Dlaczego niektórzy ludzie wydają się być skazani na sukces, podczas gdy inni zawsze zawodzą? Czy odpowiedź może leżeć w tym, co nazywamy siłą woli? Co to jest siła woli? Zacznijmy od definicji – „wola” oznacza intencję, pragnienie lub chęć, aby coś się stało, to czego ktoś chce, co ktoś sobie postanowił. Siła woli jest zatem motywacją do powiększania i wzmacniania „woli”.

Siła woli to wewnętrzna siła, która pozwala Ci nie tylko podejmować decyzje, ale także je realizować. Ludzie z silną siłą woli, są wstanie podejmować decyzje w obliczu silnej opozycji. Ludzie o słabej sile woli często kapitulują i poddają się.

Tam, gdzie jest siła woli, istnieje rozwiązanie, asertywność, wytrwałość, zdecydowanie i stanowczość. Każdego dnia używamy siły woli, aby podjąć jakieś działanie lub przestać coś robić, oprzeć się pokusom, przezwyciężyć zwlekanie, tworzyć dobre nawyki i ostatecznie osiągnąć swoje cele.

Siła woli jest tym, co różni nas od zwierząt. Jest zdolnością do powstrzymywania naszych impulsów, przeciwstawiania się pokusom – pozwala nam robić to, co jest właściwe i dobre dla nas w dłuższej perspektywie, a nie tylko to, co chcemy zrobić teraz, aby zaspokoić nasze chwilowe zachcianki i żądze.

„Siła nie pochodzi z fizycznej zdolności. Pochodzi z niezłomnej woli”.- Mahatma Gandhi

Siła woli i jej wpływ na sukces

Pomiędzy sukcesem a porażką istnieje cienka linia, a ta linia to siła woli. Siła woli daje nam moc do przezwyciężenia negatywnych cech i impulsów, takich jak bierność, bezczynność, lenistwo, zwlekanie i różnego rodzaju pokus. Jest to umiejętność znajdowania energii, motywacji i wytrzymałości oraz wytrwałości, aby iść naprzód, nawet gdy jesteś zmęczony i zniecierpliwiony, a część Ciebie szuka ucieczki z danej sytuacji.

Prowadzone badania wykazały, że kiedy nie śpimy co ok. 2 minuty, mamy do czynienia z sytuacją, która wymaga od nas podjęcia decyzji. Podejmujemy bardziej lub mniej istotne decyzje. Są to decyzje różnego rodzaju. W co się ubrać? Co zjeść? Czy pojechać samochodem czy tramwajem? Na jakie studia się zapisać? Jaki produkt sprzedawać? Z kim się spotkać? itp. W ciągu dnia spędzamy 3 do 4 godzin na ćwiczeniu siły woli: opierając się chęci zjedzenia słodyczy, zamówienia kolejnego piwa i pizzy zamiast zdrowego posiłku, zalogowaniu się na instagram czy facebooka zamiast nauki do egzaminu, romansowi z kolegą z pracy, kupieniem kolejnej pary butów itp. Kiedy dokonujemy wyborów, musimy analizować nie tylko nasze motywy, ale przewidywać ich skutki.

„Twój los kształtuje się w momentach podejmowania przez Ciebie decyzji”.

Pracuj na siłą woli od najmłodszych lat

Według Paul Tough autora książki „Jak dzieci osiągają sukces. Nauka siły woli i ciekawości świata.” osoby z wysoką siłą woli i sumiennością uzyskują lepsze stopnie w szkole, popełniają mniej przestępstw i dłużej pozostają w związku małżeńskim. Żyją dłużej, mają mniej udarów, niższe ciśnienie krwi i mniejszą częstość występowania choroby Alzheimera. Ponadto Paul Tough w swojej książce dowodzi, że zwycięzcę czynią z dziecka w życiu dorosłym: wytrwałość, ciekawość świata, pozytywne nastawienie i samodyscyplina.

Jak więc radzimy sobie w tej walce o siłę woli?

Nie tak dobrze jak mogłoby się to wydawać. Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Florydy, mimo naszej próby stawiania oporu, ulegamy jednemu na każde sześć pragnień. W rezultacie opóźniamy nasze poranne wstawanie o kolejną drzemką, wydajemy więcej niż powinniśmy, surfujemy po Internecie więcej godzin niż zdajemy sobie z tego sprawę, oglądamy godzinami telewizję czy netflixa i ulegamy innym podobnym pokusom.

W różnych sondażach i ankietach ludzie regularnie wskazują, że brak siły woli jest jedną z głównych przeszkód we wprowadzaniu i utrzymywaniu zmian, które poprawiłyby ich życie.

Mając większą silę woli ludzie ćwiczą bardziej regularnie, unikają alkoholu i innych używek, zdrowiej się odżywiają, oszczędzają i inwestują pieniądze, osiągają założone cele i robią inne rzeczy, które mają pozytywny wpływ na ich życie.

Popełniamy błędy i doświadczamy różnych przykrych zdarzeń, ponieważ brakuje nam siły woli. Podświadomie wiemy, co jest dla nas dobre, co nam pomoże, jednak brakuje nam siły woli do podjęcia odpowiednich działań. Często wiemy, co jest dla nas szkodliwe, co powinniśmy przestać robić, ale brakuje nam siły woli, aby wyeliminować te negatywne zachowania.

„Ogromna siła woli – gdy potrafisz oprzeć się temu co cię niszczy”.

Jaką rolę odgrywa siła woli w osiąganiu Twoich celów?

Siła woli nie jest tanim zasobem. Samokontrola jest jednym z bardziej kosztownych dla naszego mózgu zadań energetycznych, zużywając nawet więcej cukru z krwi niż pamięć czy nauka języka. Glukoza jest jednym z najważniejszych składników, które Twój mózg potrzebuje do skutecznej samokontroli.

Siła woli i opóźnianie gratyfikacji

Siły woli ma zasadnicze znaczenie, aby pomóc nam opóźnić gratyfikację, czyli zdolność do rezygnacji z natychmiastowych, ale niewielkich korzyści na rzecz odłożonych w czasie, ale większych korzyści. Opieramy się szaleństwu zakupów w centrum handlowym, abyśmy mogli zaoszczędzić na studia dla dzieci, nowy dom, czy wygodną emeryturę, opieramy się pokusie snu, abyśmy mogli ukończyć projekt czy przygotować się do egzaminu, opieramy się pragnieniu by wybuchnąć gniewem i wszcząć awanturę, aby utrzymać dobrą relację z małżonkiem czy naszym znajomym.

Według naukowców, mamy jedną część mózgu, która jest impulsywna i emocjonalna, podczas gdy druga część jest poznawcza i refleksyjna. Ludzie o niskiej sile woli są podatni na nie do końca przemyślane reakcje emocjonalne i prawie nie myślą o długoterminowych konsekwencjach swoich działań.

Z drugiej strony, ludzie z silną siłą woli mają większą zdolność do planowania, radzenia sobie ze stresem, reagowania zdroworozsądkowego, posiadają umiejętność koncentracji bez rozpraszania się. Wykazują też większą zdolność do samokontroli w trudnych i frustrujących sytuacjach. Krótko mówiąc, ludzie z silną siłą woli mają wiele cech niezbędnych do osiągnięcia sukcesu. Dzięki czemu bardziej skutecznie realizują i osiągają założone przez siebie plany i cele.

„Nie możemy osiągnąć sukcesu bez stawiania oporu krótkotrwałym pokusom i zachciankom, aby osiągnąć cele długoterminowe”.

Siła woli i tworzenie dobry nawyków

Każdego dnia podejmujemy decyzje, aby unikać impulsów w poszukiwaniu zdrowszego, szczęśliwszego i lepszego życia. Czy to poprzez zmotywowanie się do wyjścia na siłownię, rezygnację z deseru, czy przezwyciężenie pokusy opuszczenia poniedziałkowego porannego wykładu na uczelni czy trudnego spotkania w pracy. Nasza siła woli jest testowana na bieżąco.

Oczywiste jest, że siła woli jest niezbędna do kształtowania dobrych nawyków i kultywowania zdrowego stylu życia. Ludzie o silnej woli będą łatwiej opierać się nałogom takim jak palenie papierosów, picie zwłaszcza w nadmiarze alkoholu czy objadanie się niezdrowym jedzeniem. Rozwijanie i wzmacnianie silnej woli już w wieku dziecięcym może zapobiegać problemom nadużywania używek w wieku nastoletnim i dorosłym. Praca nad siłą woli od najmłodszych lat, pozwala bardziej skutecznie wyrabiać w sobie korzystne dla nas nawyki i wzmacniać pozytywne cechy charakteru, które będą procentować i polepszać nasze życie. Sukces to nagromadzenie codziennych zdrowych praktyk i dobry nawyków, a jednym z czynników, które pomagają je budować jest posiadanie silnej woli.

„Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem”. – Arystoteles

Siła woli i umiejętność radzenia sobie z porażką

Wielki sukces zależy czasem od podjęcia wielkiego ryzyka, a porażka to po prostu wspólna płaszczyzna i czasem jeden z etapów dojścia do zamierzonego celu.

Każdej drodze do sukcesu towarzyszy różny stopień niepewności. Każda decyzja, w tym też decyzja o nie podejmowaniu działań, niesie ze sobą element ryzyka, a niepowodzenie i porażka jest zawsze jedną z opcji, która może wystąpić.

