie innym.

Rozmawiając z odklejonym słuchaczem, od czasu do czasu zwracaj się bezpośrednio do niego i pytaj, czy rozumie, co mówisz. Podobnie jak w przypadku rozmowy z rozproszonym słuchaczem zacznij od stwierdzenia, które przyciągnie jego uwagę. Mów zwięźle i na temat, bo i on potrafi się skupić tylko na krótko.

Kiedy zauważasz, że stajesz się słuchaczem odklejonym, staraj się zachowywać jak dobry słuchacz. Spróbuj się skoncentrować, utrzymuj kontakt wzrokowy, pochyl się w stronę rozmówcy i okazuj mu zainteresowanie, zadając pytania.

#03 Przerywający

Ten typ słuchacza tylko czeka, by móc się włączyć i zabrać głos. Jest gotowy się wtrącić w dowolnym momencie. Przyczajony, wypatruje odpowiedniego momentu w wypowiedzi
rozmówcy, aby ją dokończyć za niego. Nie słucha go jednak, ale skupia się na odgadywaniu, co ten powie za chwilę, oraz na tym, co sam chce powiedzieć.

Gdy rozmawiasz z przerywającym słuchaczem, wówczas w momencie, kiedy ten się wtrąca, natychmiast zamilknij i pozwól mu mówić. W przeciwnym razie nie będzie Cię słuchać wcale. Kiedy skończy, możesz wyrazić uznanie dla jego komentarza, a następnie powiedzieć: „Jak mówiłem wcześniej…”, aby uświadomić mu fakt przerwania Ci wypowiedzi.

Jeśli stajesz się słuchaczem przerywającym, pamiętaj, by przeprosić za każdym razem, kiedy się zorientujesz, że wchodzisz w słowo rozmówcy. W ten sposób pogłębisz swoją świadomość tego nawyku.

#04 Olewający

Tego typu osoby, kiedy słuchają, trzymają dystans i najczęściej nie okazują emocji. Wydaje się, że jest im obojętne, co rozmówca ma do powiedzenia. Nawet jeśli same nie mówią tego wprost, to jednak ich mowa ciała i zachowanie przekazują jasny komunikat, że ogóle nie są zainteresowani tym, co się do nich mówi.

W rozmowie z olewającym słuchaczem ubarwiaj to, co mówisz, i zadawaj mu pytania, by pozostał zaangażowany.

Gdy łapiesz się na tym, że wchodzisz w rolę słuchacza olewającego, skoncentruj się na komunikacie jako złożonej całości, a nie tylko na jego warstwie werbalnej. Pamiętaj, by „słuchać” także za pomocą oczu, uszu i serca. Zwracaj uwagę na mowę ciała i staraj się zrozumieć, dlaczego właśnie ta osoba chce porozmawiać właśnie z Tobą na właśnie ten temat.

#05 Wojujący

Wojujący słuchacz jest wrogo nastawiony i niekulturalny, nie słucha po to, by rozumieć. Słucha po to, by zdobyć argumenty przeciwko rozmówcy. Tego typu osoba jest zawsze uzbrojona i gotowa do „wojny”. Lubi nie zgadzać się z innymi oraz ich obwiniać.

Kiedy rozmawiasz z wojującym słuchaczem, pamiętaj, aby w momencie, kiedy zaczyna protestować albo Cię obwiniać, patrzeć naprzód, nie wstecz. Mów o tym, że nie trzeba się zgadzać w 100%, ale do pewnego stopnia. Możesz też mówić o tym, co warto zrobić inaczej następnym razem.

Jeśli stajesz się wojującym słuchaczem, włóż świadomy wysiłek w to, aby wczuć się w sytuację rozmówcy oraz zrozumieć, zaakceptować i uznać zasadność jego punktu widzenia.

#06 Analizujący

Tego typu osoby stale odgrywają role analityków, psychologów bądź terapeutów i zawsze są gotowe spontanicznie udzielać rad rozmówcom. Uważają się za świetnych słuchaczy i uwielbiają pomagać. Cały czas funkcjonują w trybie „analizuję, co mówisz, i chętnie
pomogę ci rozwiązać twój problem”.

Rozmowę z analizującym słuchaczem możesz zacząć następująco: „Chcę ci tylko coś powiedzieć i zapytać cię o opinię. Nie proszę o radę”.

Kiedy zauważasz, że stajesz się słuchaczem analizującym, spuść z tonu i zrozum, że nie wszyscy szukają odpowiedzi, rozwiązań czy rad. Część osób chce po prostu przegadać swoje pomysły z innymi, ponieważ to pomaga im zobaczyć je wyraźniej.

#07 Zaangażowani

Typ zaangażowany to świadomie skoncentrowany słuchaczy. Takie osoby „słuchają” za pomocą oczu, uszu i serc oraz starają się postawić samych siebie w sytuacji rozmówców.
Słuchanie najwyższej próby: ich umiejętności w tym zakresie zachęcają rozmówców do mówienia, do szukania własnych rozwiązań, do rozwijania omawianych pomysłów.

Gdy rozmawiasz z zaangażowanym słuchaczem, pamiętaj, aby docenić jego uwagę. Podziękuj mu za zainteresowanie, jakie okazuje Tobie i poruszonemu przez Ciebie tematowi.

Jeśli zazwyczaj jesteś słuchaczem zaangażowanym, niech tak zostanie. Inni szczerze to w Tobie cenią.

Uwagi końcowe

Oto poznałeś siedem typów słuchaczy. Nikt z nas nie jest w stanie być przez cały czas zaangażowanym słuchaczem. Właściwości naszej uwagi zmieniają się bowiem w czasie: od pełnej koncentracji na tym, co się do nas mówi, przez wybiórczość po rozproszenie.  Warto jednak się starać i rozwijać w sobie umiejętność aktywnego słuchania. Słuchanie to prawdomównie jedna z najcenniejszych umiejętności jakie możesz zdobyć. Gdy naprawdę słuchasz, co mówi Twój rozmówca i bierzesz pod uwagę nie tylko słowa, ale cały kontekst wówczas budujesz silną relację.

Skuteczne słuchanie jest sztuką, którą da się opanować!

Chce wiedzieć jak słuchać, aby zrozumieć, co druga osoba tak na prawdę chce powiedzieć, a nie tylko słowa które wypowiedziała? Chcesz odkryć jak słuchać tak aby twój rozmówca poczuł się wysłuchany i aby dzięki temu był w stanie usłyszeć też Ciebie? Skuteczne słuchanie jest sztuką, którą da się opanować. Sięgnij więc po książkę Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji i stań się mistrzem słuchania.

Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji. - Dale Carnegie
Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji. – Dale Carnegie

Ten wydany przez Onepress Sensus i przetłumaczony na polski przez Katarzynę Rojek poradnik kontynuuje i wzmacnia idee i życiową filozofie słynnego Dala’a Carnegiego.  Prawdopodobnie jednego z najlepszych słuchaczy i mistrzów komunikacji. Jego książka Jak zjednać sobie ludzi jest wciąż jedną z najlepiej sprzedających się książek na świecie. A zasady Dala’a Carnegiego stanowią podstawę działania Dale Carnegie Training, które kontynuuje i promuje jego spuściznę.

Dzięki książce Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji zrozumiesz zasady komunikowania się. Dowiesz się, jakie przeszkody po stronie nadawcy i odbiorcy utrudniają odpowiednie zrozumienie siebie nawzajem. Prędko się zorientujesz, że kluczowe znaczenie ma opanowanie sztuki słuchania i że można się jej nauczyć.

Odkryj sprawdzone koncepcje i zasady, aby prawdziwie dotrzeć do istoty słuchania. Stań się wzorem dobrego słuchacza!

„Kiedy ktoś mówi, słuchaj całym sobą. Większość ludzi wcale nie słucha”. – Ernest Hemingway

Sprawdź też: Jak na zaufaniu budować dobre relacje z ludźmi? Kluczowe zasady silnych relacji.

A jak jest u Ciebie? Czy jesteś aktywnym słuchaczem?