Otaczające nas pośpiech, hałas i multum obowiązków często powodują, że dystansujemy się od teraźniejszych okoliczności i skupiamy na swoich myślach. Jeśli nieustannie biegniemy z włączonym automatycznym pilotem, nasza świadomość rzeczy dla nas najważniejszych będzie mizerna. Jeśli nabierzemy większej świadomości, że każda chwila jest wyjątkowa, nie będziemy musieli wciąż na siłę poszukiwać szczęścia. Mindfulness, czyli uważność to poświęcenie pełnej uwagi, jest stanem wyostrzonej gotowości na teraźniejszość, w którym w sposób spokojny i wolny od uprzedzeń pojawia się świadomość uczuć, odczuć, myśli i ruchów ciała. Inaczej mówiąć to stan, kiedy jesteśmy w pełni świadomi danej chwili, zdolni żyć tu i teraz. Jak można to osiągnąć? Poprzez ćwiczenie uważności.

Oto 4 proste i skuteczne ćwiczenia mindfulness (uważność)

#01 Ludzki posąg 

Usiądź lub pozostań w pozycji stojącej, jak najbardziej nieruchomo, aby mieć świadomość każdej części własnego ciała. Dzięki trwaniu w zupełnym bezruchu zaczniesz zwracać uwagę na każdy mięsień ciała.

#02 Pięć zmysłów i doznań

W ramach tego ćwiczenia będziesz pracować nad możliwościami stałego postrzegania tego, co znajduje się wokół ciebie. Pomyśl o pięciu doznaniach, jakie możesz odczuć tu i teraz – za pośrednictwem każdego ze swoich pięciu zmysłów.

#03 Spiesz się powoli. 

W tym ćwiczeniu chodzi o to, aby wykonywać wszystko jak najwolniej. Na przykład przy stole nie spiesz się z przeżuwaniem. Delektuj się smakiem jedzenia, jego wyglądem i zapachem, a także ogarniającym cię poczuciem sytości.

#04 Przywołaj się do powrotu. 

To ćwiczenie ma przede wszystkim skierować uwagę w stronę twoich myśli. Za każdym razem, gdy zorientujesz się, że nachodzą cię negatywne myśli, martwisz się o coś lub nie możesz się skoncentrować, wypowiedz do siebie głośno swoje imię. W ten sposób powrócisz do teraźniejszości i zauważysz, że twoje myśli gdzieś się zabłąkały.

Uwagi końcowe

Coraz więcej badań naukowych dowodzi, że uważność zmniejsza stres, pomaga się skupić, wpływa pozytywnie na stan zdrowia i jakość życia. Uważność to nasz ratunek: sposób by życie nie pędziło obok nas, tylko byśmy je przeżywali.

„Twoje myśli i uczucia tworzą Twoje życie”.

Sprawdź też: Czym jest uważność? Teoria i praktyka

Aby dowiedzieć się więcej na temat praktyki mindfullness oto książki o uważności, które warto przeczytać:

Praktyka uważności dla początkujących Jon Kabat-Zinn

Mindfulness dla początkujących - Jon Kabat-Zinn
Mindfulness dla początkujących – Jon Kabat-Zinn
Jon Kabat-Zinn to jeden z najbardziej znanych i wpływowych popularyzatorów ruchu mindfulness. To dzięki niemu medytacja uważności stała się częścią życia milionów ludzi.
Jak mówi Kabat-Zinn dążymy do osiągnięcia życiowej pełni, ale nie zdajemy sobie sprawy, że pełnia jest już w nas. Praktyka mindfulness nie oznacza możliwości osiągnięcia poczucia płytkiego zadowolenia, ale dotarcia do pogłębionej harmonii, która przeniknie całą naszą egzystencję.
Dzięki Praktyce uważności dla początkujących możesz nauczyć się w jaki sposób przekształcić swoje myślenie, uczucia, sposób pracy oraz relacje z osobami, które kochasz, aby pozostawać w zgodzie i równowadze ze swoim prawdziwym „ja”.

Życie piękna katastrofa Jon Kabat-Zinn

Życie piękna katastrofa Jon Kabat-Zinn
Życie piękna katastrofa Jon Kabat-Zinn

W dzisiejszych czasach życie każdego człowieka przepełnione jest stresem. Żyjemy w ciągłym napięciu i pośpiechu. Coraz więcej osób uświadamia sobie jego niszczycielską siłę, jednak niewielu z nas potrafi samodzielnie pozbyć się go na dobre.

Życie piękna katastrofa to kolejne klasyczne już dzieło Jona Kabata-Zinna na temat praktyki uważności w walce ze stresem i cierpieniem. Wskazówki i porady zawarte w tym poradniku pomagają uporać się z uporczywym strachem i napięciem. Od czasu pierwszego wydania książka zainspirowała wiele osób. Przekonała do wejścia na ścieżkę transformacji własnego umysłu i rozbudziła zdolność dostrzegania piękna w każdej chwili, w każdym dniu życia.
Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Sprawdź sam!

Mindfulness. Trening uważności. – Danny Penman Mark Williams

Samo Sedno. Mindfulness. Trening uważności. - Danny Penman
Samo Sedno. Mindfulness. Trening uważności. – Danny Penman

Bardzo dobra książka, która w prosty i wyczerpujący sposób omawia metodę mindfulness.

