6 sposobów co robić aby ludzie nas lubili

0
7740
rosnijwsile.pl Co robić aby ludzie nas lubili? Jak być lubianym?
rosnijwsile.pl Co robić aby ludzie nas lubili? Jak być lubianym?

Co robić aby ludzie nas lubili? Znalezienie sposobów na sprawienie, by ludzie Cię lubili może brzmieć na początku trochę dziwnie. Nikt nie chce być osobą, która nie wie, jak sprawić, by ludzie ją polubili, która nie wie jak się zaprzyjaźnić. Wiele osób uważa, że ma wystarczająco dobre umiejętności społeczne, więc po co zawracać sobie nimi głowę?

Po przeczytaniu fantastycznej książki „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” Dale’a Carnegiego, zdasz sobie jednak sprawę, że nawet jeśli wszyscy jesteśmy do pewnego stopnia istotami społecznymi, wciąż jest wiele rzeczy, których możemy się nauczyć w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej i poprawić w zakresie naszej interakcji z innymi. 6 sposobów na sprawienie, aby ludzie Cię lubili, jakie opisano w książce Carnegiego, jest zatem pomocne dla każdego, kto chce być lepszym przyjacielem, lepszym współpracownikiem, lepszym współmałżonkiem lub po prostu lepszą i bardziej empatyczną osobą.

Spotykając ludzi musisz się autentycznie cieszyć, jeśli chcesz, aby oni także cieszyli się ze spotkania z tobą.
– Dale Carnegie

Oto 6 sposobów, aby ludzie Cię lubili:

#1 Okazuj ludziom szczere zainteresowanie

Co ludzie kochają bardziej niż cokolwiek innego na świecie? Kochają samych siebie. Różne wyliczenia pokazują, że jednym z najczęściej wypowiadanych słów jest „ja”. Ludzie lubią rozmawiać o sobie, swoim życiu, hobby, rodzinie, swoich pasjach, swoim biznesie itp.

Jeśli więc szukasz sposobów na lepszą relację, najważniejszą zasadą jest okazywanie szczerego zainteresowania swojemu rozmówcy.

Pamiętając imię danej osoby, zadając  pytania, które zachęcają do mówienia o sobie, aby odkryć ich zainteresowania i pasje, jest tym, co sprawia, że ​​ludzie odbierają to, że ich lubisz i nawiązują z Tobą lepszy kontakt.

Carnegie pisze: „W dwa miesiące możesz zdobyć więcej przyjaciół, interesując się innymi ludźmi, niż w ciągu dwóch lat, usiłując zainteresować sobą innych.”  To można przełożyć na to, że w rozmowie powinieneś słuchać ok. 75% czasu i mówić tylko przez pozostałe 25%. Kiedy wchodzisz w interakcje z ludźmi, zadajesz pytania i pozwalasz im mówić, dzięki czemu będziesz bardziej lubiany.

Nie musisz być świetnym rozmówcą. Zamiast tego musisz być zainteresowany, musisz być wspaniałym słuchaczem. Jest to trudniejsze, niż się wydaje, ponieważ wszyscy jesteśmy egocentryczni do pewnego stopnia. Jednak gdy staniesz się naprawdę zainteresowany innymi, bez żadnej ukrytej agendy, przekonasz się, że opanowałeś wyjątkową umiejętność, którą posiada niewielu innych.

Można pozyskać uwagę, czas i współpracę nawet najbardziej zajętych i niedostępnych ludzi, jeśli okaże się im szczere zainteresowanie. Jeśli chcesz, by lubili Cię inni, jeśli chcesz nawiązać naprawdę szczerą przyjaźń, jeśli chcesz pomóc innym i jednocześnie sobie, miej zawsze w pamięci tę zasadę.

#2 Uśmiechaj się

Czyny są głośniejsze niż słowa, a uśmiech mówi zawsze: „Lubię cię. Czynisz mnie szczęśliwym. Cieszę się, że Cię widzę”. Nieszczery grymas? Nie, na to nikogo nie nabierzesz. Poznajemy taki uśmiech – sztuczny i wyuczony – i odrzucamy go. Chodzi o prawdziwy uśmiech, serdeczny, który płynie gdzieś z głębi serca. Siła uśmiechu jest olbrzymia.

