Jaka będzie przyszłość pracy? Z jedną rzeczą możemy się zgodzić świat się zmienia i to zmienia się bardzo, bardzo szybko. Sposób w jaki pracowaliśmy kilka lat temu w coraz mniejszym stopniu przypomina to jak pracujemy dziś i jak będziemy pracować w przyszłości.

Poznaj 5 kluczowych trendów, które kształtują przyszłość pracy i które trzeba brać pod uwagę. Ich zrozumienie pozwoli nam wszystkim (pracownikom, organizacjom) lepiej przygotować się do zmian jakie czekają nas na rynku pracy i w biznesie.

5 kluczowych trendów, które kształtują przyszłość pracy:

#1 Nowe zachowania społeczne

rosnijwsile.pl Nowe zachowania społeczne

Pierwszym z trendów, które mają i będą miały w przyszłości wpływ na przyszłość pracy są nowe zachowania społeczne. Gdyby 10 lat temu ktoś powiedział, że ludzie będą masowo publikować informacje o sobie (gdzie pracują, co robią, gdzie podróżują, co jedzą itd.), aby cały świat mógł je przeczytać, zobaczyć, usłyszeć, skomentować, polubić wiele osób uznało by to za szaleństwo.

“nowe podejście do prywatności, bardziej publiczne życie,
budowa społeczności, większa współpraca i dzielenie się informacją”

Social Sapiens

Popatrz gdzie jesteśmy dzisiaj ponad 2,5 miliarda ludzi na świecie korzysta z mediów społecznościowych i ta liczba ciągle roście. Budujemy społeczności, komunikujemy się, współpracujemy, udostępniamy i uzyskujemy dostęp do informacji w mgnieniu oka.

Liczba użytkowników mediów społecznościach

Liczba użytkowników mediów społecznościach na świecie 
w latach 2010-2021 (w miliardach)

Co się dzieje  przez 1 minutę w Internecie?

W przeciągu jednego dnia tworzymy ogromną liczbę informacji i danych. W ciągu 1 min prawie miliard osób loguje się na Facebooka, wysyła pół miliona tweetów, publikuje 50 000 zdjęć na Instagramie, robi zakupy on-line.

Te nowe zachowania społeczne i sposoby komunikacji przenoszone są na grunt firm i wykorzystywane są też do rozwiązywania różnego rodzaju problemów.

Jako przykład skuteczności wykorzystania mediów społecznościowych do rozwiązywania problemów, można podać konkurs zorganizowany jakiś czas temu przez Departament Obrony USA, który polegał na znalezieniu 10 czerwonych balonów meteorologicznych rozsianych po terytorium Stanów Zjednoczonych, czyli na powierzchni ponad 9 mln km2 tj. jakieś 31 razy obszar Polski. Na rozwiązanie zadania przewidziano tydzień. Uczelnia MIT zwycięzca konkursu rozwiązała ten problem w niespełna 9 godzin korzystając m.in. z potęgi mediów społecznościowych.

Obecnie w ciągu dnia ludzkość tworzy (szacunkowo)
2,5 eksabajta danych 
– czyli tyle, co np. 250 000 bibliotek kongresu USA, 90 lat oglądania video w HD

Źródło: Visual Capitalist – Co się dzieje przez 1 minutę w Internecie?

#2 Mobilność

rosnijwsile.pl Mobilność

Kolejny trend to mobilność. Smartfony zmieniły naszą rzeczywistość. Jest niezwykle fascynujące, że będąc w dowolnym mieście w Polsce ze swojego telefonu mamy dostęp do tych samych informacji co osoba, która jest w Nowym Yorku, Australii czy w odległej prowincji w Chinach.

“w kontakcie i online zawsze, wszędzie, na każdym urządzeniu”

Mobile Sapiens

Na świecie jest już ponad 5 mld użytkowników telefonów komórkowych z czego ponad połowa to smartfony. Według badań w krajach rozwiniętych 93% osób rozpoczyna dzień od spojrzenia w ekran swojego telefonu.

Liczba użytkowników smartfonów na całym świecie

Liczba użytkowników smartfonów na całym świecie w latach 2014-2020 (w miliardach)

Ponad 50 % ruchu internetowego generowane jest z urządzeń mobilnych. Dzisiaj to gdzie jesteś ma coraz mniejsze znaczenie jeśli chodzi o możliwość wykonywania swoich obowiązków i pracy. Jeśli możesz połączyć się z Internetem możesz uzyskać dostęp do tych samych informacji, czy osób jakbyś pracował w biurze, zgodnie z podejściem “Anytime, Anywhere On Anydevice” – Zawsze, Gdziekolwiek, na każdym urządzeniu.

