Każdy z nas ma jakieś nawyki. Jedne są dobre, budujące i wzmacniające, a inne złe, ograniczające i niszczące. Nikt nie jest idealny mamy swoje słabości jednak powinniśmy dążyć, aby w naszym życiu przeważały dobre nawyki, a te złe stanowiły margines. Złe nawyki niestety mają tę nieprzyjemną właściwość, że łatwo je w sobie wyrobić, ale dużo trudniej jest się ich pozbyć. Najlepiej się ich wystrzygać, aby nie stały się częścią naszej codzienności. Poznaj 6 niszczących nawyków, które powstrzymują przed sukcesem i mogą negatywnie wpływać na jakość życia.

Najpierw tworzymy sami własne nawyki, potem nawyki tworzą nas. – John Dryden

Oto 6 niszczących nawyków, które powstrzymają Cię przed sukcesem:

#1 Wątpisz w siebie

Jeśli ciągle wątpisz w siebie i kwestionujesz swoje możliwości i cele, Twoje pesymistyczne odczucia staną się z czasem jeszcze silniejsze. Kiedy myślisz w negatywny sposób i obawiasz się porażki, odrzucenia, podsycasz tylko uczucia niezdecydowania i niepewności. Nie możesz odnieść sukcesu, jeśli pozwolisz sobie utknąć w negatywnym myśleniu i jeśli powstrzymasz się od podejmowania działania przez brak pewności siebie. Bardziej prawdopodobne jest, że odniesiesz sukces, jeśli uwierzysz w siebie i swoje możliwości i mocne strony. Zwizualizuj i określ kim chcesz być oraz co chcesz osiągnąć, a następnie z odwagą podążaj za swoim celem, aż go zrealizujesz.

Poprzez wizualizację, szybciej uda Ci się zrealizować Twoje wszelkie cele. Po pierwsze musisz wiedzieć czego dokładnie chcesz i mieć w sobie autentyczne pragnienie i wiarę, że jesteś wstanie to osiągnąć.  Po drugie stwórz w swoim umyśle wyraźny obraz tego czego pragniesz, im bardziej żywy i realny tym lepiej. Zaangażuj do tego swoje wszystkie zmysły. Skoncentruj swoją uwagę na efekcie końcowym Twojego pragnienia. Po trzecie podejmij zdecydowane działanie w realnym świecie, aby uzyskać to czego pragniesz. Wizualizacja wsparta pewnością siebie, zdeterminowanym działaniem i pracą to droga do sukcesu

Aby zyskać większą pewność siebie sprawdź: Jak zbudować pewność siebie?

#2 Myślisz, że świat jest Ci coś winien

Roszczeniowa postawa to jeden z gorszych nawyków. Polega ona na biernej postawie, oczekiwaniu, że ktoś inny coś za nas zrobi i coś nam da. Uznawanie, że coś mi się po prostu należy. Z reguły na to „coś” muszą pracować inni ludzie.

Ponadto wiele osób ma tendencje, aby szybko winić różne okoliczności lub różnych ludzi, gdy coś pójdzie nie tak jak powinno. Nie chcą brać odpowiedzialności za swoją sytuacje i konsekwencje, które są następstwem ich działań lub zaniechania i braku działania z ich strony. Oczywiście, życie bywa przewrotne i czasami pewne zdarzenia są wynikiem nieszczęśliwego zbiegu okoliczności i „pecha”, ale nie trzeba w takiej sytuacji grać roli ofiary i obwiniać za to innych i „zły los”. Trzeba umieć zmierzyć się z daną sytuacją z pełną odpowiedzialnością.

#3 Szukasz potwierdzenia swoich działań

Jeśli skupisz się na tym, co inni o Tobie sądzą i szukasz stale aprobaty u innych ludzi, będzie Cię to ograniczać i wstrzymywać. Oczywiście czasami dobrze jest wysłuchać opinii innych i korzystać z doświadczeń osób, zwłaszcza tych które osiągnęły już to co Ty sam chcesz uzyskać. Pamiętaj jednak, że nie potrzebujesz stałej akceptacji ze strony ludzi wokół Ciebie. Nie możesz być więźniem tego co ludzi o Tobie myślą. Nie zadowoli się wszystkich, zawsze znajdą się krytycy, malkontenci i ludzi o odmiennym zdaniu niż Twoje. Szanuj innych ludzi, ich prawo do ich własnych podglądów, jednak przede wszystkim bądź sobą i nie bój się działać.

Sprawdź: Dlaczego nie przejmować się opinią innych i jakie są tego skutki?

#4 Masz niezdefiniowane cele

Wiele osób ma marzenie lub jakiś pomysł, który chcieliby urzeczywistnić, jednak jest to raczej ich życzenie i „chciejstwo”, a nie konkretny i wymierny cel. Bez jasnej wizji, dobrze określonego celu, który będzie spełniać kryteria SMART, opracowania planu i podjęcia zdecydowanego działania możesz nie osiągnąć tego czego chcesz. Określenie dobrze swoich celów jest podstawowym krokiem do ich realizacji. Dobrze zdefiniowany cel spełnia wspomniane kryteria SMART jest:

  • S” specyficzny (dobrze opisany, co chcesz konkretnie osiągnąć),
  • M” mierzalny (skąd będę wiedział, że go osiągnąłem, jak to zmierzę),
  • A” ambitny (powinien mieć jakąś wartość i nie być zbyt prosty do uzyskania),
  • R” realny (nie porywamy się z przysłowiową „motyką na Słońce”, cel powinien być w zasięgu naszych możliwości),
  • T” określony w czasie (do kiedy, w jakim terminie ten cel będzie osiągnięty).

Zapisanie celu w postaci: „być w lepszej formie” lub „będę chudszy” to mało konkretne cele. Lepszy sposób to np. napisanie „Do 01 maja br. jestem chudszy o 5 kg w stosunku do mojej obecnej wagi, która wynosi 95 kg”. Taki zapis powoduje, że wiemy co i do kiedy się wydarzy i jak sprawdzimy, że osiągnęliśmy nasz cel.

Sprawdź: Jak zamienić określanie celów na osiąganie celów?

#5 Tracisz koncentrację i łatwo się rozpraszasz

W dzisiejszym dynamicznym świecie, erze wszechobecnej technologii, Internetu i mediów społecznościowych, praktycznie wszyscy jesteśmy narażeni na rozproszenie uwagi. Wokół nas dzieje się tyle rzeczy, które nieustanie walczą o nasze zainteresowanie. Kiedy nasza uwaga wędruje w stronę wielu różnych kierunków, ciężko jest się skupić na swoich myślach i skoncentrować na kwestiach faktycznie dla nas istotnych. Przestań karmić swoje rozproszenie uwagi, unikaj wszelkich rozpraszaczy koncentracji, pożeraczy czasu i skup się na swoich celach. Jeśli czujesz, że się rozpraszasz, postaraj się nad tym zapanować. Uspokój umysł i skoncentruj się na zwiększeniu swojej produktywność i wydajności. W ciągu dnia zadawaj sobie wielokrotnie pytania: „Czy to co teraz robię jest tym, co faktycznie powinien wykonywać?, „Czy przybliża mnie do osiągnięcia moich celów?”, „Czy wpływa z korzyścią na moje życie?”. Jeśli odpowiedź brzmi „nie” przerwij to co robisz i zajmij się czym bardziej wartościowym.

Sprawdź: 15 sposobów na lepszą pamięć i koncentrację

#6 Zaniedbujesz swoją edukację

Bez względu na to, jaki sukces już odniosłeś, zawsze powinieneś starać się dalej rozwijać i wiedzieć więcej. Jeśli na bieżąco się nie dokształcasz, przy obecnym tempie nie tylko będziesz stać w miejscu, ale wręcz będziesz się cofał. Obecnie istnieje cała masa sposobów na uczenie się nowych rzeczy – Internet, kursy, szkolenia to tylko kilka z przykładów. Jednym z podstawowych i sprawdzonych od wieków sposobów na kształcenie siebie jest też czytanie. Poprzez czytanie uczymy się i zdobywamy wiedzę, uzyskujemy nowe perspektywy. Alternatywną dla tradycyjnych książek są obecnie audiobooki, które możemy słuchać np. w drodze do pracy czy szkoły. Sposoby na zdobywanie wiedzy są obecnie niemal nieograniczone trzeba tylko znaleźć w sobie chęci by z nich korzystać. Ponadto, jak pokazują różne badania, nauka przez całe życie jest dobra dla Twojego zdrowia, sytuacji finansowej i kontaktów towarzyskich. Jako ludzie posiadamy niepowtarzalną zdolność uczenia się i rozwoju powinniśmy z niej stale korzystać.

Dowiedz się Jak uczyć się skutecznie? Poznaj style uczenia się i najlepsze metody nauki.

„Stare nawyki nie otwierają nowych drzwi”.

Oto 6 niszczących nawyków, które ograniczają Twój sukces. Aby sobie z nimi poradzić sprawdź 6 najlepszych sposobów na przełamanie złego nawyku. Zastąp złe nawyki dobrymi nawykami i popraw jakość swojego życia. Dowiedz się Jak tworzyć dobre nawyki i je utrzymać? i poznaj koniecznie 10 kluczowych nawyków ludzi sukcesu, które warto w sobie rozwinąć.

A według Ciebie jakie złe nawyki powstrzymują ludzi przed sukcesem? Napisz w komentarzu i zainspiruj innych.