Uśmiech to prosty gest, który nie kosztuje pieniędzy, czasu ani energii, ale może rozjaśnić czyjś dzień; zmienia sposób, w jaki się czujesz i sprawia, że jesteś bardziej dostępny. Uśmiech wywiera trwałe wrażenie na innych. Mówi im, że ich lubimy, że cieszymy się, że ich widzimy i że nas uszczęśliwiają. Jaki większy komplement mógłbyś dać? Uśmiech jest atrakcyjny i zaraźliwy. Ludzie wokół Ciebie nie mogą się powstrzymać od uśmiechu, gdy widzą szczery i serdeczny uśmiech na twojej Twarzy.

Ludzie odpłacają uśmiechem za uśmiech. Twój uśmiech jest posłańcem Twojej dobrej woli. Twój uśmiech rozjaśnia życie wszystkich, którzy go widzą.

Uśmiechanie się jest prawdopodobnie jednym z najprostszych sposobów sprawienia, aby ludzie Cię lubili, a jednocześnie jednym z najbardziej skutecznych i efektywnych.

#3 Pamiętaj i używaj imienia i nazwiska swojego rozmówcy

Pamiętaj, że własne nazwisko to dla człowieka najsłodsze i najważniejsze spośród wszystkich słów świata. Przypomnij sobie, gdy ktoś ostatnio zwracał się do Ciebie po imieniu i nazwisku. Jak się wtedy poczułeś? Czy dało ci to poczucie docenienia? Poczucie bycia uznanym przez drugą osobę za kogoś ważnego? Czy sprawiło, że poczułeś, że Twoje imię i nazwisko ma wartość? Pewnie dużo zależało od kontekstu w jakim zostało ono wypowiedziane, jednak co do ogólnej zasady bardzo lubimy słyszeć nasze imię. A co jeszcze ważniejsze uwielbiamy, gdy ludzie go używają w kontaktach z nami.

Sam fakt, że poświęcili czas na zapamiętanie go sprawia, że zyskują w naszych oczach. Większość osób nie poświęca czasu na zapamiętanie imion i nazwisk osób, które dopiero co spotkali.

Wielu z nas było w takiej sytuacji, rozpoznajesz kogoś z twarzy jednak nie pamiętasz jego imienia. Czujesz się wtedy trochę niezręcznie, odczuwasz zakłopotanie. Szukasz wymówek „nie mam pamięci do imion” itp. Jednak jeśli chcesz mieć dobry kontakt z ludźmi, sprawić by Cię lubili, musisz pamiętać jak się nazywają.

Opracuj sobie system, który Ci w tym pomoże np. użyj imienia Twojego rozmówcy co najmniej trzy razy w rozmowie, skorzystaj z jakiegoś skojarzenia, pomyśl o czymś co wiąże się z daną osobą i połącz to z jej imieniem. Znajdź sposób, który będzie sprawdzał się w Twoim przypadku.

Uczyń wysiłek i staraj się pamiętać imiona ludzi. Zrób z tego umiejętność, którą rozwiniesz. A potem użyj jej na swoją korzyść, bezpośrednio zwracając się do ludzi i wtrącając od czasu do czasu ich imię do rozmowy. Zapamiętywanie i używanie imion i nazwisk jest obok uśmiechu również jednym z łatwiejszych sposobów na sprawienie, aby ludzie Cię polubili.

Powinniśmy zdawać sobie sprawę ze znaczenia imienia i nazwiska i zawsze pamiętać, że są one święte i stanowią wyłączną własność człowieka, z którym rozmawiamy. Niczyją inną! Nazwisko i imię odróżnia jednostkę od innych, czyni ją jedyną pośród wszystkich ludzi. Informacja, której udzielamy, lub przedstawiana przez nas prośba nabiera specjalnej wagi, jeśli dodamy do niej nazwisko i imię naszego rozmówcy.  Od kelnerki po prezesa – zapamiętane nazwisko uczyni cuda w naszych kontaktach z nimi. Skorzystaj z tej zasady, a będziesz zaskoczony natychmiastowymi wynikami.

# 4 Bądź dobrym słuchaczem. Zachęcaj rozmówcę, aby mówił o sobie samym.

Była już o tym po części mowa przy omawianiu zasady #1 „Okazuj ludziom szczere zainteresowanie”, pamiętaj, że ludzie, z którymi rozmawiasz, stokroć bardziej przejęci są sobą i swoimi problemami niż Tobą i sprawami, które Cię trapią.

Jeśli chcesz sprawić, aby ludzie unikali cię, śmiali się z Ciebie za Twoimi plecami, a nawet gardzili Tobą, oto jest recepta: Nigdy nie słuchaj nikogo dłużej niż tylko chwilę. Mów cały czas o sobie. Czy znasz takich ludzi? Nudziarzy zatruci swoim własnym ego i pijani poczuciem swojej własnej ważności. Ludzie, którzy mówią tylko o sobie, myślą też tylko o sobie.

Jeśli więc chcesz być dobrym rozmówcą, bądź uważnym słuchaczem. Interesuj się innymi, a wydasz się im interesujący. Zadawaj takie pytania, na które rozmówca odpowie z przyjemnością. Zachęcaj rozmówcę do mówienia o nim samym i o jego dokonaniach.

Jak mówi powiedzenie mamy: „dwoje uszu i jedne usta po to, żebyśmy słuchali więcej niż mówili”. Pamiętaj o zasadzie 75:25%.  Gdy już odnajdziesz u danej osoby coś czym jest szczerze zainteresowana, zachęć ją do mówienia i rozwinięcia tego tematu. Zadawaj dobre otwarte pytania, aby pozwolić się wypowiedzieć swojemu rozmówcy. Użyj, gdy to ma uzasadnienie komplementu.

Powinieneś zachęcać innych do mówienia, a następnie aktywnie słuchać, aby zrozumieć, co mówią. Słuchanie to znacznie więcej niż milczenie. Jest to aktywny proces. Obejmuje empatię – umiejętność wejścia w czyjąś sytuację i rozumienia rozmówcy bez osądzania, krytykowania lub na siłę próbowania naprawiania sytuacji.

Gdy opanujesz umiejętność aktywnego słuchania sam zaczniesz słyszeć na swój temat komplementy jaką to jesteś interesującą osobą i wspaniałym rozmówcą. Podczas, gdy w rzeczywistości będziesz mówił stosunkowo niewiele. Jednak ludzie widząc jak uważnie potrafisz słuchać, będą Cię za to cenić.

Słuchanie to umiejętność rozwijana w praktyce. Kiedy ją opanujesz, ludzie będą Cię lubić coraz bardziej.

#5 Mów o tym, co interesuje twojego rozmówcę.

Rozmawianie z ludźmi w kategoriach tego, co interesuje raczej ich niż nas, opłaca się obu stronom.

Carnegie w swojej książce podaje przykład Teodora Roosevelta. Każdy, kto kiedykolwiek rozmawiał z Rooseveltem, zaskoczony był różnorodnością i rozległością jego wiedzy. Roosevelt potrafił rozmawiać ze wszystkimi, czy był to kowboj, polityk, czy dyplomata. Jak to osiągał?

Odpowiedź jest prosta. Ilekroć spodziewał się gościa, w noc poprzedzającą odwiedziny studiował temat, o którym wiedział, że stanowi punkt jego zainteresowań. Roosevelt wiedział, tak jak wiedzą wszyscy przywódcy, że najprostsza droga do serca człowieka prowadzi poprzez mówienie o rzeczach, które są dla niego ważne.

Jeśli chcesz się z kimś nawiązać lepszą relację  upewnij się, że „mówisz w jego języku”. Dowiedz się, czym interesuje się Twój rozmówca. Potem porozmawiaj o tym, a nawet lepiej, pomóż mu o tym opowiedzieć. Prawie niemożliwe jest zrobienie złego wrażenia, o ile mówisz o rzeczach, które lubi druga osoba.

Ludzie bardzo sobie cenią, gdy nawiązuje się do ich zainteresowań. Posiadanie wiedzy o tematach, które lubią Twoi rozmówcy i umiejętność poprowadzenia inteligentnej rozmowy o tym, co jest dla nich najważniejsze, wiele mówi o Twoim zainteresowaniu tym, kim są.

Nie oznacza to, że musisz być ekspertem w każdej dziedzinie, jednak możliwość rozmawiania z ludźmi na tematy, które leżą w zakresie ich zainteresowań może przynieść Ci wiele korzyści. Jeśli np. wiesz, że Twój potencjalny partner biznesowy jest wielkim fanem koszykówki, to poświęć trochę czasu, aby dowiedzieć się czegoś lub odświeżyć swoją wiedzę na ten temat. Ten mały punkt może sprawić największą różnicę w tym, jak zakończą się Twoje rozmowy biznesowe.

Mówienie o tym, co interesuje Twojego rozmówcę, to sprowadzony sposób pokazanie, że jest dla Ciebie ważny i pozostawienie po sobie dobrego wrażenia.

#6 Spraw, aby twój rozmówca poczuł się ważny – i zrób to szczerze.

Taka jest naga prawda: niemal wszyscy ludzie, których spotykasz, czują się od Ciebie w pewien sposób lepsi, i prosta droga do ich serca prowadzi poprzez delikatne pokazanie im, że dostrzegasz, jak są ważni i szczerze to uznajesz.

