Każdy z nas ma co jakiś czas poczucie, że trzeba wprowadzić do swojego życia coś nowego. Dobrym sposobem na to są nowe nawyki, które pozwalają zacząć zdrowe zmiany albo wprowadzić coś, o czym od dawna się myślało. Niestety wypracowywanie ich nie jest proste, a czasami także przyjemne. Żeby jakaś czynność pozostała z nami na dłużej, musimy poświęcić na to czas i mocno się na tym skupić, a do tego przekonać samych siebie, że jest ona warta wysiłku. Jak wyrabiać nawyki sprawniej i bez poczucia presji? Oto kilka wskazówek, które ci w tym pomogą.

„Nawyki mogą być Twoją siłą albo słabością. Zmień nawyki, a odmienisz swoje życie!”

Jak wyrabiać nawyki sprawniej i bez poczucia presji?

#01 Opracuj plan działania

Podstawową rzeczą, którą trzeba dla siebie przygotować, wprowadzając do życia nowy nawyk, jest plan. Żadna czynność nie zostanie z nami na dłużej, jeśli nie będzie się jej regularnie ćwiczyć, a początku w sposób wymuszony. Przeważnie trzydzieści dni wystarczy, żeby zdecydować, czy coś faktycznie wprowadza pozytywne zmiany do naszej codzienności, dlatego też tyle daj sobie na utrwalenia nawyku. Nie musisz zaczynać pierwszego dnia danego miesiąca, czy nawet w poniedziałek. Pierwszy krok do wyrabiania nawyku zrób już dziś albo jutro, jeśli dana czynność ma zostać wykonana o określonej porze dnia.

#02 Odpowiedz sobie pytanie: „Po co ci ten nawyk?”

Zanim zaczniesz wypracowywać nową rutynę w zgodzie z nowym nawykiem, zastanów się w zasadzie, do czego jest Ci on potrzebny. Kluczem do zdrowego podejścia do niego jest przekonanie samego siebie, że wniesie do twojego życia coś pozytywnego, z czego Ty albo twoi najbliżsi skorzystają. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, to zapewne dany nawyk jest tylko chwilową zachcianką albo wynika z mody. Jeśli jakiś nawyk wyrabiamy u siebie na siłę, to będziemy czuć presję, wykonywanie danej czynności nie przyniesie nam zadowolenia, a do tego po kilku tygodniach z radością o nim zapomnimy, a nasze starania pójdą na marne.

„Dobre nawyki są główną przyczyną Twoich sukcesów i odczuwanego szczęścia i analogicznie złe nawyki są źródłem większości Twoich problemów i zmartwień”.

#03 Bądź systematyczny 

W wyrabianiu nawyków niezmiernie ważna jest systematyka. Coś staje się nawykiem, bo często to powtarzasz, czasami nawet bezwiednie. Patrzysz na lewy nadgarstek, nawet jeśli nie masz na nim zegarka nie dlatego, że postanowiłeś, że będziesz miał taki nawyk. Kiedy zależy nam na wprowadzeniu czegoś do naszej codzienności, nie możemy liczyć na to, że już drugiego dnia dana czynność przyjdzie nam z łatwością. Na początku będziesz musiał zmuszać się do jej wykonania, ale po czasie, stopniowo, zaczniesz się do niej przyzwyczajać. Przywykniesz do niej tym szybciej, im szybciej zaakceptujesz ją jako coś potrzebnego i wartościowego.

Uwagi końcowe

Nie każda czynność nadaje się aby stać się nawykiem. Wiele z tych, które będziesz chciał wypracować, przestanie Ci przychodzić z łatwością, kiedy nie będziesz się już pilnować. Nie musisz się tym jednak przejmować. Jeśli jakaś aktywność Ci się spodobała, nie będziesz miał w przyszłości problemów z powróceniem do niej, nawet jeśli nie będzie ona dla Ciebie odruchowa. Nie każdy nawyk musi być wyuczony na pamięć.

Pamiętaj więc, aby planując wyrobienie sobie nowego nawyku nie musisz decydować się od razu na trwałą zmianę. Zdecyduj się na 30 dniową próbę i pomyśl sobie, że po tym okresie dasz sobie z tym nawykiem spokój. Jeśli zdecydujesz, że nawyk jest wartościowy, dużo łatwiej będzie Ci go przy sobie zatrzymać.

„Pamiętaj, że cokolwiek powtarzamy, niezależnie od tego jaka to jest czynność – wykształcamy w sobie nawyk. Zadbaj o to, by Twoje nawyki były rozwojowe„.

Sprawdź: 10 dobrych nawyków które podkręcą twoją produktywność

A Ty jaki nawyk chcesz sobie wyrobić?