Zmieniłeś pracę? Jesteś nowy w zespole? Adaptacja do nowego miejsca pracy zależy od właściwej organizacji procesu pracy w firmie, do której dołączasz, ale także od harmonijnych relacji w zespole. Czasem trudno jest dołączyć do nowego zespołu i odnaleźć się na początku w nowym środowisku. Ten problem nasila się zwłaszcza podczas pracy zdalnej, kiedy komunikacja ze współpracownikami jest zminimalizowana. Jeśli nadal nie masz odwagi zmienić pracy z obawy przed nie znalezieniem wspólnego języka ze współpracownikami, podpowiemy Ci, jak przezwyciężyć te obawy. Oto wskazówki jak stać się “swoim” w każdym zespole, do którego dołączasz. Zaczynamy!

Nowa praca – 9 kroków do adaptacji w nowym zespole

#01 Przygotowanie

Przed pierwszym dniem roboczym zapytaj o firmowe zasady, niuanse pracy – wszystko, co pozwoli Ci poczuć się pewnie. Rzuć okiem na sieci społecznościowe swoich kolegów: w ten sposób będziesz mógł poznać ich zainteresowania i łatwiej będzie rozpocząć rozmowę.

#02 Opowiadanie o sobie

Nie zapomnij opowiadać o sobie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Podobną historię trzeba będzie powtórzyć w obecności kolegów. W przeciwieństwie do autoprezentacji pracodawcy, opowiadanie o sobie współpracownikom może nie być tak formalne, ale istnieje też potrzeba podzielenia się informacjami o swoim doświadczeniu, umiejętnościach, osiągnięciach. Jeśli uznasz to za konieczne, dodaj bardziej osobiste informacje o sobie: hobby, rodzinę, wartości życiowe itp.

#03 Aktywność

Nie unikaj okazji lepszego poznania się z zespołem, nie przegapiaj spotkań i nie ignoruj ​​zaproszeń na kawę czy kolację. W nieformalnym otoczeniu zawsze łatwiej nawiązać relacje. Jeśli jest to praca zdalna, zainicjuj spotkanie przez widekomunikator jak MS Teams czy Zoom, aby móc zobaczyć nowy zespół i porozmawiać z nim.

#04 Praca zespołowa

W każdym zespole istnieją tradycje lub niepisane zasady, a jeśli chcesz być jego częścią, musisz ich przestrzegać. Mogą to być prezenty zbiorowe dla koleżanki, która ma urodziny, lub odwrotnie – ich nieobecność, spotkania w każdy piątek w pubie czy mecz piłki nożnej raz w miesiącu i tak dalej.

#05 Neutralność

W końcu wśród kolegów będziesz mieć przyjaciół i osoby mniej Tobie przychylne, ale staraj się zachować neutralność. Nie daj się ponieść emocjom, nie rozsiewaj plotek i pamiętaj, że to przede wszystkim praca zespołowa, a Twoja interakcja ogranicza się do pracy.

#06 Bez życia osobistego

Komunikując się z kolegami, nie angażuj się w ich sprawy osobiste, nie pytaj o zarobki, dochód rodziny czy liczbę kochanków. Staraj się mówić o swoim życiu w ograniczony sposób. Lepiej komunikować się z kolegami o czymś neutralnym.

#07 Pytania, wiele pytań

Najlepiej zrozumiesz pracę i wszystkie procesy w firmie, jeśli nie będziesz wstydzić się zadawać pytań. Dobrze, jeśli firma da Ci mentora, który zapozna Cię z zespołem i wszystkimi niewypowiedzianymi zasadami. Ale jeśli nie, zapytaj swojego bezpośredniego przełożonego i współpracowników. Również może Ci pomóc były nowicjusz, który jest już świadomy wszystkich spraw, ale nie zapomniał, jak to jest “być nowym” w firmie. Nie wiedzieć, do kogo zwrócić się o poradę i co jak załatwić.

#08 Mówienie „nie” jest normalne

Niektóre zespoły próbują zrzucić całą trudną lub nieprzyjemną pracę na nowicjusza. Mamy nadzieję, że znalazłeś pracodawcę, który jasno określa obowiązki swoich pracowników i że koledzy nie wykorzystają Twojej niewiedzy. Ale jeśli masz pecha upewnij się, że to faktycznie należy do twoich zadań. A w razie potrzeby bądź asertywny. W końcu zgadzając się na początku, ryzykujesz ciągłe wykonywać tą prace. Dodatkowo zespół uzna, że może Ci “wrzucać”, różne niewygodne zadania, który nikt inny nie chce się zająć.

#09 Bądź sobą

Nie próbuj w pełni dostosowywać się do zespołu, bądź sobą. Nie musisz chodzić na piłkę nożną ze swoimi kolegami, jeśli nigdy jej nie kochałeś. W końcu nie będziesz mógł cieszyć się pracą i komunikacją z zespołem, jeśli zmusisz się do bycia tym, kim naprawdę nie jesteś.

Jeśli tak się stanie, że w danym zespole czujesz się obco – zastanów się, czy duch zespołu jest bliski Twojemu. Jeśli nie – idź w poszukiwaniu pracy i zespołu, w którym poczujesz się jak “ryba w wodzie”.

Sprawdź też: Jak ogarnąć emocje w pracy? 7 nowych zasad emocji w życiu zawodowym