Instagram, Facebook, Twitter – w tych miejscach jesteś, ale nie ma cię na LinkedInie? To oznacza, że na rynku pracy nie istniejesz! Założenie konta na tym portalu nie jest trudne. Wystarczy iść za wskazówkami, które prowadzą przez platformę i wypełnić formularz. Warto pamiętać, że dopracowane konto jest koniecznością. Idealny i profesjonalny profil na tym portalu, to twoja biznesowa wizytówka. Dzięki niej wzmacniasz swoją pozycję eksperta. W tym miejscu znajdziesz headhunterów, potencjalnych pracodawców i klientów. To kopalnia wiedzy branżowej i świetne narzędzie networkingowe. Jak stworzyć i mieć idealny profil na LinkedIn? Oto kilka cenny wskazówek. Zaczynamy!

Dlaczego LinkedIn?

Jeśli chcesz się rozwijać, myślisz o zmianie pracy, szukasz inspiracji, zależy ci na nowych kontaktach biznesowych, chcesz pogłębiać doświadczenia zawodowe, a przede wszystkim budować własną markę, to warto pojawić się na tej platformie. W profesjonalny sposób mówisz, kim jesteś, co robisz i dodatkowo stwarzasz możliwości na znalezienie kontrahentów, promujesz siebie lub firmę oraz pozyskujesz kontakty.

LinkedIn – co na początek?

Musisz włączyć myślenie. Zadać sobie pytania. Po co tu chcę być? W czym mi to pomoże? Kto będzie moim odbiorcą? Jeśli będziesz tworzył swoją grupę docelową, do jakich działań chciałbyś ją nakłonić? Profil musi być dostosowany do tej grupy. Nie wystarczy, że tylko umieścisz informacje o tym, jaki wykonujesz zawód. Ważne jest pozycjonowanie. Grupy docelowe będą się różnić, zależnie od tego, czego dotyczy profil. Sprzedajesz usługi? Masz firmę produkcyjną? A może jesteś inwestorem? Jesteś pracownikiem czy pracodawcą? Dobrze zaplanuj swoje treści. Jeśli tworzysz swoje CV, zwróć uwagę, jak jest ono skonstruowane. To biznesowy profil. W grę nie wchodzą nieprzemyślane struktury. Zwróć uwagę na styl i język. Zdjęcie, które dołączasz, nie może być z ostatniej imprezy. Pamiętaj, że wszystkie nawiązywane kontakty mają jedynie charakter biznesowy.

Jak dobrze stworzyć profil na LinkedIn?

  • Wpisując imię i nazwisko, warto dodać do Jana albo Katarzyny, drugie imię lub jego inicjał. Jeśli masz na imię Katarzyna Nowak, możesz w rubryce imię i nazwisko umieścić wpis: Katarzyna M. Nowak.
  • Swoją branżę, zawód, stanowisko wpisz w linijkę poniżej – headline. Warto dostosować to do grupy docelowej. Nie wpisujemy tu sformułowań typu: „szukam zmiany” bądź „otwarta na nowe wyzwania”. Lepiej włączyć opcję: „Zainteresowania karierą”.
  • Określ branżę. Jeśli jesteś producentem skarpetek, to nie finansistą. Przy kilku branżach wybierasz tę, która jest dla ciebie najważniejsza.
  • Link. Ważne by zawierał twoje imię i nazwisko. Nie może być pełen znaków, które są niezrozumiałe. Prosty i czytelny jest najlepszy, by szybciej cię znaleźć.
  • Zdjęcie. Profesjonalne, naturalne, autentyczne jest najlepsze. Powinno zapraszać do kontaktu. Jak ubrałbyś się na swoje pierwsze spotkanie z kimś z grupy docelowej? Ubiór powinien zapewniać ci bezpieczeństwo, a zdjęcie być spójne z twoim celem i grupą docelową.
  • Kontakty. LinkedIn to nie sieć dla znajomych z facebooka. To szeroko rozumiany networking, którego główną funkcją jest łączenie ekspertów i profesjonalistów z całego świata. Budujesz relacje z odbiorcami, z twojej grupy docelowej. Znajomości na tej platformie są stopniowane i oznaczają poziom twoich znajomości. 1- to kontakty osób znajomych, 2- to znajomi twoich znajomych, 3- to osoby, które możesz poznać, ale nie masz z nimi żadnego wspólnego znajomego.
  • Podsumowanie profilu. Wykorzystajmy to miejsce. Nie piszmy tylko „coś”. Treść powinna być ciekawa i wyróżniać cię. To kwintesencja tego, kim jesteś. W jaki sposób pomagasz i rozwiązujesz problemy innych? Wymień osiągnięcia, które mają znaczenie dla twojej branży. I bądź zwięzły. Nikt nie chce czytać ściany tekstu.

“I zawsze pamiętaj, że jesteś kimś wyjątkowym. Jedyne, co musisz zrobić, to pozwolić innym zobaczyc, że taki jesteś”. – Milton Erickson

O czym warto jeszcze pamiętać, gdy tworzysz profil na LinkedIn?

  • Doświadczenie. Nie myl go ze swoim CV. Wpisz tylko najważniejsze, kluczowe informacje.
  • Język. Oprócz ojczystego dodaj tylko te, którymi naprawdę umiesz się posługiwać.
  • Edukacja. Tu umieść notkę o studiach i ważnych kursach. Nie musisz pisać o szkole średniej.
  • Projekty. Warto pochwalić się dodatkowymi projektami, zwłaszcza jeśli wychodzą poza twoją branżę.
  • Nagrody. Wszelkie wyróżnienia, nagrody, które są stosowne i wpisują się w twój profil, można umieścić na swoim profilu. Podobnie publikacje, artykuły, książki i wzmianki w mediach.
  • Rekomendacje. Zaczynają przyciągać coraz więcej headhunterów. Są czytane, ale pamiętaj, by były naprawdę solidne i pisane przez ekspertów i osoby, które sam byś polecił.
  • Grupy. Jeśli jeszcze pracujesz, a chcesz zmienić miejsce pracy, to uważaj na te grupy, które łączą się z jej aktywnym poszukiwaniem. Wybieraj zawsze takie, które są spójne z twoją specjalizacją.

Jak prowadzić profil na LinkedIn?

  • Reaguj. Odpisuj na wszystkie komentarze i bądź w kontakcie ze swoją grupą. Wszystko to, co piszesz, zostawia ślad. Komentarz też może być wartościowy.
  • Myśl i analizuj. Zanim opublikujesz swój komentarz, sprawdź go pod względem merytorycznym i stylistycznym. Czy to, co masz zamiar opublikować w formie postu jest wartościowe? Wstrzymaj się, z rzeczami kontrowersyjnymi. Mogą popsuć twoją reputację. Jeśli tekst pasuje do twojej strategii-publikuj. Jest ciekawy, ale nie pasuje-nie publikuj. Wszelkie podziękowania, gratulacje kieruj do odbiorcy w wiadomościach prywatnych.
  • Ucz się od najlepszych. Obserwuj osoby, od których się możesz czegoś nauczyć. Ekspertów lub firmy, które odpowiadają twojej strategii. Tych, którzy publikują wartościowy content.
  • Regularnie publikuj. Postuj, niech twój profil żyje. Nie udostępniaj treści codziennie, ale rób to raz, dwa razy w tygodniu. Taguj w postach autorów lub firmy.

Sprawdź: Personal branding. Jak skutecznie zbudować silną markę osobistą?

Uwagi końcowe

Zawsze miej na uwadze, że twój profil na LinkedIn nie jest dla ciebie! Co prawda, budujesz na nim swoja osobistą markę, ale przede wszystkim to platforma, która ma pomagać innym. Nawet sprzedając, rozwiązujesz problem przyszłego klienta. Wartość LinkedIn jako medium jest naprawdę duża. Warto mieć strategię na swój profil, by osiągnąć cel. Aktywność w tym miejscu to korzyści dla rozwoju i osobistego, i biznesowego.

“Budowanie reputacji zajmuje 20 lat, a jej zrujnowanie zajmuje pięć minut. Jeśli o tym pomyślisz, postąpisz inaczej”. – Warren Buffett

Sprawdź też: Skuteczna reklama na LinkedIn. Dotrzyj z przekazem do profesjonalistów!

A Ty już masz swój profil na LinkedIn?