Mindfulness. Trening uważności to 8-tygodniowy program oparty na technice uważności (MBCT). Z książki dowiesz się, w jaki sposób radzić sobie ze stresem i jak pozwolić sobie na bycie tu i teraz.
Jeśli chcesz nauczyć się medytować to Mindfulness. Trening uważności będzie dobrym wprowadzeniem do tego tematu. W książce znajdziesz ćwiczenia i przykłady, które przeprowadzą cię przez cały proces. Dzięki medytacji można nie tylko zdystansować się wobec własnych zmartwień i rozterek, ale także znaleźć radość, spokój i własną drogę do pełni i szczęścia.
Żyj uważnie pełnią życia i cieszyć się nim!

Mindfulness: Jak wytrenować dzikiego słonia i inne przygody w praktyce uważności – Jan Chozen Bays

Mindfulness: Jak wytrenować dzikiego słonia i inne przygody w praktyce uważności - Jan Chozen Bays
Mindfulness: Jak wytrenować dzikiego słonia i inne przygody w praktyce uważności – Jan Chozen Bays

Uważność (mindfulness) nie jest modą, choć tak o niej głośno na świecie. Nie jest religią, choć daje nadzieję. Nie jest filozofią, choć wskazuje drogę świadomego i spokojnego życia.

Jak twierdzi autorka książki dr Jan Chozen Bays praktyka uważności jest w szczególności dla ludzi, którzy nie mają czasu, zagonionych, zmęczonych, rozpamiętujących przeszłość i martwiących się o przyszłość

W książce Mindfulness: Jak wytrenować dzikiego słonia i inne przygody w praktyce uważności znajdziesz 53 proste i przyjemne codzienne ćwiczenia by żyć pełniej, spokojniej i radośniej. Każde ćwiczenie uzupełniają cenne wskazówki, jak je wykonać i o nim codziennie pamiętać.
To bardzo pożyteczna lektura dla każdego, kto chce przeżyć swoje życie w całej jego dostępnej pełni. Znacznie ułatwia zadanie wprowadzenia mindfulness w nasze pędzące życie.

Szczęśliwszy o 10% Dan Harris

Szczęśliwszy o 10% - Dan Harris
Szczęśliwszy o 10% – Dan Harris

Szczęśliwszy o 10% to zabawna i inteligentna historia sceptycznego dziennikarza, który odkrywa, że uważność i medytacja to najlepsze tematy, jakimi kiedykolwiek się zajął.

Dan Harris zdolny dziennikarz po ataku paniki jakiego doznał podczas nadawanego na żywo programu „Good Morning America” postanawia stawić czoło strachowi i negatywnej samokrytyce. Z dziennikarskim zacięciem i osobistą motywacją konfrontuje swoją naturę niedowiarka z filozofią zen, buddyzmem, medytacją i neurobiologią.
Stawia dociekliwe pytania takim mistrzom jak Eckhart Tolle, Jon Kabat-Zinn, Dalajlama, a także celebrytom i aktorom. Spędza kilka dni w ośrodku medytacyjnym oraz testuje polecone techniki na sobie. Wszystko to doprowadza go do wniosków spisanych w tej książce.
Jeśli umiejętność skupienia się na tym, co dzieje się tu i teraz, i podejście do tego ze spokojem uczyni nas choćby o 10% szczęśliwszymi, to warto spróbować.

Cud uważności Thich Nhat Hahn

Cud uważności prosty podręcznik medytacji - Thich Nhat Hahn
Cud uważności prosty podręcznik medytacji – Thich Nhat Hahn

Thich Nhat Hanh to znany na całym świecie popularyzator filozofii buddyjskiej i trener technik uważności. Jako mistrz zen podróżuje po różnych krajach, nauczając medytacji oraz mindfulness.

Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji to praktyczny poradnik dla każdego, kto w pędzie życia potrzebuje chwili oddechu i refleksji.
Jeśli czujesz się przytłoczony codziennością, a w twojej głowie nieustannie panuje chaos myśli, ta książka z pewnością pomoże ci odnaleźć spokój i nauczyć się dostrzegać piękno teraźniejszości.
Thich Nhat Hanh w swojej książce pokazuje, że dzięki praktykowaniu uważności jesteśmy w stanie osiągnąć wyciszenie i samokontrolę.
 Jak podkreśla Thich Nhat Hanh, tylko jeśli potrafimy odnaleźć spokój i docenić obecną chwilę, możemy czuć się naprawdę szczęśliwi.

„Uważność daje wewnętrzną przestrzeń i wewnętrzny spokój, które pozwolą ci wejrzeć głęboko, uświadomić sobie, kim jesteś i jak chcesz przeżywać życie. Nie będziesz czuć potrzeby zmuszania się do pogoni za tym, co nieważne. Stale biegasz, czegoś szukasz, gdyż wydaje ci się, że bez tego nie zaznasz spokoju ani szczęścia. Zmuszasz siebie do osiągnięć, do spełniania tego czy owego warunku, bo wierzysz, że dopiero dzięki temu staniesz się szczęśliwy.

 

Uważasz, że w tej chwili nie masz odpowiednich warunków, żeby być szczęśliwym, więc wyrabiasz w sobie nawyk będący udziałem wielu – nawyk ciągłego uganiania się za tym czy owym. „Teraz nie mogę być spokojny, nie mogę się zatrzymać i cieszyć się tym, co jest, bo do szczęścia potrzebuję spełnienia jeszcze innych warunków”. W gruncie rzeczy tłamsisz w sobie naturalną radość życia, będącą twoim przyrodzonym prawem.

 

Tymczasem życie jest pełne cudów, między innymi cudownych dźwięków. Jeśli potrafisz być, jeśli potrafisz być wolny, jesteś szczęśliwy właśnie tu i teraz. Nie musisz donikąd biec”. – Thich Nhat Hanh

A Ty jakie ćwiczenia mindfulness i książki o uważności polecisz?