Dlaczego jedni ludzi odnoszą w życiu sukces, a inni nie? Jest wiele czynników sukcesu, ale jest jeden, który ma szczególne znaczenie. To dobre nawyki. Badania pokazują, że ludzie sukcesu automatyzują nawet 90% wykonywanych czynności! Ta powtarzalność jest jedną z gwarancji powodzenia w życiu zawodowym i prywatnym. Jak budować dobre nawyki? Co zrobić by tworzenie nawyków stało się prostsze, szybsze i przede wszystkim trwałe? Jakie nawyki warto rozwinąć? Warto spytać kogoś kto się na tym zna i osiągnął sukces. Oto kilka cennych wskazówek z najnowszej książki dr. Mateusza GrzesiakaBądź skuteczny. 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową!

„Kiedy robisz coś automatycznie, rzeczy de facto dzieją się same”. – dr Mateusz Grzesiak

Jak budować trwałe dobre nawyki?

Czym są nawyki? Nawyk to automatyczna czynność, sposób zachowania, reagowania, którą nabywa się głównie przez powtarzanie. Tworzenie nawyku przypomina czteroetapowy proces uczenia się. Trzeba przejść przez kilka faz. Wszystko zaczyna się od fazy nieświadomej kompetencji. Na początku nie zdajesz sobie sprawy, że czegoś nie wiesz. Następny etap to faza świadomej niekompetencji, gdy dowiadujesz się o swoich brakach i już wiesz, że czegoś nie wiesz. Gdy zdecydujesz się rozpocząć naukę przechodzisz do fazy świadomej kompetencji. W tej fazie popełniasz wiele błędów, ale to okres, w którym właśnie wykuwa się nawyk. Z czasem jednak idzie ci coraz lepiej. W pewnym momencie przestajesz już myśleć o powtarzanej przez siebie czynności i po prostu to robisz. W ten sposób osiągasz fazę nieświadomej kompetencji.

3 etapy tworzenia nawyku

Proces uczenia się nawyków można podzielić na trzy części:

#01 Bodziec – czynnik występujący w świecie zewnętrznym, który można np. poczuć, usłyszeć czy dotknąć. Czyli „zawszę gdy…” coś słyszę, robię, widzę, czuję…

#02 Kontekst – określone okoliczności (miejsce, czas, osoby, sposób), czyli gdzie, kiedy, jako kto, z kim, czynności, intensywność itp.

#03 Automatyczna reakcja – zautomatyzowana odpowiedź, czyli gdy pojawia się dany bodziec, w określonym kontekście, automatycznie coś robię, czuję, mówię czy myślę.

Na przykład: Zawsze gdy słyszę budzik (bodziec) o godz. 6:30 rano (określony kontekst), wstaję z łóżka (automatyczna reakcja).

Jaki czas jest potrzebny aby powstał nawyk?

Do ukształtowania się interesującego nas nawyku konieczne jest systematyczne budowanie reakcji na dany bodziec. W ten sposób po jakimś czasie stanie się ona automatyczna.

Według badań do skutecznego wytworzenia nawyku potrzebny jest czas od 3 tygodni do 2 miesięcy. Wiele osób zastanawia się, dlaczego nie potrafi nauczyć się różnych nawyków, m.in. dlatego, że poświęca im zbyt mało czasu.

W całym tym procesie najważniejsze jest „przetrwanie” okresu świadomej kompetencji i nieustanne powtarzanie danego zachowania w określonych sytuacjach i kontekstach.

„Konsekwentnie, codziennie po trochu, tak samo, powtarzalnie. Do sukcesu”. – dr Mateusz Grzesiak

Jakie nawyki warto rozwinąć?

Nawyki to stosunkowo prosty mechanizm, który pozwala nam być dużo bardziej efektywnym w życiu zawodowym i prywatnym. Gdy masz dobre nawyki, to powtarzalność która z nich wynika pozwala być bardziej skutecznym. Dr Mateusz Grzesiaka zebrał i opisał w swojej książce 50 najlepszych narzędzi, które pomagają rozwinąć nawyki potrzebne by osiągnąć zamierzone cele w obszarze rozwoju osobistego i zawodowego. Pogrupowane są w trzy istotne obszary: relacje, dbanie o siebie (self care), samorozwój. Oto przykłady skutecznych technik, w każdym z nich, które możesz od razu zastosować u siebie.

Relacje – jak prościej się komunikować?

