Storytelling w biznesie to słowo odmieniane przez wszystkie przypadki. Każda firma, zatrudniając nowych specjalistów od marketingu i PR, podkreśla, że zależy jej na stworzeniu lub rozwinięciu opowieści o firmie, produkcie, usługach. Haczyk polega jednak na tym, że storytelling w dużej mierze powinien być poświęcony klientom, a nie samej marce.

  1. Czym jest storytelling?
  2. Storytelling w czasach kryzysu
  3. Storytelling w biznesie lokalnym
  4. Jak wykorzystać storytelling marketing w e-commerce
  5. Storytelling w biznesie – przykłady, które warto znać 

Czym jest storytelling?

Storytelling to najprościej rzecz ujmując sztuka opowiadania. Historia dotyczy oczywiście marki, jej wizji, konkretnych produktów lub usług, natomiast dobra opowieść zawsze włącza w tę narrację klienta. Skuteczny storytelling to sztuka opowiadania historii o klientach marki, o ich marzeniach, potrzebach, oczekiwaniach, w których spełnianiu uczestniczy marka. Ten typ opowieści jest najskuteczniejszy i ma największą siłę oddziaływania. Storytelling nie musi (a nawet nie powinien) wykorzystywać do swoich celów jedynie słowa. Jest to interaktywny typ sztuki, który bazuje na połączeniu słów, dźwięku, obrazu. Wszystkie te elementy mają służyć pobudzeniu wyobraźni słuchacza i skłonić go do współuczestnictwa w opowieści. To główne zasadnie, jakie stawia przed sobą storytelling marketing.

Storytelling w czasach kryzysu

Storytelling w biznesie od zawsze pełnił bardzo ważną funkcję. Wiele przykładów pokazuje bowiem, że to właśnie te marki, które potrafiły stworzyć wiarygodną i angażującą opowieść, były w stanie przetrwać wiele kryzysów, niepowodzeń, pokonywały trudności. Storytelling jest bowiem narzędziem budowania więzi z odbiorcami, którzy utożsamiają się z zaprezentowanym w narracji punktem widzenia. W czasach kryzysu, takich jak obecna sytuacja związana z Covid-19, marki, które będą w stanie dostosować swoją opowieść do zmieniających się warunków, do szczególnych emocji i wrażeń, które towarzyszą ich klientom, mogą liczyć na wierność i lojalność. Paradoksalnie, to właśnie przemyślany i autentyczny storytelling marketing, a nie obniżanie cen, może pomóc w skutecznej rywalizacji z konkurencją. Wymaga to jednak otwartości i gotowości do zmian. Storytelling w biznesie nie jest dany raz na zawsze. Wymaga zmian i korekt w zależności od lokalnej, ogólnokrajowej, a także – jak dziś – międzynarodowej sytuacji.

Storytelling w biznesie lokalnym

Storytelling w lokalnym biznesie również może odgrywać fundamentalną rolę. Przyzwyczailiśmy się postrzegać narrację, tworzenie opowieści, silnych przekazów wizerunkowych jako specyfikę gospodarczych gigantów, międzynarodowych korporacji, natomiast także lokalni przedsiębiorcy, którzy do dyspozycji mają jedynie fanpage w mediach społecznościowych i prostą stronę www mogą stworzyć własną narrację. Salon fryzjerski o niecodziennym podejściu do klientów? Czemu nie. Może warto stworzyć kanał na Youtube i wrzucić tam kilka krótkich scen z życia tego miejsca, dodać kilka tutoriali dla klientów i nakręcić making off z dnia pracy?

Jak wykorzystać storytelling marketing w e-commerce

E-commerce daje dzisiaj możliwość zarabiania właściwie wyłącznie na sprzedaży internetowej. Aby przebić się z gąszczu ofert, podobnych produktów i usług także trzeba się wyróżnić. Oczywiście z konkurencją można walczyć na ceny, natomiast badania pokazują, że coraz większa liczba klientów, także podczas zakupów w sieci, wybiera produkty i usługi tych marek, z którymi się identyfikuje, których wartości przyjmuje, które stanowią dla niej symbol życia takiego, do jakiego dąży. Warto więc oprócz inwestycji w sprawnie działający sklep internetowy zadbać o wyrazistą, angażującą, skłaniającą do identyfikacji opowieść. Narzędzi jest wiele – od kampanii internetowych, przez kanały w mediach społecznościowych, Youtube itp. Dużą rolę mogą tutaj odgrywać także narzędzia do automatyzacji marketingu, pozwalające tworzyć komunikaty odpowiadające (niejednokrotnie w czasie rzeczywistym) na doświadczenia odbiorców.

Storytelling w biznesie – przykłady, które warto znać 

Jednym z bardziej charakterystycznych przykładów udanego storytellingu w biznesie jest oczywiście komunikacja marki Apple, która stworzyła historię o ludziach otwartych, gotowych do przełamywania schematów, innowatorów, dla których nie istnieją granice wyobraźni. Z kolei Dove bardzo konsekwentnie pokazuje się jako marka, która odkrywa piękno w każdym człowieku, niezależnie od tego, jak on wygląda. W końcu Red Bull – utrwalił chyba wśród ludzi na całym świecie wizerunek marki, która pobudza kreatywność, łamie schematy, a jednocześnie stawia na zdrowe szaleństwo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj