Czy kiedykolwiek czułeś, że życie działa przeciwko Tobie? Co jeśli ktoś by Ci powiedział, że tak naprawdę to Twoje własne myśli sabotują Cię na każdym kroku? Niemal wszyscy od czasu do czasu mamy negatywne, sabotujące nas myśli, które działają przeciwko nam. Większość z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z zakresu szkód, jakie mogą nam wyrządzić nasze własne myśli. Niezależnie od tego, czy zdajesz sobie z tego sprawę, czy nie, Twoje myśli są siłą napędową Twoich działań. Myśli mają olbrzymią moc. Poznaj często występujące negatywne myśli, które mogą hamować Twój sukces i ograniczać Twoje poczucie szczęścia.

„Uważaj na swoje myśli, stają się słowami. Uważaj na swoje słowa, stają się czynami. Uważaj na swoje czyny, stają się nawykami. Uważaj na swoje nawyki, stają się charakterem. Uważaj na swój charakter, staje się twoim przeznaczeniem.” – Lao Tze

Oto 6 myśli, które mogą mieć negatywny wpływ na Twoje życie:

Myśl #1 – Nie jestem wystarczająco dobry

Nawet gdy czujesz, że powinieneś coś zrobić, może w Tobie pojawić się dręczące uczucie, że nie jesteś wystarczająco dobry, a to z kolei może powstrzymać Cię od rozpoczęcia i w pełni skutecznego działania, a tym bardziej od dobrych efektów i sukcesu. Praktycznie każdemu zdarzają się chwile zwątpienia, które sprawiają, że myślimy, że nie możemy czegoś zrobić. Jednak mówienie sobie, że nie jest się dostatecznie dobrym, że ma się za mało doświadczenia, umiejętności i innych zdolności, aby coś rozpocząć, coś zrobić, podjąć się jakiegoś wyzwania, jest prawdopodobnie jedną z najbardziej powszechnie występujących u ludzi negatywnych myśli. Jest też to zdecydowanie jedna z bardziej szkodliwych myśli jakie możesz mieć, jeśli chcesz coś osiągnąć.

Spróbuj…

Wszyscy mamy mocne i słabe strony, jednak samo ich posiadanie bez praktyki i działania nie doprowadzi Cię do celu, który sobie obierzesz. Wejście na szczyt wymaga zaangażowania i pracy. Dobry stary i sprawdzony proces polegający na podejmowaniu prób i popełnianiu błędów, nauce i doskonaleniu jest tym, co pomoże Ci stać się najlepszym. Ilekroć próbujesz czegoś nowego, pomyśl o tym w ten sposób: „Na pewno jestem wystarczająco dobry, aby spróbować”. Mogą się tu pojawić głosy, że powinno się wyeliminować z naszego słownika słowo „spróbuję”, bo zakłada ono w pewien sposób porażkę. „Spróbowałem” nie udało się, wiedziałem, że tak będzie – odpuszczam. Jednak chodzi o to, że bez podjęcia rzeczywistego działania nic się nie wydarzy. Jeśli natomiast wykonasz konkretną akcję, to nawet jeśli zakończy się ona niepowodzeniem, będzie to dla Ciebie lekcja, z której możesz wyciągnąć wnioski na przyszłość.

„Nawet najsilniejsi ludzie mają swoje słabości, a najbardziej kruchy człowiek ma swoje mocne strony…”

Prawie nigdy nie będziesz najlepszy od samego początku. Jesteś jednak wystarczająco dobry, aby zacząć, nauczyć się czegoś na bazie pierwszych doświadczeń, a stąd już tylko dalsza droga do bycia coraz lepszym.

Chcesz się dowiedzieć więcej jak to zrobić? Sprawdź: Jak rozwinąć swoje umiejętności aby stać się niezwykłym i ponadprzeciętnym?

Myśl #2 – Ten i ten jest ode mnie lepszy

Czy zdarzyło Ci się, że przeglądałeś czyjś profil społecznościowy i poczułeś zawiść, uznając że ktoś ma lepiej niż Ty? Piękne zdjęcia na instagramie, tysiące obserwujących, wspaniałe życie o którym marzysz. Zaczynasz porównywać siebie i swój świat, z prezentowanym i często celowo wyidealizowanym życiem innych ludzi. Pojawią się w tobie negatywne emocje, zaczynasz odczuwać smutek i cierpi na Tym Twoje samopoczucie. W związku z tym, że większość osób prezentuje na swoich profilach tylko dobre chwile i najlepsze momenty ze swojego życia, możesz w jeszcze większym stopniu frustrować się i odnieść wrażenie, że jesteś do niczego, a Twoje życie jest beznadziejne.

Zawiść do niczego dobrego nie prowadzi

Takie porównywanie się z innymi to droga donikąd, może też zrodzić w Tobie uczucie zawiści. Tego rodzaju destrukcyjne myśli mogą potęgować Twój stres i niepokój, prowadzić do stanów depresyjnych oraz powstrzymywać Cię przed próbowaniem nowych rzeczy w obawie przed tym, że komuś nie dorównasz.

Każdy z nas ma swoje życie i drogę, która zaprowadziła go do punktu, w którym jest. Jeśli nie jesteś zadowolony z tego gdzie obecnie jesteś ze swoim życiem, skup się przede wszystkim na sobie. Określ dla siebie nowy cel, podejmij działanie i koncentruj się na tym, aby go osiągnąć. Patrz na swoje postępy i doceniaj każdy nawet mały sukces, który przybliża Cię do miejsca, w którym chcesz się docelowo znaleźć.

Myśli o tym, że ktoś jest od Ciebie w czymś lepszy mogą nawiedzić Cię niespodziewanie, czasem nie jest łatwo tego uniknąć. Jednak jeśli już wystąpią przypomnij sobie, że porównywanie się z innymi nie ma sensu. Nawet jeśli ktoś jest w czymś lepszy od Ciebie, Ty również masz na pewno mocne strony, które Cię wyróżniają i czynią Cię wyjątkowym. Nie ma ludzi świetnych we wszystkim. Zawsze będzie ktoś lepszy od nas w jakieś dziedzinie. Nie trać energii na porównania, buduj swoją siłę na swoich mocnych stronach. Pamiętaj nawet jeśli dziś nie jesteś w czym dobry, poprzez pracę i zaangażowanie możesz być lepszy.

„Są dwie rzeczy, które odbierają nam szczęście: życie przeszłością i porównywanie się z innymi.”

Myśl #3 – Jestem do niczego

Jeśli nie jesteś zadowolony ze swojego obecnego życia, chciałbyś aby wyglądało inaczej mogą w Tobie narastać negatywne myśli, że jesteś do niczego, że jesteś życiowym nieudacznikiem, że zmarnowałeś swoje życie. Być może popełniłeś w życiu jakiś błąd lub podjąłeś kilka złych decyzji, które doprowadziły Cię do tego miejsca. Nie oznacza to jednak, że jesteś skazany na popełnianie błędów przez resztę swojego życia. Nie musi to również oznaczać, że utknąłeś na dobre w obliczu konsekwencji tych błędów.

Rzecz jasna, niektóre błędy które popełniamy w życiu mają trwałe, nieodwracalne konsekwencje, jednak ważne jest, abyśmy zdawali sobie sprawę, że przeszłość jest przeszłością i nic jej już nie zmieni. Możesz uczyć się na wcześniejszych błędach i iść naprzód. Dopóki żyjesz, jest szansa na zmianę. Nikt nie zrobi tego za Ciebie. Twoje życie, to w 100% Twoja odpowiedzialność, nieważne w jakim punkcie życia teraz jesteś, to Twoja odpowiedzialność, żeby coś zmienić, nie ma innej opcji.

Musisz mieć w sobie silne pragnienie tej zmiany, wiedzieć czego tak naprawdę chcesz od życia. Znajdź swoje dlaczego, określ następnie jak, podejmij zdecydowane działania, bądź konsekwentny, a zobaczysz, że Twoje życie może się zmienić na lepsze, nawet jeżeli w tym momencie uważasz, że to niemożliwe. Oczywiście może nie stanie się to z dnia na dzień, często wymaga to czasu, jednak jest to do spełnienia.

„Przeszłość jest kulą u nogi, jeśli chcesz pójść dalej musisz się od niej uwolnić”.

Myśl #4 – Ktoś inny jest winny

Nawet kiedy wskazujesz palcem na kogoś innego, te negatywne myśli są dla Ciebie destrukcyjne. Chociaż ważne jest, abyśmy nie koncentrowali się na naszych błędach z przeszłości i żyli chwilą obecną, musimy najpierw wziąć odpowiedzialność za te błędy.

Prawdopodobnie nie usłyszysz, że osoba odnosząca sukcesy mówi: „Mam jak zwykle pecha” lub „Dlaczego ja?”. Ludzie sukcesu rozumieją kontrolę, jaką mają nad swoim życiem i własnym przeznaczeniem. Nie wierzą, że ich nieszczęścia wynikają tylko z przypadku. Nie szukają winnych wokół siebie. Mają poczucie pełnej odpowiedzialności za swój los.

Kiedy bierzesz odpowiedzialność za swoje życie, zaczynają dziać się niesamowite rzeczy. Na początku może to być przerażające, jednak wkrótce poczujesz się przez to wzmocniony. Jesteś odpowiedzialny zarówno za sukcesy jak też porażki, których doświadczasz w swoim życiu. Jeśli doznałeś niepowodzenia jesteś też odpowiedzialny za zmianę i poprawę tej sytuacji oraz jeśli to możliwe na przekształcenie jej w sukces. Oczywiście w życiu zdarzają się pewne okoliczności, które nie są od nas zależne i nad którymi nie mamy kontroli. Zdarzenia losowe, który nie jesteśmy wstanie w pełni kontrolować. Jednak nie ma raczej mistycznej siły działającej z premedytacją przeciwko Tobie. Ty kontrolujesz swoje życie i masz na nie największy wpływ.

„Kiedy bierzemy życie we własne ręce, dzieje się rzecz straszna: nie ma na kogo zwalić winy”. – Erica Jong

Myśl #5 – Ale co jeśli…?

Co jeśli spróbuję i zawiodę? Co się stanie, jeśli mój plan nie wypali? Co się stanie, jeśli mi się uda? Co jeśli odniosę sukces? Czy jestem na to gotowy? Ten typ lęku powstrzymuje wielu z nas od posuwania się naprzód. Są to całkowicie naturalne pytania i wątpliwości, które się w nas od czasu do czasu rodzą. Wiele osób martwi się o robienie rzeczy, które są poza ich strefą komfortu. Jedyna różnica polega na tym, że ludzie sukcesu rozumieją wagę wychodzenia ze strefy komfortu i wytyczania dla siebie nowych granic tego komfortu.

Jedynym sposobem, który pozwoli Ci iść na przód, rozwinąć się i osiągnąć coś znaczącego, jest zrobienie czegoś innego, niż do tej pory robisz. Robiąc ciągle to samo, nic się nowego nie wydarzy. Problem polega na tym, że zmiana i coś nowego, nieznanego może być na początku przerażająca.

Staraj się mniej myśleć o tym „co jeśli….” i więcej o doświadczeniu oraz korzyściach, które płyną z tego nowego podejścia i zmiany. Kiedy robisz coś poza strefą komfortu, wiele się nauczysz z tego doświadczenia oraz o sobie samym. Zamiast skupiać się na sukcesie lub porażce, skup się na podróży i procesie dojścia do celu. Naucz się doceniać ten proces i czerpać z niego przyjemność. Końcowy sukces, który będzie jego następstwem będzie dla Ciebie jak wisienka na torcie.

Sprawdź: 13 rzeczy, które możesz zrobić, aby z wyjść ze strefy komfortu

„Wyjdź ze swojej strefy komfortu. Urośniesz, jeśli będziesz wystawiał się na to dziwne, niemiłe uczucie, które czujesz próbując czegoś nowego”. – Brian Tracy

Myśl #6 – Będę pośmiewiskiem

Obawa przed opinią innych i strach, że według nas ludzie nas wyśmieją to bardzo destrukcyjna myśl. Niestety może ona być czasami potęgowana przez nasze doświadczenia z przeszłości. Być może ktoś nas kiedyś wyśmiał z jakiegoś powodu. Zwłaszcza w młodszym wieku szkolnym, zdarza się że nasi rówieśnicy bywają złośliwi i szydzą z innych. Kiedy dzieci są wystawione na tego typu negatywne emocje, może to być szczególnie szkodliwe i przenosić się czasem na dorosłe życie. Jako dorosły, Twoją najpotężniejszą reakcją na śmiech innych jest odpowiedź: „I co z tego?„. Jeśli potencjalny szyderczy śmiech jest najgorszym z możliwych rezultatów to nie masz się czego obawiać.

Co, jeśli ktoś się z Ciebie będzie śmiać? Nic się nie stanie. Zapewne w przeciwieństwie do Twoich prześmiewców podjąłeś próbę, a oni nie. Łatwo szydzić z innych, gdy samemu się nic wartościowego nie robi. Nawet jeśli coś Ci się nie uda, nauczyłeś się czegoś dzięki swojej próbie, a oni nie. Zrobiłeś krok we właściwym kierunku, a oni nie.

Gdy przejdziesz przez życie, przekonasz się, że ludzie, którzy będą się z Ciebie śmiać za to, że próbujesz coś zrobić, to Ci sami ludzie, którzy nigdy niczego sami nie osiągają. Ludzie wartościowi rozumieją istotę podejmowania działania i prób. W sytuacji gdy zobaczą Twoje zmagania i być może niepowodzenie, zamiast to wyśmiać, bardzo często będą chcieli Ci pomóc. Podtrzymają na duchu, dadzą być może jakieś praktyczne wskazówki, jeśli sami są już biegli w tej dziedzinie i pomogą Ci być bardziej skutecznym następnym razem.

Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany sprawdź: Dlaczego nie przejmować się opinią innych i jakie są tego skutki?

„A jak wyjdzie śmiesznie? Ludzie się pośmieją i koniec. Wielkość nie boi się śmieszności”.

Jak przestać pozwalać myślom na sabotowanie Twojego sukcesu?

Kiedy dowiadujesz się, że Twoje myśli są tak szkodliwe, Twój instynkt może podpowiadać Ci, żeby przestać w ogóle myśleć 😉 To oczywiście jest niemożliwe i tak naprawdę na niewiele się zda.

Nie jest łatwo zmienić z dnia na dzień negatywne wzorce myślowe, którymi żyliśmy przez prawie całe nasze życie. Jest to jednak możliwe dzięki większej świadomości tych wzorców i pracy nad tym, aby je zmienić.

Co może pomóc w zmienie sposobu myślenia?

U niektórych osób sprawdza się medytacja. Medytacja oferuje sposób na uspokojenie umysłu i życie bardziej intencjonalne. Tu i teraz. Co to znaczy? Dzięki regularnej medytacji będziesz bardziej świadomy swoich myśli, więc możesz wybrać, które z nich są dla Ciebie dobre i pozytywnie wpływają na Twoje życie. Możesz także być wstanie zmniejszyć częstotliwość negatywnych myśli, które przebiegają przez Twój umysł. Myśl o swoim umyśle jak o mięśniu, który możesz ćwiczyć. Medytacja jest jak siłownia. Kiedy medytujesz, Twój umysł zyskuje siłę, by walczyć z negatywnymi myślami. Nie u wszystkich osób medytacja się sprawdza i nie każdy potrafi czerpać z niej korzyści. Spróbuj po prostu na sobie.

Nawet jeśli nie będziesz medytował możesz także po prostu starać się być bardziej świadomy swoich myśli. Kiedy myślisz np. o zrezygnowaniu z czegoś, zwłaszcza jeśli chodzi o jakąś próbę zrobienia czego nowego, zadaj sobie pytanie: „Dlaczego nie chcę spróbować?”. Udziel sobie uczciwej odpowiedzi. Jeśli Ci to pomoże, możesz zapisać swoją odpowiedź w notatniku. W większości przypadków uczciwą odpowiedzią jest strach. W takim przypadku zastanów się, czego tak naprawdę się boisz i postaraj się przez to przejść. Wiedząc co masz przezwyciężyć będzie Ci łatwiej to pokonać.

Zmiana myślenia to proces

Oczywiście łatwo się mówi „zmień swoje myślenie”, w praktyce jest to proces, który wymaga czasu. To nie działa jak przełącznik, który się pstryka i już. Jednak zmiana negatywnych wzorców myślowych jest możliwa i może być dla Ciebie korzystna. Oczyść umysł z negatywnych myśli. Pamiętaj, próbując możesz doświadczać niepowodzeń i to jest dobre. Postaraj się spojrzeć na każda porażkę jak na lekcję. Uzbrojony w swoje życiowe lekcje i nową pozytywną perspektywę, jesteś na dobrej drodze o sukcesu i dojścia ze swoim życiem do miejsca, o którym marzysz.

Powodzenia! Rośnij w siłę!

Sprawdź jakie korzyści niesie ze sobą pozytywne podejście do życia: 35 powodów i korzyści z budowania pozytywnego nastawienia

A według Ciebie jakie jeszcze negatywne myśli powstrzymują nas od sukcesu i szczęścia? Podziel się swoją opinią w komentarzu.