Strona główna Rozwój Mindfulness czyli medytacja. Dobra praktyka dla dzieci i dorosłych, która zmienia Nas...

Mindfulness czyli medytacja. Dobra praktyka dla dzieci i dorosłych, która zmienia Nas i Świat

rosnijwsile.pl Mindfulness czyli medytacja. Dobra praktyka dla dzieci i dorosłych która zmienia Nas i Świat
rosnijwsile.pl Mindfulness czyli medytacja. Dobra praktyka dla dzieci i dorosłych która zmienia Nas i Świat

autor LukAnanda

Mindfulness, czyli co to jest?

Mindfulness jest tłumaczone jako „uważność” (od angielskiego przymiotnika mindful – świadomy, uważny) lub, rzadziej, jako „uważna obecność”. Według najbardziej znanej definicji, którą stworzył Jon Kabat-Zinn (założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie, Opiece Zdrowotnej i Społeczeństwie Wydziału Medycznego University of Massachusetts), mindfulness „to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej”.

A prościej to:

świadome, pełne ciekawości i otwartości doświadczanie chwili obecnej. Zarówno tego, co nas otacza, czyli przedmiotów, przyrody i innych ludzi. Jak i tego, co dzieje się w nas samych, czyli odczuć z ciała, myśli czy emocji. Mindfulness to nie jest żadna wyjątkowa ideologia, to po prostu zatrzymanie się w celu dostrzeżenia tego wszystkiego, co związane jest z naszym życiem. Niby tak zwyczajne, a niestety tak rzadkie we współczesnym, zaganianym świecie.

„Każda chwila jest inna. Każda jest niepowtarzalna i niesie ze sobą nowe możliwości”. – Jon Kabat-Zinn

Jakie są korzyści z mindfulness?

Jest wiele zalet mindfulness i treningu umysłu zarówno dla dorosłych jak i dzieci:

  • umiejętność zwolnienia,
  • wyciszenia,
  • zrozumienia, że emocje są naturalną częścią naszego życia,
  • polepszenie relacji z rówieśnikami,
  • poprawę koncentracji i pamięci, a także kreatywności.

Jak praktykować mindfulness z dziećmi?

Są różnego rodzaju techniki mindfulnessu (medytacji) i ćwiczenia, takie jak:

  • liczenie oddechów w wersji dla dzieci;
  • oddychanie brzuszne na leżąco z maskotką na brzuchu – unoszenie i opuszczanie maskotki;
  • malowanie i kolorowanie mandali;
  • słuchanie bicia swojego serca, najlepiej chwilę po intensywniej aktywności fizycznej;
  • napinanie/ rozluźnianie.

To świetne ćwiczenia na rozluźnienie ciała i umysłu. Są też przystępnym sposobem zaprezentowania dzieciom, co znaczy być „tu i teraz”.

Metoda Eline Snel „Uwaga, to działa!”

Eline Snel jest autorka książki „Uważność i spokój żabki” skierowaną do rodziców/opiekunów/nauczycieli/dzieci.

Uważność i spokój żabki - Eline Snel
Uważność i spokój żabki – Eline Snel

Nasze dzieci najczęściej nie wiedzą jak koncentrować swoją uwagę – jest to dla nich pojęcie abstrakcyjne. Mają jednak świadomość, że jest to coś, czego nie umieją, a dorośli właściwie nie wiedzą jak im to wyjaśnić.

Metoda Eline Snel „Uwaga, to działa!” daje im narzędzia do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi. A ponadto samoświadomości własnego ciała, emocji, bycia uważnym zarówno na siebie, jak i inne osoby.

Praktyka uważności ma ogromny wpływ na rozwój różnych obszarów mózgu u dzieci, które są aktywne w trakcie sytuacji stresowych, przeżywania silnych emocji.

Regularna praktyka uważności wpływa na rozwój funkcji wykonawczych. Należą do nich:
  • powstrzymywanie się od danych działań,
  • przekierowywanie uwagi oraz umiejętność przełączania się pomiędzy alternatywnymi sposobami reagowania,
  • samokontrola (w tym emocjonalna),
  • elastyczność w myśleniu,
  • planowanie i organizowanie różnych czynności,
  • myślenie abstrakcyjne,
  • tworzenie pojęć,
  • zapamiętywanie, przechowywanie zapamiętanych treści, ich przypominanie (przeszukiwanie w pamięci w celu odnalezienia właściwych informacji).

Dzieci poprzez oddech, uczą się świadomości, odbierania impulsów z ciała jako budowanie samoświadomości, a co za tym idzie lepsze zarządzanie emocjami; trening skupienia, trening bycia tu i teraz; łamanie schematów automatycznego funkcjonowania jako element treningu mózgu (np. zakładanie kurtki zaczynając od odwrotnej ręki niż zwykle); nauka zwalniania reakcji impulsywnych poprzez uważność na samego siebie itp.

„Metoda Eline Snel jest wprost inspirowana metodą uważności (mindfulness), stworzoną i dopracowaną przez Jona Kabat-Zinna. Opiera się na ćwiczeniach oddechowych, które pomagają się stopniowo skupić na tu i teraz i nabrać dystansu w stosunku do odczuwanego niepokoju i krążących w głowie zmartwień”.

Mindfulness i medytacja dla dzieci i dorosłych

Oczywiste jest, że dzieci nauczone technik medytacyjnych powinny być spokojniejsze, bardziej zrelaksowane i skoncentrowane. Warto jednak dodać, że regularna wspólna medytacja podnosi poziom samoakceptacji u uczniów. Przestają ze sobą rywalizować, są otwarci, bardziej empatyczni. Udowodniono, że w czasie medytacji uwalniają się w organizmie składniki chemiczne, które obniżają ciśnienie krwi i napięcie mięśniowe. A tym samym wyrównują rytm pracy serca i zwiększają pojemność płuc. Przynosi ona zatem wymierne efekty zarówno w sferze psychologicznej i społecznej, jak i fizjologicznej.

„Gdyby każdego ośmiolatka na tej planecie nauczono medytacji, wyeliminowalibyśmy przemoc na świecie w ciągu jednego pokolenia”. – Dalai Lama

Sprawdziłem to działa!

Mam na imię Łukasz, tata Mai 10 lat i Marysi lat 5. Ze swojego ponad 3 letniego doświadczenia i praktyki medytacji (w tym mindfulness), mogę potwierdzić, ż zawarte w tekście informacje i ćwiczenia skutecznie działają (stosowane są u Nas w domu). Mogą om posłużyć jako doskonałe narzędzie wspomagające naukę i koncentrację. Służą poprawie kontaktów zarówno między rówieśnikami jak i pomiędzy dorosłymi a dziećmi. Obserwuję jak wraz z pogłębianiem tych technik dzieci zachowują się inaczej wobec Siebie. Są bardziej wyrozumiałe i empatyczne w stosunku do Siebie i otoczenia.

Realna zmiana zachodzi wtedy kiedy to my zmieniamy się względem otaczającego Nas Świata.

Praktyka czyni Mistrza, uzyskaj dostęp do Swoich Super Mocy, więc do dzieła!

LukAnanda

Don`t copy text!