Życie człowieka nie musi być pełne niepokoju i napięć, pozbawiających szczęścia i odbierających siły. Łatwo się mówi, ale jak to osiągnąć? Jak ograniczyć stres w pracy, zwiększyć produktywność i czerpać większą satysfakcję z życia? Dale Carnegie amerykański pisarz specjalizujący się w książkach z zakresu samorozwoju oraz umiejętności interpersonalnych zwraca uwagę na kilka zasad, które warto wdrożyć do swojego życia, aby zapobiec zmęczeniu i zmartwieniom. Zastosowane w praktyce pozwolą ograniczyć stres w pracy, zwiększą naszą produktywność oraz poprawią nasze samopoczucie.

“Człowiek nie składa się z tego, co mówi, ani z tego co robi od czasu do czasu, człowiek składa się z sumy swoich nawyków”.

Oto 4 zasady, które ograniczą Twój stres w pracy i zwiększą Twoją produktywność według Dale Carnegie:

Zasada 1: Usuń z biurka wszystkie dokumenty i notatki nie dotyczące bezpośrednio sprawy, którą się w danej chwili zajmujesz.

“Porządek jest pierwszym prawem Niebios”. – Alexander Pope

Usuń wszystkie papiery z Twojego biurka, z wyjątkiem tych, które odnoszą się do Twojej obecnej pracy. Biurko przykryte papierkową robotą i zwykłe śmieci w sprawach niezwiązanych z wykonywanym aktualnie zadaniem wystarczą, aby wywołać w naszym umyśle zamieszanie, napięcie i zmartwienia. Stos papierów powoduje też, że nieustannie przypomina o “setkach” rzeczy, które musisz zrobić i na które ciągle brak Ci czasu. A to może dodatkowo stresować. Dotyczy to również Twojego komputera. Pulpit z „setką” ikon, bałagan i niejednoznaczne nazewnictwo folderów i plików, również będzie ograniczać Twoją produktywność.

Praca jest o wiele łatwiejsza i możemy ją wykonywać o wiele lepiej, jeśli oczyścimy swoje biurko ze wszystkich dokumentów nie dotyczących bezpośrednio sprawy, którą się w danej chwili zajmujemy oraz będziemy utrzymywać porządek w naszych dokumentach elektronicznych.

Poza tym wielozadaniowość jest nieefektywna i dlatego powinieneś tylko widzieć narzędzia i pracę, którą obecnie wykonujesz, zachować koncentracje niczym laser i wykonać aktualne zadanie przed przejściem do następnego.

Zasada 2: Wykonuj zadania w kolejności zgodnej z ich priorytetem 

“Planuj zajęcia na następny dzień i Najpierw rób rzeczy najważniejsze”.

Umiejętność myślenia i wykonywanie zadań zgodnie z hierarchią ich ważności, to dwie cechy ludzi sukcesu, dzięki którym uzyskują bardzo dobre rezultaty.

Mimo, że nie zawsze udaje się wykonać zadań w kolejności wynikającej z priorytetu to jednak planowanie tego co chcemy zrobić oraz określanie kolejności wykonania poszczególnych zadań jest lepsze od działania przypadkowego.

Codziennie zaplanuj z wyprzedzeniem i zapisz swoje zadania do wykonania oraz określ ich ważność. Możesz to zrobić wieczorem przed snem, planując zadania na kolejny dzień lub z samego rana w ramach porannego rytuału. Trzeba sprawdzić na sobie, która pora dnia jest bardziej odpowiednia w naszym przypadku. Wielu z nas najlepiej się myśli i jesteśmy bardziej produktywni w godzinach porannych u innych lepsze są godziny wieczorne.

Jeśli dobrze pracuje Ci się z rana wykonuj swoje trudne i ważne zadania, w pierwszej kolejności z rana – pozostawiając czas na wykonanie drobnych, trywialnych zadań z minimalnym wpływem na Twoje cele na późniejsze godziny w ciągu dnia. Z reguły wraz z upływającym dniem wyczerpuje się nasza energia do działania i siła woli.

Zasada 3: Gdy stajesz przed jakimś problemem nie zwlekaj i rozwiąż go natychmiast

“Od razu podejmuj decyzję. Żadnego odkładania na później!”

Ilekroć staniesz wobec jakiegoś problemu, rozwiąż go natychmiast, jeśli tylko dysponujesz dostateczną liczbą danych do podjęcia decyzji. Nie odkładaj niczego na później.

Kluczem do zmniejszenie listy spraw do załatwienia, „odgruzowania” swojego biurka, ale także umysłu jest, aby robić istotne rzeczy i podejmować decyzje od razu bez zbędnej zwłoki. Gdy masz wystarczająco dużo informacji, aby odpowiedzieć na pytanie lub wykonać jakieś zadanie, zrób to natychmiast. Nie ma potrzeby wstrzymać się od decyzji i pozostawiać nierozwiązane kwestie i sprawy do załatwienia. Gdy masz wystarczająco dużo danych przed sobą, aby podjąć decyzję – podejmij ją. Walcz z prokrastynacją.

Sprawdź: Jak szybciej podejmować mądrzejsze decyzje?

Zasada 4: Deleguj zadania – zorganizuj pracę, nadzór i zastępstwa

Wiele osób, zwłaszcza które rozpoczyna własne biznesy lub podejmuj się pierwszych wyzwań menedżerskich nie umie w dostatecznym stopniu delegować pracy i obowiązków na innych. Chcą wszystko zrobić sami. W efekcie przytłaczają ich drobiazgi i chaos.

Myśl o delegowaniu zadań na innych może być przerażająca. Zawsze istnieje przecież ryzyko przekazania obowiązków niewłaściwym ludziom, którzy mogą nam narobić potencjalnych szkód. Jednak delegowanie i “outsourcing” jest całkowicie niezbędny, jeśli chcesz  rozwijać swój biznes i nie chcesz robić wszystkiego za ludzi z zespołu, którym kierujesz. Nie możesz być wszędzie i wszystkiego zrobić sam! Musisz umieć delegować! Skuteczne delegowanie zadań pozwala też zmniejszając poziom stresu, napięć i zmęczenia spowodowany nadmiernym obciążeniem zdaniami.

Delegowanie podstawowych zadań to świetny początek, aby wyrobić w sobie nawyk i umiejętność delegowania. To także uwolnienie swojego czasu, aby zajmować się naprawdę ważnymi sprawami, które mają o wiele większy wpływ.

Podsumowanie

“Nasze życie będzie właśnie takim, jakim je uczynimy”.

Oto poznałeś 4 zasady według Dale’a Carnegie, które pozwolą Ci zapobiec zmęczeniu i zmartwieniom, ograniczą Twój stres i zwiększą Twoją produktywność:

#1 Posprzątaj swoje miejsce pracy i pozostaw tylko to co jest niezbędne do wykonania jednego bieżącego zadania
#2 Planuj i wykonuj zadania według stopnia ich ważności i wpływu
#3 Podejmuj decyzje, gdy tylko uzyskasz wystarczającą ilość informacji, aby zmniejszyć swoją skłonność do prokrastynacji
#4 Naucz się delegować pracę na innych i korzystaj z tego sposobu na wykonanie zadań

Aby dowiedzieć się więcej o tych zasadach oraz poznać wiele innych cennych wskazówek jak czerpać satysfakcję z życia i pracy sięgnij po książki Dala Carnegie “Jak przestać się martwić i zacząć żyć” oraz bestselerową pozycję “Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi“. Książki te są pełne fascynujących i inspirujących historii ludzi sukcesu oraz porad, które pomogą Ci zyskać większe poczucie harmonii i celowości życia poprzez jak najlepsze wykorzystanie potencjału Twojej osobowości.

Sprawdź też Jak radzić sobie ze stresem i skutecznie nim zarządzać? oraz 10 sprawdzonych sposobów na zmniejszenie stresu

A Ty co sądzisz o zasadach Dale’a Carnegie? Może stosujesz własne skuteczne metody na zmniejszenie stresu w pracy i większą produktywność. Napisz w komentarzu, aby zainspirować innych.