Niemal każda osoba, która osiągnęła jakiś znaczący sukces wcześniej w czymś zawiodła. Różnica między niektórymi z nas a odnoszącymi sukcesy ludźmi polega na tym, że podczas gdy ich porażki były krokami ku późniejszym sukcesom, wielu z nas postrzega porażkę jako coś strasznego i fatalistycznego. Jesteśmy tak skupieni na unikaniu porażki, że nie dążymy do sukcesu, zamiast tego osiedlamy się w życiu, które jest przeciętne i boimy się wyjść poza naszą strefę komfortu.

Nie ustawaj w próbach – siła woli Ci w tym pomoże

Dość często przytaczany jest przykład Thomasa Edisona, który rzekomo podjął 1000 prób, zanim opracował żarówkę. Liczba tych podawanych prób w różnych tekstach bywa różna, ale mniejsza o konkretną wartość. Chodzi o sposób myślenia. Edison zapytany kiedyś o to: „Jak to jest ponieść porażkę 1000 razy? Odpowiedział: „Nie poniosłem porażki 1000 razy. Żarówka była wynalazkiem, który wymagał 1000 prób”. Cóż za niesamowita postawa! Co by się stało, gdyby Edison zrezygnował z drugiej próby? Albo z 999 próby? Nie każdy potrafi być, aż tak wytrwały. Przypomnij sobie jakaś sytuację, w której zrezygnowałeś z dalszego działania. Ile razy zawiodłeś, zanim się poddałeś? Czy, aby nie nastąpiło to za szybko?

„Niepowodzenie nie jest porażką. Niepowodzenie jest dowodem na to, że idąc do przodu, testujesz wciąż granice swoich możliwości”.

Nigdy nie odniesiesz sukcesu, jeśli nie będziesz miał siły woli, by poradzić sobie z porażkami. Siła woli pomaga spojrzeć na porażkę z właściwej perspektywy. Kiedy zawiedziemy, uczymy się, rośniemy i dojrzewamy. Osiągamy nowe zrozumienie i świadomość. Tak jest niemal w każdej dziedzinie – w biznesie, relacjach i życiu w ogóle.

Niepowodzenie niesie ze sobą ziarno korzyści

Niepowodzenia czynią nasze życie interesującym, a problemy pokazują nam kim naprawdę jesteśmy. Każdy zakręt gdzieś prowadzi. Jak powiedział kiedyś Napoleon Hill: „Każde niepowodzenie niesie ze sobą ziarno równej lub większej korzyści”.

Bez mocnej siły woli grasz rolę ofiary w niepowodzeniu, pozwalając sobie na negatywne, degradujące i sabotujące Cię myśli. Pozwalasz słabości i negatywności panować nad Tobą.

Mając niezłomną silną wolę w sytuacji przejściowych trudności czy porażki, bierzesz głęboki oddech i wracasz do gry wiedząc, że po drodze uczysz się z kolejnych cennych lekcji. Masz wspaniałe nowe doświadczenia, które możesz wykorzystać w przyszłości na swoją korzyść i żyjesz w pełni.

Siła woli pomaga nam wygrywać nasze wewnętrzne bitwy. Pomaga nam powiedzieć „tak” rzeczom, które przybliżają nas do naszych celów i „nie” wszystkiemu co nas od nich odciąga. Daje nam to możliwość zrobienia tego co jest właściwe i dobre dla nas, czego potrzebujemy, nawet gdy nie mamy w danej chwili na to ochoty.

„Siła woli jest wielką siłą, która czyni niemożliwe możliwym”.

Jak zwiększyć siłę siłę woli?

Siła woli jest jak mięsień. Podobnie jak mięśnie, siła woli na skutek intensywnego używania ulega wyczerpaniu. Jednak tak jak w przypadku mięśni siłę woli można też wzmocnić oraz zwiększyć jej moc poprzez jej używanie i ćwiczenia. Jeśli chcesz rozwinąć siłę woli, którą obecnie posiadasz musisz regularnie i świadomie z niej korzystać. Opierać się pokusom, które stawia każdego dnia przed Tobą życie.

Oto kilka wskazówek na temat zwiększania samokontroli i siły woli:

  • Planuj swoje działania. Zdecyduj się z wyprzedzeniem co będziesz robił, aby podążać za sprawami, które są dla Ciebie ważne, dobre i pozytywne, tak, abyś potrzebował mniejszej siły woli, na podejmowanie decyzji w ostatniej chwili.
  • Miej określony cel. Gdy masz poczucie, że zaczyna Ci brakować silnej woli, pomyśl o tym, co właśnie robisz, w perspektywie celu, do którego dążysz. Kiedy masz określone cele i wiesz na czym Ci zależy łatwiej dokonujesz lepszych wyborów, które przybliżają Cię do tego czego pragniesz, a rezygnujesz z tego co Cię od Twoich celów odciąga.
  • Buduj dobre nawyki. Z uwagi na to, że ludzie są bardziej podatni na słabości i pokusy, gdy ich siła woli jest wyczerpana (np. pod koniec ciężkiego dnia), staraj się, aby określone rzeczy i zachowania stały się dla Ciebie nawykiem. Nawyk co coś, co wykonujemy do pewnego stopnia automatycznie, wymaga to od nas mniejszej siły woli, aby je wykonać. Jeśli chcesz budować dobre nawyki sprawdź: Jak tworzyć dobre nawyki i je utrzymać?
  • Dobrze się odżywiaj i dbaj o regenerację. Upewnij się, że nie tylko śpisz w nocy, ale nie opuszczasz też posiłków. Głód i spadek poziomu glukozy we krwi może osłabiać siłę woli i pozostawiać Cię podatnym na wahania nastroju i pokusy. Badania sugerują, że osoba pozbawiona snu, która zużyła niezbędne zasoby do samokontroli, jest narażona na zwiększone ryzyko poddania się impulsywnym pragnieniom, spada jej zdolność skupienia i zaczyna podejmować bardziej ryzykowne decyzje.
  • Zaakceptuj swoją nieskuteczność. W dążeniu do ambitnych celów jesteśmy skazani na popełnianie błędów. Pamiętaj, że błędów nie popełniają tylko Ci, co nic nie robią. Jeśli chcesz sobie z tym lepiej radzić sprawdź: Porażka jak się z niej uczyć, aby odnieść sukces?
  • Miej odpowiednie nastawienie.  Jednym z czynników, które decydują o tempie wyczerpywania się silnej woli są przekonania, jakie ludzie mają na temat silnej woli. Okazuje się, że efekty wyczerpywania się zasobów silnej woli są szczególnie wyraźne u ludzi, którzy są przekonani, że ich silna wola będzie słabnąć. Ludzie przekonani o tym, że zasoby silnej woli są praktycznie nieograniczone, funkcjonują w kolejnych zadaniach wymagających samokontroli tak, jakby nie wyczerpali swoich zasobów silnej woli.

„Najlepsi są najlepsi nie dzięki swojej inteligencji, wiedzy, czy doświadczeniu, ale dzięki motywacji – wewnętrznej sile woli oraz dobrze podejmowanym decyzjom”.

Końcowe przemyślenia

Jak widzisz istnieje wyraźny związek między sukcesem a siłą woli. Siła woli każdego z nas zależy wyłącznie od nas. Możemy skupić się na poprawie naszej siły woli i jej wzmocnieniu lub możemy zdać się na łaskę i niełaskę losu. Możemy strać się podejmować właściwe i dobre dla nas decyzje, które ulepszają nasze życie albo ulegać słabościom, zaspokajać chwilowe chciejstwa i ponosić z tego tytułu różne negatywne konsekwencje. Ty decydujesz, który wariat wybierzesz.

Jeśli jeszcze bardziej chcesz zgłębić temat siły woli sięgnij po książkę, którą napisał Roy Baumeister i John Tierney – „Siła woli”. Na wielu przykładach przedstawia ona działanie i mechanizmy odnoszące się do siły woli i samokontroli. Pokazuje także jak można ćwiczyć siłę woli i jak odnawiać jej zapasy. Pozycja ta ma bardziej charakter naukowy niż poradnikowo-motywacyjny, przez co jej wartość merytoryczna jest zdecydowanie większa. To pozycja obowiązkowa dla każdego komu brakuje siły woli i wytrwałości i nie wie od czego zacząć pracę nad sobą.

Inna pozycja w tym temacie, po którą możesz sięgnąć to napisana przez Kelly McGonigal – „Siła woli. Wykorzystaj samokontrolę i osiągaj więcej!”. Książka ta w rzetelny sposób opisuje zagadnienie siły woli. Prezentuje wyniki badań, omawia je i zachęca do podjęcia działania, aby wzmocnić swoją siłę woli. Można w niej znaleźć wiele praktycznych porad i ćwiczeń. Spora dawka wiedzy podana w bardzo dobrej formie.

Pamiętaj, dzięki sile woli Twoje pragnienia i sukcesy mogą stać się rzeczywistością, a Twoje osiągnięcia mogą przerosną Twoje najśmielsze oczekiwania – zwiększaj więc swoją siłę woli. Czy jest to proste i czy następuje z dnia na dzień? Nie, ale warto podjąć ten wysiłek, bo korzyści są niewspółmierne do kosztów!

Powodzenia – Rośnij w siłę!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj