Upierdliwi pracownicy. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami w pracy?

rosnijwsile.pl Upierdliwcy. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami w pracy?
rosnijwsile.pl Upierdliwcy. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami w pracy?

Relacje w pracy istotnie wpływają na nasze życie. Doświadczenie skutecznie przypomina nam jednak, że nie mamy wyboru: jesteśmy skazani na relacje w pracy, a one wpływają na nasze szczęście i nasze wyniki. Dlatego należy poświęcać uwagę nie tylko tym relacjom, które dają nam świeżą energię i sprawiają, że chodzenie do pracy jest przyjemnością, ale też tym, które nas irytują – albo jeszcze gorzej. Jak radzić sobie z trudnymi relacjami w pracy?

Istnieje wiele, wiele rodzajów złego zachowania, a strategie współpracy z trudną osobą będą zależały od konkretnego zachowania, z jakim mamy do czynienia. Amy Gallo redaktorka współpracująca z renomowanym czasopismem „Harvard Business Review” oraz  autorka książki Upierdliwi współpracownicy, określa osiem problematycznych typów osób trudnych współpracowników i wskazuje, jak radzić sobie z każdym z nich.

„Relacje tworzą pozytywne lub negatywne doświadczenia z pracy, a sukces w prawie każdej roli zależy od tego, jak dobrze dogadujesz się z innymi”. – Amy Gallo

Upierdliwi współpracownicy. 8 trudnych typów osobowości w pracy

#01 Niepewny szef

Charakterystyczne zachowania:

  • Zbytnie przejmowanie się tym, co myślą o nim inni;
  • Chroniczna niezdolność do podejmowania decyzji (lub uparte trzymania się już raz podjętej), nawet gdy niesie ona ze sobą niewielkie konsekwencje;
  • Częsta zmiana kierunku projektu lub spotkania, szczególnie w wyniku sugestii osoby sprawującej władzę;
  • Wykorzystywanie okazji do podkreślania swojej wiedzy merytorycznej lub kwalifikacji, zwłaszcza gdy nie jest to konieczne; w bardziej toksycznym wydaniu może to się wiązać z umniejszaniem innych po to, by samemu wydać się ważniejszym;
  • Próby kontrolowania wszystkiego w zespole lub projekcie, w tym tego, kiedy, gdzie, a nawet w jaki sposób pracownicy realizują swoje zadania;
  • Wymaganie, by każda decyzja i szczegół uzyskiwały aprobatę szefa;
  • Niepozwalanie zespołowi na kontakty z kolegami z innych działów i menedżerami wyższego szczebla w celu kontroli przepływu informacji i zasobów.

#02 Pesymista

Charakterystyczne zachowania:

  • Narzekanie na zebrania, kierownictwo, współpracowników, na cokolwiek i na wszystko;
  • Oświadczanie, że nowa inicjatywa lub projekt są skazane na porażkę;
  • Prezentowanie podejścia typu „już tego próbowaliśmy i nic z tego nie wyszło”, szczególnie w trakcie dyskusji na temat innowacyjnych rozwiązań czy nowych sposobów pracy;
  • Natychmiastowe wskazywanie ryzyk związanych z daną taktyką bądź strategią;
  • Szukanie czegoś negatywnego do powiedzenia, nawet wtedy, gdy informacje czy zebranie są zasadniczo pozytywne.

#03 Ofiara

Charakterystyczne zachowania:

  • Użalanie się nad sobą i oczekiwanie, że inni też będą to robili („Co powiesz na małe użalanko?”);
  • Unikanie odpowiedzialności za negatywne rezultaty oraz zrzucanie winy na inne osoby i czynniki zewnętrzne;
  • konstruktywnej krytyki i wymyślanie wymówek, by zrzucić z siebie winę;
  • Działanie przygnębiająco na innych poprzez narzekanie i prezentowanie postawy „O, ja biedny!”;
  • Pogrążanie się w negatywnych uczuciach;
  • Przewidywanie porażki, szczególnie własnej.

#04 Typ pasywno-agresywny

Charakterystyczne zachowania:

  • Celowe ignorowanie terminów, pomimo wcześniejszego zobowiązania się do ich przestrzegania;
  • Obietnice wysłania maila, które nigdy nie zostają spełnione;
  • Niegrzeczne zachowanie w stosunku do ciebie (np. ignorowanie cię lub przerywanie ci na zebraniu), a następnie zaprzeczanie, by istniał między wami jakiś problem; w wypadku konfrontacji reagowanie na zasadzie „wszystko sobie wymyślasz” lub że „nie mam pojęcia, o czym mówisz”;
  • Mowa ciała wyrażająca złość lub przygnębienie, ale utrzymywanie przy tym, że wszystko jest w porządku;
  • Dawanie do zrozumienia, że nie podobają mu się wyniki twojej pracy, przy jednoczesnym braku otwartego przekazu lub bezpośredniego komentarza na ten temat;
  • Ukrywanie deprecjonujących określeń pod postacią komplementów. Na przykład stwierdzenie: „Masz taki wyluzowany styl!” może faktyczne oznaczać „Uważam, że jesteś leniwy”;
  • Przekręcanie twoich słów w trakcie sprzeczki tak, by wychodziło na to, że to ty nie masz racji.

#05 Wszystkowiedzący

Charakterystyczne zachowania:

  • Prezentowanie postawy „po mojemu albo wcale”;
  • Monopolizowanie konwersacji, niepozwalanie, by ktoś mu przerywał i mówienie głośniej, by zagłuszyć innych;
  • Przedstawianie własnych pomysłów jako lepszych;
  • Odrzucanie głosów krytycznych i informacji zwrotnych;
  • Mówienie protekcjonalnym tonem;
  • Wyjaśnianie rzeczy, które pozostali już rozumieją;
  • Rzadkie zadawanie pytań lub okazywanie zaciekawienia;
  • Przypisywanie sobie sukcesów grupy lub nieuznawanie wkładu innych w sukces;
  • Wpraszanie się do rozmów innych osób.

#06 Dręczyciel

Charakterystyczne zachowania:

  • Oskarżanie cię – pośrednio lub bezpośrednio – o niskie zaangażowanie w pracę;
  • Ustanawianie standardów, które są praktycznie niemożliwe do osiągnięcia;
  • Przydzielanie ci niepotrzebnej lub nieodpowiedniej pracy, czyli tego, co akademicy nazywają „bezpodstawnymi zadaniami”;
  • Szczycenie się poświęceniami, jakich dokonywało się w trakcie wspinania się po szczeblach kariery zawodowej, i oczekiwanie od ciebie podobnych poświęceń;
  • Deprecjonowanie twoich osiągnięć, zwłaszcza przez porównywanie ich ze swoimi;
  • Odmawianie ci wolnego i brak elastyczności względem twoich zobowiązań poza pracą;
  • Przypisywanie negatywnych cech określonemu pokoleniu („milenialsi są leniwi i myślą, że wszystko im się należy” lub „pokolenie Z jest takie delikatne – nie jest w stanie znieść nawet odrobiny dyskomfortu”);
  • Niezauważanie istnienia barier systemowych, takich jak uprzedzenia względem płci lub instytucjonalny rasizm („Mi się jakoś udało. Nie wiem dlaczego akurat tobie nie wychodzi”);
  • Utrzymywanie, że znęcanie się nad kimś buduje jego charakter.

#07 Typ stronniczy

Charakterystyczne zachowania

  • Wyrażanie zaskoczenia pozytywną cechą danej osoby („Jesteś tak elokwentny!”);
  • Oznaczanie zachowania, które jest akceptowane w przypadku przedstawicieli grupy większościowej, jako negatywne lub nieprofesjonalne („Pohamuj swoją złość”);
  • Zakładanie, że ktoś nie jest zdolny do czegoś lub nie jest czymś zainteresowany z powodu swojej tożsamości („Wątpię, że będzie chciała pracować przy tym projekcie. Ona ma rodzinę na głowie”);
  • Używanie słów i wyrażeń, które poniżają drugą osobę lub sugerują fałszywe poczucie zażyłości lub bliskości („kochaniutka”, „kolo”, „siostrzyczko”);
  • Zakładanie czegoś w oparciu o stereotypy lub odmawianie komuś jego indywidualnej tożsamości („Wyglądasz młodo jak na menedżera”);
  • Zachowywanie się tak, jak gdyby uprzedzenia lub dyskryminacja nie istniały („Nie zwracam uwagi na rasę”).

#08 Polityczny manipulant

Charakterystyczne zachowania

  • Przechwalanie się własnymi sukcesami;
  • Przypisywanie sobie zasług;
  • Próby przypodobania się osobom sprawującym władzę lub tym, którzy mogą pomóc mu w karierze;
  • Zachowywanie się tak, jak gdyby sprawowało się funkcję kierowniczą, chociaż tak nie jest;
  • Plotkowanie i rozsiewanie pogłosek, szczególnie na temat współpracowników, którzy jego zdaniem stoją mu na drodze;
  • Forsowanie własnych pomysłów, często kosztem celów zespołu lub firmy;
  • Zatrzymywanie dla siebie informacji, by samemu wydać się wpływowym;
  • Podważanie pozycji danej osoby przez niezapraszanie jej na zebrania lub ujawnianie kluczowych informacji na temat jej pracy.

9 zasad osiągania porozumienia z każdym

„Nikt z nas nie jest doskonały w radzeniu sobie ze złożonoś­cią relacji międzyludzkich. Nauczyłam się jednak tego, że istnieją pewne punkty styku – kluczowe koncepcje pomagające nam posprzątać naszą stronę ulicy – do których nieustannie wracam, bez względu na to, czy mam do czynienia z osobą, która dokładnie wpisuje się w jeden z ośmiu archetypów, czy z kimś, kogo trudno zaszufladkować”. –  Amy Gallo

Oto dziewięć zasad osiągania porozumienia z każdym. Tworzą one podstawę filozofii interpersonalnej odporności według Amy Gallo. Te zasady wzmocnią twoją determinację i poprawią twoją skuteczność w przypadku konfliktu, bez względu na to, kto jest twoim przeciwnikiem. Pomogą ci osiągnąć dalekosiężny cel, jakim jest dojście z daną osobą do porozumienia.

Zasada nr 1: Skup się na tym, co jesteś w stanie kontrolować

  • Nie marnuj czasu na przekonywanie współpracownika, by się zmienił, ludzie zmieniają się wtedy, gdy sami tego chcą.
  • Zamiast tego skup się na tym, co możesz zrobić inaczej.

Zasada nr 2: Twoja perspektywa jest jedną z wielu

  • Zaakceptuj fakt, że zarówno ty, jak i twoja koleżanka lub kolega nie zawsze będziecie się zgadzać.
  • Przestań ich obwiniać, spróbuj znaleźć wspólną drogę do przodu.
  • Zadaj sobie pytanie: A co, jeśli się mylę? Jakie są moje założenia?

Zasada nr 3: Miej świadomość własnych uprzedzeń

  • Poznaj swoje uprzedzenia, byś mógł rozpoznać, kiedy wpływają one na wasze interakcje – lub sprawiają, że niesprawiedliwie interpretujesz działania współpracownika.
  • Dostrzegaj działanie efektu podobieństwa, czyli tego, że możesz preferować ludzi o podobnym wyglądzie, przekonaniach czy doświadczeniach.
  • Unikaj efektu potwierdzenia, czyli tendencji do interpretacji wydarzeń lub faktów jako dowodów na słuszność twoich przekonań.

Zasada nr 4: Nie twórz sytuacji „ja przeciwko niemu”

  • Wyobraź sobie, że w konflikt zaangażowane są trzy podmioty: ty, twój współpracownik i relacje między wami.
  • Twórz pozytywne wyobrażenia oparte na współpracy (w których na przykład ty i twój współpracownik siedzicie po tej samej stronie stołu) zamiast takich, które odwołują się do konfliktów – pozwoli to zwiększyć szansę na poprawę niezdrowych relacji.

Zasada nr 5: Odwołaj się do empatii, by spojrzeć na sprawy z innej strony

  • Obdarzaj współpracownika kredytem zaufania i pytaj siebie: „Jaka jest najbardziej pozytywna interpretacja jego zachowań?”
  • Zakładaj, że istnieją przyczyny jego drażniących zachowań (nawet, jeśli się z nimi nie zgadzasz).

Zasada nr 6: Bądź świadomy swego celu

  • Jasno określ cele w waszych relacjach.
  • Zapisz je i odwołuj się do nich często.
  • Uważaj na ukryte motywy, które mogą osłabić szansę na porozumienie.

Zasada nr 7: Unikaj plotek – w większości przypadków

  • Oprzyj się pokusie obgadywania współpracownika za jego plecami.
  • Uważaj, z kim rozmawiasz na temat tej sytuacji, poszukuj osób konstruktywnych, które działają w twoim najlepszym interesie i potrafią wyrazić przeciwne zdanie. a ponadto są dyskretne.

Zasada nr 8: Eksperymentuj i sprawdzaj, co działa

  • Wymyśl dwie–trzy rzeczy do przetestowania – drobne działania przynoszą często znaczny rezultat.
  • Modyfikuj swoje metody w zależności od tego, czego uczysz się po drodze, bądź też gotowy do porzucenia tych, które nie przynoszą rezultatów.
  • Zrób coś, czego wcześniej nie próbowałeś, nawet to, czego ta druga osoba nie oczekuje.

Zasada nr 9: Zachowuj otwartość umysłu

  • Przyjmij nastawienie prorozwojowe i uwierz, że możesz się czegoś nauczyć i że relacje mogą się zmienić.
  • Skup się na tym, co możesz zyskać dzięki osiągnięciu celów porozumienia.

Bez względu na to, z jakim rodzajem trudnego współpracownika masz do czynienia lub co postanowisz robić dalej, pamięta­nie o tych dziewięciu zasadach zwiększy twoje szanse na zbudo­wanie silniejszych, bardziej satysfakcjonujących relacji w pracy.

Nowe podejście do trudnych relacji

Nadszedł czas, by skupić się na umiejętnościach, które są nam potrzebne w poruszaniu się po grząskim gruncie porozumiewania się z innymi. Jeśli właśnie czytasz te zdania, to już wykonałeś pierwszy ważny krok: jesteś gotów dać szansę zrozumieniu i pojednaniu.

Jeśli chcesz odnosić sukcesy w pracy – osiągać jak najlepsze wyniki, być zaangażowanym i produktywnym, a także myśleć kreatywnie i mieć szerokie horyzonty – poświęcaj uwagę relacjom.

Amy Gallo w książce Upierdliwi współpracownicy Jak się dogadać z szefem idiotą, pesymistycznym podwładnym czy wszechwiedzącym kolegą zebrała wyniki badań i wskazówki z wielu obszarów – neuronauki, inteligencji emocjonalnej, negocjacji i zarządzania – abyś mógł poradzić sobie z problematycznymi relacjami w sposób produktywny i zniuansowany.

Upierdliwi współpracownicy Jak się dogadać z szefem idiotą, pesymistycznym podwładnym czy wszechwiedzącym kolegą - Amy Gallo
Upierdliwi współpracownicy Jak się dogadać z szefem idiotą, pesymistycznym podwładnym czy wszechwiedzącym kolegą – Amy Gallo

Łącząc bada­nia, wspaniałe przykłady i sugestywny przekaz – pokazuje, jak sprawić, by twoje relacje z trudnymi współpracownikami stały się zdrowsze i jak je zmienić na lepsze. Pokazuje też, dlaczego ciężka praca nad rela­cjami jest warta wysiłku.

Konflikty w pracy są nieuniknione – to część bycia człowiekiem – ale że możemy zrobić coś więcej, niż tylko je znosić lub starać się przetrwać. Strategie zaprezentowane w ośmiu rozdziałach na temat archetypów wraz z dziewięcioma zasadami opisanymi i wyjaśnionymi szczegółowo w rozdziale 11 mają za zadanie pomóc ci współpracować z każdym.

Jednocześnie należy mieć świadomość, że niektóre osoby trudno zaszufladkować, dlatego Amy Gallo przedstawia też zasady, które się sprawdzą bez względu na to, z jakim rodzajem negatywnego zachowania masz do czynienia.

Gdy będziesz uczył się, jak zmieniać swoje najtrudniejsze relacje, rozwiniesz też umiejętności i pewność siebie, które będą ci potrzebne, by udoskonalić jakość wszystkich twoich kontaktów międzyludzkich. Ponadto zarówno wyższy poziom samoświadomości, jak i wyższa inteligencja emocjonalna, które zdobędziesz, sprawią, że staniesz się lepszym lide­rem. Zdolności te są niezbędne, by odnieść sukces na dowolnym szczeblu kariery, w dowolnej branży, dlatego umiejętność rozwiązywania konfliktów i osiągania porozumienia z każdą osobą wzmocni twoje szanse na rozwój zawodowy.

Stres powodowany przez negatywne interakcje ze współpracownikami może z pewnością wpływać na naszą wydajność, zamienić pracę w koszmar, a nawet zainfekować inne aspekty naszego życia.  Nie musimy jednak rozkładać bezradnie rąk ani liczyć na to, że ktoś wyżej dostrzeże problem i podejmie interwencję. Możemy dowiedzieć się, dlaczego problematyczni współpracownicy zachowują się w określony sposób, opanować techniki radzenia sobie z ich najtrudniejszymi cechami i ostatecznie zdecydować, kiedy kontynuować wysiłki, a kiedy odpuścić. Dzięki wskazówkom zawartym w tej książce będziesz w stanie umieścić konflikt na właściwym miejscu, uwalniając cenny czas i zdolności umysłowe potrzebne do realizacji zadań, które są dla ciebie naprawdę ważne.

Porady zawarte w tej książce pomogą ci postępować w sposób autentyczny i zgodny z twoimi wartościami, tak aby twoje życie zawodowe stało się lepsze. Z odpowiednią dozą za­angażo­wania, samoświadomości i empatii możesz nauczyć się porozumiewać z każdą osobą, nawet z tymi, którzy cię irytują lub prowokują

„Wszyscy możemy mieć mocniejsze i zdrowsze relacje w pracy”. – Amy Gallo

Źródło: Upierdliwi współpracownicy Jak się dogadać z szefem idiotą, pesymistycznym podwładnym czy wszechwiedzącym kolegą – Amy Gallo, wydawdnictwo MT Biznes 2023, tłumaczenie Jarosław Filip Dąbrowski.

Sprawdź też: Mam ochotę go udusić! 7 typów trudnych ludzi w pracy

Podoba Ci się? Postaw mi kawę na buycoffee.toi rośnij z nami w siłę!

Total
0
Shares
Prev
Multitasking – 15 zasad skutecznej wielozadaniowości
rosnijwsile.pl Multitasking - 15 zasad skutecznej wielozadaniowości

Multitasking – 15 zasad skutecznej wielozadaniowości

Czy wielozadaniowość zwiększa produktywność?

Next
Jakie masz nastawienie na rozwój czy na trwałość?
rosnijwsile.pl Jakie masz nastawienie na rozwój czy na trwałość?

Jakie masz nastawienie na rozwój czy na trwałość?

Czy masz nastawienie na rozwój czy nastawienie na trwałość?

Total
0
Share
Don`t copy text!