Procent ruchu internetowego na całym świecie generowany z telefonów

Procent ruchu internetowego na całym świecie generowany 
za pośrednictwem telefonów komórkowych

#3 Technologia

rosnijwsile.pl Technologia

Wszechobecność technologii to nasza codzienność. Oczywiście Internet zmienił nasze życie i rozpoczął rewolucję, której raczej już nie da się zatrzymać o ile nie nastąpi jakaś globalna katastrofa. Przetwarzanie informacji w „chmurze” (“cloud computing”), Big Data, Internet rzeczy (IoT), wirtualna, czy rozszerzona rzeczywistość w coraz większym stopniu będą miały na nas wpływ.

Nowe technologie są i będą wykorzystywane w życiu codziennym i biznesie. Weźmy przykład IKEA i aplikacji, która pozwala dzięki rozszerzonej rzeczywistości projektować swoje mieszkanie. Czy super komputer Watson stworzony przez IBM, z którym komunikujemy się w języku naturalnym, czyli po prostu z nim rozmawiamy – upraszczając taka dużo bardziej zaawansowana Siri Cortana, czy Alexa, z których korzystamy obecnie w naszych telefonach tylko, że znacznie większych możliwościach.

Szczególnie interesujący jest rozwój robotyki, sztucznej inteligencji i jej wpływu na rynek pracy. Według prognoz firmy Gartner 62 % zawodów ma przynajmniej 30% czynności, które można zautomatyzować. W nadchodzących latach część zawodów całkowicie zniknie z rynku pracy. Na ich miejsce prawdopodobnie pojawią się nowe, jednak będą wymagać od pracowników całkowicie innych kompetencji.

“wszechobecność technologii, cloud, Big Data, IoT, AI, robotyka, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość

#4 Globalizacja

rosnijwsile.pl Globalizacja

Kolejnym trendem, który ma i będzie miał wpływ na przyszłość pracy jest Globalizacja – zacieranie się granic. To jakim językiem się posługujesz, z jakiej korzystasz waluty, gdzie się fizycznie znajdujesz ma coraz mniejsze znaczenie. Możesz pracować z Warszawy i mieć klientów w Melbourne to samo dotyczy pracowników, z których usług korzystasz i którzy realizują dla Ciebie projekty, czy też też różnego rodzaju usługi.

Wolni-strzelcy wkraczają na rynek

Szczególnie widoczny jest wzrost liczby pracowników pracujących jako tzw. „wolni strzelcy” „freelancers”. Wiele osób wybiera możliwość decydowania kiedy pracuje gdzie i dla kogo.

Również firmy coraz chętniej korzystają z tego rodzaju pracowników. Zatrudniając ich do realizacji konkretnych przedsięwzięć.

W Unii Europejskiej udział “freelancerów” wzrósł o 45% od 2004 do 2013, to najszybciej rosnąca grupa na rynku pracy.  W 2015 34% pracowników USA stanowili “freelancerzy”. Około 32% czynnych zawodowo Australijczyków wykonuje pracę w formie “freelance”. Te liczby z każdym rokiem rosną.

Freelancer to osoba pracująca bez etatu, realizująca projekty na zlecenie, najczęściej specjalizująca się w danej dziedzinie.

#5 Demografia

rosnijwsile.pl Demografia

Do 2025 75% pracowników stanowić będą osoby z pokolenia „Millenials”. W organizacjach będziemy obserwować zderzenie pokoleń X (1966-1976), Y (1977-1994) i Z (1995-2012).

Na rynek pracy wkraczają nowe pokolenia, które nie znają świata „offline”, przyświecają im nowe wartości, mają nowe pomysły i oczekiwania.

75% pracowników do 2025 roku stanowić będą osoby z pokolenia „Millennials”

Źródło: apac.aonhewitt.com

Jaki to ma wpływ na organizacje?

Jaki wpływ te trendy mają na organizacje i pracowników? Jak ujął to Dan Pink autor bestselerowych książek o zarządzaniu i zachowaniach społecznych:

„w obecNym świecie utalentowani ludzie potrzebują organizacji w mniejszym stopniu niż organizacje potrzebują utalentowanych pracowników”

Organizacje, które będą chciały osiągnąć sukces i pozyskać najlepszych pracowników z rynku pracy będą musiały tworzyć środowisko pracy w którym ludzie CHCĄ pracować, a nie MUSZĄ pracować.

Organizacje muszą zadbać o „Doświadczenie pracownika” („Employee Experience”). Na które sładają się 3 główne elementy:

  • fizyczne środowisko pracy (czyli biura, organizacja powierzchni biurowej),
  • technologia (narzędzia jakie firma zapewnia),
  • odpowiednia kultura organizacyjna.

Aby przyciągnąć talenty organizacje muszą
budować pozytywne
doświadczenia pracownika
Employee Experience

Wiele organizacji dostrzega już taką potrzebę. Uruchamiane są inicjatywy „Digital Workplace”, które mają zapewnić odpowiednie środowisko pracy. Przedsięwzięcia te stają się w firmach bardziej formalne, zorganizowane i skoordynowane.

W organizacjach pojawiają się też nowe role. Przykładem może być Airbnb – portal istniejący od sierpnia 2008 roku z siedzibą główną w San Francisco w Kalifornii, umożliwiający wynajem pokoi, mieszkań, a nawet całych domów bezpośrednio od ich właścicieli. Zaletą serwisu jest posiadanie różnorodnej oferty, począwszy od taniego pokoju na peryferiach miasta po ekskluzywny apartament w centrum.

W firmie Airbnb na poziome zarządczym jest stanowisko Chief Employee Experience Officer (CEEO). Nota bene Airbnb uzyskał pierwsze miejsce jako najlepsze miejsce pracy w 2016 roku. Nagrodę przyznawaną na podstawie ocen pracowników na portalu Glasssdoor.

Jaki to ma wpływ na pracowników?

Jaki to zmieniające się otoczenie na rynku pracy ma wpływ na pracownika? Następuje ewolucja pracownika:

pracownik „Przeszłości”:

  • Sztywne godziny pracy
  • Praca w siedzibie firmy
  • Używanie firmowego sprzętu
  • Ściśle określony zakres obowiązków
  • Skupienie na pracy
  • Email jako podstawa komunikacji
  • Gromadzenie informacji
  • Brak prawa głosu
  • Skupienie na wiedzy

pracownik „Przyszłości”:

  • Elastyczny czas pracy
  • Praca gdziekolwiek (mobilność)
  • Używanie dowolnego sprzętu (BYOD, BYOA)
  • Elastyczny zakres obowiązków
  • Skupienie na rezultatach pracy
  • Nowe narzędzia komunikacji i współpracy
  • Dzielenie się informacją i wiedzą
  • Możliwość bycia liderem nie będąc menedżerem
  • Skupienie na adaptacyjnej nauce

Od pracowników przyszłości oczekuje się tzw. „Cyfrowej Zręczności” czyli zdolności i chęci używania nowych technologii do osiągania lepszych rezultatów biznesowych. Podejścia w duchu agile, analitycznego myślenia, kreatywności, nastawienia na współpracę.

Na rynku pracy obserwowany jest  wzrost zapotrzebowania na umiejętności związane z technologią na stanowiskach niezwiązanych z IT

„Cyfrowa Zręczność” (Digital Dexterity) to zdolność i chęć używania istniejącej
i rodzącej się technologii dla lepszych rezultatów biznesowych.

Według prowadzonych badań ponad 90% CEO chce poprawić doświadczenia pracowników – „Employee Experience”, a 80% CEO chce aby „Cyfrowa Zręczność” stanowiła kluczowe kryterium przy rekrutacji.

Top 10 kwalifikacji przyszłości

Firmy, by przetrwać, muszą przystosować się do zmian. Podobnie pracownicy. Już dziś warto przyjrzeć się swoim kompetencjom i zobaczyć, czy będą w cenie za pięć lub dziesięć lat. Ranking kompetencji przygotowany przez Światowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum) prognozuje, jakich umiejętności pracodawcy będą poszukiwać za kilka lat:
1. Kompleksowe rozwiązywanie problemów
2. Krytyczne myślenie
3. Kreatywność
4. Zarządzanie ludźmi
5. Współpraca z innymi
6. Inteligencja emocjonalna
7. Wnioskowanie i podejmowanie decyzji
8. Zorientowanie na usługi
9. Negocjacje
10. Elastyczność poznawcza

Czy jesteś gotowy na przyszłość pracy? Na to pytanie każdy musi sobie odpowiedzieć samemu. Na pewno warto brać pod uwagę powyższe trendy, aby lepiej przygotować się na nadchodzącą przyszłość i zmiany jakie czekają nas, na rynku pracy w kolejnych latach.

A Twoim zdaniem jak będzie wyglądać przyszłość pracy? Podziel się swoją opinią w komentarzu.

Źródła: The Future of Work: Attract New Talent, Build Better Leaders, and Create a Competitive Organization – Jacob Morgan
The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need, and a Culture They Can Celebrate – Jacob Morgan The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution – World Economic Forum