Bez komunikacji nie ma dobrych relacji międzyludzkich. Dlatego tak ważne jest, by to, co mówimy, zostało odebrane w pożądany przez nas sposób. Jak się komunikować, by mieć pewność, że twój przekaz zostanie należycie odebrany. Dr Mateusz Grzesiak radzi:

  • Mów o tym, co czujesz i o swojej interpretacji zachowania, zamiast atakować i obwiniać.
  • Rozmawiaj w odpowiedniej atmosferze, biorąc pod uwagę przeszkody jak np. hałas. Warunki dobierz tak, by zmaksymalizować komfort sytuacji.
  • Przekaz nadany nie jest równy odebranemu – zastanów się i upewnij, jak zostałeś zrozumiany.
  • Rób pauzy, zaznaczaj głosem i ciałem kluczowe elementy.
  • Komunikacja niewerbalna jest fundamentem komunikowania się. Jeśli możesz wzbogacić przekaz demonstracją, zrób to.
  • Staraj się uniknąć wieloznaczności. To co mówisz niech będzie konkretne i wykonalne oraz dotyczy zachowań, a nie osoby.
  • Weź pod uwagę odgórne filtry, z jakimi będziesz miał do czynienia (kultura, emocje, przekonania). Dzięki temu skuteczniej zaplanujesz komunikat i dotrzesz z nim do odbiorcy.
  • Personalizuj przekaz. Wciągaj słuchacza poprzez zwracanie się do niego po imieniu.

„Komunikacja opiera się na dwóch filarach. W relacjach jesteśmy przecież zarówno nadawcami, jak i odbiorcami. Żeby skutecznie się porozumiewać musisz wyrobić w sobie nawyk odpowiedniej interpretacji zachowania innych osób”. – dr Mateusz Grzesiak

Self care – jak nie tracić energii?

Aby działać efektywnie i skutecznie musimy zadbać o siebie, zarówno od strony fizycznej jak też emocjonalnej. Odpowiednie pozytywne mentalne nastawienie i energia do działania to kluczowe czynniki sukcesu. Jak przestać tracić energię, a co za tym idzie – jak zacząć doskonalić samego siebie. Dr Mateusz Grzesiak podpowiada by:

  • Wejdź w dobre emocje. Nie ma gorszych i lepszych dni, bo świat jest taki jakim go widzisz. Ukształtuj pozytywne spojrzenie na rzeczywistość. Naucz się świadomego wpływania na własne samopoczucie.
  • Włącz muzykę motywacyjną. Słuchaj muzyki, która wyzwala w tobie dobrą energię i pozytywnie stymuluje.
  • Nie uzależniaj się od innych.  Nikt nie zrobi wielu ważnych rzeczy za ciebie. Wszystkie pilne zadania, które powinieneś wykonać samodzielnie, tak właśnie realizuj.
  • Proś o pomoc i deleguj obowiązki. Nie musisz robić wszystkiego. Jeśli możesz delegować obowiązki, rób to koniecznie. Dzięki temu sam zajmiesz się sprawami kluczowymi.
  • Działaj proaktywnie. Czekanie powoduje utratę energii, działanie ją stymuluje. Aktywnie podejmuj działanie, inicjuj ich wystąpienie.
  • Ustal pierwszy krok. Najtrudniej jest zacząć. Dlatego gdy musisz zrealizować cel, skupiaj się na etapach. Myśl o poszczególnych krokach danego procesu.
  • Miej alternatywne scenariusze działania. Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, dlatego warto mieć plan awaryjny i mieć przemyślane też inne sposoby na osiągnięcie danego celu.
  • Nie odwlekaj działania. Prokrastynacja i unikanie zabiera energię i oddala od osiągania celów.
  • Zasypiaj i wstawaj wcześniej. Przykłady ludzi sukcesu pokazują, że wczesne wstawanie pomaga osiągać w życiu lepsze wyniki. Wysypiaj się i zadbaj o wysoką jakość snu, dzięki temu zapewniasz sobie optymalny poziom energii.
  • Nie używaj telefonu przed pójściem spać. Niebieskie światło ekranu negatywnie wpływa na produkcję melatoniny i utrudnia zasypianie.
  • Okazuj wdzięczność. Doceń to co już jest dobrego w twoim życiu. Podziękuj za to co już masz i za co możesz być wdzięczny.
  • Śmiej się. Śmiech wyzwala pozytywną energię. Oprócz tego ludzie chętniej przebywają z osobami uśmiechniętymi – dobrze nastawionymi do świata.
  • Otwórz okno. Świeże powietrze dodaje energii i ułatwia szybką regenerację.
  • Głęboko oddychaj. Oddychanie pozwala dotlenić organizm, ale też dodaje energii i wprowadza wewnętrzny spokój.
  • Powąchaj cytrynę. Intensywny i naturalny zapach szybko pozwoli Ci zregenerować siły.
  • Weź zimny prysznic. Zimna woda pobudza. Nawet chluśnięcie zimną wodą sprawi, że poczujesz przypływ pozytywnej energii.
  • Zdrzemnij się. Jeśli w ciągu dnia odnotowujesz spadek energii – zdrzemnij się. Nawet 20 minutowa drzemka, może pomóc odzyskać ci energię.
  • Często pij. Odwodnienie odbiera energię. Odpowiednie nawodnienie organizmu chroni przed bólami głowy i sprawia, że czujesz się lepiej.
  • Schudnij. Osoby z nadwagą mają mniej energii i są gorzej zmotywowane.
  • Nie jedz cukru. Jedzenie cukru szybko podnosi energię, by po chwili doprowadzić do poczucia zmęczenia i spadku formy.
  • Regularnie ćwicz. Sport to istotny element dbania o zdrowie i kondycję naszego ciała. Nie można holistycznie się rozwijać, unikając aktywności fizycznej.
  • Obcuj z naturą. Zieleń obniża puls, a co za tym idzie, sprawia, że tracimy mniej energii. Szybki spacer po parku czy lesie i zmiana otoczenia sprawią, że psychicznie odpoczniesz.
  • Przebywaj w ciszy. Przebodźcowanie obniża poziom energii. Jeśli możesz, unikaj hałasu.
  • Zrób coś dobrego dla innych. Dbanie o innych sprawia, że nasz organizm wydziela endorfiny – „hormony szczęścia”. Pomagasz innym, ale również sobie.
  • Zrób coś interesującego. Odkrywanie nowych rzeczy i poświęcanie się swojemu hobby sprawia, że ładujemy się pozytywną energią.
  • Uporządkuj przestrzeń, w której przebywasz. Ład dookoła Ciebie pozytywnie wpłynie też na ład w twoim wnętrzu.
  • Otaczaj się pozytywnymi osobami. Uważaj na toksycznych ludzi. Zadbaj o to, żeby osoby z którym spędzasz najwięcej czasu były jak najbardziej wartościowe i dodawały ci energii.
  • Akceptuj rzeczywistość i nie rób projekcji. Nie zastanawiaj się przesadnie, co będzie, nadmiernie nie analizuj, szczególnie nie skupiaj się na negatywach. To drenuje z energii. Nie na wszystko mamy wpływ, przeciwności losu są normalną częścią życia. Akceptując rzeczywistość, sprawisz, że będziesz mniej zmęczony.
  • Spędzaj mniej czasu w social media. Badania pokazują, że osoby spędzające więcej czasu na korzystaniu z mediów społecznościowych przejawiają większe tendencje depresyjne.
  • Znajduj czas dla siebie. Zadbaj o taką organizację czasu, by w planie dnia znaleźć czas tylko dla siebie. Niech będzie to czas na trening, czytanie, medytację czy inne hobby, które sprawia, że pozytywnie się naładowujesz.
  • Buduj nawyki. Kiedy robisz coś automatycznie, rzeczy de facto dzieją się same. Kiedy nie musisz myśleć o tym, co robisz, oszczędzasz czas i energię. Automatyzacja sprawia, że jesteś skuteczniejszy i szybszy.

„Pozytywne nastawienie do życia sprawia, że mamy więcej energii, bardziej wierzymy w swoje możliwości, a co za tym idzie – łatwiej osiągamy sukcesy”. – dr Mateusz Grzesiak

Samorozwój – jak odnosić sukcesy w różnych obszarach?

Niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób działasz, Twoim celem powinno być osiągnięcie sukcesu w tej dziedzinie. Prawdą jest, że dobrym można być w wielu obszarach swojego życia. Dr Mateusz Grzesiak, zwraca uwagę na to że istnieje pewien uniwersalny zestaw cech, które trzeba mieć, żeby osiągnąć sukces, niezależnie od dziedziny, na której koncentruje się swoją aktywność –  biznesie, relacjach, sporcie, itp.. Są to:

  • Odpowiedzialność – ludzie sukcesu potrafią dystrybuować odpowiedzialność na siebie (swoje emocje, zachowania, myśli), delegować ją w formie zadań na innych (wydawanie poleceń), brać odpowiedzialność za sytuację lub ją na sytuację przenosić.
  • Feedback – nauka z błędów własnych i cudzych, wyciąganie wniosków z porażek.
  • Optymizm – wiara we własne siły, pozytywne nastawienie do rzeczywistości.
  • Koncentracja – umiejętność skupienia na tym co jest ważne i nie tracenie niepotrzebnie energii.
  • Elastyczność – zdolność dostosowania się do okoliczności i warunków.
  • Ewolucja – dążenie do lepszych wyników i doskonalenie w każdej sferze życia.
  • Samorealizacja i bycie sobą – nie uleganie presji tłumu i nie uleganie bezrefleksyjnie społecznym schematom. Koncentrowanie się na własnej drodze, potrzebach i samorozwoju.
  • Planowanie – posiadanie wizji i bycie gotowym na przyszłość.
  • Odwaga – stawianie czoła wyzwaniom oraz własnym lękom i wątpliwościom.
  • Kontrola – świadome zarządzanie własnymi myślami, emocjami zrachowaniami.

Sukces karmi sukces

Ludzie sukcesu przenoszą kontekst swojego sukcesu w jednej dziedzinie na drugą, co napędza ich dobre samopoczucie oraz sprawia, że mają siłę i motywację do kolejnych wyzwań. W książce 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową, dr Mateusz Grzesiak opisuje świetną i praktyczną technikę – mapping across. To umiejętność przenoszenia kompetencji, migrowania ich pomiędzy kontekstami, różnymi dziedzinami życia. Idea polega na tym, by przenosić dobre praktyki i umiejętności ze sfery, w której sukces został już osiągnięty, do nowej sytuacji, która dopiero rysuje się w perspektywie. Bo poczucie bycia specjalistą w jakiejś dziedzinie bardzo ułatwia osiągnięcie sukcesu w nowym kontekście.

„Sukces ma konkretną strukturę, nie ma w nim miejsca na ślepy los. Jest niemal matematycznym, powtarzalnym schematem, który można odtwarzać na dowolnych polach”. –  Dr Mateusz Grzesiak

Uwagi końcowe

Niech efektywność wejdzie Ci w nawyk! Właściwe nawyki mogą wiele dla Ciebie zrobić. Automatyzacja własnych zachowań – tych na których Ci zależy to potężna umiejętność. Otworzy przed Tobą nowe możliwości i sprawi że Twoje życie ulegnie radykalnej zmianie na lepsze. Bo to dzięki dobrym nawykom jesteś skuteczny, osiągasz sukces i osobiste szczęście.

Bądź skuteczny. 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową. - Mateusz Grzesiak
Bądź skuteczny. 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową. – Mateusz Grzesiak

Dowiedz się jak znawykować rozmaite czynności po to, by zrealizować zamierzone cele w obszarze rozwoju osobistego i zawodowego. W wydanej przez Onepress książce Bądź skuteczny. 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową, dr Mateusz Grzesiak zebrał cenną praktyczną wiedzę, która Ci w tym pomoże. A dzięki odpowiedniej wiedzy jesteś w stanie przeprogramować swój mózg tak, by zmienił niesłużące Ci myśli, emocje i zachowania na takie, które są zdrowe dla Ciebie i Twoich bliskich.

Wiesz co oprócz merytoryki jest świetnego w tej książce? Struktura tego poradnika. Gdy masz jakiś problem albo zastanawiasz się jak coś na czym ci zależy robić lepiej, bierzesz książkę Bądź skuteczny do ręki i otwierasz spis treści. Jest wielce prawdopodobne, że najdziesz w niej odpowiedź na swoje pytanie, pomocne wskazówki oraz konkretne sposoby działania.

Przedstawione w książce nawyki i metody są kluczem do bycia efektywnym. Stosując opisane w książce techniki ułatwisz sobie sukces zawodowy i społeczny, będziesz skuteczniejszy w życiu codziennym i będziesz czuł się po prostu dobrze.

Nie musisz od razu wdrażać wszystkiego. Pomyśl, który obszar życia i jakie zachowania sprawiają Ci trudność, co wymaga poprawy. Wybierz te techniki, które pomogą Ci go udoskonalić.

Pamiętaj najważniejsze jest aby od teorii przejść do działania. Wykonaj pierwszy krok i już dziś zacznij pracować na pozytywną zmianą!

„Większość osób, które odniosły sukces, z nawyku wykonuje nawet do 90 proc. swoich codziennych czynności. Ta powtarzalność jest jedną z gwarancji powodzenia w życiu zawodowym i prywatnym”. – dr Mateusz Grzesiak

Wyrób w sobie dobry nawyk bycia skutecznym!

Bądź skuteczny. 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową. - Mateusz Grzesiak Onepress 2021
Bądź skuteczny. 50 narzędzi rozwijających efektywność osobistą i zawodową. – Mateusz Grzesiak Onepress 2021

Sprawdź też: Wywiad z Mateuszem Grzesiakiem. O motywacji i szybkiej nauce języków obcych