Ludzie, którzy osiągają prawdziwy sukces, doskonale zdają sobie sprawę z upływającego czasu. Wiedzą, jak wielki potencjał ma każda minuta. Wciąż brakuje Ci czasu? Chcesz lepiej panować nad swoim czasem? Oto siedem kluczowych zasad zarządzania czasem, które pozwolą Ci uzyskać przewagę w pracy, biznesie i życiu osobistym. 

„Nie możesz odzyskać czasu, ale możesz przestać go tracić.” – Javier Gonzalez

7 kluczowych zasad zarządzania czasem

#01 Wyznacz sobie cel

Nieważne, czy będzie to znalezienie drugiej połówki, ukończenie studiów, zatrudnienie się w firmie czy napisanie raportu, musisz mieć cel – i to konkretny.

Sprawdź: Sekret skutecznego wyznaczania celów, aby osiągać to czego pragniesz

#02 Trzymaj się planu

Jak osiągnąć ten cel? Opracuj plan i postępuj zgodnie z nim, dopóki nie zrealizujesz celu. Trzeba elastycznie podejść do tego, w jaki sposób dojdzie się do celu, jednak jeśli nie będziesz mieć naprawdę dobrego powodu, by zatrzymać się przed jego osiągnięciem, nie spuszczaj z niego oka i nie ustawaj w działaniach, dopóki nie osiągniesz sukcesu. A potem przejdź do następnego celu.

Sprawdź: Jak mieć czas na to co najważniejsze? Opracuj dobry plan tygodniowy!

#03 Ustal priorytety dotyczące tego, co musisz zrobić

Jeśli twój cel będzie twoim priorytetem, łatwiej zachowasz skupienie, gdy pojawi się mnóstwo innych spraw, które również będą wymagały twojej uwagi.

Sprawdź: Macierz Eisenhowera – skup się na priorytetach i zapanuj nad swoim czasem

#04 Zachowaj odpowiednie tempo

Znasz pewnie powiedzenie „Nie od razu Kraków zbudowano”. Musisz o nim pamiętać, gdy starasz się zarządzać własnym czasem. By osiągnąć cel, zachowaj odpowiednie tempo, realizując swój plan zgodnie z ustalonymi priorytetami. Jeśli zabierzesz się do działań zbyt szybko, w pośpiechu, nie dając z siebie wszystkiego, ta szybkość, ale i niedokładność czy działanie poniżej twoich możliwości, mogą się stać źródłem rozczarowania zarówno dla ciebie, jak i osób, które na tobie polegają. Wydajność i skuteczność wymagają odpowiedniego tempa. Rób sobie przerwy – w trakcie dnia, pod koniec dnia, w weekend.

#05 Postaw na samosterowność

Miej wobec siebie najwyższe wymagania. Jeśli przejmiesz kontrolę nad sobą, będziesz osiągać sukcesy nie tylko wtedy, gdy będzie ci zależało na zadowoleniu innych.

#06 Znajdź mentorów, bądź mentorem

Musisz znaleźć innych, którzy przeszli podobną drogę i potrafią ci pomóc. Jednak nie polegaj zbyt mocno na ich wsparciu. Są twoimi przewodnikami, guru, ale powinno ci zależeć, aby kiedyś także stać się mentorem dla innych.

#07 Nagradzaj się za każdy sukces

System nagród działa! Nagrodą może być coś tak poważnego jak luksusowa podróż w ulubione miejsce czy wyjście na kolację – coś, co cię zmotywuje i na czym się skupisz. Oczywiście ukończenie zadania, które musisz wykonać, jest samo w sobie nagrodą. Jednak lepsze będą konkrety – chociażby pochwała od szefa czy klienta.

“Masz wystarczająco dużo czasu, aby wykonać właściwe działania”.

Chcesz więcej wskazówek jak lepiej zarządzać czasem? Sprawdź: Gdzie idzie Twój czas? Strategia P.I.E. czyli jak nie marnować czasu

A Ty jak korzystasz ze swojego czasu?