A najsmutniejsze jest w tym wszystkim to, że często Ci, którzy mają najmniej powodów do chwalenia się osiągnięciami podbijają swoje ego wrzawą wokół swojej osoby i pychą, od której naprawdę zbiera się na wymioty.

Złota zasada brzmi: „Czyńcie innym tak, jak chcielibyście, aby oni czynili wam”. Więc zastanów się jak chciałbyś, aby inni Cię traktowali? Jak chciałbyś się czuć? Odpowiedź jest prosta: wszyscy chcemy być doceniani. Uwielbiamy, gdy nasze umiejętności lub nawet nasza obecność są rozpoznawane i podkreślane przez choćby mały komplement. Chcemy czuć się ważni, chcemy mieć poczucie, że jesteśmy wyjątkowi. Jeśli więc możesz dać to uczucie innej osobie i szczerze to powiedzieć, możesz mieć gwarancję, że ta osoba Cię za to również doceni i polubi.

Jak sprawić, aby ludzie poczuli się ważni? Można to zrobić na wiele różnych sposobów. Możesz powiedzieć komplement, zapamiętać ich dzień urodzin lub inną ważną dla nich rocznicę, docenić ich umiejętności i wkład lub dać im prezent. To oczywiście tylko kilka przykładów.

Kluczem jest upewnienie się, że robisz to szczerze. Twoje motywy muszą być czyste. Nie chodzi o dawanie, aby koniecznie dostać coś w zamian, chodzi o dawanie, ponieważ Ci zależy na drugiej osobie.

Ludzie dość sprawnie odczytują osoby, które są fałszywe, samolubne i tylko myślą o sobie. Jeśli masz zamiar pochwalić kogoś, powinno to być autentyczne i szczere. Spójrz co jest dobrego i wartościowego w danej osobie i nazwij to głośno.

Zawsze sprawiaj, by inny człowiek czuł się ważny.
– Dale Carnegie

Oto 6 sposobów aby ludzie od razu cię polubili, według z Dala Carnegi. Żadna z tych zasad nie wymaga nadzwyczajnych talentów. Właściwie prawie wszystkie z nich powinny być na co dzień stosowane przez nas wszystkich. A jednak te 6 zasad jest tak często zaniedbywane przez wiele osób. O ileż przyjemniejsze byłoby nasze życie, gdybyśmy wszyscy trzymali się tych zasad w komunikacji i kontaktach z innymi ludźmi.

Dla lepszego utrwalania powtórzmy te zasady:

Zasada 1: Okazuj ludziom szczere zainteresowanie

Zasada 2: Uśmiechaj się

Zasada 3: Pamiętaj i używaj imienia i nazwiska swojego rozmówcy

Zasada 4: Bądź dobrym słuchaczem. Zachęcaj rozmówcę, aby mówił o sobie samym.

Zasada 5: Spraw, aby twój rozmówca poczuł się ważny – i zrób to szczerze.

Zasada 6: Spraw, aby twój rozmówca poczuł się ważny – i zrób to szczerze.

Zastosuj te zasady w praktyce i przekonaj się sam, czy działają. Jeśli tak, trzymaj się ich. Jeśli nie, nic nie tracisz.

Książka „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” ukazała się w 1937 roku w niewielkim nakładzie 5 tysięcy egzemplarzy. A i tak zarówno Dale Carnegie, jak i wydawnictwo, Simon & Schuster, obawiali się, że nakład jest zbyt wysoki. Jakież było ich zdziwienie, kiedy książka rozeszła się błyskawicznie i nawet intensywne wysiłki drukarni nie zdołały zaspokoić wciąż wzrastającego popytu. „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” okazała się bestsellerem wszechczasów. Poruszała ludzi i wychodziła naprzeciw ich oczekiwaniom.

Jeśli jeszcze nie miałeś okazji przeczytać książki „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” to czym prędzej nadrób zaległości i sięgnij po tą obowiązkową lekturę. Dzięki temu jeszcze lepiej poznasz opisane 6 zasad sprawiania, aby ludzie Cię bardziej lubili oraz odkryjesz wiele innych cennych wskazówek i sugestii, które wzmocnią Twoje umiejętności w komunikacji z innymi.

Jeśli szukasz innych wartościowych książek w temacie komunikacji sprawdź 10 najlepszych książek na temat komunikacji, które powinieneś przeczytać

W wywarciu na innych lepszego wrażenia może Cie również pomóc artykuł Autoprezentacja – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

A jakie Ty masz sposoby na budowanie lepszych relacji? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu.