Szkoła, to miejsce w której każdy z nas spędził część swojego życia. Udajemy się do niej by poznać odpowiedzi na nurtujące nas pytania, nawiązać przyjaźnie, oraz zdobyć wiedzę. Jednak szkoła nie sprawia, że kończąc ją jesteśmy przygotowani na dorosłe i pełne odpowiedzialności życie. Informację, które w niej zdobywamy często są ulotne i zapominamy je tuż po sprawdzianie. Więc, czego nie uczy nas szkoła, a powinna?

„Nigdy nie pozwoliłem mojej szkole stanąć na drodze mojej edukacji”. – Mark Twain

Oto 5 życiowych umiejętności, który często nie uczy nas szkoła, a powinna

#01 Rozpoznawania emocji i uczuć oraz radzenia sobie z nimi.

Okres dzieciństwa i piękny nastoletni wiążą się z szeregiem różnych doświadczeń. Pierwsze przyjaźnie, miłości, rozstania i złamane serca. Do tego często presja ze strony rodziców, oraz nakładane przez nich oczekiwania. Do tego dochodzą własne problemy, cele i marzenia. I jak młody człowiek ma sobie z tym radzić? Skąd ma wiedzieć w jaki sposób poradzić sobie z emocjami czy rozładowywać złość?

Niestety nie każdy rodzic jest psychologiem lub pedagogiem by wypracować z dzieckiem schemat radzenia sobie i przeżywania uczuć. W szkołach przeważnie jest psycholog, ale jest też obarczony ogromną stygmatyzacją, dlatego dzieci niezbyt chętnie do niego chodzą. Regulacja własnych emocji jest niezwykle ważną umiejętnością, przydatną podczas całego naszego życia. Uczuć, tego co czujemy, nigdy nie wyłączymy, ale możemy poznać sami siebie i je w sobie przepracowywać.

Sprawdź: Uwolnij moc inteligencji emocjonalnej – zostań badaczem emocji!

#02 Zarządzania pieniędzmi.

Niestety w dorosłym życiu zarządzanie pieniędzmi i inteligencja finansowa jest podstawą przetrwania. Niestety jest wielu dorosłych, którzy nigdy nie posiedli tej sztuki. Wielu wydaje więcej niż zarabia, zadłuża się, żyje od wypłaty do wypłaci. Nie umiemy planować budżetu, oszczędzać i inwestować. Kupujemy pod wpływem emocji i dajemy się nabrać na wszelkiego rodzaju manipulacje ze strony sprzedawców i korporacji.

Sprawdź: Jak myśleć lepiej o pieniądzach? Psychologia pieniędzy ponadczasowe lekcje o bogactwie

#03 Komunikacji i bycia dobrym rozmówcą.

Dobry rozmówca, to taki który umie podyskutować na każdy temat. Oczywiście, nie jest ekspertem i nie wykłóca swoich racji, ale prowadzi wartościową konwersację, jest oczytany i obyty z tym co się dzieję w świecie. Dobry rozmówca jest zainteresowany drugą stroną i bierze pod uwagę jej argumenty. Nie podnosi głosu i nie przerywa. Umiejętność prowadzenia, miłych i wartościowych konwersacji jest niesamowicie przydatną umiejętnością w społeczeństwie. Pozwala poznać wielu ludzi, zbudować dobre relacje i otwiera wiele ścieżek kariery, o których ludzie nawet nie mają pojęcia.

Sprawdź: Sztuka porozumiewania się. 10 kroków które sprzyja efektywnej komunikacji

#04 Zarządzanie czasem.

To co mamy w życiu ograniczone, to czas. Nie cofniemy go. Nie możemy go również zwolnić czy zatrzymać. Niestety nikt z nas nie uczy mądrego gospodarowania czasem. Wręcz przeciwnie, w szkole często poświęca się bardzo dużo godzin sprawom, które można zamknąć po piętnastu minutach. Przez to właśnie marnujemy w swoim życiu zdecydowanie za dużo czasu.

Sprawdź: 16 wskazówek jak lepiej zarządzać czasem

#05 Koncentracji.

Żyjemy w świecie pełnym rozproszeń. Nieustanie coś walczy o naszą uwagę. Szczególnie nasze smartfony, z którymi wielu z nas praktycznie się nie rozstaje. W szkole jednak nikt nie uczy nas koncentracji. A to dzięki umiejętności skupienia się jesteśmy wstanie efektywnie pracować, rozwijać się i zdobywać nowe umiejętności. Koncentracja jest nam niezbędna podczas nauki i pracy twórczej.

Sprawdź: Siła koncentracji – Lifescale – jak się skupić by mieć kreatywne produktywne i szczęśliwe życie?

Uwagi końcowe

Oczywiście, rzeczy których nie uczy nas szkoła, a powinna jest o wiele więcej. Niestety system edukacji jest bardzo stary. Był tworzony w innej epoce i często nie przystaje do obecnej rzeczywistości. Trudno też wprowadzać w nim jakieś innowacje i zmiany. Oby zmieniło się to w niedalekiej przyszłości, ponieważ bardzo dużo tracimy, jako społeczeństwo nie wdrażając tych rzeczy w szkole. Przyszłość wymaga od nas nowych umiejętności, a dobra szkoła powinna  wspierać w ich zdobyciu.

„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”. – Albert Einstein

Sprawdź też: 7 kluczowych umiejętności XXI wieku by odnieść sukces

A według Ciebie, czego szkoła nie uczy a powinna? Napisz w komentarzu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj