Relacje z klientami przypominają każdy inny rodzaj relacji międzyludzkich. Wymagają wysiłku, czasu i uwagi by poprawić i utrzymać ich jakość. Kiedy konsekwentnie dążysz do budowania trwałych relacji z klientami, nie tylko świetnie rozwija się Twój biznes, ale i wzrasta satysfakcja z tego, co robisz. Wzmacniając relację z istniejącymi klientami zapewniasz sobie to, że do Ciebie wrócą i bardzo możliwe, że podzielą się swoją miłością do Twojej marki z innymi osobami. To z kolei przyniesie Ci długofalowy sukces na rynku. Nie wiesz, jak budować wartościowe relacje z klientami? Nasze cztery wskazówki powinny Ci pomóc.

„Zanim będziesz chciał sprzedać produkt, pomyśl jak klient”. – Paul Gillin

Jak budować wartościowe relacje z klientami? 4 kluczowe elementy

#01 Poznaj swoich klientów

Każda zdrowa relacja wymaga zaangażowania. Dotyczy to również relacji Twojej marki z klientami. Wysiłek jaki włożysz w poznanie swoich klientów wzmocni Waszą więź i sprawia, że wzajemne interakcje są przyjemniejsze dla obu stron. Dlatego musisz wiedzieć z jakiego środowiska socioekonomicznego wywodzą się Twoi klienci, czym się zajmują i jakie mają cele. Prostym sposobem na dowiedzenie się więcej o Twoich klientach jest obserwowanie ich w mediach społecznościowych. Pamiętaj jednak, że budujesz relacje, które mają przynieść Twojej firmie korzyści finansowe, a nie szukasz nowych przyjaciół. Balansowanie na granicy tego co profesjonalne, a co prywatne w social mediach może być trudne, lecz da się to zrobić. Określ jasne granice w kontaktach z klientami, by uniknąć ewentualnych konfliktów czy nieporozumień. Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać, możesz zacząć od podpatrywania działań innej popularnej marki.

„Klient nie kupuje dlatego, że coś jest w ogóle dobre, tylko dlatego, że jest to dobre właśnie dla niego”. – Adam Ygnasik

#02 Bądź autentyczny

Budując relację nie tylko poznajesz swoich klientów, lecz także oni poznają Twoją markę i osoby, które za nią stoją. Może kusić Cię, by kreować wizerunek, który Twoim zdaniem przyciągnie najwięcej fanów, zwłaszcza jeśli konkurencji świetnie to wychodzi. Nie jest to jednak dobry pomysł. Jeśli nie będziesz autentyczny i transparentny w swoich działaniach dużo ryzykujesz i na dłuższą metę możesz się tylko rozczarować. Klienci pragną poznać wizję Twojej marki i osoby, które za nią stoją. Będąc autentycznym i dzieląc się swoim doświadczeniem daje Twoim fanom szansę na utożsamianie się z Twoją historią. To z kolei buduje zaufanie i zaangażowanie ze strony klientów. Chodzi o to by poznali Cię jako osobę, a nie tylko dostawcę usług lub produktów. To znacząco wpłynie na poprawienie jakości Waszych wzajemnych interakcji.

Sprawdź: Jak być autentycznym sobą? Manifest autentycznego życia

„Marka osobista to to co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”. – Jeff Bezos

#03 Poproś o informację zwrotną

Proszenie o opinię może Cię na początku przerażać, jednak to kluczowa kwestia w budowaniu satysfakcjonujących relacji z klientami. Prosząc o informację zwrotną nie tylko pokazujesz, że zależy Ci na jak najwyższej jakości świadczonych przez Twoją firmę usług, lecz także, że szanujesz potrzeby i opinię Waszych klientów. W 2011 roku badanie przeprowadzone przez Instytut Gallupa wykazało, że marki, które regularnie proszą swoich klientów o informację zwrotną mają o 15% mniej składanych reklamacji niż te biznesy, które tego nie robią. Ich klienci są również bardziej zadowoleni z obsługi klienta i świadczonych usług. Wprawdzie to badanie wykonano dekadę temu, jednak fakt, że regularne proszenie klientów o opinię wzmacnia Waszą relację nie stracił na ważności. Przedyskutuj kwestię otrzymywania informacji zwrotnej od klientów ze swoim zespołem i wspólnie zaplanujcie formę i częstotliwość zbierania opinii.

„Najbardziej niezadowoleni klienci to twoje najlepsze źródło informacji”. – Bill Gates

#04 Buduj zaufanie przez przewyższanie oczekiwań

Świetnym sposobem na budowanie wartościowych relacji z klientami jest przewyższanie ich oczekiwań. W ten sposób sprawiasz, że czują się oni wyjątkowi. Będą także pamiętać, że w znacznym stopniu ułatwiłeś im życie. Klienci doceniają nawet najdrobniejszy gest, a jak głosi powiedzenie- diabeł tkwi w szczegółach. Możesz to zrobić na przykład przez dodanie ręcznie pisanej kartki z podziękowaniem za zakupy do każdego zamówienia. To zdecydowanie wyróżni Cię na tle konkurencji, a nada bardziej osobistego wymiaru Twojej relacji z klientem. To z kolei jest na wagę złota w obecnej, cyfrowej erze.

„Zadowolony klient to najlepsza strategia biznesowa”. – Michael Leboeuf

Sprawdź też: Jakie są najważniejsze umiejętności w sprzedaży? Sprawdź czy je masz!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj